Syberia (2002)

Android / Apple iOS / Macintosh / Nintendo DS / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Windows Phone / Xbox / Xbox 360 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Microïds
Uitgegeven door Microïds, The Adventure Company en XS

Kate Walker, een jonge toegewijde advocaat uit New York reist af naar Europa om te bemiddelen in een overname van een Robot en speelgoedfabriek, maar haar toekomst zal zeer binnenkort helemaal veranderen. De eigenaar van de fabriek, Anna Voralberg is overleden en de erfgename Anna's broer, een briljante uitvinder is al tientallen jaren spoorloos. Om de deal rond te krijgen moet Kate deze man vinden. Tijdens haar zoektocht komt ze er achter waarom Hans zijn familie en thuis heeft verlaten.

avatar van LimeLou
Thanks ,maar walktroughs zijn zo... onpersoonlijk

Edit: het zijn dus 'hints' op die site. Nou die werken behoorlijk slecht. Heb al met haar over alles gesproken, en zingen doet Romanski nog steeds niet.

Edit (nog een keer): Ik weet nu wel wat ik moet doen... Maar was er zelf niet achter gekomen.

Het is voor mij al te lang geleden dus ik kan je helaas niet helpen. Maar als je doorklikt op die hints, dan zie je als laatste hint toch gewoon de oplossing staan? Vind het een erg duidelijke site verder.

avatar van LimeLou
Zojuist uitgespeeld. Review volgt nog.

avatar van LimeLou
Ik had al een paar jaar geleden gehoord van Syberia, en ik kan gerust zeggen dat het op mijn lijst stond. Niet zomaar een lijst, maar een lijst van games die ik in mijn hoofd heb opgeslagen voor games die ik altijd heb willen spelen, maar door enkele hindernissen (de game werkt niet op de OP van mijn PC, het wordt nergens meer verkocht of ik heb er het geld niet voor) kan ik vele games niet in bezit krijgen. Voorbeelden hiervan zijn System Shock 2, Jade Cocoon en Splinter Cell Conviction.Het voelt dan ook bevredigend dat ik dan toch wel Syberia heb kunnen spelen.

Ik verbind mezelf nooit echt met een specifiek genre. Ik zoek vooral voor iets waarbij ik een uniek gevoel krijg. Syberia is typisch zo'n mooi spel. Er gebeurt nauwelijks wat en ik denk zelfs dat het voor een adventure game vrij tam is. Maar hoe sfeer wordt gecreëerd door middel van lichtinval, een zachtaardig liedje op de achtergrond doet hier wonderen. Ik ga niet zo ver om te zeggen dat dit een van de meest sfeervolle games is die ik heb gespeeld. Daar ontbreekt het nog een en ander aan, maar ik denk dat je een behoorlijk harteloos persoon bent als je niet gecharmeerd wordt door een paar dingen in de game. Ik vond zelf het winterse, Europese sfeertje fantastisch.

Over de gameplay kan ik alleen kwijt dat het niet mijn ding is. Het duurde lang voor me om een oplossing van een puzzel te vinden, en vele oplossingen zocht ik ook op door middel van een walktrough. De graphics zijn wel weer mooi voor 2002. Achtergronden maken een goede indruk en karakters zien er ook prima uit. Alleen is de anti-aliasing nogal zwak. Maar dat zag ik na een tijdje ook over het hoofd.

Het verhaal is zeer fijn. Emoties zijn niet te vinden in meeste karakters om je heen, maar zijn te vinden op je telefoon. Je wordt zo af en toe gebeld door je beste vriendin, je verloofde, je moeder en je zeikerige baas. Deze zetten allen geloofwaardige rollen neer. Ze zijn een soort van emotionele achtergrondverhalen die je vertellen over hoe het gaat met de mensen in je huizelijke omgeving, terwijl je zelf op een avontuur bent. Wel leuk gedaan, moet ik zeggen.

Syberia is achteraf een mooie ervaring. Helemaal niet teleurstellend, omdat ik wist dat niet alles mij zou bevallen. De gameplay is vaak traag en stijfjes naar mijn mening en op sommige momenten is het gebrek aan muziek vervelend. Alleen als je een puzzel had opgelost, in een nieuw gebied terechtkwam of als een cutscene zich afspeelde hoorde je muziek. Een beetje jammer. Maar op zo veel vlakken is de game gewoon prettig en sfeervol. Ook kleinschalig en niet 'epic'. Er wordt geen gebruik gemaakt van 2 meter lange negers die met machinegeweren alles neermaaien om indruk te maken op de speler. En het lucht dan ook ontzettend op om ook deze game van mijn 'must play'-lijst weg te halen. Want het was zeker een bijzondere ervaring.

avatar van Dopa
Quote:

"Er wordt geen gebruik gemaakt van 2 meter lange negers die met machinegeweren alles neermaaien om indruk te maken op de speler."

Hehehe... ook een manier om een bepaalde ontwikkeling in de game-industrie neer te zetten.

avatar van LimeLou
Ach, er zijn genoeg vernieuwende leuke games tegenwoordig Maar wat wel jammer is is dat veel developers neigen naar simpele actie.

Nice Limelou!

avatar van LimeLou
Een beetje laat, maar toch bedankt

Vanaf 3 oktober komt ie naar de Switch!

...en grappig - die Kate Walker lijkt heel veel op mn zusje

Beetje vreemd. Begint zo langzaam aan meer op een retro-console te lijken dan een current gen. Maar imo leent de Switch zich wel voor graphic adventures. Ik hoop dat ook de lucasarts games e.d een port krijgen vroeg of laat. (of de Telltale games).

avatar van Rman
Is nu gratis op GOG mensen.

Net uitgespeeld op mijn Switch. Het spel is vrij gedateerd en aan de korte kant maar heeft charme. De veelzijdige puzzels, werelden, dialogen en verhaallijn zijn interessant en spreken tot de verbeelding. Het einde raakte een gevoelige snaar bij me. Geen topspel, maar de moeite voor gamers die houden van het genre.

Momenteel zijn deel 1 en 2 voor slechts 1,75 euro te koop in de Switch store! Er zijn sowieso aardig wat interessante games die momenteel een grote korting hebben.