Children of Mana (2006)

Nintendo DS

Ontwikkeld door NEX
Uitgegeven door Square Enix

In het midden van het eiland Illusia staat de bekende boom 'The Tree of Mana'. Jaren geleden gebeurde daar een verschrikkelijke ramp, waarbij veel mensen omkwamen. Een dappere jongen en meisje wisten de ramp te stoppen en de wereld te redden door 'The Sword of Mana' te gebruiken. Nu, jaren later moet jij de ramp onderzoeken en er achter zien te komen wat er precies is gebeurd.

avatar van Foetsj_NL
Erg saaie game, naar mijn mening. Een van de minder goede games van Square Enix.

Grafisch ziet het er allemaal ontzettend mooi uit, het heeft een apart 'getekend' stijltje, en dat ziet er wel erg tof uit.

Het vechtsysteem is daarintegen wat minder goed uitgewerkt. Steeds dezelfde aanvallen, met dezelfde wapens ( ookal kan je volgens mij 6 verschillende zwaarden kopen ). Kerker in kerker uit, ik werd er gek van, nooit een keer een mooi landschap, of iets anders. Steeds hetzelfde doel in elk level.

Je kan levelen, en als je steeds hoger komt in levels kan je andere zwaarden kopen en andere stenen enz. Maar het spel verveeld al heel erg snel. Verder zijn er ook side quest, maar die zijn bijna hetzelfde als de normale levels die je speelt. Dan moet je terug naar een level en daar bijvoorbeeld alle monsters vermoorden om de sidequest te voltooien.

2 *

avatar van Onderhond
ookal kan je volgens mij 6 verschillende zwaarden kopen ).

Volgens mij ligt het aantal meer rond de 40.

Anyway, er zijn enkele kleine dingen die niet zo lekker lopen in Children of Mana maar algemeen gezien is het een erg mooi, leuk en uitgebreid game. Uiteindelijk stond er toch ~38 uur op de teller wat best mooi is voor een action RPG.

Beetje jammer dat het "wereld" gevoel er niet helemaal inzit. Je keert telkens weer naar je dorpje om van daaruit andere levels te tacklen. Verder had het level design misschien wel wat beter gekund, maar los daarvan heb ik geen klachten over dit spel.

Visueel mooi, prachtige tussenanimatie van I.G, uitgebreide werelden, genoeg te doen, leuke personages.

Dikke 4* wat mij betreft.

avatar van Onderhond
Ondertussen ook een wat langere review hier geplaatst.

mooi gedetaileerde review Onderhond, jammer van die single-town-exploration idd, vind ik meestal ook iets van de sfeer weghalen.

Toch ook wel weer vaak zin in old-school fun, maar ga dan toch liever het hele leger snes (en psx) rpgs hergamen, vind ze toch vaak beter als de nieuwere 'old-school-remakes', zelfs los van de nostalgie-faktor...
Maar als ik de kans krijg, wil ik CoM toch wel even checken natuurlijk, alleen al even dat square sfeertje proeven is altijd de moeite waard. En Flammie zat er weer in, toch?

avatar van Onderhond
Flammie zit er in ja, maar die heb je al na een goed uurtje (of twee). Je kan er ook niet echt mee vliegen verder.

Om nu games van vroeger opnieuw te gaan heb ik dan weer minder zin in. Heb de meeste RPGs op de snes toch al een keertje gehad dus vind ik het wel fijn om eens wat nieuws te doen. Sowieso is de DS iets handiger dan emulation