Gears 5 (2019)

Xbox One / PC
Action / Shooter

Ontwikkeld door The Coalition
Uitgegeven door Microsoft

De wereld valt in duigen en de vijand verenigt zich. Jij bent Kait en aan jou de taak om de wereld te doorkruisen en de link tussen het donkere familiegeheim en de vijand te achterhalen. Jij bent de laatste hoop van de mensheid.

Sinds vandaag te spelen en uiteraard ook meteen onderdeel van GamePass. Act 1 zojuist even gespeeld en ziet er allemaal weer top notch uit en speelt vertrouwd. Reviews zijn ook positief. Dit weekend maar even verder spelen

Afgelopen weekend fanatiek verder gegaan met de game en inmiddels in ACT 3 beland. Hieronder wat indrukken.

Graphics:
- fenomenaal, wat een beauty in 4k HDR. 1 van de mooiste xbox one games.

Vernieuwend:
- in ACT 2 en in ACT 3 beland je ineens in een open wereld die je kan doorkruisen met een supergaaf vervoersmiddel The Skiff. Wees gerust Gears gameplay blijft intact maar je kan in deze gebieden zelf kiezen of je meteen met de main story verder wil of dat je nog wat side missies wil doen. En wees gerust het is geen Ubisoft party met veels te veel markers op je map. Nee slechts een 6tal (kleine) side missies per open wereld wat ik tot nu toe heb gezien. Open wereld is verder ook vrij leeg maar het doorkruisen van de prachtige landschappen met the Skiff is erg tof om te doen.
- Jack het vliegend robot hulpje uit vorige delen (deuren openmaken etc) is nu echt een partner. Hij heeft nu zelfs skills en een skilltree die je kan upgraden gedurende de game. Wees gerust: vrij minimaal hoor, Gears is echt geen RPG geworden oid. Tijdens vuurgevechten is Jack nu ineens van grote toegevoegde waarde met zijn skills. Leuk gedaan.

Vertrouwd:
- Als je dan eenmaal in een vuurgevecht beland dan is het weer ouderwets Gears, Cover, shoot en repeat. Fijne wapens, bad ass enemies, etc..

Moeilijkheidsgraad:
- ik speel op Experienced en dat is gelijk aan Hard als ik het goed heb. En ja het is ook echt hard om sommige plekken. Geraakt worden door een Hunter met een Torque bow betekent een instant kill, zelfde geldt vrijwel altijd voor een hit door een sniper. De boss fight aan het eind van Act 2 tegen de Matriarch is belachelijk moeilijk maar oh zo vet, daar heb ik dik een uur over gedaan (na talloze keren dood te zijn gegaan). Ik moet er niet aan denken om dat op Insane difficulty te moeten doen.

Ja ik vermaak me hier prima mee. Andere games moeten maar even blijven liggen, eerst hier mee verder.

Zo dat was genieten , solo campaign gisteren op Experienced voltooid en ook nog even 50 levels Horde er achteraan gedaan. Was alweer een tijdje geleden dat een game me zo pakte en het weer late avondjes werden. Nu weer tijd voor andere games, maar ik ga zeker nog regelmatig terugkeren bij Gears 5. alle collectibles wellicht nog verzamelen in m'n solo campaign, co-op campaigns met xbox live buddies, Horde, Insane run?, etc..

Met deze Gears had ik dat wauw gevoel weer wat ik voor het laatst had bij Gears of War 1 op m'n splinternieuwe XBOX360. Gears 2,3, Judgement, 4 waren ook ok maar had ik niet dat wauw gevoel, dat was gewoon meer van hetzelfde.

avatar van solidKevin
Ik ben zelf wat minder enthousiast over Gears 5. Het mist voor mij een beetje een duidelijke visie en hoewel het er grafisch op het eerste gezicht goed uitziet, zijn er veel details waar geen aandacht aan is besteed. Planten die niet meebewegen, kogelinslagen die na twee seconden verdwijnen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het verhaal blijft ook een beetje vlak en naast Act 2 is het allemaal niet heel erg boeiend. De open wereld voegt ook maar weinig toe, maar ik ben wel zeer te spreken over de Skiff. Een van de besten open wereld voertuigen ooit wat mij betreft. De secundaire missie zijn ook allemaal hetzelfde: een paar vijanden, een of twee mini-bosses en een collectible of upgrade aan het einde met daarna soms ook nog een verdedig-je-positie segment.

Het enige wat alles nog een beetje overeind houdt, is de gameplay. Die is gewoon weer ouderwets goed. Het schieten, in cover gaan en rollen werkt gewoon prima, maar dat is het dan ook wel. En de multiplayer? Tja, het blijft een frustrerend gedoe in Versus, mensen gaan er nog steeds constant vandoor bij Horde en Escape ben je na tien minuten ook wel beu.

Begrijp me niet verkeerd: Gears 5 is een prima game. Voor een van de vlagschepen van Xbox is het alleen wel een beetje ondermaats en komt ik niet veel verder dan een 3,5*.

Voor mij doet Gears 5 niet veel anders dan de voorgangers. Het enige verschil is dat je er nu een open wereld bij hebt; wat ik echt helemaal niks vind. Gears moet voor mij gewoon lineaire gameplay zijn. Dat gesjees op je bakkie van hot naar her voegt niks toe en vertraagt en verlengt de boel op een onnodige manier. Maar verder staat dit weer sterk. Het voelt nog altijd bevredigend om je vijanden kapot te knallen of doormidden te zagen. De franchise is bijna 15 jaar oud en het voelt nog steeds fris aan. Visueel is het ook allemaal mooi trouwens, maar dat is wel het minste dat je mag verwachten. Ik weet niet wat het is, ben mijn enthousiasme bij de franchise een tikje verloren. Ik had ook veel meer feeling met de cast uit de eerste drie delen. Niettemin een game die iedere Xbox gamer gewoon eens moet spelen.

SeptuSword
Hoe kan dit nou?? Fenomenale game!!! Van begin tot eind zitten genieten, geen moment verveeld. Zo bijzonder hoe geweldig de singleplayer zo gebalanceerd is met alles.

Mede dankzij de semi-open wereld is er nu tijd om te exploren, zijn de shoot-outs niet meer het hoofdonderdeel van de game. Er is echt focus op het verhaal nu. Ook in de werelden zoveel afwisseling, ieder soort gebied komt er aan te pas. JD die een enorme character ontwikkeling ondergaat, Del die je beste maat wordt en Kait als hoofdrolspeelster geweldig naar voren treed. Het deed mij op het einde wel verdomd pijn om Del af te laten maken door de Queen... Zo'n toffe gast.. Maar moest uit principe wel JD redden, de beste man is velen malen interessanter als character, de zoon van Marcus. Zie liever hem terug in deel 6 dan Del.

Laat deel 6 maar komen, de franchise is in meer dan goede handen bij The Coalition. Er schijnt trouwens wel enorm veel afkeer te zijn tegen het multiplayer gedeelte, te weinig updates en teveel dingen dat geld kost. Dat is niet zo mijn zorg, Gears vind ik te moeilijk om online te spelen dus daar zal ik niet over kunnen oordelen.

Nieuwe single player DLC Hivebusters is nu te spelen. Tevens gratis als je Gamepass Ultimate hebt:
Gears 5: Hivebusters DLC Review - IGN

Gears 5: Hivebusters is a short but intense series of single-player and co-op missions that provides a great introduction to the members of Scorpio Squad, and how they found a way to fight back against the Swarm. Even if Keegan, Mac, and Lahni don’t gel into quite as cohesive a team as Marcus, Kait, Del, and JD, the fun, varied fights in beautiful new island, jungle, and volcanic environments make for a tense, action-packed expansion. It’s an excellent reason to fire up Gears 5 again and see how amazing it looks and runs on a new Xbox Series X.

3 uurtjes extra gameplay met een nieuwe squad, schijnt prachtig mooi te zijn op de SeriesX. Dit weekend ff spelen naar alle waarschijnlijkheid.

En de Hivebusters DLC uitgespeeld. Uurtje of 3 a 4 ben je ermee bezig. Mijn verwachtingen waren best hoog afgaande op de berichten en die zijn helemaal waar gemaakt. Ziet er echt fantastisch uit: adembenemende jungle, lava landschappen, etc. Vette eindbaas ook, leuke Squad en karakters. Man, het is eigenlijk een mini game op zich. Ook ouderwetse lineaire Gears gameplay.

Samen met AC Valhalla het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien en gespeeld op de SeriesX.

mrdig schreef:

Moet je de originele Gears 5 campaign uit hebben gespeeld om dit te kunnen spelen?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee volgens mij niet. Bij het kiezen van campaign in het menu moet je een keuze maken tussen de normale campaign en deze Hivebusters DLC. Nu heb ik de normale campaign wel uitgespeeld, maar zo te zien kun je ten alle tijde kiezen.

SeptuSword
Man, wat is online moeilijk met Gears... Het cover systeem waar GoW zo bekend om staat is niet te doen online. Grote mannen met gnashers komen op je af rennen. Vervolgens springen en sticken ze tegen muren aan, alle kanten op en zonder enige animatie beweging schieten ze je helemaal de moeder.

Weet niet of ik genoeg geduld heb om dit allemaal te leren.

avatar van solidKevin
Gears online is echt een hel als je niet heel goed (misschien zelfs extreem goed) bent met de gnasher en de zogenaamde wall bounce mechaniek. De meeste mensen die de game nog spelen doen dit al op reguliere basis sinds release en weten heel goed hoe ze het maximale uit bijna elke situatie kunnen halen. Zelf heb ik nooit dat niveau weten te behalen, maar ten tijde van Gears 2/3 kon ik goed meekomen.

Om echt goed te worden moet je flink veel tijd steken in de game en zelfs dan is het bijna onmogelijk om de fanatiekelingen bij te benen. Tenminste dat is mijn ervaring in 10 jaar online Gears of War .

Er is toch een arcade mode voor de wat mindere spelers. Daar kom ik nog best goed mee.

avatar van solidKevin
Dat klopt JacL. Ik ben zelf echter niet zo'n fan van deze modus, omdat het iets te casual is naar mijn idee.

SeptuSword
Wall bounce inderdaad Kevin! Wat een ramp om dat als tegenstander te hebben. Ik denk dat ik het gewoon hou bij de simpele PVE online modus met hordes e.d.

Blijft ergens wel grappig. Twee keer opgehad nu om een beetje te testen. (ik mag van mijn Gears4 co-op partner namelijk niet zonder hem hieraan beginnen) En het blijft bizar, je pakt de controller op en voor je het weet zit je weer 100% in Gears modus. Dit is nou al deel 6 (de remake tel ik niet mee, Judgement wel) en het blijft zo vertouwd en prettig aanvoelen dat je soms vergeet dat je een nieuwe game bent aan het spelen.

Tot je het ziet bewegen uiteraard. En vind ik 4 er nog altijd knap uitzien is 5 (in dat klein uurtje) ook niet bepaald misselijk en weer net wat mooier en afgewerkter. Nu vind ik dat de hele serie toch wel goed de tijd heeft doorstaan maar het is mooi om te zien hoe het evolueert.

Blijft wel een van de meest consistente franchises in videogameland imo. Ook al moet ik deze nog 'echt' doen. Laten we dus hopen dat we binnen afzienbare tijd co-op door 4 heen raken. Want het jeukt toch wel erg om hier verder mee te gaan. (nou ja opnieuw mee te beginnen).

avatar van Mr. Olaf
Ben inmiddels diep in Act 3 bezig. Wat een intense game weer. Ziet er zeer mooi uit. (Heb t/m deel 3 gespeeld, judgement niet interessant en 4 nog niet gedaan). Ben een grote fan van de Horde mode maar deze werkt toch net ff wat anders dan die in GoW 3. Man met al die cards, upgrades, in game aankopen, minitransacties, etc. Verzand hier helemaal in. Mag wat mij betreft wel wat simpeler, kies je karakter, pak een paar guns en gas erop! Als iemand eens een keertje zin heeft in een horde wave, laat het me weten. Ben geen hardcore (GoW) gamer maar heb er wel veel schik in.

En zo zit ik weer midden in Gears of War dankzij de maandelijkse 'gratis' spellen...
En ik heb alle vorige delen al gespeeld en ik vond het wel aardig maar ergerde me vooral aan die overdreven stoere dialogen en de verplichte lineaire paden. Maar dit deel bevalt me tot nu toe veel beter daar zitten die min punten niet meer in!. Je hebt veel meer bewegingsvrijheid in een prachtige wereld dus tot nu toe vind ik het een aangename verassing.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens dit deel is voor mij een bevrijding, ik vind dat lineaire juist wel passen in bijvoorbeeld Resident Evil, Dead Space of een The Evil Within etc. Dat lineaire in de vorige Gears Of War delen vond ik een verplichte rollercoaster wat mij echt ging vervelen. Dit deel is volwassener geworden zonder de fucks en damn this world uitspraken.

banjo schreef:

Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens dit deel is voor mij een bevrijding, ik vind dat lineaire juist wel passen in bijvoorbeeld Resident Evil, Dead Space of een The Evil Within etc. Dat lineaire in de vorige delen vond ik een verplichte rollercoaster wat mij echt ging vervelen.

Toch zijn act 1 en act 4 mijn favoriet in dit deel. Dat zijn toevallig de acts zonder vrije wereld. Al vond ik het verhaal leuk samen komen in act 2 en 3, op avontuur samen met Del.

Oo zo ver ben ik nog niet is het trouwens ook belangrijk om actief op zoek te gaan naar die medailles voor meer punten in je gamerscore... ?