11-11: Memories Retold (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Aardman Animations en DigixArt
Uitgegeven door Bandai Namco

11 november 1916 verlaat een jonge fotograaf Canada om zich bij het westelijk front in Europa aan te sluiten. Dezelfde dag krijgt een Duitse technicus te horen dat zijn zoon vermist wordt aan het front ... Ze zullen de realiteit van oorlog ontdekken, kruisende paden, op het front en in het binnenland, proberen hun menselijkheid te behouden voor hun geliefden in het gezicht van rampzalige gebeurtenissen ... Als ze terug kunnen komen. Om 11 uur op de 11e dag van de 11e maand van 1918 worden ze geconfronteerd met de grootste beslissing van hun leven ... Dit is het aangrijpende verhaal van het einde van de Eerste Wereldoorlog.

Weeral zo een spel dat op zich niet veel spel in zich heeft, maar door het narratief en kunstzinnige uitvoering zijn waarde heeft in het game-landschap. In wezen een soort walking simulator, met heel zachte, simpele raadseltjes, en eigenlijk geen uitdaging. De enige uitdaging bestaat erin de trophies te halen zonder trophy-guide. Heel af en toe is het ook niet direct helemaal duidelijk wat van je verwacht wordt, maar dat duurt nooit lang, na een paar minuten rondlopen of proberen kom je altijd tot het volgende checkpoint dat het verhaal door laat lopen.

Maar wat het niet heeft aan spel-inhoud, heeft het wel degelijk aan ervaring. Je speelt namelijk twee personen die intens betrokken raken met de eerste wereldoorlog en met elkaar. Je speelt hun ervaringen na in een fictioneel verhaal, met toegegeven wat "fantastische elementen", in de zin van onmogelijke toevallen. Ook, en dat vind ik best een nadeel, wordt de oorlog in mijn ogen iets te veel geromantiseerd, en van 1 ding ben ik zeker. De eerste wereld-oorlog had niks romantisch aan zich.

Toch heeft het spel mij van begin tot het korte (eerste) einde geboeid. De game-mechanics staan de ervaring en verhaal namelijk niet in de weg, een essentiele noodzaak voor een walking-sim.

Alles bij alles kom ik tot een positieve score: 3.5*

avatar van John Milton
Een narratief sterke game.

De grafische stijl (het spel lijkt geschilderd met penseelstreken), hoewel misschien niet naar ieders smaak, geeft ons op zijn minst de nodige buitengewone beelden. Op de een of andere manier lijkt die impressionistische kwaliteit te versterken, wat ik denk dat anders op zichzelf ook een opvallend beeld zou zijn geweest.

Elijah Wood en vooral Sebastian Koch leveren topkwaliteit stemprestaties, wat echt helpt om emotioneel contact te maken met hun respectievelijke verhalen van een Canadees en een Duitser die de oorlog betreden zonder dat daadwerkelijk écht te willen.

Er zijn een paar frustrerende bugs in de gameplay (bijvoorbeeld het niet kunnen communiceren met de Canadese soldaat op het schip) en soms zijn de verzamelobjecten bijna onzichtbaar. 11:11 vraagt ​​je om te investeren in het verhaal en de geschiedenis, en biedt geen actievolle gameplay, hoewel bepaalde scènes soms nog steeds erg gespannen zijn. Achievements kunnen gemakkelijk worden gemist, en hoewel je hoofdstukken opnieuw kunt spelen, betekent dit soms veel teruglopen. Maar over het algemeen was ik behoorlijk onder de indruk, en hoewel ik echt bekend ben met het bronmateriaal, raakte de game me regelmatig alsnog, wat een hele prestatie is.

Een solide 8/10