Death Stranding (2019)

Alternatieve titel: Death Stranding: Director's Cut

PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC / Apple iOS / Macintosh

Ontwikkeld door Kojima

Jij bent de alledaagse Sam Porter Bridges, een koerier in een mysterieuze wereld waar de dood overal op de loer ligt en de resterende mensen zichzelf ingemuurd hebben. Zijn pogingen om de wereld weer te verbinden zullen zware tochten worden. Death Stranding is een unieke game met een sterrencast, waaronder Norman Reedus, Mads Mikkelsen, Lindsay Wagner, Léa Seydoux, Guillermo del Toro en Nicolas Winding Refn.

avatar van patenpac
Kojima heeft tegenwoordig overduidelijk iets met de acteur Norman Reedus
Stiekem ben ik hier wel heel benieuwd naar!

Ik eigenlijk al helemaal niet meer. Beetje hetzelfde probleem als Kingdom Hearts 3 of The Last Guardian voor mij. Het is al zolang geleden aangekondigd en er is zo weinig informatie over dat mijn enthousiasme (dat er wel degelijk was) al zowat helemaal is verdwenen. Ik betwijfel trouwens zelfs of we uberhaupt het spel nog op deze generatie te zien gaan krijgen (net zoals beide andere vernoemde games - die ook al op de PS3 aangekondigd waren oorspronkelijk).

avatar van patenpac
Officiële release date bekend gemaakt! Blijkbaar krijgen we hem toch nog voor het einde van dit jaar.

Begin eerlijk gezegd toch wel benieuwd te worden wat dit nou precies gaat zijn als het ware. Hm... Nog een weekje afwachten maar.

Ik heb weinig van de game meegekregen (expres) en met name de discussies die men hier over heeft gevoerd. Inmiddels heb ik wel de laatste gameplay beelden gezien en het doet mij wel denken aan Metal Gear Solid qua gameplay maar dan meer in een sci fi jasje gestoken. Ben benieuwd of dit ook de impact gaat hebben wat de Metal Gear Solid serie op de gameswereld heeft gehad. Hoop dat het verhaal weer net zo boeiend gaat worden.

Komt over een paar dagen al uit joh. Dacht dat dat nog jaren ging duren of zo. Moet zeggen dat het me nooit heeft kunnen boeien, tot nu.

Klinkt ergens wel intrigerend allemaal.

Heb wat reviews gegrasduind en ik laat 't links liggen voor nu. Lijkt me stiekem nogal tedious en traag. De leukste stukken om te spelen zijn de stukken die qua gameplay wat van MGS weg hebben imho. Dan blijft het intrigerende verhaal over, maar om daar nu voor uren rond te wandelen met zware bepakking...Liever iets meer gefocuste/snellere gameplay met meer pay-off voor mij.

avatar van Awake78
Reviews zijn echt unaniem positief, bijna geen cijfer onder de 9!
Ben best wel hyped merk ik, lijkt me echt een spel waarvoor je de tijd moet nemen, maar dat zich dubbel en dwars uitbetaald. Ga hem zeker in de gaten houden!

Dit lijkt me dus echt weer zo'n overhypte game waarop niemand kritiek durft te uiten om niet per ongeluk van het treintje te vallen. Het lijkt me dus vooral traaaag en saaaaai met als enige reden om te hypen dat Kojimo erachter zit. Nu ben ik wel te vinden voor een walking sim (want laten we eens heel eerlijk zijn? Daar lijk je hier voor het grootste gedeelte mee te maken te hebben) maar om nu te doen alsof het iets gigantisch nieuws is?

Zelf een redelijk raving review bekeken waar werd benadrukt dat het beslist geen 'walking sim' zou zijn. Blijkbaar ben je constant in gevecht met de omgeving op zeer innovatieve wijze waarbij de voldoening van elke kleine overwinning immens moet zijn.

Klinkt mij allemaal best heel interessant. Als er iets is dat ik alleen maar kan toejuichen dan is het een nagenoeg geweldloze game die in deze tijd echt eens iets anders tracht neer te zetten. Als Star Wars niet een paar dagen later ook kwam had ik de gok waarschijnlijk wel gewaagd.

Nu wacht ik nog even maar dat hij er vroeg of laat gaat komen staat wel vast.

avatar van Awake78
Ben het niet altijd met je eens maar nu wel haha ? ben juist daarom erg benieuwd hiernaar. Sowieso knap en vooruitstrevend dat iemand eens een andere kijk op games heeft, en niet het standaard open-wereld genre zoals de talloze Ubisoft games (welke ik soms heus ook prima vind).

En de naam Kojima zegt mij niet zoveel, heb nog nooit een spel van de beste man gespeeld, maar wat ik nu van deze game gelezen heb, maakt me zeer nieuwsgierig!

En wat Sinner zegt, ik denk dat juist iedereen handenwrijvend zat om deze game af te kraken en te bad reviewen, juist omdat het van een blijkbaar eigenaardig mannetje is. En dat ie traag en saai zou zijn, tja zie RDR2, vonden mensen ook leuk. Ik zie dit niet per sé als een minpunt voor een game. Hoewel ik RDR2 niks vond, maar dat lag niet aan de traagheid van de game....

Awake78 schreef:

Nee dat net niet - Kojima is ook niet zozeer een 'eigenaardig' mannetje (imo dan) wel iemand die heel rechtlijnig zijn eigen visie volgt zonder bvb de bemoeienissen van een uitgever in acht te nemen. Niet zonodig een slechte eigenschap. De man heeft met Metal Gear Solid tenslotte heel wat goodwill opgebouwd.

Maar persoonlijk - als ik op diverse plekken lees of hoor dat het voornamelijk gaat om 'pakketjes' rond te brengen en je pas na xx aantal uren vijanden en de mogelijkheden krijgt om je te gaan verdedigen denk ik 'grotendeels walking sim dus'. Lijkt me best saai. Kan ik me in vergissen of niet. Als ik het ooit te spelen krijg. Dat zal zeker niet in de komende jaren zijn.

Functioneel sfeervol saai wel lees ik overal, met een slow stumbling begin for a reason.
Ondersteund door interessante maar pretentious Kojima word salad...

Dark Souls heeft toch laten zien dat frustration mechanics met slow burn lore wonders kunnen werken. Het vallen en opstaan leren-door-tegenslag begin en het online systeem doen me daar ook sterk aan denken. Dat gemixt met uren clunky Kojima exposition en lonely en boring esthetics en mechanics als sfeerbuilders...

Woohoo, I'm a delivery boy!

Awake78 schreef:
Reviews zijn echt unaniem positief, bijna geen cijfer onder de 9!
Euh, er is daar een die hier heel specifiek vanaf wijkt: Death Stranding Review: Dead on arrival | Stevivor

"Death Stranding is an irredeemable piece of garbage that should serve as a warning to publishers who give developers carte blanche to create “art”."

Ik persoonlijk vrees dat dit een spel is dat professionele reviewers niet "durven"afkraken omdat ze vrezen niet meer serieus genomen te worden, dat ze vrees hebben een klassieker die iets anders durft te doen niet op tijd herkend hebben. De spelers zullen het wel uitvogelen, maar zo op het eerste zicht ga ik er heel waarschijnlijk geen 60 euro tegenaan gooien om dat risico te wagen.

Ben benieuwd of er ook echt nieuwe gameplay elemeneten in zitten. Kunst is ook prima, maar het moet wel entertainment blijven. Ben het eens met Grovonion dat men ook wel bang is om het af te kraken omdat. Kojima gewoon een fantastische reputatie heeft.

Grovonion schreef:

IGN (usa) geeft ook slechts een 68

avatar van Awake78
Ja ik heb die review gezien op YT. Wijkt wel erg af van de rest. Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is, ben daarom ook erg benieuwd naar de user reviews dit weekend. Hoewel ik denk dat mensen hier pas later over kunnen oordelen, als ze al redelijk wat uurtjes in de game hebben zitten...

Er zijn altijd afwijkende meningen te vinden.

Denk dat er weinig anders op zit dan het voor jezelf te ervaren, dat maakt mij ook zo benieuwd.

In ieder geval nooit een probleem gehad met op z'n tijd een lekkere fetch quest.

Wanneer de atmosfeer goed is, dat lijkt hier wel het geval te zijn.

Confusie schreef:

Je kan ook gewoon postbode worden. Lekker de hele dag fetchquesten doen. Door de wind, door de regen, in barre weersomstandigheden. Af en toe eens pakjes afgeven aan bizar boze mensen. Auto's en honden ontwijken. En allemaal binnen een bepaald tijdslimiet. Lijkt je dat niet leuk? Brengt ook nog wat op.

Sinner schreef:

Mja, echt een spoorwegnetwerk managen of in de hel monsters vernietigen lijkt me irl ook niet leuk, en paper boy was dan weer een leuke game...m.a.w. ik vind je post niet echt hout snijden ?

Heb de IGN Youtube review eens gekeken, dit ziet er echt doodsaai uit zeg. Vanwaar de hype? Heb overigens geen Playstation, dus ik ben sowieso niet de doelgroep

Afgezien van het spoorweg managen heb ik al het bovengenoemde eigenlijk al wel gedaan, vaak ook nog gecombineerd met het een of het ander.

centurion81 schreef:

Dat is omdat je het niet geprobeerd hebt. Mij lijkt het enig, mits respawn points, de hele dag door lekker monsters neerschieten met een rits uiterst diverse wapens. Doet me denken aan die goede oude familiefeestjes voordat iedereen de pijp uitging. Maar dan leuker, want nou mag je ze wel een kogel door hun kop jagen.

Maar bij deze blijf ik er bij. Ziet er saai uit, snap de hype niet helemaal maar mits ik (binnen enkele jaren - eerst een switch en dan zie ik me de komende jaren geen consoles meer kopen) de kans krijg wil ik het wel eens een keer proberen. Maar dat is eigenlijk bij elke game wel het geval.

Manny Calavera schreef:

Kojima, het mysterieuze karakter van de game (niemand wist tot voor kort wat precies te verwachten) en het feit dat deze game behoorlijk innovatief is en zelfs genre-verrijkend/creërend genoemd wordt. Ik heb er enorm veel zin in juist, het gamelandschap kan wel wat vernieuwing gebruiken. Zeker daar waar het gaat om AAA-producties, dat is ook zo bijzonder bij deze titel: een 'arthouse'-achtige game met een AAA-budget etc.

Lijkt mij in ieder geval totaal niet saai dit.

Maar goed , typisch een hate it or love it game en of ik tot die tweede categorie ga behoren, moet ook nog maar blijken.

Merijn82 schreef:
game behoorlijk innovatief is en zelfs genre-verrijkend/creërend genoemd wordt

Daar lees ik dan toch steeds langs - ik lees vooral dat je feitelijk de sci-fi versie van een DHL bezorgdienst bent. Een pakje van punt A naar B brent. Lijkt me niet bizar innovatief. Zeker in de eerste 10-15-20 uur? Ik blijf benieuwd hoe het daadwerkelijk onthaald gaat worden door spelers.

Verhaal lijkt me trouwens wel intrigerend. En ook het a-synchroon online spelen (eg - iemand kan ergens een ladder plaatsen - die dan weer gebruikt kan worden door andere spelers) lijkt me leuk gevonden. Maar ook dat is nu weer niet zo bijzonder dat ik een gat in de lucht sprong aangezien bvb een Dark Souls jaren terug al een soort message systeem gebruik maakte waar spelers elkaar konden waarschuwen door het nalaten van berichten op de vloer (of net het leven zuur maken).

Dus vanaf morgen te koop - eens kijken hoe de verkoop gaat lopen en eens kijken in hoeverre je plots geconfronteerd gaat worden met tweedehands versies bij bvb Gamemania e.d een week later.

Sinner
Ik lees inderdaad vaak dat het een unieke ervaring betreft, met niks te vergelijken is etc. En een paar reviews waaronder bijvoorbeeld die van Tweakers heeft het over de 'geboorte van een nieuw genre'. Dus dan ben sowieso getriggerd.

Dit is nou net een game waarbij de algehele mening van 'het publiek' me koud laat / niks zegt. Het gemiddelde gaat sowieso flink lager uitvallen onder de massa, ten opzichte van game-journalisten.

Nog iemand hier die er vandaag mee aan de slag gaat of wat.

avatar van JacoBaco
Helaas ...Te druk met de nieuwe CoD, A Plague Tale en daarna Nioh. (< de hele maand gratis voor Playstation Plus bezitters)