Dreams (2020)

PlayStation VR / PlayStation 4
Action / Simulation

Ontwikkeld door Media Molecule

Speel duizenden games die door spelers van over de hele wereld zijn gemaakt, zoals arcadegames, RPG's, horrorgames en humorgames. Ontdek zelfs genres die voor Dreams™ misschien niet eens bestonden. Er komen elke dag nieuwe games en ervaringen bij, dus je hebt altijd wat te spelen, ontdekken en beleven.Speel duizenden games die door spelers van over de hele wereld zijn gemaakt, zoals arcadegames, RPG's, horrorgames en humorgames. Ontdek zelfs genres die voor Dreams™ misschien niet eens bestonden. Er komen elke dag nieuwe games en ervaringen bij, dus je hebt altijd wat te spelen, ontdekken en beleven.

Inmiddels behoorlijke buzz en raving reviews over deze game, wordt hier en daar de "youtube onder de games" genoemd. Iemand die overweegt hiermee aan de slag te gaan? Mij lijkt het geinig, maar ook time-consuming en als ik dan moet kiezen speel ik het liefst een "echte" game.

Ik had 'm al in mijn handen, voor 35€ lijkt me dit een zeer aangepaste prijs. Maar ik heb hem idd ook weer teruggelegd, want de kans dat ik hiermee aan de slag kan is momenteel eerder aan de lage kant. Hoewel, een team als MediaMolecule verdiend wel dat dit gekocht wordt, niet enkel hebben ze hier jaren aan gewerkt, maar ze brengen hem uit aan een redelijke prijs en steken hun nek een heel stuk uit de venster.

Precies wat je aangeeft Grovonion. Ik heb ook al getwijfeld om m te halen, want de prijs is perfect. Ik las echter dat de single-player campagne heel kort is. En dat de focus vooral op de editor en creaties van andere spelers ligt. Bij LittleBigPlanet was daar volgens mij toch iets meer balans. Al die games hadden best een uitgebreide campagne, en waren ook nog eens top in multi-player. De kans dat ik met de editor aan de gang kan is helaas te beperkt.

Een aparte titel. Dreams is een ‘speelse game engine’: je kunt zelf allerlei filmische/game creaties maken en je hebt allerlei handige tutorials en assets tot je beschikking. Als je daar geen behoefte aan hebt dan kun je andermans creaties ervaren, waar er inmiddels talloze van zijn. Dreams is, in dat opzicht, een soort grote selectie aan gratis korte indie / game-jam titels van allerlei soorten en maten. Horror, platform, adventure, puzzel, racing. Alles kun je tegenkomen. Het kan leuk zijn om van tijd tot tijd even deze game aanzetten om te zien wat je kunt tegenkomen. Soms originele leuke ervaringen. Andere momenten ondermaatse clunky dingen. Zeker het VR aspect is een leuke toevoeging (zoals dat iemand PT verrassend goed heeft nagemaakt in VR!).

De ‘..single player campaign’ (de ervaring gemaakt door de makers van Dreams) zit leuk in elkaar, maar dit is echter het hoogtepunt geweest van mijn tijd met Dreams. Dit was een komische, visueel mooie ervaring die allerlei verschillende genres door elkaar heen gooide en diende als een leuke introductie aan wat er zoal mogelijk is met de engine. Alles wat ik daarna tegenkwam voelde als slappere varianten van wat er gedemonstreerd werd in die campaign. Zelf creaties maken wil ik niet doen. Heb het even gedaan, maar het voelde meer als tijdrovend huiswerk dan een leuke hobby voor tussendoor. Dan ga ik liever tutorials volgen voor Unity of de Unreal Engine om zelf games te maken, voor Steam oid, waar je misschien nog geld aan kunt verdienen.

Lastig. Het is leuk om van tijd tot tijd te doen (zeker in VR). Vooral de campaign van de makers heeft charme, maar het voelt allemaal iets teveel als mindere versies van bestaande games. Waarom zou ik een zwakke kart game hier spelen als ik Mario Kart al thuis heb liggen? Of waarom zou ik aardige VR platformgames hier doen als ik de veel betere Astro Bot en Moss al in bezit heb? Lastig om er concreet een oordeel over te vormen, maar ik voel me nog gemotiveerd om verder te spelen en ik houd het op een positief cijfer.

Inmiddels weer opgepakt en verhoogd naar een 4*. Dit is een ware must voor PS VR gebruikers geworden! Er zijn inmiddels talloze ervaringen en korte games beschikbaar die VR ondersteunen. Van horror, racing, simulaties, korte animaties, platform etc. Het is overweldigend hoeveel leuke dingen er te beleven zijn voor VR gebruikers. Ik heb nu al een paar dagen dat ik elke avond me laat verrassen door wat willekeurige creaties (die veel upvotes hebben). Natuurlijk, de kwaliteit van geen van deze games kan op tegen de AAA titels, maar als je zoekt naar onschuldig VR vermaak dan bied Dreams een reuzachtig aanbod aan leuke amateur / kleine creaties.

Vanaf vandaag op PS Plus Essential...
Bijgaand een gids van de tofste games in Dreams:
Best Dreams Games to Play While It's on PS Plus | Push Square - pushsquare.com