Een meesterwerkje uit het platformgenre die het niet verdiend om zo onopgemerkt te zijn. Astro Bot is één van de beste 3D platformgames die ik in de afgelopen paar jaar heb gespeeld en het mag zich qua niveau prima vergelijken met grote titels als Super Mario Odyssey. Tuurlijk, de iconische status van Mario zou Astro Bot nooit kunnen namaken, maar als losstaande game laat het zien minstens zo sterk in zijn schoenen te staan. Het zou mij niets verbazen als dit een revolutie gaat zijn in platforgames. Nog nooit heb ik een game gezien waarin VR en motion controls zo perfect hand in hand gingen. Astro Bot is geen platformgame waarin ze achteraf een VR mogelijkheid bij deden, maar de gehele game is met het VR idee gemaakt. Zo’n ervaring als dit is daarom alleen op de Playstation VR mogelijk. De manier hoe je interactie hebt met de omgeving zoals hoe de figuren op je reageren, hoe je om je heen moet kijken voor secrets, hoe je controller een object in de wereld is met allerlei handige gadgets, of hoe je zowel het robot personage bestuurt als dat je zelf een personage in de wereld bent, het loopt allemaal perfect samen om een unieke game ervaring te creëren.
De game is kort en relatief makkelijk, maar ieder level schoot in de roos qua originaliteit en de algehele fun factor. Er was nergens een “zucht, niet zo’n level” moment. Nergens vond ik dat de game inkakte of vervelende taken op je bord schoof; het kiest kwaliteit boven kwantiteit, wat een goede keuze is geweest. Mijn minst favorieten momenten waren de momenten dat je Astro Bot onderwater moest besturen ivm dat de besturing onderwater trager in elkaar zat, maar deze momenten waren heel kort en ze zaten ver uit elkaar waardoor het nooit vervelend werd.
Bij ieder level sloegen ze erin nieuwe dingen erin te verwerken: of het nou visuele dingen waren om te bewonderen, obstakels die een nieuwe techniek van je vroegen, of bestaande obstakels in een nieuwe jas om ze vers te laten voelen. Voornamelijk de boss battles waren spectaculair om in VR te doen. De hele tijd kijk je naar kleine figuren. Plots komen er reusachtige monsters die je overweldigen.
Het lijkt alsof de gamemakers met alles rekening hebben gehouden, want alle punten waar de game mogelijk de fout in kon gaan hebben ze over nagedacht: de in-game controller word doorzichtig zodra Astro Bot erachter staat, alle nieuwe gadgets krijgen een korte duidelijke uitleg voordat je het in lastigere situaties moet gebruiken, het moedigt je op allerlei manieren aan zoveel mogelijk te halen uit het rondkijken in de omgeving zoals verstopte figuren om te redden of andere extra’s, en het heeft een goede oplossing bedacht aan het diepte probleem waar veel 3D platformgames last van hebben. Diepte inschatten heb ik altijd lastig gevonden bij 3D platformgames. Zeker als het personage letterlijk boven of onder je gaat lopen, maar ze hebben een 2e sprong in de game gedaan die het personage tijdelijk laat zweven en hem een laser naar beneden laat schieten, zodat je goed kunt zien waar hij gaat landen. Dit gecombineerd met de soepele loopbesturing en vlugge hoge sprongen maken het hele fijne controls.
Qua presentatie is dit een hele fijne game. De soundtrack is een passend en upbeat. De robots zijn hele schattige figuren die op leuke wijze op je reageren. Ik vond voornamelijk het leuk hoe, zodra je een robot redde, deze in je controller vloog en je een kleine begroeting gaf. Ik kon het niet laten om soms terug te zwaaien. Het is alsof de figuren in het echt voor je staan. De rest van de game ziet er simpel, maar kleurrijk en prettig uit. Een te chaotische wereld zou zomaar storend op de ogen kunnen zijn in VR, maar hier wisten ze een juiste hoeveelheid te vinden door je alleen te laten zien wat nodig is.
Het enige wat me hinderde is dat het allemaal aan de makkelijke kant is. Ergens hoopte ik op een soort hard mode die je uitdaagde levels te doen met een limiet aan je levens en met minder checkpoints, ipv de oneindige voorraad aan levens en frequente checkpoint die er nu zijn. Uiteindelijk belemmerde dit de ervaring niet teveel om mijn enthousiasme te verminderen.
Een must-buy als je een Playstation VR hebt en ik hoop meer van dit soort games in de toekomst te zien! Een goed voorbeeld van wat er met de VR en motion controls mogelijk zijn.
4,5*