Desperados III (2020)

PlayStation 4 / Xbox One / PC
Strategy

Ontwikkeld door Mimimi
Uitgegeven door THQ Nordic

Desperados 3 is een real time strategy game die zich afspeelt in een meedogenloos Wild West-scenario. Je neemt de controle over een zootje bij elkaar geraapt tuig en wordt een hoogst functionele groep van onwaarschijnlijke helden en heldinnen. De zeer verschillende sterke persoonlijkheden worstelen eerst om samen te werken, maar uiteindelijk bundelen ze hun krachten om hun onderscheidende specialiteiten te combineren en een schijnbaar superieure vijand uit te dagen. Opgejaagd door meedogenloze bandieten en corrupte ordehandhavers, moeten de Desperados III elke missie tot het uiterste gaan.

Ik vermoed dat dit er ook eentje is die zo op te pikken is aangezien de ontwikkelaars dezelfde zijn die ook Shadow Tactics Blades of the Shogun op de markt hebben gegooid. Die was toch al erg goed dus...ik kan me voorstellen dat ook deze niet heel erg veel van kwaliteit zal verschillen. Wie weet krijgen we ook weer eens een Commando's game van hetzelfde team, zou toch wel erg mooi zijn.

avatar van Finidi
Sinner schreef:

Denk 't voorlopig niet, aangezien de rechten van Commandos bij Kalypso Media liggen (die van de Tropico series) en die laatst ook een Commandos 2 remaster hebben uitgebracht.

Oh ja klopt. Ik was die remaster alweer helemaal vergeten moet ik eerlijk zijn. Jammer. Het zou wel het ideale team zijn hiervoor.

avatar van FlorisV
Leuk spel hoor, ben er nu mee bezig en het is net zo'n sterke titel als Shadow Tactics. Om 1 of andere reden is het niet zo verslavend als Commandos hoewel de gameplay veel beter is, maar het is heerlijk elke keer een uurtje met een missie bezig te zijn om de vele situaties op te lossen. Vooral als daarbij de omgeving kan worden benut, zoals dol te maken stieren of zware rotsblokken die los liggen.

Ik vond het to nu toe wel jammer dat ik die piano op het dak (vreemde plek) niet naar beneden kon laten donderen. Soms zie je wel meer van dit soort grapjes in de omgeving, zoals een koe die op een balkon staat.

Dialogen zijn lekker humoristisch, het hele sfeertje is luchtig.

avatar van FlorisV
Nu eindelijk uitgespeeld. Het was niet heel verslavend maar elke keer wel goed voor een paar uurtjes vertier. Desperados 3 mag zich tot de top rekenen van stealth games.

De karakters zijn goed uitgebalanceerd en allemaal erg nuttig met hun eigen sterke en zwakkere punten. Zo varieren hun aanvallen en trucs maar de snelheid waarmee ze kunnen dragen/lopen en hun mobiliteit varieren ook aanzienlijk. De meest sterke lijkt de voodoo dame maar gelukkig kun je die skill niet onbeperkt gebruiken. Ik heb elk van de karakters maar waarschijnlijk met Hector de hoogste body count. Dat komt ongetwijfeld omdat ik het niet kon laten zijn shotgun te hanteren om als een gebied al vrij uitgestorven was geraakt het nog even op te schonen met een buckshot....dan heb je meteen 3 of 4 targets in 1 schot. Verder is hij als enige in staat de long coats zelfstandig aan te kunnen. Met Katie doe je nu eenmaal ietsje minder kills, hoe goed haar revolvertje ook is, je patronen raken op en ze kan enkel vijanden bewusteloos trappen, maar niet vastbinden. Maar alleen al haar afleiding met bedwelmende parfum op afstand maakt haar de moeite en dan is de kracht van haar vermomming nog niet eens genoemd. Cooper is superhandig met dat werpmes. McCoy kan als de beste afleiden met zijn tas, is scherpschutter op grote afstanden en is ook nog en af en toe noodzakelijk als sloten kraker. De karakters zijn allemaal typetjes, maar leuk gedaan, met erg goede stemacteurs.

Het leukste actie blijft om de omgeving te gebruiken voor een "Act of God", waarbij vooral de zwaartekracht je van dodelijke dienst is. Zeker als een rotsblok meerdere vijanden verplettert.

Het verhaaltje zou ik niet eens na kunnen vertellen, maar de dialogen tussen de karakters zijn vaak vermakelijk.

De gameplay is uitstekend en van hetzelfde nivo als Shadow Tactics. Ik vond de setting daarin net wat mooier, maar dit spel is net wat groter opgezet. De muziek is in orde. Al met al weer een ontzettend degelijke titel zoals ik verwacht had ook. De DLC ga ik nog spelen.

avatar van FlorisV
Zo, de DLC is afgetikt. Hoewel het verhaal net wat teleurstelt op het eind bood het toch wel weer erg leuke levels met een paar pittige onderdelen. De weg naar het fort toe was zeker lastig. Maar de finale was eigenlijk net weer te makkelijk. Hoewel je ook dan niet met meer dan 2 karakters een actie tegelijk kunt doen en dat eigenlijk wel wil. Af en toe een beetje onhandig waren de hoge rotsen die het zicht ontnamen.

Nu Kalypso al bezig is met een langverwachte nieuwe Commando's, zou ik het het tofste vinden als Mimimi een Robin Hood variant op dit spel zou maken. Zou een heerlijke afwisseling van flavor zijn na deze topper en het misschien nog wel briljantere Shadow Tactics. Ik verzin Robin Hood natuurlijk niet zomaar, daar is ooit zo'n soort spel van gemaakt maar die is vrij oud en zonder draaiende camera.

avatar van Finidi
FlorisV schreef:

Ik denk dat je daar nog wat langer op zult moeten wachten: ze zijn eerst met een op zichzelfstaande uitbreiding voor Shadow Tactics bezig

Finidi schreef:

Bedankt voor deze info! Het gaat zich concentreren rond het karakter Aiko, de verleidster van het gezelschap. Ik ga dit zeker checken!