Mortal Kombat 11 (2019)

Alternatieve titel: Mortal Kombat XI

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Fighting

Ontwikkeld door NetherRealm
Uitgegeven door Warner Bros.

In deze elfde uitgave van de bekroonde franchise, zal de strijd om de Outer Realms weer losbarsten. Buiten de lijst van klassieke karakters is er dit keer een geheel nieuw Custom Character Variation-systeem, waarmee spelers hun favoriete vechters kunnen personaliseren. Daarnaast introduceert het spel ook een nieuw filmisch verhaal dat voortborduurt op de epische saga die inmiddels zijn 25e jaar ingaat.

avatar van theo79
Ik blijf het altijd wel grappig vinden, mensen die waarschijnlijk dagenlang zitten te oefenen op lange combo's en toch komen ze dan soms net even wat tekort om te winnen. Ik train eigelijk nooit op combo's, sterker nog ik vind er eigelijk geen bal aan al die combo's. Hier win ik weer van iemand die echt wel hele lange combo's tegen me uitvoert. Ik zal wel eerlijk zijn ik heb meerdere partijen tegen hem gespeeld die ik overwegend verloor maar vaak wel net aan.

Combos is not everything - YouTube - m.youtube.com

avatar van Nomak
Jij bent wel diegene die zich te veel fixeert op combos, ook al voer jij ze zelf niet uit. Ik heb al vaak gezegd dat een speler die lange combos gebruikt niet noodzakelijk de betere speler is. Combos winnen niet per se de wedstrijd, maar je MOET ze natuurlijk wel kennen en op het juiste moment kunnen gebruiken. Voor zover ik weet kent zowat elke topspeler minstens elke mogelijke combo van zijn main character. Punt is om deze niet lukraak te gebruiken, maar wel op het juiste moment. Dat is zo bij Street Fighter en dat zal bij Mortal Kombat niet anders zijn.

Het is natuurlijk ook maar online. Ik raad jou aan om eens naar een offline toernooi te gaan. Dat is een heel andere mindset, daar moet je omgaan met stress. Je komt tegenstanders tegen van jouw eigen niveau, maar ook betere speler die wel weten wanneer ze een combo moeten gebruiken en wanneer ze 'footsies' moeten spelen.

Nomak

En toch krijg ik best vaak boze berichtjes van mensen als ik van ze win. Dat zijn voornamelijk vaak mensen die zelf veel (moeilijke) combo's in de battles uitvoeren. Dan krijg ik ook teksten naar mijn hoofd geslingerd van "learn combo's you noob"

Ik denk dan altijd kijk nu wat jullie dat gebracht heeft, jullie hebben die combo's geleerd en vervolgens verlies je van iemand die ze amper geleerd heeft.

Toch krijg ik ook vaak berichtjes van mensen die me (erg) goed vinden maar zeggen ze er dan bij je zou beter de combo's moeten leren zodat je nog een lastigere tegenstander wordt.

Nou ik heb gister met iemand even wat combo's geoefend en ik ben van 6 hit combo's naar 9 en 10 hit combo's gegaan en die weet ik nu ook regelmatig in het heetst van de strijd toe te passen. Ik merk wel dat er een enorm verschil in zit een lange combo uit te voeren als je aan het oefenen bent en wanneer je het in een online battle probeert te doen. Onder druk is inderdaad lastiger.

Toch denk ik Nomak, dat Mortal Kombat voor de meeste mensen wel heel erg om combo's draait. Veel spelers zijn eigelijk alleen maar bezig met die lange combos uit te voeren. Tegen bepaalde spelers is dat heel lastig spelen. Al block je een bepaalde combo van ze dan gaan ze gewoon door met hun andere knoppencombinatie die ze hebben ingestudeerd. Dan is het heel lastig daar tussen te komen. En ja ik vraag me dan net als jou af zijn die spelers nou wel of niet goed in fighting games.

avatar van theo79
De fatal blows begin ik me een beetje aan te ergeren. Waarom heeft het ene character een betere fatal blow dan de andere? Als je bijvoorbeeld de fatal blow van Erron Black en Noob saibot neemt die gaan eigelijk bijna altijd raak en het maakt ook niet uit hoe ver die van hun tegenstander afstaan.

Zelf speel ik dus met Sub Zero maar daarbij moet je sowieso dichtbij je tegenstander staan om de fatal blow uit te kunnen voeren. Voor mijn gevoel is dat ongebalanceerd. Wat ik nog wel regelmatig doe/probeer is mijn tegenstander met een ijsbal te bevriezen en dan de fatal blow te doen. Dan heb je een kans van zo goed als wat 100 procent dat hij raak gaat, maar ja dan moet je dus wel zien dat je dat eerst lukt dat bevriezen van je tegenstander.

Mooi spel maar ik haat het ook met regelmaat.

Probeer die tutorials te completen, zodat ik weer wat coins heb en natuurlijk voor de Shao Kahn announcer.
Maar dat valt nog niet mee zeg, pittig je leert er wel een hoop van

Vermaak me ook prima in de Krypt btw. Weet dat er veel over word geklaagd mbt het unlocken van, maar de krypt zelf is een leuke bezigheid imo.

Towers zijn ook favo hier en speel ik graag.

Nog geen favo character, maar tot dusver veelal met Scorpion

avatar van theo79
De Krypt heb ik ook even doorheen gezwalkt maar ik kan helaas niet tegen 3D spellen/beelden. En dan doel ik op spellen waarbij je in 3D beeld door gebieden en gebouwen loopt. Ik wordt dan altijd na een aantal minuten misselijk waarvan ik de rest van de dag last kan blijven houden. Ik schijn trouwens niet de enige persoon in deze wereld te zijn die daar last van heeft, ik lees het vaker van mensen.

avatar van theo79
Ben dus een beetje aan het oefenen op wat langere combo's maar vind het vrij irriatant. Op het volgende filmpje doe ik een 10 hit combo met Sub zero:

Mortal Kombat 11 practise 10 hit combo sub - YouTube - m.youtube.com

Het is me ook al een paar keer gelukt om een 11 hit te maken maar meer dan dat ga ik denk ik nooit redden.

avatar van theo79
Na inmiddels een klein maandje dit gespeeld te hebben begint het me nu toch wel een beetje te vervelen.

Aan de ene kant vind ik het wel een leuk spel maar tegelijkertijd zijn er ook een boel dingen waar ik me aan erger. Van te voren werd gezegt dat deze Mortal Kombat wat meer qua gameplay zou lijken op Street fighter maar daar zie ik weinig van terug eerlijk gezegt. En ik snap wel Mortal Kombat is een ander spel dan Street fighter dus uiteraard zal het anders spelen maar Mortal Kombat voelt gewoon minder goed qua gameplay vind ik.

Ik denk dat het spel Mortal Kombat een veel betere computerspelserie zou kunnen zijn dan dat het nu is. Het zou wat mij betreft wat meer terug mogen naar de basis zoals het ooit begon. Qua gameplay had ik het liever gezien zoals een Mortal Kombat 2 speelt maar wel zo dat het nu in deze tijd prima mee kan. Gewoon een wat uitgebreidere versie van Mortal Kombat 2 dus.

Ik ga in ieder geval me weer wat meer richten op Street fighter v maar ik merk al wel dat ik ook daar weer eerst aan de gameplay moet wennen.

Dit zegt trouwens niet dat ik helemaal geen Mk 11 meer ga spelen maar wel wat minder intensief dan de afgelopen weken.

Mijn beoordeling van 4 sterren voor Mk 11 ga ik over nadenken of ik die toch iets ga verlagen alhoewel 3,5 ster mischien weer net wat te weinig zou zijn voor dit spel.