Mortal Kombat 11 (2019)

Alternatieve titel: Mortal Kombat XI

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Fighting

Ontwikkeld door NetherRealm
Uitgegeven door Warner Bros.

In deze elfde uitgave van de bekroonde franchise, zal de strijd om de Outer Realms weer losbarsten. Buiten de lijst van klassieke karakters is er dit keer een geheel nieuw Custom Character Variation-systeem, waarmee spelers hun favoriete vechters kunnen personaliseren. Daarnaast introduceert het spel ook een nieuw filmisch verhaal dat voortborduurt op de epische saga die inmiddels zijn 25e jaar ingaat.

avatar van theo79
Ik heb even een dagje nagedacht met hoeveel sterren ik Mortal Kombat 11 beoordeel en dat gaan er 4 worden.

Voor mij blijft toch Mortal Kombat 2 de beste uit de reeks maar deze 11 mag er ook zeker zijn.
Nadeel van 11 vind ik zelf dat er toch weer vrij lange combo's gedaan kunnen worden ondanks dat er op voorhand werd gezegt dat dat niet het geval zou zijn.

Ik hou namelijk meer van fighting games waar je korte snelle aanvallen kan doen, de juiste aanval of verdediging op het juiste moment uitvoeren.

Ondanks dat ene minpunt vind ik het wel een fantastisch spel. Er zijn ook genoeg spelers zoals mij die ook niet spelen met al die lange combo's en waar ik leuke partijen tegen gespeeld heb.

Story en dergelijke speel ik eigelijk nooit in fighting games dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar mischien moet ik het bij Mortal Kombat 11 toch eens een keer gewoon gaan doen.

Mortal Kombat 11 - Review | Power Unlimited - pu.nl

een 9 van de PU

maar alles is gespeeld op de PS4 ik ben nu echt benieuwd hoe het spel er op de Switch uitziet en hoe het speelt op het kleine scherm..

avatar van JacoBaco
Wow, deze game is wel vet hoor! Het ziet er geweldig uit, het speelt lekker en holy shit, hoe verzinnen ze het! En dan doel ik op de fatal blows!

JacoBaco schreef:

De fatal blows zien er inderdaad vet uit maar het had van mij wel iets minder damage mogen doen en dat hoor ik ook al van anderen.
Ik heb al meerdere battles verloren waarbij ik leuk voorstond en dan uiteindelijk verlies doordat mn tegenstander de fatal blow inzet.

Ook heb je bij het ene character een betere fatal blow dan bij de ander. Sommigen zijn bijna altijd raak en anderen moet je heel goed timen.

Ik speel altijd met Sub zero en om zijn fatal blow te gebruiken moet je zowieso al dicht bij je tegenstander staan. Ik zie trouwens wel dat sommige spelers hem als afronding van hun combo doen en dan gaat hij eigelijk altijd raak. Helaas ben ik niet zo goed omdat te kunnen combineren aangezien ik sowieso al niet best in combo's ben. Daar ben ik overigens nu wel een beetje op aan het oefenen.

avatar van theo79
Aangezien ik bij Street Fighter regelmatig filmpjes post van battles die ik gehad heb leek het me ook wel leuk omdat hier te doen.

Ik ben niet enorm goed in Mortal Kombat maar toch win ik nog wel aardig vak van andere (vrij) goede spelers. Ik heb een wat andere speelstijl dan de gemiddelde speler denk ik.
Ik vind zowieso Mortal Kombat ook een wat lastiger spel om te spelen dan Street Fighter.

Hier twee battles van me. Eentje van gister tegen Jade en de tweede battle is van vandaag tegen Noob saibot. Sinds vandaag probeer ik wat kleine combo's in mn spel te verwerken en dat lukt een heel klein beetje. Ik heb de hoop dat dat over enkele dagen al wat beter zou moeten gaan:

Wedstrijd tegen Jade:

Mortal Kombat 11_20190421090215 - YouTube - m.youtube.com

Wedstrijd tegen Noob Saibot: (tegen de Noob speler had ik het lastig, die won vaker van mij dan ik van hem)

Mortal Kombat 11_20190423111101 - YouTube - m.youtube.com

avatar van theo79
Vandaag de hele dag Mortal Kombat gespeeld. Ik probeer steeds meer kleine combo's in mn battles te gebruiken en dat gaat steeds beter. In de volgende battle ging me dat al vrij aardig af:

Mortal Kombat 11_20190423154121 - YouTube - m.youtube.com

Intussen halverwege de storymode en net zoals bij Injustice en de vorige MK games is deze erg gewoon weer erg onderhoudend. Ik ben blij dat Netherrealm wel doorheeft hoe ze ook een degelijke singleplayer ervaring in het spel weten onder te brengen in tegenstelling tot veel fighting game ontwikkelaars. Ook een paar uurtjes samen met een vriend in versus mode op de bank tegen elkaar gespeeld en het stelt zeker niet teleur qua gameplay - het feit dat je de fatal blows slechts 1x per potje kan gebruiken is overigens een heel erg goed idee. Zorgt ervoor dat de inzet hiervan net wat strategischer gebeurt dan de x-ray moves bij de vorige delen.

Wel twee kleine puntjes - ook naar aanleiding van kritiek die ik vaak gelezen en gehoord heb. Hele boerkini gebeuren om toch maar wat politiek correcter over te komen vind ik ook wat overtrokken en hypocriet. De dames in het spel hadden gerust wat meer van hun oudere kostuums mogen hebben - het is natuurlijk puur cosmetisch maar toch - het verhaaltje van 'je gaat toch niet halfnaakt vechten' is weer typische onzin. Lijkt wel alsof we weer stukken preutser worden - en dat terwijl de mannelijke cast wel in ontbloot bovenlijf en benen staat te vechten als een stel chippendales. Ik hoop dan ook dat Netherrealm zwicht voor de kritiek en uiteindelijk toch wat meer van de klassieke outfits als DLC ter beschikking stelt.

...en dan het tweede punt - ik snap de onzin niet niet over het hele 'Mortal Kombat 11 dwingt je om gebruik te maken van micro-transacties want anders moet je uren en uren vechten om alles uit de Krypt te unlocken!'. Stel ik me de vraag of er uberhaupt iemand van die zogenaamde reviewers ooit al een deel uit de reeks gespeeld heeft want de Krypt is al sinds deel 5 of 6 een vast onderdeel van het spel en zorgt er wat mij betreft enkel voor dat de levensduur van het spel (ook in singleplayer) alleen maar verlengd wordt. Je wordt nergens toe gedwongen want alles is gewoon te unlocken door middel van het spel ook echt te spelen. Na hooguit een uurtje of 6-7 heb ik in ieder geval al behoorlijk wat artwork en alternatieve kostuums e.d weten te unlocken. Dus rijst weer de vraag in hoeverre je uberhaupt nog kan afgaan op de 'pro reviewers'.

Maar goed - verder niks te makken. Het spel ziet er geweldig uit - speelt heerlijk - de muziek is vanouds ook weer memorabel (altijd een sterk punt van de reeks geweest trouwens) en de keuze van karakters vind ikzelf prima (Frost!). Ik ben trouwens heel erg benieuwd welke karakters er nog toegevoegd gaan worden (ja idd...als DLC - maar daar kan k dan wel weer mee leven. Voor deze ene keer. Als fan van de reeks. (Spawn is bijvoorbeeld al min of meer bevestigd - er doen geruchten de ronde dat Li Mei haar herintrede in de reeks zou doen, en dat ook zowel Joker als Terminator deze keer een guest karakter zouden kunnen worden, wat ergens wel plausibel lijkt, aangezien beide karakters dit jaar (of begin volgend jaar een nieuwe film krijgen,

Ik ben voorlopig in ieder geval een tevreden klant.

Sinner

Ben jij wel goed in de (lange) combos?
En met hoeveel sterren zou jij dit spel beoordelen? Of vind je dat nog te vroeg om te kunnen zeggen?

Ik probeer elke dag een aantal uurtjes te spelen en vind het zeer vermakelijk. Sommige mensen zijn wel ziek goed die hebben denk ik tijd teveel.
Ik hoop dat ik mijn niveau nog iets omhoog kan krijgen.

Sinner

Ik hoop dat ik mijn niveau nog iets omhoog kan krijgen.

Weet ik nog niet. Ik vind niet dat ik een spel na amper twee dagen al een score kan geven als ik amper een paar uur erin heb gestoken. Ik wil op zijn minst de story mode afhebben, de afzonderlijke eindes van ieder karakter gezien hebben en toch nog meerdere uren in de tower modus hebben gestoken (en evt met een vriend in de couch co-op). Dus een score op een game plakken is iets wat ik pas na enkele weken doe. Ik ben zelf niet iemand die geweldig is in ulta-lange combos. Het ligt eraan van karakter tot karakter en hoe vaak ik met wie speel. Hooguit een 4-5-6 hit combo heb ik er tot nog toe uitgehaald - maar dat is eerder gevoelsmatig door het spelen dan dat ik het lig op te zoeken, want daar heb ik geen zin in. Ik ben ook geen bijzonder technische speler en plaats bovenal plezier boven het competitieve, dus je zal me ook niet zo meteen ranked online aantreffen of dergelijke - hooguit zo nu en dan eens om te kijken hoe ik het wel of niet doe tegenover andere spelers. Maar eerder zelden.

Sinner

Oke, ben benieuwd wat voor score je uiteindelijk gaat geven. Ik beoordeel het puur op gameplay en hoeveel plezier ik daar online mee beleef.

Wellicht ga ik de story nog spelen maar meestal heb ik daar weinig zin in. Combo's van 4 of 5 hits red ik al niet. Drie hit combo's is bij mij het uiterste, ik ben daar heel slecht in.
Combos zoals bij street fighter alpha die voornamelijk met vierpuntdruktoets worden gedaan kan ik dan wel weer vrij goed.

Maar goed ondanks mn beperkingen in combos uitvoeren doe ik het online nog niet heel slecht, ik heb op moment van schrijven 664 wedstrijden gespeeld waarvan ik er 372 gewonnen heb en 292 verloren. Zolang ik altijd maar net iets meer win dat ik er verlies blijft het voor mij leuk.

"Ik ben ook geen bijzonder technische speler en plaats bovenal plezier boven het competitieve, dus je zal me ook niet zo meteen ranked online aantreffen of dergelijke - hooguit zo nu en dan eens om te kijken hoe ik het wel of niet doe tegenover andere spelers. Maar eerder zelden."

Nee dat is met mij precies zo Sinner en daarom zijn vechtspellen eigenlijk niet voor mij bedoelt.
Maar het halen van deze Mortal Kombat trekt mij toch heel erg aan, omdat de karakters en de apocalyptische sfeer mij altijd overhaalt om hem toch te halen.. Maar veel uren er in steken doe ik meestal veel te weinig omdat het juist wel voor die (technische) doelgroep bedoelt is!.

banjo

Je hoeft naar mijn mening niet eens altijd zo technisch te zijn om online kans te maken tegen goede technische spelers

Althans ik doel dan op spelers die enorm lange combos kunnen. Ik heb vaak soms nog het idee dat die mensen eigelijk helemaal niet zo goed het spel snappen.

Ze winnen veel omdat ze zoals ik dat noem 'lange knoppencombinaties" hebben ingestudeerd. Daar moeten ze dan even een opening voor zien te vinden en zodra ze die hebben gevonden voeren ze dat hele riedeltje aan knoppencombinaties uit.

Ik zie regelmatig dat ik nog wel van zulke spelers win door afstand te houden en ze daar te raken waar ik kan. Ik zie het als een kick boks wedstrijd waarbij je op een KO kan winnen of op punten, ik probeer de wedstrijd op punten te winnen.

Verhaal wat ik nu vertel geldt niet natuurlijk niet voor alle spelers want er zijn uiteraard ook heel veel spelers die het spel wel heel goed snappen en lange combos en dergelijke uitvoeren.

Sowieso kom je online van alles tegen van enorm slechte spelers tot enorm goede dus er zal voor iedereen online wel lol te beleven vallen. Je komt vaak genoeg spelers van je eigen niveau tegen.

Wat ik trouwens nog wel even een dingetje vind in het online gebeuren is dat heel veel moves traag lijken te reageren. Bepaalde combos die ik probeer komen dan niet lekker uit de verf en bij anderen lijkt het wel allemaal goed te gaan. Normaal gesproken zou je denken dan ligt het vast aan jezelf maar een PSN vriend van me die normaal gesproken een enorm goede Mortal Kombat speler is die ondervind de zelfde problemen.
Vooralsnog denken wij dat het iets heeft te maken met het onbedraad spelen, hij en ik spelen beiden met de originele draadloze PS4 controller.

Zelf heb ik ook wel een bedrade Hori commander controller voor de PS4 die ik normaal voor Street fighter gebruik maar ik krijg hem bij Mortal kombat niet zo ingesteld als dat ik wil.

banjo

Toevallig speelde ik net tegen iemand die qua combos vele malen beter is dan mij maar waar ik toch van won. Toen dacht ik mischien lukt het me nog een keer dus de wedstrijd erna heb ik opgenomen.

Helaas geeft die iets minder weer hoe goed die ander eigelijk in de combos is maar dat komt puur omdat ik toen zelf ook al iets beter wist hoe hij speelt. Ronde twee van de volgende battle wint hij en vooral in die ronde zie je nog wel wat terug van zn combo kunsten. Je mag dus van me aannemen dat in de eerste wedstrijd die we speelden hij nog veel indrukwekkendere combos liet zien. Maar goed in het volgende filmpje win ik dus wel weer van iemand die naar mijn mening veel technischer is:

Mortal Kombat 11_20190428093856 - YouTube - m.youtube.com

avatar van Nomak
theo79 schreef:
Elke speler die het spel heel goed snapt is in staat om elke mogelijke combo met zijn character uitvoeren als dat nodig zou zijn. Een speler die het spel snapt zal uiteraard niet kiezen voor de langste combo, maar wel voor de combo waar hij op dat moment het meeste voordeel uit haalt.

theo79 schreef:
Als liefhebber van vechtspellen zou je dan toch zo snel mogelijk die kabel in jouw draadloze controller moeten steken. NOOIT draadloos spelen.

En natuurlijk ook nooit via draadloos internet, al zal je dat wel weten.

Nomak

Uiteraard speel ik niet met draadloos internet en ik heb er ook een hekel aan als anderen dat wel doen.

Ik heb dus wel een bedrade controller die ik altijd voor Street fighter gebruik maar ik krijg hem voor MK niet ingesteld zoals ik het graag wil. Ik had hem graag ervoor willen gebruiken maar ik ben heel appart met waar welke trap of slaanknop zit en ik kan ze niet toewijzen aan waar ik wil op die hori commander.

Heb jij trouwens Mortal Kombat ook gekocht of niet? Het is best een goed spel maar ik blijf Street fighter uiteraard veel beter vinden.

Nomak

Ik had er een klein beetje overheen gelezen maar jij zegt je zou dan de kabel in de draadloze controller moeten doen maar heeft dat zin dan?

Ik heb dat toevallig gister nog wel aan iemand gevraagt die ik ken die vaak wel verstand heeft van zulke dingen. Die gene dacht dat je daarmee alleen je controller oplaad en dat je dan niet ineens kan spreken van een bedrade controller. Hij dacht dat het dan gewoon "draadloos" blijft spelen.

avatar van Nomak
theo79 schreef:
Nog niet. Veel te druk met werken, dus weinig tijd om te spelen. En de tijd die ik heb om te gamen gebruik ik nu om Doom te spelen.

Nomak

Kabel in de controller steken is sowieso altijd beter. Geen idee of dit dan nog steeds gewoon "draadloos" blijft zoals jouw vriend zegt. Maar draadloos spelen is sowieso nooit een voordeel bij een fighting game waar je elke mogelijke vorm van input lag zoveel mogelijk tot een minimum moet beperken.
Op een fighting game toernooi mag jij voor zover ik weet niet deelnemen zonder dat je jouw controller ook echt aansluit met een kabel. Ik denk zelfs dat op bepaalde toernooien draadloze controllers gewoon verboden zijn.

Nomak

Zoals ik al zei heb ik dus wel een bedrade controller die trouwens ook speciaal bedoeld is voor fighting games en die werkt echt super. Ik baal er alleen van dat ik hem bij Mortal Kombat niet zo krijg ingesteld als dat ik wil.

Heel mischien ga ik nog wel een andere bedrade controller kopen speciaal voor Mortal Kombat maar dat weet ik nog niet zeker.

Over twee maand komt Samurai Shodown uit en als ik die leuk ga vinden zal Mortal Kombat al gauw op een lager pitje komen te staan bij mij.

Om trouwens even terug te komen op mijn bedrade controller dat is de gene in het volgende linkje:

Hori Fighting Commander Controller (Playstation 3) kopen - aanbieding! - Nedgame

Zoals je ziet zitten er voorop 6 knoppen, het vierkantje, driehoekje, kruisje, rondje en de R1 en R2 knop. Maar op de schouder zitten rechts ook de R1 en R2 knop en daar gaat het mis.

Ik wil namelijk het vierkantje en kruisje ongebruikt laten en alles een plaatsje naar rechts op laten schuiven. Driehoekje zou dan de optie van het vierkantje moeten krijgen en het rondje zou dan het nieuwe kruisje moeten worden.
De R1 en R2 aan de voorkant moeten dan dus denkbeeldig driehoekje en rondje moeten worden.

Maar zodra ik dat doe kan ik op de schouderbutton rechts niet meer de block toewijzen. Heel irritant vind ik dat. Ik weet dat juist heel veel mensen deze controller gebruiken omdat er zes buttons voorop zitten maar ik gebruik er liever vier van en dus de vier rechtsen omdat die zo ongveer qua positie overeenkomen met hoe ze op de originele controller zitten. Zal wel een kleine vorm van autisme zijn dat ik wil dat het overeenkomt met de originele controller.

Op voorhand wist ik niet dat je bij bepaalde spellen de knoppen niet zo kan instellen als dat jij wil. BIJ Street fighter ging het na een boel proberen en uitvogelen uiteindelijk wel zoals ik het wou.

Verder is het wel een enorm goede controller die lekker in de hand ligt en waarbij de vierpuntdruktoets geweldig goed is.

avatar van theo79
Zijn er hier nog meer mensen die MK11 spelen? Ik heb even een vraagje en hoop dat iemand het antwoord weet want ik word even ergens helemaal gefrustreerd van.

Als ik bv mn tegenstander neersla waarbij hij dus op de grond valt staat hij eigelijk altijd binnen een paar tiende van een seconde op maar soms tegen de zelfde tegenstander (en dus het zelfde character) duurt het soms ook ineens een seconde voordat hij opstaat. Doordat dit dus niet altijd het zelfde blijkt te zijn is het heel lastig in te schatten wanneer hij weer opstaat en wanneer ik dus mn aanval weer moet gaan inzetten.

Sowieso heb ik het idee dat het ene character sneller opstaat dan de ander maar dat er verschil in zit bij het zelfde character vind ik appart. Kun je daar zelf invloed op uitoefenen hoelang je op de grond blijft liggen?

Lijkt me eerder dat mensen hier bij jou terecht kunnen voor advies over deze game dan andersom, maar succes in ieder geval, klinkt wel als iets waar ik ook niet helemaal lekker van zou worden.

Misschien de vraag even op gamefaqs ofzo droppen.

Confusie

Haha was het maar zo. Mortal kombat weet ik niet zo enorm veel van. Ik vind het wel leuk en ik win ook wel vrij regelmatig maar dat komt meer doordat ik heel veel fighting games speel. Maar goed ik hoop dat er toch hier iemand een antwoord weet en anders ga ik dat toch ergens anders zoeken.

Zou mijn heil dan toch op een internationaal forum zoeken, weet je zeker dat je zo in contact bent met lieden die dit ook daadwerkelijk spelen. Persoonlijk kom ik met een bepaalde vraag vaak op gamefaqs uit waar hij vervolgens al door iemand anders gesteld blijkt, zelf nog nooit iets hoeven neerleggen daar, nog niet eens een account. Maar dit is wel eventjes een tikkeltje ingewikkelder dan waar ik doorgaans tegenaan loop heb ik het idee. Alleen al om het een beetje geslaagd Engelstalig onder woorden te brengen merk ik. ‘MK 11 characters get up different times’ heeft me in ieder geval al nergens naartoe weten te brengen helaas.

theo79 schreef:

Dat noemen ze simpelweg 'delay of 'delayed wake up'. Heb je zelf in handen. Als je (op ps4) L2 ingedrukt houdt wanneer je op de grond ligt, duurt het dus wat langer om op te staan. Het is een goede strategie (zoals je zelf hebt ervaren) om de aanval van je tegenstander te neutraliseren.

Elke vorm van lag online kan al van invloed zijn op je combos, maar probeer bij controller settings 'release check' uit te zetten. Dat helpt al enorm met je combos.

Raminos

Bedankt voor je reactie. Ik ga het vandaag gelijk eens uitproberen. Leuk om dan zelf toe ook toe te gaan passen dat langer blijven liggen. Nu nog uitvinden hoe om te gaan met spelers die het ook tegen mij gebruiken.

avatar van theo79
Het lijkt inderdaad net een paar tiende van een seconde te schelen qua opstaan als je L2 ingedrukt houdt. Fijn dat ik dit nu ook weet.

Confusie

Blijkbaar zitten er op gamesmeter dus toch mensen die ook wel wat afweten van fighting games maar die dus niet zo vaak wat van hun laten horen.

Ik heb er wel weer een nieuw probleem bij aangezien mn ps4 controller het ineens niet meer doet. Nu heb ik dus wel de bedrade hori commander maar die vind ik niet fijn voor MK11.
Ik zit er aan te denken een Nacon wired official controller te gaan kopen. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? En zoja is het wat?

avatar van theo79
Omdat ik toch geen zin heb geld uit te moeten geven aan een controller terwijl ik ook nog een goede heb heb ik mezelf maar opgedrongen te spelen met mn hori fighting commander.

Deze controller is natuurlijk speciaal voor fighting games ontworpen dus ik zou ook gek zijn deze niet te gaan gebruiken. Ik heb een groot gedeelte van de avond met deze controller Mortal Kombat gespeeld en naarmate de avond vorderde ging het een stuk beter. Mischien zelfs al beter dan met de controller waar ik eerst mee speelde. Op deze manier krijg ik ook nog meer liefde voor het spel. Hoe meer me lukt des te leuker het wordt.

Mn Psn vrienden die dit spel hebben zijn ook allemaal erg positief over dit spel en ze vinden hem eigelijk allemaal beter dan MKXL.

Als we dan al stiekem vooruit mogen kijken hoop ik dat Injustice 3 straks (ik gok over een jaar of 2) ook zo'n enorm fijne gameplay zal gaan hebben.

Pffff, eindelijk tijd om te spelen, maar dat lijkt me niet heel verantwoord met een 5 jarige naast me op de bank

Vanavond hopelijk.....jetlag....pfffff

-marco-

Haha ja helemaal kindvriendelijk is het niet he, tja is het eigelijk wel "volwassenvriendelijk"?

Ik ben benieuwd wat je dr van vind. Ik blijf er een haat liefde verhouding mee houden. Als online alles een beetje gaat zoals ik wil vind ik het een gaaf spel maar ik heb ook al menig keer het schijfje door midden willen breken.

Eerste indruk is positief.

Ook ik ben niet zo’n pro, speel voornamelijk tegen de comp. en ben zelden te vinden in online matches. Ben ook al blij als ik een 4 hit combo te pakken heb

De game oogt echt prachtig in 4K HDR, de levels zijn dope, karakters zien er vet uit en de story mode lijkt wel een Hollywood productie ( lekker overdreven )

Heb met name story, tutorials en fatalitys’s gedaan.

Twijfel een beetje of ik met deze editie wat meer wil/ga verdiepen in een favo character en zo wat “professioneler” met deze Fighter om te gaan wellicht......

-marco-

Fijn om te horen dat je er tot nu toe veel plezier aan beleefd. Ik speel elke dag wel een aantal uurtjes en ik heb al meer dan 1100 online battles gespeeld. De langste combo die ik kan is een 6 hit combo met Sub zero. Langere combos dan dat zal er denk ik (voorlopig) niet inzitten. Maar goed het is een tof spel dat zeker!