Astro Bot: Rescue Mission (2018)

PlayStation VR

Ontwikkeld door Sony

Ga als Astro op een geweldig avontuur om zijn bemanning te redden. Dankzij de PS VR-headset bevind je je midden in de actie. Time elke sprong precies goed en verken alles. Je kunt veel geheimen ontdekken tijdens je spannende missie. Vergeet niet opzij te leunen om om hoeken te kijken en paden te maken waarover je kleine robotvriendje kan klimmen.

avatar van AmazingPP
Wat een geweldige ervaring is deze game! Had je nog geen VR, dan wil je hem hiervoor aanschaffen en ik verzeker je: Het is de moeite waard. Het lijkt een game voor kinderen en natuurlijk is hij daar zeer geschikt voor, maar voor volwassenen valt er ook veel te zien en te lachen. Deze game borduurt verder op de demo die we kregen bij de PSVR "in den beginne". Een lelijk monster valt "ons" ruimteschip aan en al je robotvriendjes worden verdeelt over vijf planeten. Elk van die planeten bevat verscheidene levels en wat voor levels! Je komt in grotten, onder water, op een soort racebaan, in een buik van een walvis, noem het maar op! De fantasie van Japan Studio heeft geen grenzen! Alles is even goed verzorgd en je moet echt je hoofd 360 graden bewegen wil je alles zien en alles ontdekken. Zelden zo'n leuke game gespeeld. Deze game kan zich makkelijk scharen in het rijtje van Rachet & Clank en Super Mario Bros. Ik ben nu bij wereld drie en de eindbaas daarvan vind ik persoonlijk nogal pittig, dus volwassenen (ik ben vijftig) hebben hier ook nog een hele kluif aan! Een hele dikke vette aanrader en een "system seller" voor de PSVR! Ik denk dat deze game hoge ogen gaat gooien! Vijf dik verdiende sterren!

Een meesterwerkje uit het platformgenre die het niet verdiend om zo onopgemerkt te zijn. Astro Bot is één van de beste 3D platformgames die ik in de afgelopen paar jaar heb gespeeld en het mag zich qua niveau prima vergelijken met grote titels als Super Mario Odyssey. Tuurlijk, de iconische status van Mario zou Astro Bot nooit kunnen namaken, maar als losstaande game laat het zien minstens zo sterk in zijn schoenen te staan. Het zou mij niets verbazen als dit een revolutie gaat zijn in platforgames. Nog nooit heb ik een game gezien waarin VR en motion controls zo perfect hand in hand gingen. Astro Bot is geen platformgame waarin ze achteraf een VR mogelijkheid bij deden, maar de gehele game is met het VR idee gemaakt. Zo’n ervaring als dit is daarom alleen op de Playstation VR mogelijk. De manier hoe je interactie hebt met de omgeving zoals hoe de figuren op je reageren, hoe je om je heen moet kijken voor secrets, hoe je controller een object in de wereld is met allerlei handige gadgets, of hoe je zowel het robot personage bestuurt als dat je zelf een personage in de wereld bent, het loopt allemaal perfect samen om een unieke game ervaring te creëren.

De game is kort en relatief makkelijk, maar ieder level schoot in de roos qua originaliteit en de algehele fun factor. Er was nergens een “zucht, niet zo’n level” moment. Nergens vond ik dat de game inkakte of vervelende taken op je bord schoof; het kiest kwaliteit boven kwantiteit, wat een goede keuze is geweest. Mijn minst favorieten momenten waren de momenten dat je Astro Bot onderwater moest besturen ivm dat de besturing onderwater trager in elkaar zat, maar deze momenten waren heel kort en ze zaten ver uit elkaar waardoor het nooit vervelend werd.
Bij ieder level sloegen ze erin nieuwe dingen erin te verwerken: of het nou visuele dingen waren om te bewonderen, obstakels die een nieuwe techniek van je vroegen, of bestaande obstakels in een nieuwe jas om ze vers te laten voelen. Voornamelijk de boss battles waren spectaculair om in VR te doen. De hele tijd kijk je naar kleine figuren. Plots komen er reusachtige monsters die je overweldigen.

Het lijkt alsof de gamemakers met alles rekening hebben gehouden, want alle punten waar de game mogelijk de fout in kon gaan hebben ze over nagedacht: de in-game controller word doorzichtig zodra Astro Bot erachter staat, alle nieuwe gadgets krijgen een korte duidelijke uitleg voordat je het in lastigere situaties moet gebruiken, het moedigt je op allerlei manieren aan zoveel mogelijk te halen uit het rondkijken in de omgeving zoals verstopte figuren om te redden of andere extra’s, en het heeft een goede oplossing bedacht aan het diepte probleem waar veel 3D platformgames last van hebben. Diepte inschatten heb ik altijd lastig gevonden bij 3D platformgames. Zeker als het personage letterlijk boven of onder je gaat lopen, maar ze hebben een 2e sprong in de game gedaan die het personage tijdelijk laat zweven en hem een laser naar beneden laat schieten, zodat je goed kunt zien waar hij gaat landen. Dit gecombineerd met de soepele loopbesturing en vlugge hoge sprongen maken het hele fijne controls.

Qua presentatie is dit een hele fijne game. De soundtrack is een passend en upbeat. De robots zijn hele schattige figuren die op leuke wijze op je reageren. Ik vond voornamelijk het leuk hoe, zodra je een robot redde, deze in je controller vloog en je een kleine begroeting gaf. Ik kon het niet laten om soms terug te zwaaien. Het is alsof de figuren in het echt voor je staan. De rest van de game ziet er simpel, maar kleurrijk en prettig uit. Een te chaotische wereld zou zomaar storend op de ogen kunnen zijn in VR, maar hier wisten ze een juiste hoeveelheid te vinden door je alleen te laten zien wat nodig is.

Het enige wat me hinderde is dat het allemaal aan de makkelijke kant is. Ergens hoopte ik op een soort hard mode die je uitdaagde levels te doen met een limiet aan je levens en met minder checkpoints, ipv de oneindige voorraad aan levens en frequente checkpoint die er nu zijn. Uiteindelijk belemmerde dit de ervaring niet teveel om mijn enthousiasme te verminderen.

Een must-buy als je een Playstation VR hebt en ik hoop meer van dit soort games in de toekomst te zien! Een goed voorbeeld van wat er met de VR en motion controls mogelijk zijn.

Beste vr game die ik tot nu toe gespeeld heb , hoop dat er in loop der jaren een deel 2 komt , ben ik de eerste die het zal kopen.

Momenteel bezig met een herspeelsessie, met de intentie een 100% completion te doen. De game komt toch beter uit de verf zo. In de vorige playtrough speelde ik niet de optionele missies, denkend dat het slechts time trials waren. De optionele missies zijn echter compleet andere taken waarin de levels herindeelt zijn zodat je ze anders tegemoet gaat, minigames waarin je de gadgets tot volle potentie moet gebruiken of zelfs geheel nieuwe mini-levels met een strakke tijdlimiet. In deze missies is de uitdaging ook aanzienlijk hoger dan de gewone levels, waardoor mijn minpunt dat alles makkelijk is niet meer speelt. Als dit niveau zo doorgaat overweeg ik het zelfs naar een 5* te verhogen.

Astro bot rescue mission is zonder enige twijfel de grootste verrassing van de generatie geweest voor mij. Ongelooflijk wat dit team in elkaar heeft gestoken. Het is met stip de meest overtuigende VR game die ik heb gespeeld. Verder nog, het is zodanig goed dat het andere VR ervaringen nogal verpest heeft.

Wat is er dan zo goed aan? Wel, het hele platforming is zodanig leuk en inventief dankzij de extra's die VR te bieden heeft. Je zit over muurtjes heen te kijken, omhoog, naar beneden te luren, je probeert wanhopig om aanvallen van bijen te ontwijken en ondertussen het mannetje in de juiste richting te loodsen. De jetpack die het personage gebruikt staat subtiel toe om goed in te schatten waar je precies bent, wat het aantal frustrerende momenten enorm weet te beperken.

Verder ziet het er allemaal enorm vrolijk uit, met een ongelooflijke verscheidenheid aan omgevingen. De soundtrack is fantastisch en naar mijn mening de meest ondergeapprecieerde van deze generatie. Het spel weet als één van de weinigen bovendien ook dat meer niet altijd beter is. Elke nieuwe tool die je krijgt - had ik al gezegd dat Astro bot echt het maximale uit de controller haalt? - wordt kort geintroduceerd, dan helemaal uitgepuurd en daarna ga je door naar de volgende.

Gevolg van dit alles is dat je nooit aan het aftellen bent. Als het spel gedaan is wou je enkel dat er nog meer was! Gelukkig zijn er 20 bonuslevels te unlocken. Want ja, elk level heeft heel wat geheimen om te zoeken wat herspelen zeker de moeite maakt.

Enige nadeel van dit spel: je hebt een PSVR nodig, en dat is niet goedkoop. Daar tegenover staat dat je bij Astro bot een spelplezier kan ervaren dat, in mijn geval, ik in meer dan tien jaar niet meer had gehad. Het leek wel alsof je voor de allereerste keer een game aan het spelen bent.

Astro bot en nog 8 andere games nu gratis downloaden op de playstation store