Batman: The Enemy Within (2017)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

Dit tweede seizoen in de Batman-Telltale serie speelt zich af in dezelfde wereld als het eerste seizoen. De game speelt zich af in de jaren '10 in Gotham City, een aantal maanden tot een jaar na de gebeurtenissen uit seizoen 1.

avatar van solidKevin
Ik heb al veel van dit soort games gespeeld, maar Batman: The Enemy Within behoort bij de beste. Hij is in alle opzichten beter dan zijn voorganger. De game is verrassend stabiel (iets waar de games van Telltale nogal eens mee kampen), het verhaal is interessant en de keuzes voelen relevant. Dit laatste is vaak een van mijn grootste kritiekpunten in dit genre, want in veel gevallen voegen de keuzes zeer weinig toe.

Uiteraard is het niet zo dat dit bij Batman: The Enemy Within baanbrekend is, maar de keuzes hebben hier wel meer impact dan normaal. Met name de manier waarop je omgaat met het personage John Doe kan de laatste episode drastisch veranderen. Als 'game' stelt het niet veel voor, maar de gameplay is is ook niet de reden waarom je dit soort titels speelt.

Als je een liefhebber bent van dit soort games en/of je bent geïnteresseerd in de wereld van Batman, is Batman: The Enemy Within zeker de moeite waard.

Grappig. Ben er ook net aan bezig. Episode 3 moet ik net aan beginnen (morgen dus). Ik merk echter wel dat er bij het saven regelmatig vertragingen optreden (xbox one - neem aan dat je hem ook via gold hebt?) Speel je de Shadows mode (of hoe het ook heet - daar zitten blijkbaar beide games in?) of de normale? Ik in ieder geval de normale. Ben het er in ieder geval mee eens dat deze (en de voorganger) bij het best behoord dat Telltale geschreven heeft.

avatar van solidKevin
Ik heb hem inderdaad via Games With Gold gespeeld. Ik speelde zelf de normale modus (die Shadows mode is trouwens veel te duur) en ik kan me wel vinden in je observatie van het saven. Dat kan soms weleens even duren. Het is echter niet dat het zo hinderlijk was dat ik het als een ergernis heb ondervonden. De game is ook 'slechts' één keer vastgelopen bij me. Bij andere games van Telltale is dit vaak anders geweest.

solidKevin schreef:
(die Shadows mode is trouwens veel te duur)

Oh ik dacht dat die gewoon gratis was. My mistake. Ik speel ook op de normale modus omdat ik al eens door het origineel ben gegaan op de PS3. Nee ik kan ook niet zeggen dat ik er last van ondervind op zich, het gebeurt in ieder geval niet op ingrijpende momenten en verder loopt het degelijk. Sowieso moet ik al zeggen dat ik bij Telltale altijd al een oogje heb dichtgeknepen op technisch vlak vanwege het feit dat de verhalen gewoon erg boeiend worden neergezet. Maar goed - zo maar even verder gaan met episode 3. Is er gisteren niet meer van gekomen.

Inmiddels uitgespeeld en net zoals het eerste deel vond ik ook deze qua verhaal en keuze's bij het beste dat Telltale heeft uitgebracht (wellicht dat enkel The Wolf Among Us voor mij beter is) - zeker de hele dualiteit tussen Bruce Wayne en Batman, zijn 'code' en morele waarden worden in deze games beter belicht dan in vele films. andere spellen of zelfs in een groot deel comics. Petje af voor de schrijvers daarvoor. Ik vond het soms bijzonder onaangenaam of heel moeilijk om te kiezen tussen de keuzes die gemaakt diende te worden. Jammer dat er geen deel 3 gepland staat (bij de firma die uit dus bestaat uit ex-medewerkers van Telltale bestaat en bezig zijn aan The Wolf Among Us 2). Vele keuzes e.d worden op het einde namelijk wel weer onthouden heb ik de indruk...

Het technische aspect is wel redelijk in orde met twee minpunten - nl het overmatig onderbreken van het spel door het saven (kan ook zijn omdat ik cloud save aan had staan en die misschien veel meer gebeurde dan nodig was), en bij mij liep het spel tijdens de allerlaatste episode vast, net tijdens de epiloog en kreeg ik dus ook niet de laatste achievement mee. Dat vond ik dan wel weer vrij jammer.

Maar goed - denkelijk dat ik vroeg of laat zowel deel 1 en 2 eens achter elkaar speel met andere keuzes. Ik geef ook deze uiteindelijk een 4 (zag dat ik bij deel 1 nog geen cijfer had gegeven - die werd dan wel een beetje gefnuikt door technische aspecten, maar omdat ook daar het verhaal erg sterk was heb ik ook die een 4 gegeven - tenslotte speel je de Telltale games eerder als interactieve films - en niet als 'echte games').