Mortal Kombat 11 (2019)

Alternatieve titel: Mortal Kombat XI

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia
Fighting

Ontwikkeld door NetherRealm
Uitgegeven door Warner Bros.

In deze elfde uitgave van de bekroonde franchise, zal de strijd om de Outer Realms weer losbarsten. Buiten de lijst van klassieke karakters is er dit keer een geheel nieuw Custom Character Variation-systeem, waarmee spelers hun favoriete vechters kunnen personaliseren. Daarnaast introduceert het spel ook een nieuw filmisch verhaal dat voortborduurt op de epische saga die inmiddels zijn 25e jaar ingaat.

avatar van theo79
Ik blijf het altijd wel grappig vinden, mensen die waarschijnlijk dagenlang zitten te oefenen op lange combo's en toch komen ze dan soms net even wat tekort om te winnen. Ik train eigelijk nooit op combo's, sterker nog ik vind er eigelijk geen bal aan al die combo's. Hier win ik weer van iemand die echt wel hele lange combo's tegen me uitvoert. Ik zal wel eerlijk zijn ik heb meerdere partijen tegen hem gespeeld die ik overwegend verloor maar vaak wel net aan.

Combos is not everything - YouTube - m.youtube.com

avatar van Nomak
Jij bent wel diegene die zich te veel fixeert op combos, ook al voer jij ze zelf niet uit. Ik heb al vaak gezegd dat een speler die lange combos gebruikt niet noodzakelijk de betere speler is. Combos winnen niet per se de wedstrijd, maar je MOET ze natuurlijk wel kennen en op het juiste moment kunnen gebruiken. Voor zover ik weet kent zowat elke topspeler minstens elke mogelijke combo van zijn main character. Punt is om deze niet lukraak te gebruiken, maar wel op het juiste moment. Dat is zo bij Street Fighter en dat zal bij Mortal Kombat niet anders zijn.

Het is natuurlijk ook maar online. Ik raad jou aan om eens naar een offline toernooi te gaan. Dat is een heel andere mindset, daar moet je omgaan met stress. Je komt tegenstanders tegen van jouw eigen niveau, maar ook betere speler die wel weten wanneer ze een combo moeten gebruiken en wanneer ze 'footsies' moeten spelen.

Nomak

En toch krijg ik best vaak boze berichtjes van mensen als ik van ze win. Dat zijn voornamelijk vaak mensen die zelf veel (moeilijke) combo's in de battles uitvoeren. Dan krijg ik ook teksten naar mijn hoofd geslingerd van "learn combo's you noob"

Ik denk dan altijd kijk nu wat jullie dat gebracht heeft, jullie hebben die combo's geleerd en vervolgens verlies je van iemand die ze amper geleerd heeft.

Toch krijg ik ook vaak berichtjes van mensen die me (erg) goed vinden maar zeggen ze er dan bij je zou beter de combo's moeten leren zodat je nog een lastigere tegenstander wordt.

Nou ik heb gister met iemand even wat combo's geoefend en ik ben van 6 hit combo's naar 9 en 10 hit combo's gegaan en die weet ik nu ook regelmatig in het heetst van de strijd toe te passen. Ik merk wel dat er een enorm verschil in zit een lange combo uit te voeren als je aan het oefenen bent en wanneer je het in een online battle probeert te doen. Onder druk is inderdaad lastiger.

Toch denk ik Nomak, dat Mortal Kombat voor de meeste mensen wel heel erg om combo's draait. Veel spelers zijn eigelijk alleen maar bezig met die lange combos uit te voeren. Tegen bepaalde spelers is dat heel lastig spelen. Al block je een bepaalde combo van ze dan gaan ze gewoon door met hun andere knoppencombinatie die ze hebben ingestudeerd. Dan is het heel lastig daar tussen te komen. En ja ik vraag me dan net als jou af zijn die spelers nou wel of niet goed in fighting games.

avatar van theo79
De fatal blows begin ik me een beetje aan te ergeren. Waarom heeft het ene character een betere fatal blow dan de andere? Als je bijvoorbeeld de fatal blow van Erron Black en Noob saibot neemt die gaan eigelijk bijna altijd raak en het maakt ook niet uit hoe ver die van hun tegenstander afstaan.

Zelf speel ik dus met Sub Zero maar daarbij moet je sowieso dichtbij je tegenstander staan om de fatal blow uit te kunnen voeren. Voor mijn gevoel is dat ongebalanceerd. Wat ik nog wel regelmatig doe/probeer is mijn tegenstander met een ijsbal te bevriezen en dan de fatal blow te doen. Dan heb je een kans van zo goed als wat 100 procent dat hij raak gaat, maar ja dan moet je dus wel zien dat je dat eerst lukt dat bevriezen van je tegenstander.

Mooi spel maar ik haat het ook met regelmaat.

Probeer die tutorials te completen, zodat ik weer wat coins heb en natuurlijk voor de Shao Kahn announcer.
Maar dat valt nog niet mee zeg, pittig je leert er wel een hoop van

Vermaak me ook prima in de Krypt btw. Weet dat er veel over word geklaagd mbt het unlocken van, maar de krypt zelf is een leuke bezigheid imo.

Towers zijn ook favo hier en speel ik graag.

Nog geen favo character, maar tot dusver veelal met Scorpion

avatar van theo79
De Krypt heb ik ook even doorheen gezwalkt maar ik kan helaas niet tegen 3D spellen/beelden. En dan doel ik op spellen waarbij je in 3D beeld door gebieden en gebouwen loopt. Ik wordt dan altijd na een aantal minuten misselijk waarvan ik de rest van de dag last kan blijven houden. Ik schijn trouwens niet de enige persoon in deze wereld te zijn die daar last van heeft, ik lees het vaker van mensen.

avatar van theo79
Ben dus een beetje aan het oefenen op wat langere combo's maar vind het vrij irriatant. Op het volgende filmpje doe ik een 10 hit combo met Sub zero:

Mortal Kombat 11 practise 10 hit combo sub - YouTube - m.youtube.com

Het is me ook al een paar keer gelukt om een 11 hit te maken maar meer dan dat ga ik denk ik nooit redden.

avatar van theo79
Na inmiddels een klein maandje dit gespeeld te hebben begint het me nu toch wel een beetje te vervelen.

Aan de ene kant vind ik het wel een leuk spel maar tegelijkertijd zijn er ook een boel dingen waar ik me aan erger. Van te voren werd gezegt dat deze Mortal Kombat wat meer qua gameplay zou lijken op Street fighter maar daar zie ik weinig van terug eerlijk gezegt. En ik snap wel Mortal Kombat is een ander spel dan Street fighter dus uiteraard zal het anders spelen maar Mortal Kombat voelt gewoon minder goed qua gameplay vind ik.

Ik denk dat het spel Mortal Kombat een veel betere computerspelserie zou kunnen zijn dan dat het nu is. Het zou wat mij betreft wat meer terug mogen naar de basis zoals het ooit begon. Qua gameplay had ik het liever gezien zoals een Mortal Kombat 2 speelt maar wel zo dat het nu in deze tijd prima mee kan. Gewoon een wat uitgebreidere versie van Mortal Kombat 2 dus.

Ik ga in ieder geval me weer wat meer richten op Street fighter v maar ik merk al wel dat ik ook daar weer eerst aan de gameplay moet wennen.

Dit zegt trouwens niet dat ik helemaal geen Mk 11 meer ga spelen maar wel wat minder intensief dan de afgelopen weken.

Mijn beoordeling van 4 sterren voor Mk 11 ga ik over nadenken of ik die toch iets ga verlagen alhoewel 3,5 ster mischien weer net wat te weinig zou zijn voor dit spel.

Shang Tsung komt eraan op 18-06

Tevens aangekondigd zijn:
Nightwolf, Sindel en Spawn.

Check:

Mortal Kombat 11 Season Pass Includes Spawn, Nightwolf, And More In New Shang Tsung Gameplay Trailer - Game Informer - gameinformer.com

Nog steeds geen Mileena. Het breekt mijn hart

Nu voor 27 euro te krijgen op de Switch (tenminste) nu kan ik het niet meer laten...
die aanbieding is vandaag voor het laatst....

Mortal Kombat 11 Nintendo Switch REVIEW - HYPE or TRASH? - YouTube

Een eerlijke recensie van de Switch versie.....

Mijn eerste indruk, dezelfde gevecht's mechanieken maar wel in een indrukwekkend jasje....
Als ze echt lef hadden dan veranderen ze iets aan de tactiek maar ja verander niets aan je winnend paard.
Die gok schijnt te groot te zijn... En ja ook op de Switch is het een indrukwekkend spel vooral op het grafisch gebied. Ik ga gewoon met de stroom mee en speel wat ik ook vroeger al gespeeld heb.
Vermakelijk is het wel maar niet de revolutie die ik had gehoopt...

theo79 Ja dat krijg je als NetherRealm niks aan het concept durft te veranderen het is een vol pakket wat je krijgt, maar op deze spelwijze spelen we al sinds Mortal kombat 4??.
En dat begint te vervelen na 11 delen!. Naar voor naar achter en druk op X.
Zucht... maar je krijgt als liefhebber wel je gram in deel 11 ik snap dat wel.
Veel gemengde gevoelens aan mijn kant...

banjo

Geen idee of dat al vanaf Mortal Kombat 4 zo is. Ik stam een beetje uit de tijd dat Mortal Kombat 1 uitkwam. Ik heb dan ook Mortal Kombat 1 en Mortal Kombat 2 behoorlijk veel gespeeld. Daarna jaren en jaren niet meer gegamed. Eigelijk pas sinds Mortal Kombat X weer. Ik heb toen de Ps4 gekocht vooral om te kijken of ik Street Fighter nog leuk zou vinden en heb toen gelijk Mortal Kombat X erbij gekocht.

Street Fighter v deed mij eigelijk gelijk wel heer erg denken aan Street Fighter 2 maar bij Mortal Kombat vond ik toch wel veel veranderd aan het spel. Ik vind Mortal Kombat er zeker wel gaaf uitzien en ik vind sommige characters ook echt supertof. Jammere van dat soort games vind ik dat het schijnbaar loont om lange lastige knoppencombinaties in te studeren. Ik heb een Psn vriend die echt enorm goed is in al die lange combo's en die dan ook meestal wel van me wint maar toch heeft hij het alsnog lastig tegen me. Gaan we Street fighter v spelen dan heeft hij geen schijn van kans. Dan komt er naar mijn mening inzicht bij het spel kijken. Wat mij betreft is Street fighter dan ook een echte fighting game en Mortal Kombat niet. Ik weet dat heeel veel mensen dat niet met me eens zijn maar voor mij is het een feit.

Zou Mortal Kombat meer de weg inslaan zoals Street fighter en Samurai shodown zou spelen had ik Mortal Kombat mischien wel het tofste van al die games gevonden. Mortal Kombat heeft gewoon een geweldig sfeertje en vooral de ninja characters spreken mij enorm aan. Ik heb trouwens wel zo'n beetje alle Mortal Kombat delen in bezit omdat ik ook graag mag verzamelen. Ik heb alleen nog nooit bepaalde delen heel uitgebreid gespeeld. Voor mij blijft Mortal Kombat 1 en 2 in ieder geval heel speciaal. Mortal kombat x en 11 zijn tof maar hadden naar mijn mening nog toffer kunnen zijn.

Dit jaar komen er een aantal fighting games uit waar ik enorm naar uitkijk dus ik hoop dat 2020 wat dat betreft een tof jaar wordt.

Street Fighter en Tekken hebben ook veel meer dat 3d gevoel je kunt stappen maken van links en rechts
En de camera volgt dat en je besluipt je vijand als het ware, en ik ben daar wel een fan van.
Hadden ze dat in deze Mortal Kombat 11 gedaan dan was dat wel een flinke stap voor uit geweest.
Ik ben vaak niet zo kritisch op spellen maar als het aan komt op vechtspellen dan wel.

avatar van theo79
Tekken is ook niet helemaal mijn spel maar Tekken 7 is nog wel vrij goed. Bij Street Fighter heb je een goed overzicht vind ik van alles wat er gebeurd. Tijdens de battle probeer je je tegenstander te lezen en dan vervolgens te anticiperen op wat hij doet. Bij Mortal Kombat gaan sommige dingen zo snel dat er soms weinig valt te anticperen. Bij Mortal kombat gaan de 'vuurballen" die sommige characters schieten zo snel dat er eigelijk maar twee keuzes zijn. Of je springt er overheen of je blockt. Bij Street fighter kun je die twee dingen ook doen maar doordat je de vuurballen ook ziet aankomen kun je ook besluiten terug te schieten. Ook kun je daar spelen met verschillende snelheden de vuurballen schieten waardoor je ook bepaalde tactieken kan uithalen. Het spel wordt er dan naar mijn mening breder van. Bovendien zitten er in Mortal Kombat heel veel charactera die heel snel kunnen teleporteren en daar hou ik ook niet van. Je krijgt dan ook dat heel veel mensen daar constant mee spammen. Zonde van het spel. Ze zouden van mij daar een maximaal aantal aan mogen vasthangen. Dat bijvoorbeeld een Scorpion maximaal 5 keer kan teleporteren. Hang er een meter aan en zodra die op is kan hij die ronde dat niet meer doen. Dan krijg je veel meer mindgames in zo'n battle. Dit jaar komt King of Fighters xv uit. Ook daar zijn lange lastige combo"s maar toch blijft dat spel wel heel goed speelbaar in tegenstelling tot Mortal Kombat

banjo schreef:

Sorry maar dat klopt voor geen meter. Mortal Kombat 4 was een eerste, voorzichtige stapje richting 3D fighters zoals Tekken - weliswaar mislukt (vandaar ook mijn minst favoriete uit de hele serie) en 5, 6 en 7 waren zelfs volledig 3D - dus inclusief het side-steppen, maar ook met behoorlijk wat nieuwtjes zoals de interactie met de backgrounds, (sommige dodelijk, sommige niet) en dus volwaardige Tekken / Soul Calibur achtige games (Deadly Alliance (5) en (Deception (6)) zijn zelfs wat mij betreft twee onderschatte games die ik nog met plezier uit de kast haal. Daarna had je het 8ste deel - het VS DC gebeuren dus. En het is pas met deel 9 dat Netherrealm uiteindelijk de serie een reboot heeft gegeven en back-to-basics is gegaan. Dat de vechtstijl niet bizar is gewijzigd en de special moves en combo's sindsdien min of meer op dezelfde manier worden gedaan (net zoals bij Injustice) vind ik niet zo'n punt - iedere serie heeft tenslotte zijn eigen stijl en manier van spelen - het wordt aangescherpt per deel, soms maar minimaal en soms lijkt het niet (of soms is het eerder een regressie voor sommige fans - dat had en heb ik met SFV en Tekken 6) maar dat hoort nou eenmaal ergens bij fighting franchises. En de meeste redelijke tot echt goede spelers weten heus wel te anticiperen op moves, combo's e.d.

...maar daar hoor ik dus niet bij. Ter informatie. Ik ben erg matig, speel de storymode en thuis op de bank tegen andere amateurs - we kennen wel min of meer de special moves en na een half uurtje zitten we er wel in maar na een uur max hebben we het ook wel weer gehad.

Maar tbh - ergens dit jaar koop ik me Samurai Shodown en Dead or Alive 6 en dan is mijn fighting game lust ook wel weer even getemperd met alle DLC die ik nog graag zou toevoegen. Tenzij er iemand met een nieuwe franchise op de proppen komt. (Ik zou nog steeds een echte Star Wars Fighting game willen hebben maar goed - ik zie niet echt iets in die richting gebeuren - en ook de Marvel properties zouden zich perfect lenen hiervoor maar blijkbaar...).

Sinner

Samurai Shodown moet je zeker kopen. Is echt een bijzonder goede fighting game. Ergens volgende maand komt Granblue fantasy versus uit en die schijnt ook zeer goed te moeten gaan worden.

theo79 schreef:

Eventjes naar wat gameplay footage gekeken en het ziet er niet slecht uit. Ik heb het even gehad met de Anime fighting games (ik noem ondermeer de Blazblue games en Guilty Gear bvb - ook al vind ik ze erg goed, soms is het me wat te druk) - maar deze ziet er net wat meer 'traditioneel' uit. Ook maar even in de gaten houden.

Sinner

Ik heb het ook niet zo op Blazblue en Guilty Gear. Granbleu Fantasy Versus is van de zelfde makers als de eerder genoemde games maar is inderdaad qua gameplay veel traditioneler. De gameplay schijnt aardig wat weg te hebben van Street fighter. Granblue ziet er ook wat minder chaotisch uit dan spellen zoals Blazblue en speelt ook net wat trager. Mensen die vorig jaar een demo van Granblue hebben gespeeld waren overwegend enthousiast. Kopen ga ik hem sowieso.

Er komt trouwens dit jaar ook een nieuwe Guilty Gear uit waarbij behoorlijk gesleuteld schijnt te zijn aan de gameplay. De nieuwe Guilty Gear schijnt een stuk makkelijker te zijn dan de voorgaande delen.

Een andere fighting game die dit jaar uitkomt is Blazing strike. Die lijkt me ook erg interessant. Zie het volgende linkje:

Blazing Strike gameplay 20190905 - YouTube - m.youtube.com

- Sommige treffen van karakters zijn niet in balans
- De Krypt ziet er op de Switch lelijk uit
- Af en toe heb je glitches (fouten)
- Nog steeds het oude Mortal Kombat gevecht systeem (dat ken ik nou wel)
- Karakters waar voor je betalen moet!

+ Het loopt erg snel en soepel 60fps
+ Brute Fatality's
+ Grafisch indrukwekkend
+ heeft een prima Story mode

banjo schreef:
- Karakters waar voor je betalen moet!

Nou ja...da's wel bij iedere fighter zo tegenwoordig. Kan je amper MK 11 kwalijk nemen. Sign of the Times. Ik ben er ook totaal geen fan van trouwens. Zeker niet omdat ik ook bij Tekken en Soul Calibur (en dus ook MK en straks wellicht Dead or Alive) nog een hele hoop extra karakters moet aanschaffen. Leuk om nog iets als extraatje te hebben. Niet zo leuk om bijna de kosten van een extra spel erin te moeten gooien. Ik snap dan ook dat veel mensen wachten op een GOTY editie bij Fighting Games.

Een nadeel is als je heel veel Mortal Kombat speelt dat de controller daar echt onder leid...
1 knop is bij mij al lam geworden...
Het is een X-box controller en die bevalt me niet bij vechtspellen de D-pad is te te glad (vlak) waardoor je niet de snelle controle hebt die je zou willen...

De D-Pad van de huidige generatie X-Box vind ik best meevallen. Daar had ik bij de 360 wel behoorlijk wat problemen mee. Maar of ik er nu gewend aan ben of het gewoon verbeterd is qua design - bijzonder veel problemen heb ik er niet meer mee. Ik ben enkel zelf niet meer zo soepel en snel om alle moves snel na elkaar uit te voeren (niet alleen in MK11). De D-Pad van de PS3 (4) controller prefereer ik wel, en de Pro van de WiiU (en wellicht ook de Switch?) zijn echter wel beter. Hoewel ik qua design de Xbox gewoon het fijnste in de hand vind liggen (ook qua triggers). Ik speel ook best veel vechtspellen (en what not - shooters of race spellen) en mijn huidige Xbox controllers doen het prima qua shoulder buttons en triggers. Well heb ik met een van mijn 360 controllers controllers problemen ermee.

Overigens - als je dan toch op zoek bent naar een nieuwe controller (wel met bekabeling) zou ik niet voor een officiele gaan, maar voor DPD controller - die liggen net zo goed of zelfs net wat beter in de hand (anti-sliplaagje op de achterkant) en zijn verder identiek en kosten bij bol maar 27 euro. In de mediamarkt heb ik er verleden jaar eentje voor 23 euro opgepikt.

bol.com | PDP controller - Official Licensed - Xbox One + Windows 10 - Blauw

Sinner schreef:

Is die d-pad iets dikker dan de officiele controller?
En die tumbsticks lijken ook wat dikker dus daar hoeven geen extra dopjes op?
of lijkt dat allemaal zo
En mijn fijnste controller is toch die van de Switch die smelt zo lekker samen met je hand...
Maar de perfecte controller heb ik nog niet meegemaakt de Gamecube (wavebird) controller waarschijnlijk.

De D-pad is idd net wat dikker, de thumbsticks zijn ongeveer hetzelfde maar dan met die die anti-sliplaag. (ik schreef per abuis de achterkant, maar bedoelde de thumbsticks).

avatar van theo79
Als je echt een goede controller voor fighting games wil hebben kan ik de fighting commander aanraden. Zelf heb ik een fighting commander voor de Playstation 4 en als je die commander eenmaal gewend bent wil je echt niet meer anders:

Hori Fighting Commander Controller (White) (PC Gaming) kopen - Nedgame

A ja dat ziet er ook wel heel degelijk uit met die schouder knoppen voor op...
Dan kun je je duurdere controller ook weer sparen he...

avatar van HALVE TAMME.
Hatsikidee! Trailer: nice..