Een aparte titel. Dreams is een ‘speelse game engine’: je kunt zelf allerlei filmische/game creaties maken en je hebt allerlei handige tutorials en assets tot je beschikking. Als je daar geen behoefte aan hebt dan kun je andermans creaties ervaren, waar er inmiddels talloze van zijn. Dreams is, in dat opzicht, een soort grote selectie aan gratis korte indie / game-jam titels van allerlei soorten en maten. Horror, platform, adventure, puzzel, racing. Alles kun je tegenkomen. Het kan leuk zijn om van tijd tot tijd even deze game aanzetten om te zien wat je kunt tegenkomen. Soms originele leuke ervaringen. Andere momenten ondermaatse clunky dingen. Zeker het VR aspect is een leuke toevoeging (zoals dat iemand PT verrassend goed heeft nagemaakt in VR!).
De ‘..single player campaign’ (de ervaring gemaakt door de makers van Dreams) zit leuk in elkaar, maar dit is echter het hoogtepunt geweest van mijn tijd met Dreams. Dit was een komische, visueel mooie ervaring die allerlei verschillende genres door elkaar heen gooide en diende als een leuke introductie aan wat er zoal mogelijk is met de engine. Alles wat ik daarna tegenkwam voelde als slappere varianten van wat er gedemonstreerd werd in die campaign. Zelf creaties maken wil ik niet doen. Heb het even gedaan, maar het voelde meer als tijdrovend huiswerk dan een leuke hobby voor tussendoor. Dan ga ik liever tutorials volgen voor Unity of de Unreal Engine om zelf games te maken, voor Steam oid, waar je misschien nog geld aan kunt verdienen.
Lastig. Het is leuk om van tijd tot tijd te doen (zeker in VR). Vooral de campaign van de makers heeft charme, maar het voelt allemaal iets teveel als mindere versies van bestaande games. Waarom zou ik een zwakke kart game hier spelen als ik Mario Kart al thuis heb liggen? Of waarom zou ik aardige VR platformgames hier doen als ik de veel betere Astro Bot en Moss al in bezit heb? Lastig om er concreet een oordeel over te vormen, maar ik voel me nog gemotiveerd om verder te spelen en ik houd het op een positief cijfer.
3,5*