
Batman: The Enemy Within (2017)
Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PC
Adventure
single player
Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale
Dit tweede seizoen in de Batman-Telltale serie speelt zich af in dezelfde wereld als het eerste seizoen. De game speelt zich af in de jaren '10 in Gotham City, een aantal maanden tot een jaar na de gebeurtenissen uit seizoen 1.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=pKGMCPhExhw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Uiteraard is het niet zo dat dit bij Batman: The Enemy Within baanbrekend is, maar de keuzes hebben hier wel meer impact dan normaal. Met name de manier waarop je omgaat met het personage John Doe kan de laatste episode drastisch veranderen. Als 'game' stelt het niet veel voor, maar de gameplay is is ook niet de reden waarom je dit soort titels speelt.
Als je een liefhebber bent van dit soort games en/of je bent geïnteresseerd in de wereld van Batman, is Batman: The Enemy Within zeker de moeite waard.
(die Shadows mode is trouwens veel te duur)
Oh ik dacht dat die gewoon gratis was. My mistake. Ik speel ook op de normale modus omdat ik al eens door het origineel ben gegaan op de PS3. Nee ik kan ook niet zeggen dat ik er last van ondervind op zich, het gebeurt in ieder geval niet op ingrijpende momenten en verder loopt het degelijk. Sowieso moet ik al zeggen dat ik bij Telltale altijd al een oogje heb dichtgeknepen op technisch vlak vanwege het feit dat de verhalen gewoon erg boeiend worden neergezet. Maar goed - zo maar even verder gaan met episode 3. Is er gisteren niet meer van gekomen.
Het technische aspect is wel redelijk in orde met twee minpunten - nl het overmatig onderbreken van het spel door het saven (kan ook zijn omdat ik cloud save aan had staan en die misschien veel meer gebeurde dan nodig was), en bij mij liep het spel tijdens de allerlaatste episode vast, net tijdens de epiloog en kreeg ik dus ook niet de laatste achievement mee. Dat vond ik dan wel weer vrij jammer.
Maar goed - denkelijk dat ik vroeg of laat zowel deel 1 en 2 eens achter elkaar speel met andere keuzes. Ik geef ook deze uiteindelijk een 4 (zag dat ik bij deel 1 nog geen cijfer had gegeven - die werd dan wel een beetje gefnuikt door technische aspecten, maar omdat ook daar het verhaal erg sterk was heb ik ook die een 4 gegeven - tenslotte speel je de Telltale games eerder als interactieve films - en niet als 'echte games').
Maar de hoofdkracht van het verhaal zit in The Joker. Dit is ook een andere benadering van het bekende personage: hier voelt de Joker meer als een mentaal onstabiele man die niet zozeer slechte intenties heeft, maar gewoon geen bewustzijn heeft voor wat voor kwaad hij kan doen. Je hebt de keuze een soort vrienden rol aan te nemen naar The Joker toe en hem, als een vriend, te willen helpen om niet het foute pad op te gaan. Je hebt een aardige hoeveelheid invloed in hoe zijn verhaal kan verlopen en ik ben blij met de uitkomst die ik kreeg, tegenover de alternatieven. De game sloeg er gewoon in om me meelij te laten voelen met de Joker. Iets dat voorheen onmogelijk leek (de recente Joaquin Phoenix Joker niet meegerekend).
Grafisch ziet het er fijn uit. Telltale is nooit bijzonder hoogstaand geweest, maar de cartoony designs van de characters zijn leuk gedaan. Er zit voldoende leven in de omgeving, animaties en kleuren om het verhaal serieus te nemen. De grootste kracht in de uitvoering komt van de stemacteurs. Deze gaan hand in hand met de personages en de stemmen vielen niet weg te denken. Een mierenneuk punt is dat de stemacteur van de Joker iets teveel Mark Hamill leek te imiteren, maar er was genoeg eigens aan de rol gegeven om daar niet teveel afgeleid door te zijn.
Qua minpunten..mh.. Ik vind het lastig om dit precies te verwoorden, maar hoger dan een 4* kan Telltale gewoon nooit scoren. Met de uitvoering heb ik geen echte kritiekpunten, maar omdat hun games als tv series verteld worden hebben ze zelden een bevredigend begin en einde. Je begint in het alledaagse leven van de personages, ervan uitgaan dat je er al bekend mee bent, en aan het einde is er zat ruimte voor meer afleveringen. Je hebt ook nooit significante invloed: het verhaal verloopt altijd soortgelijk, ongeachte hoe je het pad bewandeld. Het is niet zoals bij Heavy Rain dat iedereen dood kan gaan, iedereen happy kan worden of een neutraal einde waarin sommige dingen goed komen en sommige fout gaan. Telltale kiest er ook altijd voor om bestaande franchises te benaderen (Walking Dead, Borderlands, Guardians of the Galaxy etc), maar nooit een origineel, eigen verhaal. Hierdoor voelen verhalen nooit verfrissend genoeg om de nodige punch te geven die het naar een 4,5* of 5* slaat. Terwijl ze wel die potentie hebben. Ik zit al jaren te hopen dat ze hun productiewaarde eens opkrikken, met een origineel werk komen en dat je eens grote invloeden kunt hebben zoals wie leeft/sterft.
Maar dat terzijde, Batman: The Enemy Within is gewoon een goede Telltale game. Als je hun games kunt waarderen en een Batman liefhebber bent dan is het geen slecht idee deze op je lijst te zetten. Ik heb er goed van genoten en het krijgt een welverdiende:
4*
Overigens: ik wou even opscheppen over dat ik bij de 0.1% zat die Catwoman vrij heeft gekregen. Ha! Take that, 99.9 procent die dit schijnbaar niet deed.
Je hebt ook nooit significante invloed: het verhaal verloopt altijd soortgelijk, ongeachte hoe je het pad bewandeld. Het is niet zoals bij Heavy Rain dat iedereen dood kan gaan, iedereen happy kan worden of een neutraal einde waarin sommige dingen goed komen en sommige fout gaan.
Dat vond ik hier dan wel weer het geval. Misschien heb je wel grotendeels dezelfde eindconclusie maar het pad ernaartoe is toch wel degelijk anders - en de relatie met de diverse personages aan het eind van het spel (zoals je ook in je spoilers aangeeft) zijn daar voor mij ook een belangrijk deel van. Dus ik heb net bij deze reeks het idee dat mijn keuzes wel het idee dat ik toch invloed heb op het gebeuren. Ik heb ook een vaag vermoeden dat het idee was om nog een derde deel te maken aangezien veel personages hun keuzes op het einde onthouden. Ook bvb het einde zelf - ik heb Alfred niet laten vertrekken maar heb mijn cape aan de wilgen gehangen - iets waar ik een klein vermoeden van heb dat een aanknopingspunt in een volgend deel zou worden), net zoals Catwoman.
Dit vond ik echt een supergame. 1e Telltale van Batman was al goed, maar dit vervolg is fantastisch. De ontwikkeling van John Doe naar Joker is geniaal neergezet. Wat een geweldig karakter. Net als de andere boeven. Die zijn ook geniaal. Grafisch is dit deel nog beter dan de vorige. Mijn saves zijn automatisch meegenomen van de 1e naar deze serie. De speelduur is ook veel langer. Ook deze game heb ik 2x direct na elkaar gespeeld, om zo nieuwe keuzes te kunnen maken. De game was daardoor ook gedeeltelijk heel anders. Voor deze telltale series had ik niets met Batman. Nu wil ik ook graag de films gaan kijken. Een betere reclame voor de films kan ik me niet voorstellen.
Concluderen kan ik wel zeggen dat de Telltale games mij op deze manier niet boeien. Ik heb de neiging er een bak popcorn bij te pakken en het gewoon maar te laten uitspelen. De paar 'gameplay' momenten voegen niets toe en van quick-time events ben ik sowieso al geen fan. Dat je hier en daar nog wat keuzes mag maken in wat je zegt is leuk, maar ik heb niet het idee dat er echt noemswaardige gevolgen aan zitten. Dat weten de Life is Strange games dan toch beter over te brengen.
Nee de Telltale games zijn niet mijn ding.