
Hitman 2 (2018)
PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action
single player / multi player
Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Warner Bros.
Reis als Agent 47 opnieuw de wereld af om doelen uit te schakelen op de meest exotische locaties. Maak jacht op de roemruchtige maar onbekende Shadow Client. Gedurende de missie kom je meer te weten over de identiteit van je target, en ontrafel je een waarheid die betrekking heeft op je eigen verleden. Gedurende de talrijke missies kun je opnieuw optimaal gebruik maken van alle elementen uit de omgeving om de perfecte hit te plannen én uit te voeren.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=R8aRCwbZGek
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Vond je Hitman uit 2016 een fantastische game, dan zal deze je niet tegenvallen. Er is bijna niks veranderd en er zijn 5 episodes van hoge kwaliteit bijgekomen. (en één kleine introductiemissie).
Kwaliteit, prima. Kwantiteit, mwah. 5 missies voor dezelfde prijs als de vorige game is jammer. Ook had ik gehoopt op meer Opportunities (heet nu mission stories) per missie. Elke missie heeft er 7, terwijl de eerste 2 episodes van Hitman 1 er een stuk of 12 hadden.
Ghost Mode en Sniper Assassin mode zitten nog in beta maar daar vond ik ook niks aan.
Dus, ben je een hitman fan? Kopen dan. Maar betaal er niet de volle pot voor.
Ik heb nog niet alle levels gedaan, maar tot nu toe bevalt het weer goed. De kleine tweaks zijn naar mijn inzien wel geslaagd, zoals de briefcase en de camera in de linkerbovenhoek als er iemand wat komt onderzoeken of als er een assassination wordt uitgevoerd terwijl je al ergens anders bent.
Al met al draait Hitman 2 wederom volledig op de innovatieve gameplay van het vorige deel, het stealthy oplossen van de hits is wederom tot in diep detail uit gedacht en geeft jou als speler 100den misschien 1000den mogelijkheden om het op te lossen. Hierin ligt de kracht van de game ook controles zijn prima en Hitman speelt vloeiend.
Het luisteren naar gesprekken van NPC's waardoor zich mogelijkheden aanbieden om de hits uit te voeren zijn traag maar passen prima in de game. Het geeft ook een extra diepgang in het geweldige level design (de openings missie in parijs is overweldigend en erg sterk gedaan). Over alles is nagedacht en zo'n beetje alles waar je aan denkt is mogelijk, in princiepe hoeft geen 1 playthrough het zelfde te zijn als de vorige, dit kan 10tallen keren herhaald worden zonder bepaalde content dubbel te spelen. Delen van de maps worden niet eens gebruikt voor de standaard hits en kom je later pas in terecht. Erg sterk en laat ook zien hoe devoted IO is aan hun Hitman franchise.
De gameplay is traag maar erg sterk uitgedacht en uitgewerkt door IO wel mag er best kritisch gekeken worden na hoe het overkoepelende verhaal verteld wordt. Door wat simpele (wel goed uitziende) cutscenes wordt er een kleine poging gedaan om een verhaal te vertellen. Dit lukt ze echter niet het is totaal niet boeiend en slaat elke plank mis.
Waar Agent 47 in de films al slecht naar voren komt wordt hier niet eens meer echt de moeite gedaan om te vertellen waarom 47 is wat hij is en waar hij deze keer op jaagt (het wordt wel verteld maar enige vorm van diepgang ontbreekt in mijn ogen helemaal) aangezien het een remake van de franchise is en 47 een stuk jonger oogt als in Absolution hadden hier echt wel mogelijkheden in gezeten en zou je uit 47 ook een sterk personage kunnen opbouwen.
In Hitman Absolution is geprobeerd om echt een verhaal te vertellen dit ging lichtelijk ten koste van de gameplay mede doordat er ook behoorlijk grote setpieces in zaten en hierdoor het open level design met vlagen voor moest wijken (al zaten hier ook een paar erg sterke open wereldjes in). Mijn inziens werkt dit wel beter en zorgt het er ook voor dat bepaalde casual gamers Hitman op zouden pikken voor het verhaal.
Hitman 2 waagt zich aan een nieuwe opzet voor de Multiplayer wat best leuk bedacht is maar voor mij geen echte toevoeging is ik wil spelen op mijn manier en in mijn tempo. Ik had hiervoor een co-op mode met nieuwe targets en zo diep uitgewerkt als de "base game" toch liever gezien. Iets wat mij dus wel een grote toevoeging lijkt in het Hitman concept.
Al met al is Hitman 2 (en de remake van Hitman Season 1) een geweldige game met een bijna oneindig aanbod aan gameplay wel mist het een fatsoendelijke backstory en in mijn ogen een goede co-op mode ipv de Ghost mode of Sniper Assassin mode. Gewaagd van IO om het uit te brengen in het najaar van 2018 gezien de grotere titels die uit zijn gekomen heeft het zijn momentum wel lichtelijk gemist, nu maar hopen dat Hitman 2 goed genoeg verkoopt om WB en IO weer met een goed 3de seizoen te laten komen. 4.0.
De game heeft vrij weinig aandacht gekregen, maar dat is ook niet gek want welke malloot lanceert nou zijn game vlak in de buurt van Red Dead Redemption 2? Ik keek erg uit naar de nieuwe Hitman, maar de game kon wel lang op me wachten omdat Red Dead gewoon voor ging. Al was dat niet zo erg, want nu kon ik mooi voor een prikkie Hitman 2 kopen. Wat meteen op valt als je de game speelt is dat er helemaal niks is veranderd. De menu's, de levelopbouw, de grafische stijl, de gameplay mogelijkheden. Het is echt een nieuw seizoen, maar wel eentje met nauwelijks vernieuwing. Die zijn er wel, maar voor mij niet interessant genoeg om ze te bespreken. Op zich hoeft een gebrek aan vernieuwing niet erg te zijn, als een game gewoon ijzersterk is. Het scheelt dat de gameplay van Hitman staat als een huis en visueel kan de game ook gelukkig voldoende imponeren, maar toch voelde het wel allemaal erg als been there, done that. Als (en die komt er ongetwijfeld) er een season 3 komt, verwacht ik wel echt meer vernieuwing.
Want hoe vet het ook is om je constant te vermommen, te infiltreren en creatief je slachtoffers uit te schakelen, er zitten wel wat dingen in die me fors storen. Zo is de AI ronduit achterlijk te noemen. Je loopt vermomt rond, iemand valt dit op (je krijgt een witte pointer in beeld dat je gezien bent) en dan verwacht je problemen. Maar als je even snel bukt of om de hoek loopt, dan loopt het in 9 van de 10 momenten met een sisser af. Pfff. Of je bent een goed bewapende soldaat en ik gooi een muntje recht voor je neus neer. Dan ga je kijken. Heel logisch. Maar daarna gaat zo'n figuur weer terug op zijn plek staan of er niks is gebeurd. Nee, mensen gooien ongetwijfeld de hele dag muntjes voor je neer in zwaarbewapende locaties. Zo zijn er wel meer van die momenten die een realistische game als Hitman een beetje verpesten. Maar gelukkig overheerst de plezier die je uit de gameplay kan halen wel de minpunten, waardoor ik me gewoon weer erg goed heb vermaakt en er tientallen uren in heb gestopt. Daarbij nodigt de game je gewoon uit om creatief te denken en naar leuke momenten te zoeken. Je hebt geregeld de kans om je target gewoon dood te schieten en weg te rennen, maar dat is gewoon saai en past niet bij de game. Dan zoek ik liever naar een beter moment.
Nog even een korte beoordeling van de vijf grote missies:
1. Miami: The Finish Line
Je moet tijdens een autorace in Miami je slachtoffers uitschakelen. Het level is gigantisch (te groot vond ik), maar de mogelijkheden zijn wel gigantisch. Het level is zonnig, kleurrijk en divers. Tof om te moorden in een mascottepak. 3,5*
2. Santa Fortuna: Three-Headed Serpent
Je zit in een buitengebied in Colombia, met een mix tussen stad en jungle. Erg afwisselend, maar ook wel een tikje aan de saaie kant. Al kent het level diverse lagen, waarbij ik het ondergrondse deel tof vond. Gave kill om met een op hol geslagen duikboot je target uit te schakelen! 3*
3. Mumbai: Chasing a Ghost
Je bent aanwezig in wereldstad Mumbai in India, een bijzonder fraai level waar het krioelt van de mensen en waar je heel wat mogelijkheden hebt. De afwisseling is mooi tussen de krappe straatjes van de stad en een enorm pand waar ook nog een target van je loopt. Het level kent een hoop leuke momenten, zoals dat je je kan vermommen als schilder en na cynisch commentaar af kan rekenen met je target. 3,5*
4. Whittleton Creek: Another Life
Hier ben je aanwezig in een traditionele Amerikaanse buitenwijk, vol met leuke huisjes en tuintjes. Na de drukte van Mumbai was dit wel weer even prettig, want het is hier rustiger, waardoor je wat meer je acties kunt plannen. De manieren om je targets om te leggen zijn weer erg creatief. Zelf is het me gelukt met een woning vergiftigen met insectenverdelger en met een fatale massage. Misschien wel het leukste level van het stel. 4*
5. Isle of Sgail: The Ark Society
De afsluiter speelt zich af in het donker op een zwaarbewaakt eiland vol exclusieve gasten die bij een ceremonie aanwezig zijn. Het level voelt duister en zelfs een tikje occult aan met al die gekke maskers en met een wat vreemde sfeer. De missie is pittig, want overal lopen zwaarbewapende bewakers rond, maar je hebt zelf ook gelukkig heel wat opties. De kills waren weer creatief, waarbij de beste wel het levend verbranden in het ceremoniële moment was. 3,5*
Alles bij elkaar zit de game niet ver van Hitman uit 2016 af, die ik 4 sterren destijds gaf. Maar ik vind dat de makers gewoon wat lui zijn geweest door eigenlijk op exact dezelfde weg verder te gaan. De game is heel erg vermakelijk, maar het stoorde me wel. Daarom ook een lager cijfer.
3,5*
4. Whittleton Creek: Another Life
Hier ben je aanwezig in een traditionele Amerikaanse buitenwijk, vol met leuke huisjes en tuintjes. Na de drukte van Mumbai was dit wel weer even prettig, want het is hier rustiger, waardoor je wat meer je acties kunt plannen. De manieren om je targets om te leggen zijn weer erg creatief. Zelf is het me gelukt met een woning vergiftigen met insectenverdelger en met een fatale massage. Misschien wel het leukste level van het stel. 4*
Dat is ook mijn favoriete (tot nu toe). Het enige wat ik wel jammer vindt aan dat level is dat je het bewijs moet verzamelen. Daar waren blijkbaar ook meer locaties waar je het kon vinden. Ik heb in de vele keren dat ik het level gespeeld gewoon elke keer hetzelfde bewijs gepakt, want die lagen op goede plekken.
De challenges houden het spel wel echt leuk, niet alleen de manieren om je targets te vermoorden, maar ook de easter eggs en geheime uitgangen zijn leuk om te vinden! Ik ben trouwens wel blij dat het niet te realistisch is, want het levert soms erg grappige momenten op. En vergeet de Homing Briefcase niet. Gif hier

Eerste missie nog even inkomen, maar al snel bleek ik veel dingen wel weer te herkennen. En in de tweede missie (in Miami) zat ik er helemaal in. Wat is dit een gaaf spel zeg. En het wordt alleen maar vetter met als hoogtepunt de missie in Vermont. Misschien niet zozeer qua missie zelf, maar wat is dat ongelooflijk fraai vormgegeven. Sowieso alle locaties en graphics en realisme stelen echt de show voor mij in deze game. Alles ziet er zo geloofwaardig uit en schenkt je de gelegenheid om stiekem even op zulk soort plaatsen rond te kijken. Ook fantastische details, zelfs 'the Indian wobbling head' in het hoofdstuk in Mumbai en het eeuwige 'riksha sir?' ontbreken niet (ben er zelf geweest en zo gaat het idd echt haha...).
Minpuntje is dat je soms, door de hoeveelheid opties en verstrengelde verhaallijnen, niet precies weet wat nou waarbij hoort en waarom je iets doet en waarom je iets zou moeten doen wat je kan doen (begrijp je het nog?). En soms wil je de kill wel wat vetter uitvoeren, maar begrijp je gewoon niet zo goed hoe je dat moet aanpakken. Als voorbeeld zag ik ergens de target bij een bak water staan met een verlengsnoer ernaast. Later bleek dat je die bak water open kon snijden en dat verlengsnoer in die plas water uit elkaar kon halen. Maar wat je ook eerst deed, je bleef jezelf executeren. En als je dan bijvoorbeeld een gat in die waterbak zou schieten, kon je beter meteen je target in de kop knallen. Beetje dat idee.
Verder heb ik deze game missie voor missie gespeeld, 's avonds laat, koptelefoon op....echt, dan zit je er helemaal in. Laat je vooral niet afleiden. Dan heb je echt een mooie ervaring aan dit spel. En voor het eerst na Gears of War dat een third-person spel soepele gameplay heeft


Aangezien de game gratis is op PS+ en ik de vorige Hitman 4 sterren gegeven heb ben ik vorige week begonnen met deel 2. Het is al snel heel vertrouwd en de eerste missie Nightcall is een fijn inkomertje. Voor 95% speelt deze missie zich af in een huis op het strand. Inmiddels alle challenges gedaan en nu druk bezig met The Finish Line. Deze tweede missie is al een heel stuk uitgebreider en groter. Erg veel challenges. Maar hoewel er vaak mogelijkheden worden aangegeven en er begeleiding is zijn er veel challenges waarbij ik mij afvraag hoe ik hier nou achter kan komen. Bijvoorbeeld Robert Knox zijn oogdruppels vervangen met dodelijk gif. Ik moet dan toch echt Youtube raadplegen!
Erg leuk allemaal, maar wat ik wel jammer vindt, maar tegelijk ook wel begrijpelijk, is dat je soms heel erg lang moet wachten. In The Finish Line kan je Sierra Knox vergiftigen door dodelijk gif in haar beker te doen. Je moet er eerst voor zorgen dat ze stopt met haar race. En de tijd tussen het stoppen en dat ze op het podium staat met haar beker duurt erg lang. Maar ja, zoals ik al zei, begrijpelijk, want zoiets kost nou eenmaal tijd.

Maar ook zo'n kleinere map als Whittleton Creek is geweldig, heerlijk fout sfeertje en volgens mij een throwback naar een gelijksoortige missie uit Hitman: Blood Money. Enige wat mindere level is de DLC missie van New York, beetje saai en klein.
De perfecte Hitman game. 4,5*
2 nieuwe locaties...
Vier zelfs, als je de snipermissies (die ik zelf erg leuk vond) meerekent...
De Expansion