Death's Gambit (2018)

PlayStation 4 / PC
Action / RPG

Ontwikkeld door White Rabbit en Skybound
Uitgegeven door Adult Swim

Je speelt als Sorun, die van de koningen de opdracht heeft gekregen op zoek te gaan naar de bron van oneindig leven. Als Sorun echter levensgevaarlijk gekwetst raakt, biedt de dood hemzelf een deal aan: vernietig de bron van het oneindig leven en hij wordt zelf onsterfelijk. Death's Gambit is een 2d souls-like met metroidvania elementen, waarbij je ook tactiek moet toepassen in je gevechten en verder komt door nieuwe eigenschappen vrij te spelen.

avatar van FlorisV
Ik heb pas Death's Gambit: Afterlife in een sale gekocht. Afterlife is eigenlijk toegevoegde DLC aan het basisspel. Waar vele 2D platformers nogal meedogenloos zijn lijkt deze je oneindig nieuwe kansen te geven en wordt je tevens beloond met aansterking van eigenschappen. Mooi getekend en afgewerkt in pixel art (nee, niet origineel, maar het is uitstekend gedaan), fraaie (en opvallend rustige) muziek, maar ook een wat verslavender gameplay loop doordat je elke keer van redelijk dichtbij overnieuw mag en het lijkt eigenlijk te bieden wat ik had gehoopt te vinden in Vigil: The Longest Night. Er zitten bijzondere vondsten in. Zo kun je bijvoorbeeld een magisch oog vinden waarmee je omgevingen kunt bespioneren voordat je er een stap in waagt. Ik ben benieuwd hoe lang ik deze uitdaging vol ga houden, want als ik souls-like lees of metroidvania betekent dit meestal: te moeilijk voor mij. We zien wel waar het schip strandt, tot nu toe genoten.