Skull and Bones (2024)

Simulation / Action
multi player / online

Ontwikkeld door Blue Byte
Uitgegeven door Ubisoft

Het is de Gouden Eeuw van de piraterij. Rebelse kapiteins hebben de leiding over de krachtigste wapens op aarde: oorlogsschepen. In Skull & Bones ben jij een onverzadigbare, beginnende kapitein die het pardon van de koning heeft afgewezen. Aangezien je niks te verliezen hebt, vaar je van de Caraïben naar de Indische Oceaan, een exotisch en ongetemd gebied vol met ongekende rijkdom. Echter zijn deze mooie en idyllische wateren ook een plek waar enorme bevolkingsgroepen, krachtige handelsorganisaties en meedogenloze piratenbendes het gevecht met elkaar aangaan voor hun deel van deze schatten. Tijdens je avontuur om de grootste piratenkoning te worden, bouw je een vloot van schepen die je kunt aanpassen, ben je op zoek naar lucratieve handelsroutes en haal je andere piratenkapiteins memorabele karakters of andere spelers neer. Om de gevaren van de oceaan te overleven, moet je samenwerken met andere piratenkapiteins en zo de meest invloedrijke piratenbende worden.

Ik zou het echt eerst zelf willen ervaren. Of het horen van een bekende die het gespeeld heeft. Ik ben namelijk gewoon helemaal vergeten dat die open Beta verleden week was. En dat je online moet zijn moet zijn lijkt me vrij logisch want als ik het goed heb is het ook een puur multiplayer game.

Dus geen fan van. Maar aan de andere kant. Het ziet er toch erg aardig uit. En zoals jaren terug vermeld - de ship to ship combat in Assassins Creed was geweldig. Mwa. Hopen op ergens een gratis weekendje of zo dan. Voor een budget prijs zou ik het heel, heel eventueel wel willen doen?

Maar eh. Momenteel aas ik op Banishers van DontNod.

Manny Calavera schreef:
Heb een stream een beetje gezien bij PU. Die vonden de game echt doodsaai tijdens hun sessie.

Ik luisterde gisteren Podcast Beyond van IGN, daar was iemand die 30 uur in de open bèta had gestoken, had ongeveer de endgame gezien ook, die vergeleek de game een beetje met Forza Horizon, dat is een CarPG waar je een auto bent, dit is een BoatPG, je bent, met uitzondering van wat hobbelen in 'n hub, de boot. Het vechten met de schepen werkte volgens hem erg goed, de gameplay loop met uitbreiden e.d. werkt ook goed, hij gaf aan dat als je van bootje varen houdt je het echt heel erg tof kan vinden, als dat niet helemaal je ding is kun je dit beter links laten liggen.

Nou dat gratis weekendje is er dus weer op (op PC althans), en na wat onzin met installeren (oh, hij staat op EPIC, makkelijk, nee, je moet ook een Ubisoft account hebben, wat was daar het wachtwoord van? Oh en ook nog even koppelen om dan in een volledig los opstartscherm te komen) toch wat mee geprutst en ik moet eerlijk zeggen. Het bevalt toch echt wel. NIet 59.99 wel. Maar voor 20 euro zou ik het wel doen en er een paar uren insteken. Want het probleem is - hoelang blijft het boeien? De gameplay loop met nieuwe dingen ontdekken en quests krijgen werkt prima en ook de naval combat is (net zoals in AC) bijzonder leuk maar is het voor mij de euro's waard? Kan twee kanten uitgaan, of ik stel het zolang uit tot er helemaal geen community meer is, of ik koop hem, raak er maanden helemaal aan verslaafd en speel niets anders meer.

Maar om te zeggen dat het een flop is? Nou...nee. Het doet best goed wat het met doen. Er staat nog wel voldoende content op de planning zag ik en grafisch en qua muziek en geluidseffecten is het gewoon prima.

avatar van Manny Calavera
Ik lees wel momenteel dat Sea of Thieves een hele goede piratengame is geworden na een lange aanlooptijd. Maar ik lees nog steeds nergens dat Skull and Bones geliefd is.

Sinner schreef:
...of ik koop hem, raak er maanden helemaal aan verslaafd en speel niets anders meer...

Ik vermoed dat het wellicht toch het tweede zou worden. Nog een aantal uurtjes ingestoken en heeft me toch meer gegrepen dan ik aanvankelijk dacht. Het verkennen van de eilandjes en de kleine quests doen, je schip upgraden en vooral de heerlijke combat zorgen er toch voor dat het buiten AC Black Flag zowat de leukste piratengame is die er te verkrijgen is momenteel imo. Zeker de zeegevechten kunnen best wel (net als het illustere voorbeeld) intens zijn - het draaien, keren, boeg tegen boeg liggen en dan een handige draai geven (of net niet niet omdat de wind tegenwerkt) zodat je kannonsalvo's het maximale effect bereiken blijft bijzonder veel voldoening geven. Ik heb me wel een beetje weggehouden van interactie met andere spelers in die paar uur om niet alsnog TE betrokken te raken, anders zag ik de euro's alsnog vliegen, maar toch smaakt het best naar meer.

Het enige wat jammer is blijft dat er niet zoiets is als een singleplayer campaign is (in de stijl van bvb de oude Pirates) -maar goed dan heb je natuurlijk weer bijna AC Black Flag of Rogue. Ik ben eigenlijk ook benjeuwd wat er hier verder voor op de planning staat van content? Waarom?

Nou...het doet me in zijn geheel bijzonder veel denken aan For Honor (toevallig ook Ubisoft). Die game had dan wel het geluk om een redelijk leuke campaign te hebben die je met de originele hoofdfacties kon doorlopen. Maar - ondanks dat ook daar redelijk wat gezeur over kwam - stond de basisgame als een huis vond ik - had je eenmaal je favoriete factie en figuur gevonden was het heerlijk om te spelen. En ook daar is nog flink op doorgebouwd met nieuwe eenheden en een extra factie in de latere fases van het spel. (geen idee of het nog speelbaar is - vermoed van wel). Dus ik hoop eigenlijk dat met Skulls and Bones hetzelfde gebeurt - want de basis ligt er wat mij betreft zeker wel.