Gears 5 (2019)

Xbox One

Ontwikkeld door The Coalition
Uitgegeven door Microsoft

De wereld valt in duigen en de vijand verenigt zich. Jij bent Kait en aan jou de taak om de wereld te doorkruisen en de link tussen het donkere familiegeheim en de vijand te achterhalen. Jij bent de laatste hoop van de mensheid.

Sinds vandaag te spelen en uiteraard ook meteen onderdeel van GamePass. Act 1 zojuist even gespeeld en ziet er allemaal weer top notch uit en speelt vertrouwd. Reviews zijn ook positief. Dit weekend maar even verder spelen

Afgelopen weekend fanatiek verder gegaan met de game en inmiddels in ACT 3 beland. Hieronder wat indrukken.

Graphics:
- fenomenaal, wat een beauty in 4k HDR. 1 van de mooiste xbox one games.

Vernieuwend:
- in ACT 2 en in ACT 3 beland je ineens in een open wereld die je kan doorkruisen met een supergaaf vervoersmiddel The Skiff. Wees gerust Gears gameplay blijft intact maar je kan in deze gebieden zelf kiezen of je meteen met de main story verder wil of dat je nog wat side missies wil doen. En wees gerust het is geen Ubisoft party met veels te veel markers op je map. Nee slechts een 6tal (kleine) side missies per open wereld wat ik tot nu toe heb gezien. Open wereld is verder ook vrij leeg maar het doorkruisen van de prachtige landschappen met the Skiff is erg tof om te doen.
- Jack het vliegend robot hulpje uit vorige delen (deuren openmaken etc) is nu echt een partner. Hij heeft nu zelfs skills en een skilltree die je kan upgraden gedurende de game. Wees gerust: vrij minimaal hoor, Gears is echt geen RPG geworden oid. Tijdens vuurgevechten is Jack nu ineens van grote toegevoegde waarde met zijn skills. Leuk gedaan.

Vertrouwd:
- Als je dan eenmaal in een vuurgevecht beland dan is het weer ouderwets Gears, Cover, shoot en repeat. Fijne wapens, bad ass enemies, etc..

Moeilijkheidsgraad:
- ik speel op Experienced en dat is gelijk aan Hard als ik het goed heb. En ja het is ook echt hard om sommige plekken. Geraakt worden door een Hunter met een Torque bow betekent een instant kill, zelfde geldt vrijwel altijd voor een hit door een sniper. De boss fight aan het eind van Act 2 tegen de Matriarch is belachelijk moeilijk maar oh zo vet, daar heb ik dik een uur over gedaan (na talloze keren dood te zijn gegaan). Ik moet er niet aan denken om dat op Insane difficulty te moeten doen.

Ja ik vermaak me hier prima mee. Andere games moeten maar even blijven liggen, eerst hier mee verder.

Zo dat was genieten , solo campaign gisteren op Experienced voltooid en ook nog even 50 levels Horde er achteraan gedaan. Was alweer een tijdje geleden dat een game me zo pakte en het weer late avondjes werden. Nu weer tijd voor andere games, maar ik ga zeker nog regelmatig terugkeren bij Gears 5. alle collectibles wellicht nog verzamelen in m'n solo campaign, co-op campaigns met xbox live buddies, Horde, Insane run?, etc..

Met deze Gears had ik dat wauw gevoel weer wat ik voor het laatst had bij Gears of War 1 op m'n splinternieuwe XBOX360. Gears 2,3, Judgement, 4 waren ook ok maar had ik niet dat wauw gevoel, dat was gewoon meer van hetzelfde.

avatar van solidKevin
Ik ben zelf wat minder enthousiast over Gears 5. Het mist voor mij een beetje een duidelijke visie en hoewel het er grafisch op het eerste gezicht goed uitziet, zijn er veel details waar geen aandacht aan is besteed. Planten die niet meebewegen, kogelinslagen die na twee seconden verdwijnen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het verhaal blijft ook een beetje vlak en naast Act 2 is het allemaal niet heel erg boeiend. De open wereld voegt ook maar weinig toe, maar ik ben wel zeer te spreken over de Skiff. Een van de besten open wereld voertuigen ooit wat mij betreft. De secundaire missie zijn ook allemaal hetzelfde: een paar vijanden, een of twee mini-bosses en een collectible of upgrade aan het einde met daarna soms ook nog een verdedig-je-positie segment.

Het enige wat alles nog een beetje overeind houdt, is de gameplay. Die is gewoon weer ouderwets goed. Het schieten, in cover gaan en rollen werkt gewoon prima, maar dat is het dan ook wel. En de multiplayer? Tja, het blijft een frustrerend gedoe in Versus, mensen gaan er nog steeds constant vandoor bij Horde en Escape ben je na tien minuten ook wel beu.

Begrijp me niet verkeerd: Gears 5 is een prima game. Voor een van de vlagschepen van Xbox is het alleen wel een beetje ondermaats en komt ik niet veel verder dan een 3,5*.