Return of the Obra Dinn (2018)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
Adventure / Puzzle

Ontwikkeld door 3909
Uitgegeven door 3909

In 1802 vertrok het koopvaardijschip Obra Dinn vanuit Londen naar het oosten met meer dan 200 ton handelsgoederen. Zes maanden later had het zijn ontmoetingsplaats bij Cape of Good Hope niet bereikt en werd het verloren gewaand op zee. Vroeg in de ochtend van 14 oktober 1807 dreef de Obra Dinn naar de haven in Falmouth met beschadigde zeilen en geen zichtbare bemanning. Als verzekeringsonderzoeker voor het Londense kantoor van de East India Company word je onmiddellijk naar Falmouth gestuurd, om manieren te vinden om aan boord te gaan en een schadevaststelling voor te bereiden. Dit is een first-person mystery-adventure gebaseerd op onderzoek en logische deductie.

Na een uur gespeeld te hebben ben ik nog geen steek wijzer geworden. Met name achter de namen van de bemanningsleden komen gaat naar mijn inziens een aardig lastige taak worden. Daarnaast ben ik benieuwd of dit format het hele spel leuk zal blijven voor mij, want ik begin te betwijfelen of asynchroon puzzels oplossen echt mijn ding is

JustMike schreef:

Toch op een 4* uitgekomen ?

Fonzzz002 schreef:

Toch op een 4* uitgekomen ?

Ja, het bleef verassend leuk om de verschillende scènes aan elkaar te koppelen en door middel van deductie (met extra kennis) achter de namen van moordenaars / slachtoffers te komen. Ik kan hem zeker aanraden als de visuele stijl je aanspreekt en als je het niet erg vindt om het verhaal zelf in elkaar te puzzelen

Ben nu ook een uur of zo in het spel en vind het tot nu moeilijk om tips bij elkaar te sprokkelen. Vooral de juiste namen kiezen valt moeilijk bij de schaarste aan informatie die je daaromtrent krijgt. Zo zou je de naam van een van de Chinese vaarders moeten kennen maar geen idee hie ik dat zou kunnen afleiden uit de info die ik tot nu toe heb gekregen.

Het is tot nu vooral een morbide schouwspel om te zien hoe iedereen beurt om beurt het loodje erbij legt.

Grovonion schreef:

De naam is vaak het laatste wat je van iemand zal weten. Wat ik je als tip mee kan geven is dat je lekker kan gokken bij de derde persoon (omdat de conclusies per 3, geloof ik, worden goedgekeurd). Veel plezier nog in ieder geval

Oef, wat een game zeg. Het game gedeelte is daarvij eigenlijk nog redelijk kort, in zo een 5-tal uren heb je wel alles (behalve VIII) voor de eerste keer gezien. Maar daarna begint het echte detective werk. En dat heb ik aanvankelijk wel erg onderschat of verkeerd aangepakt. Het spel dwingt je echt om alle details te onderzoeken. Soms moet je ook een beetje om de hoek denken, en vooral elk detail ook ergens in je geheugen opslaan. Zo heb ik bijvoorbeeld aan het begin helemaal geen aandacht besteed aan de naam van de persoon die je het boek toestuurt. Maar die naam speelt wel een belangrijke rol in de verdwijning van 4 personen. Ik zit nu aan 39 bekende lotgevallen en het lijkt nu wat makkelijker te worden.

Het wordt heel wat makkelijker na ongeveer de helft doorlopen te hebben. Al de rest vandaag opgelost zonder al te veel problemen. Heel erg interessant en origineel spel. Grafische stijl, muziek en ook het thema, alles op en top. Echt van genoten, behalve misschien het moeilijke begin.

Platinum trophy is trouwens een beetje frustrerend. Ik heb nu 98% van alle trophies, maar om die laatste te halen, moet ik weer helemaal van het begin beginnen. En dat enkel omdat ik het niet op voorhand heb opgezocht, want je moet kort nadat je alle verhalen hebt gehoord even een extra save maken. Een beetje sneu, een platinum trophy achter zo een truck te verstoppen...