The Sinking City (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Frogwares
Uitgegeven door Bigben en Nacon

The Sinking City vindt plaats in de jaren '20 en draait om avontuur en onderzoek in een open wereld die is geïnspireerd door de werken van de beroemde Amerikaanse horrorauteur H.P. Lovecraft. De speler stapt in de huid van een privédetective die aankomt in de stad Oakmont, Massachusetts - een stad die wordt geteisterd door overstromingen van bovennatuurlijke oorsprong. De speler moet proberen te achterhalen wat bezit heeft genomen van de stad en de geesten van zijn inwoners.

Dit ziet er erg interessant uit. Even in de gaten houden

Check:
The Sinking City | Death May Die – Cinematic Trailer - YouTube

Sowieso - weer eentje gebaseerd / geinspireerd op de Lovecraft verhalen - houd het al een tijdje in de gaten dus ik zie het me ook wel aanschaffen. Het blijft een onuitputtelijke bron van fascinerende verhalen. Erg benieuwd wat ze ervan maken.

Lijkt me, ondanks de niet altijd even positieve reviews nog steeds een geweldige game. Alleen de sfeer die het stadje oproept ziet er al geweldig uit. Lijkt me weer zoiets dat binnen enkele jaren wellicht weer als hidden of overlooked gem te boek komt te staan, want momenteel merk ik niet veel interesse hierin.

avatar van Warsaw
Ik ga nog geen cijfer geven maar de sfeer is tot nu toe best gaaf. Enorme stad om te verkennen dus ook dat zit wel snor. Alleen schieten staat me tegen. Mechanisme is gewoonweg niet goed uitgewerkt.

Het spel is sfeervol, maar valt op een paar punten tegen. Het had beter kunnen zijn als er niet voor gekozen was om er een RPG van te maken, want de open wereld is niet erg leuk om doorheen te wandelen / varen zonder dat je items probeert te halen voor de side quests. Daarbij zijn de sidequests niet vaak interessant (tenzij je meer achtergrondinformatie over de bewoners wilt) op een aantal na die een mooie conclusie afleveren.

Het spel wilt graag een survival game zijn, maar na een aantal plekken onderzocht (en leeggeroofd) te hebben gaat de moeilijkheidsgraad aardig omlaag, waarna hij niet echt meer omhoog gaat. Daarbij komt dat de combat niet erg hoogstaand is. Het aantal verschillende vijanden is op één hand te tellen en het wordt nooit echt lastig. Dit wordt niet geholpen door het feit dat je na een tijdje spelen van alle crafting items genoeg hebt.

Zoals eerder vermeld zat het met de sfeer wel goed, met name in de kelders, de overstroomde straten en warenhuizen. Echter tijdens het rondlopen wordt de immersie af en toe verbroken doordat de straat voor je of de muren nog niet geladen zijn. Het had hier een voorbeeld kunnen nemen aan Silent Hill die dit overkwam door gebruik te maken van de mist, wat in dit spel niet misstaat (en zelfs een enkele keer gebruikt wordt).

Het spel heeft ook mind's eye waar ik niet te veel over wil verklappen, maar het is vergelijkbaar met een minder uitgewerkte Witcher Senses. Het zorgt er onder meer voor dat je bij bepaalde voorwerpen of locaties in het verleden kan kijken en dit had bij de main quest vooral veel toegevoegde waarde.

De main quest is leuk, maar voor mijn gevoel zijn de keuzes die gemaakt worden tijdens de quests niet van groot belang. Het einde en de stukjes dat er onderwater gelopen kan worden zijn fantastisch.

Al met al zou ik dit spel aanraden aan een liefhebber van Lovecraft / Cthulhu, want de sfeer en het verhaal zijn goed uitgewerkt. Echter wil ik erbij meegeven dat het spel af en toe wat traag is en zeker als je je bezig gaat houden met de sidequests. Een solide 3*

Je merkt aan veel zaken dat het een AA game is. Hergebruikte assets, het voelt allemaal een beetje janky, niet heel veel monster variatie en de helft van de side cases zijn stomme fetch quests.

De rest is echt subliem. De atmosfeer en setting is echt heel gaaf neergezet. Het is geen pure survival horror qua gameplay, maar het is wel een horror detective game. Er komen heel veel lovecraft referenties voorbij waarvan je soms het idee hebt iets van hem gelezen moet hebben, maar meestal onthuld het zich wel in het spel.

Langzaam maar zeker wordt het allemaal steeds vager en raarder en wordt je meegesleurd in de waanzin. Je wordt wel steeds sterker dus monsters waar je eerst voor moest wegrennen werden steeds eenvoudiger om te verslaan. Maar ik kan dat wel waarderen. Het einde had wel iets uitgediept mogen worden. Een langere epiloog of een extra level oid.