Shenmue II (2001)

Alternatieve titel: Shenmue 2

Sega Dreamcast / Xbox / Xbox One / PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Microsoft en Sega

Het spel gaat verder waar deel 1 eindigde. Ryo Hazuki is in Hong Kong aangekomen om de moord op zijn vader te wreken. Hij is op zoek naar Lishao Tao, omdat dat de persoon is die weet waar Lan Di (die Ryo's vader vermoordde) is. Op zijn zoektocht komt hij in verschillende situaties terecht, zo wordt in het begin zijn tas door een straatbende gestolen.

avatar van Mart
Eén van de meest indrukwekkende spellen die ik ooit heb gespeeld. De graphics mogen er dan misschien nogal hoekig en gedateerd uitzien, het blijft een bijzonder spel. Je hebt heel veel interactie met de omgeving, je kan met mensen praten, arcadespellen spelen, werken voor geld, enzovoort. Het is ook een héél groot spel, op de Dreamcast is dit spel maar liefst 4 cd's groot! Ik heb het spel wel in 2 dagen uitgespeeld maar ik heb het spel dan ook non-stop achter elkaar gedaan. Echt een indrukwekkend, maar helaas zwáár onderschat spel.

avatar van Derek
Deel 2 was toch nog wel een stapje hoger dan deel 1, terwijl niemand had gedacht dat dat zou kunnnen na overdonderd te zijn van deel 1. Het zag er allemaal supermooi uit en je werd mede daardoor en het filmische geheel helemaal meegesleurd in de wereld van Shenmue. Het is hopen dat men ooit nog eens de kans krijgt om het Shenmue sage compleet te maken.

avatar van Mart
Derek schreef:

Dat hoop ik nou ook, maar ik denk niet dat het gebeurt. De Shenmue spellen zijn namelijk nooit echt bekend en succesvol geworden.

avatar van snakesonic
Dit is mijn favoriete game aller tijden.
Dan bedoel ik wel de Dreamcast versie, aangezien die Japanse stemmen heeft.
Deel 1 vond ik al erg goed, maar deel 2 is echt zoveel meer.
@ Derek
Een stapje hoger vind ik dan een understatement.
Deel 2 is echt de overtreffende trap van deel 1.
Ik hoop dat de shenmue saga ook eens afgerond word.
Als je ziet wat Home(ps3) kan doen, dan word het wel een stuk moeilijker voor shenmue III.
Yu Suzuki is toch weg bij sega, of heb ik het mis?
Maar er komt ook een vervolg op NiGHTS dus Shenmue moet toch ook mogelijk zijn.
Shenmue online is nog steeds in ontwikkeling.
Dat mmo-idee staat met niet zo aan, maar die cutscenes met ryo, shenhua en ren zien er wel erg vet uit.

avatar van metaledje
Is deel 1 er niet? toen de dreamcast te koop was meteen aangeschaft en shen mue 1 was een van de eerste spellen die ik kocht, geweldig spel.. mooi verhaal,spannende scenes en het geslaagde press button systeem of hoe je dat ook noemt.. deel 2 ook aangeschaft toen die te koop was.. maar het is me te lang geleden, dreamcast plus alle spellen heb ik gelukkig nog..wel weer een keer het stof eraf halen

avatar van snakesonic
@metaledje
Voeg hem dan toe
QTE heet dat, laatst nog geslaagd herhaald bij re4.
Haal het stof er meteen af en ga gamen!

avatar van metaledje
ik game voldoende maar alleen met de ps2, eerst al mijn nieuwe games nog even uitspelen

games toevoegen daar waag ik me nog wel eens aan, maar voorlopig nog even niet..

en klopt dat het bij re4 ook zo is, erg gaaf idd..

avatar van Samael
Dit spel hoort zeker in mijn top 10 beste games aller tijden. Vanwege dit spel had ik besloten om naast mijn Playstation 2 ook een Xbox te gaan kopen.

De sfeer in dit spel is werkelijk grandioos!
+ Vrijheid
+ Vele minigames
+ Verhaallijn
+ Omgevingen
+ Chinese muziek voegt erg veel sfeer toe!
+ + Het realisme waar je mee te maken krijgt

- Open einde...

De sfeer kon ik al proeven bij aankomst op Aberdeen Harbour. Zo moest ik s'nachts een slaapplaats regelen en de volgende morgen op zoek naar werk omdat je tas was gejat. Dat soort realisme in games ben ik nog maar zelden tegengekomen. Ook bleef het spel maar doorgaan. Na het verslaan van die final boss in Kowloon wist ik het zeker. Dit spel stopt hier.... Maar nee, we gingen nog vrolijk door naar Guillin voor een derde hoofdstuk.

Ik hoop dat ik nog mag leven als Shenmue III eindelijk uitkomt!

kiriyama
Grote teleurstelling.

Na alle vergelijkingen met Deadly Premonition had ik er wel zin in gekregen, maar waar DP bij mij alle juiste snaren wist te raken is het hier andersom. Omdat het verhaal en de sfeer me niet wisten te pakken begon ik me al snel aan alle technische mankementen te storen. Ik heb de Xbox versie gespeeld met Engelse stemmen, dus misschien dat het daar aan ligt, maar sommige dingen in de dialoog waren niet om te harden! In het spel kan je personen vragen om de weg, wat handig is aangezien navigatie sowieso al vrij lastig in het spel is, alleen kwam ik erachter dat sommige personages elkaar tegenspreken. Ik moest naar een bepaalde plek en vroeg iemand de weg, die zei bij een bepaalde straat linksaf te gaan terwijl later een ander zei dat ik rechts moest! Ook Ryo's zinnetje 'I Understand' na elk gesprek begon me op de zenuwen te werken. Alsof ik met een geestelijk gehandicapte speelde.

Dat zou allemaal nog wel makkelijk door de vingers te zien zijn als tijd niet zo belangrijk was. Er is namelijk een limiet en je moet ook geld verdienen om verder te komen. Probleem is alleen dat veel opties om geld te verdienen een ware marteling zijn. Kisten verplaatsen op de kade is erg (erg!) saai en werkt ook niet naar behoren. Ik heb meermalen zo'n ding laten vallen omdat ik wel op de juiste knop drukte, maar er niks gebeurde! Misschien dat ook dat aan de Xbox versie ligt, maar irritant was het wel. Kansspelen zijn in dit spel ook echt kansspelen, geen strategie te bekennen, en als iemand dan vijf keer (!) achter elkaar wint is het wel erg lastig en tijdrovend om daar geld mee te verdienen.

Normale besturing is kut. Lopen moet met de D-pad. Het kan ook met de thumbsticks, maar dan kan je niet meer goed rondkijken, bewegen de beide sticks hetzelfde (niet apart lopen en camera) en is het allemaal zo stroef als wat. QTE's en vechten is best lollig, maar nemen relatief niet zo veel tijd in beslag, waardoor je de meeste tijd met rot controls zit. Soundtrack is ook niet al te best, de Japanse muziek is nog wel aardig, maar de rock (Guns n' Roses?) is echt beroerd. Tel daarbij nog wat kleurloze personages, brakke gesprekken en lachwekkende bad-guys op en mijn enthuosiasme is ver te zoeken. Visueel een plaatje, maar dat kan voor mij niet opwegen tegen alle minpunten. Het een en ander zal aan de port liggen en mijn persoonlijke smaak, maar ik moet toch ook gewoon concluderen dat Shenmue II de tand des tijds niet al te beste heeft doorstaan. Voor deel 3 mogen ze boel wel flink gaan omgooien willen ze nog wat exemplaren verkopen.

Taken
Als je deze game in 2001 had gespeeld gad je score dan ook zo laag geweest ?

Ik heb het probleem op de Xbox dat ik alleen maar in 4:3 kan spelen.

kiriyama
Nee, waarschijnlijk niet. Daarom dat ik ook schreef dat het de tand des tijds niet goed heeft doorstaan. Toch vind ik dat geen reden om mijn stem aan te passen. Games, muziek en films kunnen immers ook niet puur op de tijdsgeest worden beoordeeld. De pracht en praal en openheid van alles was in 2001 vast geweldig, maar is nu niet meer dan normaal. Ik vind dat als een spel vervolgens geen elementen heeft om tien jaar na dato nog stand te houden het spel daar best op afgerekend mag worden. Max Payne, die ik een paar weken terug speelde vind ik bijvoorbeeld nog steeds geweldig. Dat spel doet vandaag de dag ook niets nieuws meer, maar weet nog steeds een prachtige ervaring te leveren. Daar zit hem het verschil.

4:3 had ik trouwens ook bij Max Payne.

avatar van Marcellussss
Na 14 jaar is Shenmue III dan een feit! Inmiddels ook al volledig gefinancierd via Kickstarter. Wel vreemd dat Sony een Kickstarter aankondigde; je zou denken dat Sony makkelijk een paar miljoen zou kunnen missen zodat ze het vervolgens als een exclusive aan hadden kunnen kondigen.

Zelf nooit Shenmue kunnen spelen omdat ik niet de juiste consoles had, maar de interesse is er altijd geweest.

Same here, maar ik kijk er zwaar naar uit. Het doel van twee miljoen hebben ze binnen recordtijd behaald.

Overigens denk ik dat dit is om te kijken hoeveel animo er is, net zoals met 'Bloodstained: Ritual of the Night'. Sony zal hier ongetwijfeld voor dokken.

avatar van Marcellussss
Lijkt me sterk dat ze echt dachten dat dat nodig zou zijn. Misschien dat ze het onderschat hebben, maar ze zouden moeten weten dat deze serie een enorm trouwe fanbase heeft wat al jaren wacht op een nieuw deel en waar de meeste JRPG fans wel van weten. Precies de reden waarom ik ondanks dat ik nooit een Shenmue gespeeld heb toch enthousiast ben.

Denk dan eerder dat ze dit gebruiken als marketing- en verkoopstrategie. Mensen die nog nooit van Shenmue gehoord hadden zullen er zeker van horen nu het nieuwe deel een Kickstarter record gebroken heeft, en wel helemaal als ze de komende dagen nog het record voor het totale eindbedrag breken (zal met een maand te gaan ongetwijfeld gebeuren).

Maar inderdaad, zonder twijfel dat Sony hiervoor het leeuwendeel betaald. Remaster van de eerste twee games voor de PS4/PC zou trouwens ook een logische stap zijn. Zou daar voor de verandering ook geen bezwaar tegen hebben.

avatar van Sateck
Marcellussss schreef:

Vandaag komt zowel deel 1 als deel 2 uit. Voor mij is het nu nog te warm om te gaan gamen. Maar vanaf oktober ga ik deze game aanschaffen en probeer het dan binnen een paar maanden uit te spelen. Als het maar niet té gedateerd is.

avatar van FlorisV
Mijn kennismaking met de Shenmue reeks en mijn absolute favoriet van de 3.

De zoektocht van de jonge jap en karateka Ryo naar de moordenaar van zijn vader, de veel sterkere Lan Di, zet zich voort in Hong Kong, met kleine stapjes maar gelukkig vind Ryo bondgenoten in onverwachte hoeken: bendeleider Ren en rijkeluisdochter Joy. Verder krijgt hij uiteraard de nodige wijsheden mee van allerlei kung fu meesters en leert hij gaandeweg de nodige moves. Ook moeten er meer vervelende klusjes gedaan worden zoals kratten sjouwen en mensen verleiden tot Lucky Hit spelletjes want op een gegeven moment moet Ryo belachelijk veel geld bij elkaar sprokkelen. Gelukkig is er een soort van cheat: met Big Or Small blijven gokken en opnieuw laden als je verliest, saven als je wint.

Dit is voor de huidige maatstaven niet een enorm goede game meer, maar het barst van de charme. Het leukste vond ik het karakter Joy, een brutaaltje en het mooiste meisje van Hong Kong (ze is een halfbloedje met rood haar, wow). De QTE scenes zijn ook erg tof om te doen. Het vechten met wederom de Virtua Fighter Engine zit prima in elkaar.

De soundtrack is prachtig. Hij zal misschien wat basaal en ietwat houterig/computerig overkomen op sommigen maar al die Chinese deuntjes, bij elke wijk weer een andere, vond ik werkelijk heerlijk.

En grafisch was dit toch echt 1 van de parels van de Xbox!

Het verhaal is weer erg langgerekt, een euvel door de complete Shenmue saga heen, die waarschijnlijk daardoor ook nooit afkomt. Maar het einde was zeker de moeite waard in dit deel.