System Shock (1994)

Macintosh / PC
Shooter / Adventure

Ontwikkeld door Looking Glass
Uitgegeven door ORIGIN en Nightdive

Het is 2072. Je ontwaakt na zes maanden uit een coma op het TriOptimum Corporation's Citadel ruimtestation dat zich nabij Saturnus bevind. Je merkt dat je je geheugen kwijt bent en dat er een cybernetisch interface bij je geïnstalleerd is. De meeste bewoners van het ruimtestation zijn dood. De kunstmatige levensvorm van het station, SHODAN, heeft dat op zijn geweten en is van plan iedereen te vermoorden. TriOptimum gelooft dat jij hun laatst hoop bent en het is aan jou de taak SHODAN te stoppen.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Inmiddels abandonware:

Maar eens een keer kijken of ik deze klassieker aan de praat kan krijgen op een modern systeem.

Ford KAduuk
Tot nu toe nog geen betere shooter tegenkomen dan System Shock. De graphics zijn zeer goed, zeker vergeleken bij Doom toendertijd. Al blinkt System Shock niet alleen uit op het gebied van graphics, de gameplay zit ook behoorlijk in elkaar. Volgens mij is dit de eerste game, waarbij je als het ware met je muis voorwerpen moest oppakken in een 3D omgeving.

Het verhaal is vrij origineel en geslaagd, maar het grootste pluspunt aan dit spel vind ik nog wel de instelbare moeilijkheidsgraad. Bij de meeste spellen kun je kiezen uit Easy, Medium of Hard. Dit spel gaat nog een stapje verder, doordat je dit kan instellen op de verschillende onderdelen van het spel.

Als je geen puzzelfanaat bent, dan doe je de moeilijkheidsgraad voor puzzels heel laag. Maar ben je echter iemand die wel uitdagende actie houd, dan kun je instellen dat vijanden sterker zijn dan gewoonlijk. Zo kun je de game naar jouw eigen smaak aanpassen en dat vind ik nou het bijzondere aan deze game. Kort samengevat: intrigerend, zijn tijd vooruit en nog steeds een topper in het genre!

Dikke 5* en een top 10 notatie

avatar van andnino
Er is footage van System Shock Remastered verschenen, een gecrowdfunde remake die (als de actie succesvol is) zal verschijnen naast het officiële derde deel.

System Shock Remastered - First Pre-Alpha Gameplay Footage Revealed - OnlySP

avatar van 3bdelilah
Volgens de makers wordt het nu een reboot simpelweg System Shock genoemd. Releasedatum voorlopig december 2017.