Thronebreaker: The Witcher Tales (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
RPG / Card

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt

Betreed opnieuw het universum van The Witcher. De wereld staat aan de rand van complete chaos, door de alsmaar oplopende spanningen tussen het machtsbeluste Nilfgaardian Empire en de trotse Northern Realms coalitie. Geconfronteerd met een naderende invasie, wordt koningin Meve van Lyria en Rivia gedwongen om opnieuw het oorlogspad te betreden. Wat volgt is een immer donkerder wordende reis vol vernietiging en wraak.

avatar van patenpac
Ben best wel benieuwd naar deze. De grafische stijl die ze hier hanteren is donker en kan wel eens perfect passen bij de donkere wereld van The Witcher! Gameplay gewijs lijkt het me voornamelijk het spel Gwent te hanteren. Opzicht niet slecht, maar je moet er voor zijn natuurlijk.

Op de pc trouwens enkel verkrijgbaar via GOG en dus niet via Steam

Heel erg benieuwd inderdaad - voornamelijk omdat ze toch proberen een soort van volwaardige RPG beleving erin te verwerken. Aan de hand van je beslissingen e.d verandert blijkbaar het verhaal en zijn er als ik het goed begrijp meerdere eindes mogelijk - iets wat als ik me niet vergis nog niet eerder gedaan is in een dergelijk card-game. Dus ook deze gaat zeker op de wishlist.

avatar van patenpac
Vanaf heden ook verkrijgbaar op Steam

avatar van Dragonslayer
+ Prima mix tussen Gwent en RPG
+ Rond de 30-40 uur speeltijd. Best acceptabel voor de prijs.
+ Goed verhaal
+ Keuzes hebben impact op het verhaal. Soms merk je direct iets van je keuze, soms pas later in het verhaal. Ook zijn er meerdere eindes mogelijk.
+ Puzzel battles zijn erg leuk om te doen. Je krijgt een speciaal setje kaarten die je op een bepaalde manier moet gebruiken om te winnen.

- Zelfs op het hoogste niveau werden de standaard duels halverwege het spel veel te makkelijk. Balans is niet helemaal in orde. Het lijkt af en toe wat te makkelijk te zijn gemaakt om het spel toegankelijk te houden.
- Af en toe enkele slordige framedrops en haperingen wanneer de tegenstander aan de beurt is.
- Wél extra saveslots, maar geen mogelijkheid een save op te splitten. Er is dus alleen maar een autosave functie.

avatar van FlorisV
Leuk voor de liefhebber van mooie kaartspellen. Verwacht alleen geen diepgang ala Magic. Het Gwent spel, uit de Witcher spellen, is wat beperkt maar hier kun je verschillende tactieken uitproberen tegen computer tegenstanders en de nodige puzzels oplossen, hoewel ze niet allemaal even sterk zijn (of zelfs maar puzzels genoemd mogen worden). Verder is het geheel verfraaid met prachtige omgevingen waardoor je reist en goud, hout of soldaten oppikt (dit gedeelte voelt niet echt als spelen maar het is een manier om te vorderen in het verhaal) en je puzzels of battles uitkiest, voor zover optioneel. En een mooie soundtrack.

Fijn is de variatie waarmee je je held met een ondersteunende actie kunt uitrusten, maar vreemd is dat je alleen maar met Queen Maeve kunt spelen. Het was best lollig geweest als ik zelf met monster decks (of overgelopen vijanden) had mogen spelen en daar hadden ze best iets voor kunnen verzinnen. Ook kwam ik toch vaak uit op maar 2 of 3 verschillende decktypes, wat weinig is. Evengoed heb ik genoten en het hele spel met plezier uitgespeeld.

Er zit ook nog een heel verhaal bij, voor wie dat interessant vind (volledig en sterk ingesproken, maar wel statisch gepresenteerd, ondersteund met slechts enkele plaatjes, zonder cutscenes). Het gaat tenminste eens niet om Geralt of Rivia, wel blijft het principe van kiezen voor het minste van 2 kwaden behouden.

Een interessant uitstapje van CD Project Red, waar ik me zeker mee vermaakt heb. Een vervolg zou toch een nieuwe variant moeten introduceren met nog wat meer diepgang, meer tactische mogelijkheden en meer verschillende speelkaarten en helden waar je zelf mee mag spelen. Mogelijk zou er zelfs een bordspel achtige manier met de landschappen om kunnen worden gegaan om ook dat gedeelte interessanter te maken.

FlorisV schreef:
Leuk voor de liefhebber van mooie kaartspellen.

Nou het viel mij meteen 100% mee. Gwent ken ik natuurlijk van de Witcher en sowieso ben ik een groot fan van kaartspellen, deck-buildinggames en CCG's (Heartstone, Eternal en Elder Scrolls met name, al is dat sinds de Switch een beetje op een klein vuurtje komen te staan). Ik heb slechts een paar matches gespeeld gespeeld maar qua taktiek en gameplay speelt het ideaal, lekker vlot en simpel, niet te veel poes-pas en niet te veel hum-drum eromheen. Of het moet de omlijsting zijn - die ik werkelijk prima vind. Het hele verhaal, de muziek en de landkaart idd en de gesprekken tussen de karakters waardoor je toch weer wat extra lore meekrijgt. Het is toch weer net wat extra's in tegenstelling tot de gemiddelde game of spin-off.

Dus tot nog toe zeker geen miskoop vind ik. Zoals he zelf aangeeft, het kaarten koppelen aan een soort van strategisch landkaart voor diverse facties of dergelijks zou ook best weel een interessante aanpak zijn. (...dit zou zelfs een uitstekende inslag zijn voor een Warhammer of Warhammer 40k cardgame zijn).

Maar goed ik ben ook hier wel even zoet mee. (nou ja ik ben sowieso wel zoet met mijn hele backlog...

avatar van FlorisV
Sinner schreef:

sowieso ben ik een groot fan van kaartspellen, deck-buildinggames en CCG's

Cool, ik ook. Deck Of Ashes heb ik van Steam, beetje uitgeprobeerd al. Supertoffe art maar nog niet helemaal van het spel zelf overtuigd, ik mis echt leuke combo's.

Op de consoles heb je niet zoveel naast Slay The Spire, de oudere hebben bijv Magic The Gathering. Pox Nora is een meer obscure op de PS4 maar die was wel heel matig afgewerkt.

Mocht je een tablet hebben of smartphone dan zijn er meer opties in dit opzicht. Ascension en Order & Chaos: Duels heb ik het meeste gespeeld daarop. Niet duur ook.

Natuurlijk zijn er daarnaast nog de fysieke kaartspellen. Leuke deck building games vind ik zelf Clank!, DC Comics Deckbuilding Game en Ascension. Kost wat meer geld en je moet liefhebbers kennen.

Vroeger veel Magic gespeeld, niet meer maar ik speel nog steeds de slechts marginaal bekende Star Wars CCG. Dit soort investeringen zijn eigenlijk te heftig qua tijd en geld maar ik ben er in mijn studententijd mee besmet geraakt.

Nog niet lekker in kunnen komen terwijl ik Gwent altijd wel een mooi spel vond. Ziek langdradige tutorial een hoop gelul. Ook lijken de regels iets aangepast mis de weerkaarten tot zo ver geen idee of die nog komen. Vond die altijd wel lache.

Welke tutorial? Is me iig niet negatief opgevallen. Ik ben er dus wel in geraakt, ondertussen het eerste chapter uitgespeeld en er tot nu veel plezier aan beleefd. Er is een goede balans tussen opgezette puzzles en deck-building, mooie grafische weergave en een typisch Witcheriaans verhaal vol verraad en ongure keuzes.

Dragonslayer schreef:
In mijn ogen zeker niet te makkelijk, en al je het over halverwege tijdens een 30 uren spel hebt, moet je natuurlijk wel eerst door de eerste 15 geraken. Ik ben nu in het tweede chapter, en heb nog moeilijkheden zat om tegen de Elfen en zelfs de re-spawning ghouls te winnen. Mijn deck is nog niet gefocussed genoeg om consistent te winnen.