Forza Horizon 4 (2018)

PC / Xbox One

Ontwikkeld door Playground
Uitgegeven door Microsoft

Neem wederom deel aan 's werelds grootste autofestival, dit keer met dynamische seizoenen, die de omgeving en racebanen telkens veranderen. Verken alleen, of samen met anderen, de historische pracht van Groot-Brittannië. Verzamel, wijzig en rijd meer dan 450 verschillende auto's. Race, stunt, creëer en verken, kies je eigen pad om een ​​Horizon Superstar te worden.

Sinds circa twee jaar ben ik in het bezit van een Xbox Serie x console. Aangezien ik lange tijd geen xbox in bezit heb gehad heb ik alleen het allereerste deel gespeeld en ook diens vervolg heb ik redelijk fanatiek gespeeld op de 360. Ondanks dat ik altijd benieuwd was naar spin off Horizon ben ik recentelijk pas in de gelegenheid gekomen om met deel 4 te debuteren en om deel 7 van de motorsport reeks te kopen. De twee giganten in het race gènre kon ik natuurlijk niet negeren. Om meteen een tipje van de sluier te geven, wat een geweldige ervaring heeft deze game me geboden zeg. Ik wist dat de Forza reeks symbool staat voor kwaliteit maar dat het me verwachting kon overtreffen had ik geen seconde rekening mee gehouden.

Vanaf je entree in het spel word je gelijk door middel van een mini tutuorial geconfronteerd met de meerdere seizoenen en diverse weersomstandigenheden. Waar veel spellen zich langzaam bloot geven , gooit Forza horizon 4 vrijwel direct al een hele deck aan kaarten op tafel.Toch Is dit slechts het voorproefje voor wat gaat komen , maar dat het je uitnodigt om te spelen is geen discussie over mogelijk. Het toffe aan de introductie is , dat je gelijk de impact van de seizoenen voelt aan het gedrag van je auto. Direct wordt het duidelijk dat er bij bijvoorbeeld sneeuw en regen een andere aanpak van rijden nodig is.
Na de tutorial begon ik maar wat te racen , te stunten en de prachtige wereld te verkennen. Al vrij vlot stond heel de kaart vol met activiteiten en symbolen en raakte ik het overzicht wat kwijt, iets wat te wijten valt aan me ADHD. Echter liet ik me niet uit het veld slaan en heb ik heel rustig stapgewijs de kaart afgewerkt. Wel vond ik vrij vaak de dingen buiten de hoofdquest om leuker om te doen, iets wat ik niet als nadeel beschouw aangezien het spel je daar allen gelegenheid toe geeft. Ook een leuk extraatje vind ik de wheelspin ,

Normaal zijn graphics voor mij een bijzaak en ben ik van mening dat alles in dit tijdperk de potentie moet hebben om mooie graphics op het beeld te toveren.maar indien je een spel er zo uit kan laten zien en het zo soepel kan laten draaien vind ik het een absolute meerwaarde voor de gameplay. Nou zullen er weinig mensen ontkrachten dat Forza er goed uitziet maar ik wou het benadrukken. Het is helder dat de makers met liefde voor hun eigen product de wagens schitterend in beeld hebben gekregen . Dit geldt ook voor de sfeer en looks van het Verenigd koninkrijk. Voor iedereen die weleens in Engeland geweest is zal het eem feest der herkenning zijn. Hoewel het moeilijk kiezen is tussen wat ik het mooiste of tofste gebied in het spel vond. Kies ik toch het Schotse Edinbrugh. De smalle straatjes , de spannende races, damn wat ademt dat sfeer. Wel vond ik de dingen eromheen

Ondanks dat ik het een fantastisch spel vind zijn er toch wat dingentjes waardoor de full score niet gered wordt. Twee keer had ik te maken met een bug waardoor ik niet verder kon met mijn story missies. Moet zeggen dat het vrij snel gefixt werd maar vervelend was het op het moment zelf wel. Ook viel de omgeving een paar keer volledig weg en crashde de speelwereld. En had ik bij bepaalde story missions toen ik die wou herhalen voor een hogere ster soms vrij lange laadtijden. Meer dan 0,5 ster minder vind ik echter niet gepast daarvoor wegen de voordelen te veel op ten opzichte van de nadelen. Al met al een fantastische sprong voor mij in de Horizon reeks die zeker naar meer smaakt. De leukste exclusive tot nu toe die ik gespeeld heb met Sunset overdrive op de xbox Een 4.5

avatar van legian
Ten tijde van de release heb ik de game wel gespeeld. Maar toen toch vrij snel weer links laten liggen. Na deel 3 was dit wat mij betreft saaiere en sfeerloze omgeving om in te vertoeven. En wist de game nergens zo te boeien zoals de voorganger deed. Een van mijn grootste irritaties die ik me nog kan herinneren waren de seizoenen, het leverde prachtige beelden op maar een week lang in de sneeuw rond glijden was en is enorm frustrerend.

Nu zoveel jaar later ben ik dankzij een maat deze weer eens gaan spelen. Ik had hier toch nog wat Achievements om te behalen. En met de ervaring van deel 5 achter de kiezen speelt het wel weer erg soepel weg. Ik houd echter dezelfde irritaties. De wereld is nog steeds saai (helemaal na Mexico) en de seizoenen zijn nog steeds vervelend. Hoewel ze schijnbaar dus wel de winter aangepakt hebben zodat je daar makkelijker kan rondrijden. En ik maar denken dat mijn skills in die jaren gewoon beter waren geworden. Het feit dat je een week vast zit aan een bepaald seizoen blijf ik simpelweg geen fan van.

Maar goed, de game is verder meer van hetzelfde. En in vergelijking met deel 5 en deel 3 ook de minste (deel 1 & 2 (nog) niet gespeeld). Het mist uiteindelijk een ziel. Zowel de wereld als ook de presentatie zijn uitermate levenloos, klinisch en vol met te overdreven flauwe luchtige humor. Waardoor het terugkomen in de wereld elke keer steeds saaier wordt tot ik er eigenlijk geen zin meer in heb. Gelukkig rijd het geheel wel erg soepel, en zitten er best wat leuke races tussen. Evenals een flinke lading toffe wagens. Het blijft daarom zo jammer dat het rondrijden in een Buggati/Koenigsegg/Lamborghini/Ferrari/McLaren/Rimac/etc. totaal niet het gevoel geeft van een beloning. Je scheurt namelijk in no time in die onbetaalbare luxe wagens waarvan je er al snel veel te veel van hebt om nog te kunnen kiezen. Echt veel waarde hebben die auto’s dan ook niet. Gelukkig kan je favorieten instellen, zodoende heb je nog maar een auto of 10 om te kiezen. In plaats van die ruim 300 die ik inmiddels in bezit heb. En dat terwijl ik er maar een stuk of 5 daadwerkelijk zelf gekocht heb.

Het racen voelt best fijn, hoewel er best veel herhalende factoren in de verschillende races zitten. Dat je compleet wordt overladen met races helpt ook niet mee. De straat races spreken redelijk voor zich, waarbij je zowel de legale als minder legale versie hebt. De Crosscountry races blijven wel de meest frustrerende. Ze vereisen veelvoudig gebruik van de rewind functie want de zware suv’s vliegen als veertjes over het hobbelige landschap. Enige vorm van zwaartekracht lijkt er niet te bestaan. Sowieso zijn de physics een vreemd iets in de Horizon serie. De laatste aanwezige raceklasse is er eentje die best tof kan zijn, hoewel ook daar de veel te lichte auto’s een probleem vormen. Een Dirt race in de regen door Engeland, ja dat zie ik wel zitten. Maar waarom je dan de eerste 80% van de race gewoon over de normale weg moet afleggen voordat je voor een eindspint het landweggetje op mag? Dat gebeurt trouwen in je rally monster, want juist voor die race moest er weer een gelimiteerde keuze aan auto’s zijn… Ik kan het niet begrijpen.

De PR stunts blijven ook best leuk, hoewel het driften zeker niet mijn ding is. Ook nooit geweest in races games. Ik vindt het tof om te zien, maar de groeiende verplichting in racegames om driften zoveel mogelijk te verwerken hoeft van mij echt niet. Gelukkig is het optioneel, als je niet voor de achievements of voor andere unlocks gaat (verrekte Lego uitbreiding ook…)
Online houd ik mij niet echt mee bezig. Maar de Forzathon live evenementen leveren zo af en toe best leuke momenten op. En de Eliminator is bij vlagen ook best vermakelijk. De Super Seven is wat mij betreft wel een van de betere toevoegingen. Een geweldige manier om toffe opdrachten en met speciale wagens te rijden. Vooral de auto’s die gelimiteerd zijn tot season rewards en dergelijke. Er zitten ook best creatieve creaties tussen, helaas werken die niet altijd even lekker (mede dankzij de vreemde physics). Ook is het verrekte lastig om het kaf van het koren te scheiden. En is het maar afwachten wat je daadwerkelijk krijgt. Toch wel de modus waar je de creatieve kant van speler ziet.

Achteraf heb ik mij nu toch alweer zo’n 90+ uur ermee vermaakt. Hoewel het einde voor mij wel in zicht is. Want ook de vele achievements houden het geheel niet eindeloos boeiend genoeg om door te gaan.

In die 90 uur heb ik mij ook eens gebogen over de Lego Speed Champions uitbreiding en als Lego liefhebber leek dat mij wel een leuke toevoeging. Helaas is de een uitermate teleurstellende uitbreiding geworden. De wereld is klein, zo klein dat ze meerdere races hebben omgedraaid om maar aan het aantal races te kunnen komen om de kleine map alsnog overvol te maken. Tevens is de toevoeging van Lego nihil. Wat boompjes, schaapjes en huisjes. Maar verder rij je gewoon door een verzameling van verschillende landschappen. Saaie landschappen dan ook nog wel. Daar hadden ze veel meer uit kunnen en moeten halen. Net zoals het complete gebrek aan creativiteit die juist thuis hoort bij Lego. Lego is complete vrijheid in het bouwen, creëren en spelen. Deze Lego uitbreiding is niets van dit. De complete progressie zit achter een beperkend unlocksysteem wat op momenten zo enorm specifiek wordt dat de lol er wel heel snel uitgezogen is.

Nee de Lego uitbreiding is een enorme teleurstelling. Zelfs de vrijgespeelde Lego auto’s zijn nauwelijks de moeite waard. Helemaal aangezien je van de meeste ook de normale variant krijgt (als je hem niet al hebt). De inspiratieloze veel te kleine wereld, de inspiratieloze races en het complete gebrek van enige creativiteit in combinatie met Lego is toch wel erg bijzonder. De enige Horizon ervaring die mij na 15 minuten al irriteerde. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de speciale radiozender die ze hebben geleverd….

De andere uitbreiding is gelukkig stukken beter. En wat ben ik blij dat ik die pas na de Lego uitbreiding heb opgestart. Fortune Island levert namelijk een veel grotere omgeving met een eigen thema. Hierdoor is het geheel veel beter uitgewerkt en zit er veel meer eenheid in de uitbreiding. En om eerlijk te zijn bevalt dit eiland veel beter dan het vasteland. Zelfs het driften is hier heerlijk om te doen, ondanks dat ik het nog steeds niet kan. Zo is de bochtige bergweg geweldig om overheen te rijden. Evenals het stuk offroad achter de berg langs waarbij je aan de ene kant de afgrond naar de zee hebt en de andere kant steile rotswanden. Racen over dat soort wegen zijn daadwerkelijk spannend en uitdagend om te doen. De toevoeging van de Treasure Chest zijn leuk, vooral de raadsels vooraf zijn aardig om de hersenen even te laten kraken. Hoewel het soms wel echt flink zoeken was naar de oplossing.

Fortune Island zorgt voor een positieve nasmaak.

Forza Horizon 4 is erg goed, het ziet er prachtig uit en het rondrijden gaat vrij goed. Hoewel de auto’s wel erg aan de lichte kant zijn. Er zijn goede stappen en ontwikkelingen gestoken in de gameplay en randzaken waardoor de complete ervaring beter wordt. Maar het mist een ziel zoals deel 3 en nu ook deel 5 die wel hebben. Maar ook de constante focus op positiviteit gaat steeds meer tegenstaan. Als je een race verknald, of een opdracht maar net aan haalt wordt je alsnog overladen met positieve reacties en dergelijke. Alsof je nooit wat fout kan doen.

Maar goed, zoals eerder al gezegd heb ik er al ruim 90 uur in zitten. Dus dat zeg ook wel wat over de kracht van de game. Ik hoop alleen dat ze voor een nieuw deel echt flink wat veranderingen gaan doorvoeren. Helemaal nu The Crew met een nieuw deel komt en er een nieuwe Test Drive Unlimited aankomt. De Horizon serie krijgt weer wat concurrentie en ik hoop dan ook dat het echt serieuze concurrentie wordt. Want dat kunnen ze wel gebruiken.