Fable Anniversary (2014)

PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Lionhead
Uitgegeven door Microsoft

Fable Anniversary is een HD remake van de originele Fable. Nieuwe 3D modellen, textures, belichting en achievements, brengen de wereld van Albion tot leven als nooit tevoren. Ook bevat het spel het DLC hoofdstuk de Lost Chapters.

avatar van Finidi
De originele Fable was lange tijd één van de games die ik bijna jaarlijks opnieuw doorspeelde, dus toen ik van deze remastered Anniversary editie hoorde was ik erg enthousiast. In 2014 toen gelijk gekocht, maar al vrij snel afgehaakt: ik vond de graphics er eigenlijk helemaal niet zo goed uit zien. Het was veel van de charme verloren van het origineel.

Maar goed, in 2015 toen uiteindelijk toch de game helemaal doorgespeeld, vrijwel alle achievements gehaald. Alleen de achievement voor Heroic mode nog niet gehaald; op die mode is alles wat moeilijker en respawn je aan het begin van een level. Dus dit jaar was het tijd om nogmaals terug te keren naar Albion voor de laatste uitdaging die de game te bieden heeft. En dat is gelukt.

De Fable wereld is wat mij betreft één van de toffere. Ik hou enorm van die Britse humor, en verder is het gewoon een goed uitgevoerd sprookjesachtige fantasy wereld. De queesten zijn door de sfeer en humor veelal onderhoudend, ook al zijn het in de basis altijd de simpele ‘ga hierheen, versla wat opponenten en kom terug met de buit’.

Het vechten zelf is wel wat verouderd inmiddels. Je kunt tegenwoordig natuurlijk strakkere hack ‘n’ slash/action RPG combat vinden, maar het is hier ook prima acceptabel nog. Wat ik wel enorm goed vind, is het systeem wat hier wordt gebruikt om te levelen. Ik zou graag willen zien dat andere games het ook zo deden. Het gaat als volgt: je hebt drie soorten combat: melee, ranged, magic. Door schade aan te richten bij de verschillende beestjes en bandieten krijg je experience points in de soort combat die je gebruikte om die schade aan te richten, plus een aantal generieke experience points. Deze punten kun je vervolgens spenderen aan een aantal stats bonussen, extra skills etc. Dat betekent dus dat je een soort combat moet gebruiken om er sneller in te kunnen levellen, maar dat je eventueel via de generieke punten ook punten in andere combattypes kunt stoppen. Zo kun je ook in de latere stukken van de game nog prima een switch maken naar een andere combatsoort.

Ik hou er wel van in games als je, door een skill te gebruiken, beter wordt in die skill. Maar dat heeft zo zijn valkuilen, zoals in Skyrim. Daar heb je dan namelijk dat je sommige skills praktisch onbruikbaar zijn op de lagere levels en eigenlijk gewoon moet gaan zitten grinden voor ze nuttig worden. En dat is nogal saai natuurlijk. De generieke punten zoals Fable ze gebruikt vermijden dat probleem deels.

Anyhow, deze game heeft een top sfeer, acceptabele combat en een prima, simpel, verhaal.

4/5

Nou dit is dus echt een remake waar ik na het uitspelen ervan ook gewoon niet terug zou willen naar het origineel. Sowieso vind ik alle drie games erg charmant (ook drie - die heeft zijn flaws en een beetje een afgerafeld einde, maar is lang niet zo slecht als mensen beweren imo). - maar sinds ik deze remake destijds (ook op day one voor de verandering) in huis heb gehaald voor de Xbox was ik meteen verkocht. Ook eentje die ik in de toekomst wel weer eens zal opzetten, samen met zijn broertjes.

avatar van Finidi
Sinner schreef:

Hoop nog altijd dat ze de opvolgers ook eens naar de PC porten Ik heb ze wel gespeeld op de 360, maar heb al tijden geen console meer in huis, en was 't ook niet weer van plan.

Finidi schreef:

Tja wie weet. Als je nagaat hoe lang het heeft geduurd vooraleer bvb een Vanquish of Persona 4 is geport (ondermeer) dan kan het nog altijd. Aan de andere kant - een goedkope 360 Light met enkel deze 3 games is nou ook niet het einde van de wereld. Maar ik snap het het dilemma, ik heb door de jaren heen ook zoveel gehoard dat ik er niet om sta te springen om na de Switch weer een nieuwe console in huis te halen. Hoewel ik het wel graag volg.