
The Outer Worlds (2019)
Alternatieve titel: The Outer Worlds: Spacer's Choice Edition
PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Shooter / RPG
single player
Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door Private Division en Take-Two
In de toekomst heeft de alsmaar groeiende commercie het mogelijk gemaakt dat bedrijven de ruimte beginnen te koloniseren. Tijdens je doorreis op een kolonistenschip, op weg naar de verste rand van de Melkweg, lig je veilig te pitten in je hypersleep pod, als je plotseling vroegtijdig wakker wordt gemaakt. Je bevindt jezelf te midden van een grootse samenzwering die de kolonie Halcyon dreigt te vernietigen. Al snel wordt je heen en weer gesleurd tussen de facties van de verschillende bedrijven, die allemaal strijden om macht in deze uithoek van de ruimte.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=ujfolWOLD1I
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
In ieder geval - had ik het eerder gespeeld was het waarschijnlijk wel mijn favoriete spel van 2019 geweest. De hele 'kitsch' jaren 50'-60' Sci-Fi sfeer, de quirky karakters, zwarte humor en sarcasme die door het spel heenlopen vind ik helemaal geweldig. En hoeveel ik ook houd van de post-apocalyptische setting van een Fallout - het feit dat hier iedere planeet / kolonie (of de Groundbreaker) zowat zijn eigen sfeer (ook grafisch) heeft vond ik toch ook weer erg spannend. Dat de meeste bewoners allemaal neefjes en nichtjes van elkaar lijken te zijn is wat minder maar goed dat houd je blijkbaar toch niet tegen in dit soort games. Het hele vertragen van de tijd ala Max Payne vond ik overigens ook een aardige vervanging van New Vegas's traditionele VATS systeem - zeker aangezien ik geen held ben in shooters en meestal een beetje in de achterhoede rondliep met een sniper.
Overigens wat betreft die eindbaas? Helemaal niet mee eens. Ten eerste is die wellicht gewoon te omzeilen in de voorafgaande conversatie, en ten tweede is het gewoon een kwestie van een beetje het ding en zijn kleine broertjes tactisch aan te pakken. Mijn teamgenoten waren relatief snel dood, maar heb hem zelf met sniper neergekregen. En ik weet wel zeker dat ik in een volgende sessie als melee speler ook niet bijzonder veel problemen voorzie.
Overigens wel leuk ook altijd wel leuk als je op het einde ziet hoe iedere belangrijke persoon, kolonie en planeet het vergaat nadat je al je beslissingen hebt genomen doorheen het spel. Maar wat mij betreft een prima game. Of ik nou perse een franchise hiervan wil weet ik niet - maar ik ben wel weer benieuwd naar waar Black Isle de volgende keer mee afkomt. 4.5.
(...en om even op de Fallout vergelijking terug te komen - ik denk niet dat ik hem vooralsnog beter vind dat New Vegas - maar dat kan met een tweede playthrough en DLC altijd veranderen - maar het niveau van een Fallout 4 haalt het zeker wel).
Overigens wat betreft die eindbaas? Helemaal niet mee eens. Ten eerste is die wellicht gewoon te omzeilen in de voorafgaande conversatie, en ten tweede is het gewoon een kwestie van een beetje het ding en zijn kleine broertjes tactisch aan te pakken. Mijn teamgenoten waren relatief snel dood, maar heb hem zelf met sniper neergekregen. En ik weet wel zeker dat ik in een volgende sessie als melee speler ook niet bijzonder veel problemen voorzie.
Ik had zoveel punten in al mijn dialoogvaardigheden dat ik niet eens een eindbaas heb gezien in mijn playthrough

Ik had net wat te weinig skills om dat gevecht te omzeilen, maar stelde op default niveau ook vrij weinig voor en is niet echt memorabel. Je partners leggen wel snel het loodje overigens, maar dat doen ze sowieso vrij snel.
Verder was ik dus niet de enige die zich stoorde aan de lange laadtijden, dat is wel een vervelend dingetje. Toch kijk ik zeker uit naar de DLC, wanneer komt dat trouwens?
Maar snap sommige van je kritiek-punten wel, vooral de laadtijden breken me ook wel een beetje zuur op. Maar de algemene sfeer en ook makkelijke handhaving van alle spel-elementen geven bij mij de doorslag.
En wat is mis met blauwe haren? Nog nooit een persoon met blauwe haren tegengekomen? En al zeker niet dat mensen haar aanstaren en uitroepen: aargh, een blauwharig lesbisch alien!! Dat is zo 20ste eeuws. Het was gewoon een kleine, fijn-uitgewerkte love-story met de schuchtere maar o zo lieve Parvati.
Ik heb gemist dat je je punten kon verdelen. Omdat de skills me niet zo boeiden in deze game heb ik er te weinig aandacht aan besteed. Jammer, maar het is me gelukt na meer dan 10 pogingen.
Als er zoveel blauwharige dames zouden rondlopen als in deze game, dan zou ik al snel verhuizen naar een anders stelsel waar blond in de mode is. Ik hoorde het via iemand anders en toen ging ik er op letten en toen begon het me ook te irriteren, omdat deze game echt doordraaft erin.
Ik moest weer even nadenken over welk eindbaas gevecht jullie het uberhaupt hebben, maar jullie bedoelen deze neem ik aan ?
Idd. Ik zou het ook niet meteen een 'eindbaasgevecht' willen noemen omdat ik er zelf niet vrij veel moeite mee had. Maar goed - dat werd even aangehaald dus...laten we het maar 'zo' noemen. Laten we zeggen dat ik over het algemeen meer moeite heb met de gemiddelde Deathclaw in Fallout. En zoals idd hier al wordt aangegeven er dus wel degelijk meerdere manieren zijn om er omheen te komen of het te omzeilen.
De laattijden boeiden mij overigens zo heel erg niet. Maar dat heb ik eigenlijk heel erg zelden. Kwestie van af en toe een slok koffie te kunnen nemen op mijn gemak.
Nou ik zit er in ieder geval doorheen op moment van schrijven - tussen de 29-30 uurtjes in totaal erin. Dus zonder alle companion sidequests te doen (enkel van mijn twee vaste waarden), en Byzantium zowat in het harnas te jagen tegen mij (dus ook daar wellicht het een en ander te zijn mislopen) en ik kan me inbeelden dat ik nog wel hier en daar wat dingen gemist heb. Op zich geen probleem - want Obsidian kennende zal er wel een DLC of 2-3 aankomen (alvast 1) dus koop ik me binnen afzienbare tijd de GOTY en haal ik er dus wel makkelijk nog een keer het dubbel of trippel uit.
In ieder geval - had ik het eerder gespeeld was het waarschijnlijk wel mijn favoriete spel van 2019 geweest. De hele 'kitsch' jaren 50'-60' Sci-Fi sfeer, de quirky karakters, zwarte humor en sarcasme die door het spel heenlopen vind ik helemaal geweldig. En hoeveel ik ook houd van de post-apocalyptische setting van een Fallout - het feit dat hier iedere planeet / kolonie (of de Groundbreaker) zowat zijn eigen sfeer (ook grafisch) heeft vond ik toch ook weer erg spannend. Dat de meeste bewoners allemaal neefjes en nichtjes van elkaar lijken te zijn is wat minder maar goed dat houd je blijkbaar toch niet tegen in dit soort games. Het hele vertragen van de tijd ala Max Payne vond ik overigens ook een aardige vervanging van New Vegas's traditionele VATS systeem - zeker aangezien ik geen held ben in shooters en meestal een beetje in de achterhoede rondliep met een sniper.
Overigens wat betreft die eindbaas? Helemaal niet mee eens. Ten eerste is die wellicht gewoon te omzeilen in de voorafgaande conversatie, en ten tweede is het gewoon een kwestie van een beetje het ding en zijn kleine broertjes tactisch aan te pakken. Mijn teamgenoten waren relatief snel dood, maar heb hem zelf met sniper neergekregen. En ik weet wel zeker dat ik in een volgende sessie als melee speler ook niet bijzonder veel problemen voorzie.
Overigens wel leuk ook altijd wel leuk als je op het einde ziet hoe iedere belangrijke persoon, kolonie en planeet het vergaat nadat je al je beslissingen hebt genomen doorheen het spel. Maar wat mij betreft een prima game. Of ik nou perse een franchise hiervan wil weet ik niet - maar ik ben wel weer benieuwd naar waar Black Isle de volgende keer mee afkomt. 4.5.
(...en om even op de Fallout vergelijking terug te komen - ik denk niet dat ik hem vooralsnog beter vind dat New Vegas - maar dat kan met een tweede playthrough en DLC altijd veranderen - maar het niveau van een Fallout 4 haalt het zeker wel).
Nee, het is erg afhankelijk van je build. Ik was voornamelijk speech, maar omdat er toch veel geschoten moest worden heb ik dat ook een beetje geüpgraded. Uiteindelijk was ik nergens echt goed in. Net te weinig speech, net te weinig lockpick voor een alternatieve route. Dus dat werd schieten met mijn slechte schietvaardigheden. Slecht gamedesign waardoor er een enorme Spike was qua moeilijkheid voor mijn personage.
Veel Dark Souls bazen heb ik sneller gehaald terwijl de rest van deze game makkelijk was op hard.
Nee, het is erg afhankelijk van je build. Ik was voornamelijk speech, maar omdat er toch veel geschoten moest worden heb ik dat ook een beetje geüpgraded. Uiteindelijk was ik nergens echt goed in. Net te weinig speech, net te weinig lockpick voor een alternatieve route. Dus dat werd schieten met mijn slechte schietvaardigheden. Slecht gamedesign waardoor er een enorme Spike was qua moeilijkheid voor mijn personage.
Klinkt toch echt als een probleem van jou en je build als je 'nergens echt goed in bent'. Of zoals je ergens anders zegt je skills je te weinig boeide om er echt aandacht aan te besteden. Je speelt tenslotte een RPG. Klinkt nogal bizar om dan een personage aan te maken waar eigenlijk niet echt een bepaald idee insteekt. Zoals je kan lezen zijn er tenminste 3 man die er geen probleem mee hadden met 3 verschillende builds. Dat is dus echt geen slecht gamedesign anders hadden ze de uitdaging er sowieso uit kunnen halen. (en buiten dat heb je de diverse potions e.d ook nog eens die je kan gebruiken).
Mijn skill waren zoals ik zeg voornamelijk Long Ranged Weapons, Persuasion (maar net niet genoeg om me voorbij de scene te helpen), Engineering en uiteindelijk de leadership tree. En overigens heb ik er wel voor gezorgd dat iedereen het best mogelijk armor had - 'de zogenaamde boss' had al behoorlijk wat schade voordat mijn teamleden in het stof beten. Na 3 keer proberen ben ik er dan ook relatief pijnloos doorheen gegaan.
En twee andere gebruikers hebben er blijkbaar niet al te veel moeite mee gehad. Beter nog - eentje heeft het volledig weten te omzeilen. En een niet-gebruiker (nou een kameraad die net op bezoek was en eveneens het spel heeft gespeeld en wou weten hoever ik zat) heeft het in een keertje gedaan door volledig Heavy Weapons te gaan - inclusief de benodigde skills en companions mee te nemen hiervoor.
Lijkt me dus echt niet alsof er bij Obsidian iets over het hoofd is gezien en er plots een gigantisch spike in zit - maar eerder iemand die zijn eigen build volledig heeft gemismanaged. Trouwens zelfs dan - 10 keer proberen? Dat is nog niet echt om naar huis te schrijven vind ik. Lopen wel vaker moeilijkere bazen rond in diverse games.
Klinkt toch echt als een probleem van jou en je build als je 'nergens echt goed in bent'. Of zoals je ergens anders zegt je skills je te weinig boeide om er echt aandacht aan te besteden. Je speelt tenslotte een RPG. Klinkt nogal bizar om dan een personage aan te maken waar eigenlijk niet echt een bepaald idee insteekt. Zoals je kan lezen zijn er tenminste 3 man die er geen probleem mee hadden met 3 verschillende builds. Dat is dus echt geen slecht gamedesign anders hadden ze de uitdaging er sowieso uit kunnen halen. (en buiten dat heb je de diverse potions e.d ook nog eens die je kan gebruiken).
Ten eerste trek je erg snel je oordeel over veel zaken, maar alsnog zal ik je proberen te beantwoorden.
Een RPG die je bijna forceert 1 discipline uit te bouwen tot 100 vind ik zwak gamedesign. Gelukkig gaf de game aan dat mijn speech of lockpick 100 moest zijn (dit gegeven vind ik dan ook weer zwak gamedesign), zodat je weet dat ik geen onzin praat.
Nogmaals de game was voor mij erg makkelijk op hard. Door dit gebrek aan uitdaging is een build voor mij minder interessant. In een Dark Souls, die je tot het uiterste kan dwingen, besteed je elk punt zo goed mogelijk, omdat je weet dat je het kan gebruiken. Jij trekt mijn teksten in het absurde.
Dat er volgens jou 3 man geen probleem mee heeft gehad betekent niet dat het niet bestaat. Kortzichtig.. De velen kritieken die ik heb gelezen over dit eindgevecht onderschrijven mijn mening. Ik heb me er immers in verdiept, omdat ik tegen dit probleem aanliep. Mensen die knallend de game doorgaan die hebben hier geen last van. En ik denk dat veel mensen het als een shooter spelen.
En ik heb een hoop consumables gebruikt.
Op welke moeilijkheidsgraad heb je gespeeld?
Lijkt me dus echt niet alsof er bij Obsidian iets over het hoofd is gezien en er plots een gigantisch spike in zit - maar eerder iemand die zijn eigen build volledig heeft gemismanaged. Trouwens zelfs dan - 10 keer proberen? Dat is nog niet echt om naar huis te schrijven vind ik. Lopen wel vaker moeilijkere bazen rond in diverse games.
Je zou een goede PR-man van EA kunnen zijn


Op welke moeilijkheidsgraad heb je gespeeld?
Begonnen op medium. Na een kwart overgeschakeld op hard omdat het me net wat te makkelijk afging eenmaal ik mijn speelstijl had gevonden en vastgelegd voor deze playthrough.
Maar de 'vele kritieken' - die ga ik echt niet opzoeken omdat ik er geen interesse in heb. (ook niet als ik ergens in vast zit of niet voorbij kom). Ik kijk hooguit bij uitkomen van een game 1 of 2 reviews van vaste youtube channels en probeer (ongeacht hun mening) de game vroeg of laat zelf (mits mogelijk). Verder gaat mijn interesse in games media en forums niet (buiten hier dan - enkel omdat er hier enkele vaste gebruikers zitten aan wie hun mening ik door de jaren heen ook echt iets heb gehad).
Aan het feit dat er hier al enkele van die mensen zitten die aantonen dat ze geen probleem hadden en er ook in mijn directe kring (weliswaar slechts 1 persoon tot nog toe (2 maar die heb ik de vraag niet gesteld hoe hij er door is gekomen) geen moeite mee hebben verteld mij genoeg. Het is niet bepaald een design fout - er zullen gewoon weer een hele hoop mensen rondlopen die beginnen zeuren op internet omdat ze vijand x of y niet in 1 beurt kunnen neerleggen. (zoals je ook hier wel eens leest - 'nou ik ben er helemaal mee gestopt na 20 minuten want ik kreeg de eerste puzzel al niet opgelost!'. En zoals ik ergens anders aangaf - ik heb het ook niet als shooter gespeeld - het grootste gedeelte van mijn punten liggen op de aangegeven skills, de meerderheid van het spel heb ik me op een vredelievende manier doorheen weten te werken (ik heb net gechecked - mijn Long Range skill is mijn hoogste gun skill is 67. Weliswaar zijn mijn wapens allen modified). De enige plek waar ik het grandioos heb verknald is Byzantium - is dat Byzantium zijn fout? Nee hoor - (ik geef voor anderen geen spoilers) - dat was die van mij - ik was iet of wat te voorbarig.
Maar hier. Ja. Gebruiker is schuld.

Alhoewel ik het wel eens ben met het feit dat de game aangeeft hoe hoog je lockpick skill of speech skill moet zijn - aan de ene kant aardig - kan eventueel op medium erin gelaten worden, op hard had het er gewoon eruit mogen gelaten worden. De nummertjes verbergen, of zelfs (in conversaties) het antwoord niet weergeven - zodat je met een volgende game en skills 'plots' hele nieuwe dialogen krijgt te zien ipv er nu naartoe te kunnen werken omdat je bij bepaalde karakters of conversaties toch al weet hoeveel je in zijn of haar geval je nodig hebt om te overtuigen. Maar dat is wat mij betreft maar een klein minpunt en een keuze van de designers waar ik mee kan leven zonder me druk te maken.
Verder heb ik over het spel nog weinig te mekkeren aangezien ik tot nog toe wel zowat ieder punt heb aangehaald dat ter sprake is gekomen en wacht ik af tot de DLC compleet is voor nog een poging te doen.

Toch zeker met Fall Out 3
Ik zou zeggen voornamelijk New Vegas. Het is een stuk uitgebreider dan 3. Maar idd, qua gameplay mechanics is het bijna volledig hetzelfde. Plus je kan de moeilijkheidsgraad van gevechten tijdens het spel aanpassen indien nodig.
Pfoe, als ik de trailer hiervan bekijk, krijg ik sterk de indruk in een Borderlands-kloon te zijn beland. Zelfs de naam van het spel lijkt erop.
Met Borderlands heeft het niet veel van doen. Het is, zoals Confusie al zegt, meer een soort Fallout in de ruimte. Maar dan wel meer richting Fallout: New Vegas en niet Fallout 3 & 4.
Ik heb geen haast daar niet van.
Een slappe port met slechte gyroscopische bediening en het ziet er niet goed uit op handheld.
The Outer Worlds for Switch REVIEW - GREAT Game But One Issue? - YouTube
wel een geweldig spel maar het heeft zo z'n min punten.
Dus dat word toch maar op de Xbox One spelen.
Jammer dit had beter gekund en gemoeten

The Outer Worlds - REVIEW (Nintendo Switch) - YouTube
Een slappe port met slechte gyroscopische bediening en het ziet er niet goed uit op handheld.

Zie je gelijk de enorme beperkingen van de handlheld. Het is gewoon niet krachtig genoeg. Jammer, maar laten we eerlijk wezen dit soort games koop je niet perse voor de Switch
The Outer Worlds Nintendo Switch Review-Out of THIS World?
The Outer Worlds Nintendo Switch Performance Review & impressions
Outer Worlds Review Buy, Wait for Sale, Rent, Never Touch
MAAR - er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat binnen niet al te lange tijd een patch volgt om de performance te enhancen. Dat heeft bvb de Witcher ook behoorlijk geholpen.
Neemt niet weg dat ik dit soort games wellicht specifiek op mijn Xbox One zal aanschaffen. Dus idd - aangezien dit zowat overal op te verkrijgen is hoeft een Switch port niet per se. En laat me eerlijk zijn, de Switch heeft al een overvloed aan RPG's.
En ik hoop ook nog op een patch het kan natuurlijk ook nog haast werk zijn geweest of onkunde....
Zie je gelijk de enorme beperkingen van de handlheld. Het is gewoon niet krachtig genoeg. Jammer, maar laten we eerlijk wezen dit soort games koop je niet perse voor de Switch
Xenoblade Chronicles X was verreweg mooiste open world game. En dat was op de Wii u. Kwestie van design en goed programmeren.
Ik verwacht dat er qua 3 party steeds minder naar de Switch zal komen.
Qua A+ titels vermoed ik dat dit wellicht ook het geval zal zijn. Qua Indie titels niet - en laat me eerlijk zijn - daar zitten wat mij betreft eigenlijk de interessantste en vaak ook grafisch heel indrukwekkende titels bij. (en dat zijn heus niet allemaal pixel games).
Qua A+ titels vermoed ik dat dit wellicht ook het geval zal zijn. Qua Indie titels niet - en laat me eerlijk zijn - daar zitten wat mij betreft eigenlijk de interessantste en vaak ook grafisch heel indrukwekkende titels bij. (en dat zijn heus niet allemaal pixel games).
Helemaal mee eens.
In principe koop ik nu ook alles voor op de Switch (gameplay) De grote titels pak ik op de PC.
terwijl het allemaal zo goed met de Switch ports liep tot nu toe....

En Nintendo zet zo de Switch Pro in denk er om he, dan krijg je Ps5 ports zo op je Switch

