Hitman 2 (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Warner Bros.

Reis als Agent 47 opnieuw de wereld af om doelen uit te schakelen op de meest exotische locaties. Maak jacht op de roemruchtige maar onbekende Shadow Client. Gedurende de missie kom je meer te weten over de identiteit van je target, en ontrafel je een waarheid die betrekking heeft op je eigen verleden. Gedurende de talrijke missies kun je opnieuw optimaal gebruik maken van alle elementen uit de omgeving om de perfecte hit te plannen én uit te voeren.

avatar van Manny Calavera
Zo, alle levels ruim gespeeld en dan is het wel eens tijd voor de review. Een paar jaar terug verscheen Hitman, een reboot van de franchise die ik al sinds het begin speel en die nu ook weer goed in de smaak viel doordat je op zoveel verschillende manieren die game kon spelen. En voltooien. Want je krijgt enkele doelstellingen, maar je mag zelf bepalen hoe je het doet en in welke volgorde. En dat beviel me toen goed, ook al was de game niet perfect. En toen was er plots Hitman 2.

De game heeft vrij weinig aandacht gekregen, maar dat is ook niet gek want welke malloot lanceert nou zijn game vlak in de buurt van Red Dead Redemption 2? Ik keek erg uit naar de nieuwe Hitman, maar de game kon wel lang op me wachten omdat Red Dead gewoon voor ging. Al was dat niet zo erg, want nu kon ik mooi voor een prikkie Hitman 2 kopen. Wat meteen op valt als je de game speelt is dat er helemaal niks is veranderd. De menu's, de levelopbouw, de grafische stijl, de gameplay mogelijkheden. Het is echt een nieuw seizoen, maar wel eentje met nauwelijks vernieuwing. Die zijn er wel, maar voor mij niet interessant genoeg om ze te bespreken. Op zich hoeft een gebrek aan vernieuwing niet erg te zijn, als een game gewoon ijzersterk is. Het scheelt dat de gameplay van Hitman staat als een huis en visueel kan de game ook gelukkig voldoende imponeren, maar toch voelde het wel allemaal erg als been there, done that. Als (en die komt er ongetwijfeld) er een season 3 komt, verwacht ik wel echt meer vernieuwing.

Want hoe vet het ook is om je constant te vermommen, te infiltreren en creatief je slachtoffers uit te schakelen, er zitten wel wat dingen in die me fors storen. Zo is de AI ronduit achterlijk te noemen. Je loopt vermomt rond, iemand valt dit op (je krijgt een witte pointer in beeld dat je gezien bent) en dan verwacht je problemen. Maar als je even snel bukt of om de hoek loopt, dan loopt het in 9 van de 10 momenten met een sisser af. Pfff. Of je bent een goed bewapende soldaat en ik gooi een muntje recht voor je neus neer. Dan ga je kijken. Heel logisch. Maar daarna gaat zo'n figuur weer terug op zijn plek staan of er niks is gebeurd. Nee, mensen gooien ongetwijfeld de hele dag muntjes voor je neer in zwaarbewapende locaties. Zo zijn er wel meer van die momenten die een realistische game als Hitman een beetje verpesten. Maar gelukkig overheerst de plezier die je uit de gameplay kan halen wel de minpunten, waardoor ik me gewoon weer erg goed heb vermaakt en er tientallen uren in heb gestopt. Daarbij nodigt de game je gewoon uit om creatief te denken en naar leuke momenten te zoeken. Je hebt geregeld de kans om je target gewoon dood te schieten en weg te rennen, maar dat is gewoon saai en past niet bij de game. Dan zoek ik liever naar een beter moment.

Nog even een korte beoordeling van de vijf grote missies:

1. Miami: The Finish Line
Je moet tijdens een autorace in Miami je slachtoffers uitschakelen. Het level is gigantisch (te groot vond ik), maar de mogelijkheden zijn wel gigantisch. Het level is zonnig, kleurrijk en divers. Tof om te moorden in een mascottepak. 3,5*

2. Santa Fortuna: Three-Headed Serpent
Je zit in een buitengebied in Colombia, met een mix tussen stad en jungle. Erg afwisselend, maar ook wel een tikje aan de saaie kant. Al kent het level diverse lagen, waarbij ik het ondergrondse deel tof vond. Gave kill om met een op hol geslagen duikboot je target uit te schakelen! 3*

3. Mumbai: Chasing a Ghost
Je bent aanwezig in wereldstad Mumbai in India, een bijzonder fraai level waar het krioelt van de mensen en waar je heel wat mogelijkheden hebt. De afwisseling is mooi tussen de krappe straatjes van de stad en een enorm pand waar ook nog een target van je loopt. Het level kent een hoop leuke momenten, zoals dat je je kan vermommen als schilder en na cynisch commentaar af kan rekenen met je target. 3,5*

4. Whittleton Creek: Another Life
Hier ben je aanwezig in een traditionele Amerikaanse buitenwijk, vol met leuke huisjes en tuintjes. Na de drukte van Mumbai was dit wel weer even prettig, want het is hier rustiger, waardoor je wat meer je acties kunt plannen. De manieren om je targets om te leggen zijn weer erg creatief. Zelf is het me gelukt met een woning vergiftigen met insectenverdelger en met een fatale massage. Misschien wel het leukste level van het stel. 4*

5. Isle of Sgail: The Ark Society
De afsluiter speelt zich af in het donker op een zwaarbewaakt eiland vol exclusieve gasten die bij een ceremonie aanwezig zijn. Het level voelt duister en zelfs een tikje occult aan met al die gekke maskers en met een wat vreemde sfeer. De missie is pittig, want overal lopen zwaarbewapende bewakers rond, maar je hebt zelf ook gelukkig heel wat opties. De kills waren weer creatief, waarbij de beste wel het levend verbranden in het ceremoniële moment was. 3,5*

Alles bij elkaar zit de game niet ver van Hitman uit 2016 af, die ik 4 sterren destijds gaf. Maar ik vind dat de makers gewoon wat lui zijn geweest door eigenlijk op exact dezelfde weg verder te gaan. De game is heel erg vermakelijk, maar het stoorde me wel. Daarom ook een lager cijfer.

avatar van Awake78
Ooit in een grijs Xbox-360 verleden wel eens een Hitman gespeeld, maar best wel vergeten wat voor spellen dit ook alweer zijn. Zag deze liggen bij de bieb en had m'n backlog flink weggewerkt (alleen The Witcher 3 kom ik niet doorheen) dus laat ik weer eens een poging wagen.

Eerste missie nog even inkomen, maar al snel bleek ik veel dingen wel weer te herkennen. En in de tweede missie (in Miami) zat ik er helemaal in. Wat is dit een gaaf spel zeg. En het wordt alleen maar vetter met als hoogtepunt de missie in Vermont. Misschien niet zozeer qua missie zelf, maar wat is dat ongelooflijk fraai vormgegeven. Sowieso alle locaties en graphics en realisme stelen echt de show voor mij in deze game. Alles ziet er zo geloofwaardig uit en schenkt je de gelegenheid om stiekem even op zulk soort plaatsen rond te kijken. Ook fantastische details, zelfs 'the Indian wobbling head' in het hoofdstuk in Mumbai en het eeuwige 'riksha sir?' ontbreken niet (ben er zelf geweest en zo gaat het idd echt haha...).

Minpuntje is dat je soms, door de hoeveelheid opties en verstrengelde verhaallijnen, niet precies weet wat nou waarbij hoort en waarom je iets doet en waarom je iets zou moeten doen wat je kan doen (begrijp je het nog?). En soms wil je de kill wel wat vetter uitvoeren, maar begrijp je gewoon niet zo goed hoe je dat moet aanpakken. Als voorbeeld zag ik ergens de target bij een bak water staan met een verlengsnoer ernaast. Later bleek dat je die bak water open kon snijden en dat verlengsnoer in die plas water uit elkaar kon halen. Maar wat je ook eerst deed, je bleef jezelf executeren. En als je dan bijvoorbeeld een gat in die waterbak zou schieten, kon je beter meteen je target in de kop knallen. Beetje dat idee.

Verder heb ik deze game missie voor missie gespeeld, 's avonds laat, koptelefoon op....echt, dan zit je er helemaal in. Laat je vooral niet afleiden. Dan heb je echt een mooie ervaring aan dit spel. En voor het eerst na Gears of War dat een third-person spel soepele gameplay heeft

avatar van leatherhead
Het beste deel uit de nieuwe trilogie. In tegenstelling tot in het eerste deel zitten er geen zwakke missies tussen en het level design is grootser en uitgestrekter dan ooit. Zo'n Mumbai of Miami zijn gewoon echt waanzinnig, je weet gewoon niet waar te beginnen. Heerlijk als games je zoveel vrijheid geven en de replay value is natuurlijk gigantisch. De talloze manieren om je doelwitten om te leggen zijn ook weer genieten geblazen, met als persoonlijke favoriet het voeren van een lokale drugsbaas aan zijn eigen Nijlpaard .

Maar ook zo'n kleinere map als Whittleton Creek is geweldig, heerlijk fout sfeertje en volgens mij een throwback naar een gelijksoortige missie uit Hitman: Blood Money. Enige wat mindere level is de DLC missie van New York, beetje saai en klein.

De perfecte Hitman game. 4,5*