Hitman 2 (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Warner Bros.

Reis als Agent 47 opnieuw de wereld af om doelen uit te schakelen op de meest exotische locaties. Maak jacht op de roemruchtige maar onbekende Shadow Client. Gedurende de missie kom je meer te weten over de identiteit van je target, en ontrafel je een waarheid die betrekking heeft op je eigen verleden. Gedurende de talrijke missies kun je opnieuw optimaal gebruik maken van alle elementen uit de omgeving om de perfecte hit te plannen én uit te voeren.

Hier kijk ik erg naar uit. Ik wacht denk ik wel even tot de game een paar tientjes goedkoper op Marktplaats staat over een tijdje, maar als dit net zoveel fun wordt als Season 1 dan zit het wel goed. Die game zat geweldig in elkaar. De trailer van Colombia belooft sowieso al veel goeds.

avatar van KoomBa
Ik ben ook wel te porren voor een nieuw Hitman avontuur.

Volgens mij gaat deze game enorm ondersneeuwen door de release van Red Dead Redemption 2. Wel zonde, ik verheug me er wel op. Maar ik koop de game pas volgend jaar. Nu gaan andere games voor.

avatar van Dragonslayer
Om het kort te houden:

Vond je Hitman uit 2016 een fantastische game, dan zal deze je niet tegenvallen. Er is bijna niks veranderd en er zijn 5 episodes van hoge kwaliteit bijgekomen. (en één kleine introductiemissie).

Kwaliteit, prima. Kwantiteit, mwah. 5 missies voor dezelfde prijs als de vorige game is jammer. Ook had ik gehoopt op meer Opportunities (heet nu mission stories) per missie. Elke missie heeft er 7, terwijl de eerste 2 episodes van Hitman 1 er een stuk of 12 hadden.

Ghost Mode en Sniper Assassin mode zitten nog in beta maar daar vond ik ook niks aan.

Dus, ben je een hitman fan? Kopen dan. Maar betaal er niet de volle pot voor.

Mee eens. Dit is duidelijk een continuatie van Hitman 2016 en als je dat spel ook bezit, kan je de levels gewoon in dit spel spelen. Jammer genoeg was ik nog bezig om 100% achievements te krijgen in deel 1, dus ik zal dat niet doen.

Ik heb nog niet alle levels gedaan, maar tot nu toe bevalt het weer goed. De kleine tweaks zijn naar mijn inzien wel geslaagd, zoals de briefcase en de camera in de linkerbovenhoek als er iemand wat komt onderzoeken of als er een assassination wordt uitgevoerd terwijl je al ergens anders bent.

avatar van dr channard
Na 30tal uurtjes de eerste levels terug gespeeld te hebben, begonnen aan het uiteindelijke tweede deel. Eerste level was een mooie introductie , Miami was kleurrijk en had ik redelijk snel door maar man wat is Colombia groot. Zal nog een tijdje duren.

Na Hitman Season 1 eenmalig doorgespeeld te hebben en mede door andere games nooit ben begonnen aan de hoeveelheid content die Hitman te bieden had was ik erg verrast dat IO de complete Hitman S1 content opnieuw aanbied in het vervolg. Ze hebben dit perfect geïntegreerd in Hitman 2 en ook alle aanpassingen doorgevoerd in de oude maps. Als eigenaar van Hitman 1 krijg je dit gratis, persoonlijk vind ik het jammer (ondanks dat ik dus wel alles erbij heb gekregen) dat ze dit niet voor iedereen gratis hebben gemaakt aangezien Hitman sowieso een relatieve kleine playerbase heeft en ik persoonlijk vind dat IO meer verdiend met hun franchise, hier hadden ze een grote klapper kunnen maken en qua marketing ook volledig op in kunnen zetten, dit had Hitman 2 misschien meer kunnen puchen in een seizoen waar Spider-Man PS4 en Red Dead 2 ook uitkwamen. In mijn ogen een gemiste kans ook omdat Hitman season 1 her en der voor 10 euro op te pikken is en er dus geen grote waarde meer hangt aan deze content.

Al met al draait Hitman 2 wederom volledig op de innovatieve gameplay van het vorige deel, het stealthy oplossen van de hits is wederom tot in diep detail uit gedacht en geeft jou als speler 100den misschien 1000den mogelijkheden om het op te lossen. Hierin ligt de kracht van de game ook controles zijn prima en Hitman speelt vloeiend.

Het luisteren naar gesprekken van NPC's waardoor zich mogelijkheden aanbieden om de hits uit te voeren zijn traag maar passen prima in de game. Het geeft ook een extra diepgang in het geweldige level design (de openings missie in parijs is overweldigend en erg sterk gedaan). Over alles is nagedacht en zo'n beetje alles waar je aan denkt is mogelijk, in princiepe hoeft geen 1 playthrough het zelfde te zijn als de vorige, dit kan 10tallen keren herhaald worden zonder bepaalde content dubbel te spelen. Delen van de maps worden niet eens gebruikt voor de standaard hits en kom je later pas in terecht. Erg sterk en laat ook zien hoe devoted IO is aan hun Hitman franchise.

De gameplay is traag maar erg sterk uitgedacht en uitgewerkt door IO wel mag er best kritisch gekeken worden na hoe het overkoepelende verhaal verteld wordt. Door wat simpele (wel goed uitziende) cutscenes wordt er een kleine poging gedaan om een verhaal te vertellen. Dit lukt ze echter niet het is totaal niet boeiend en slaat elke plank mis.

Waar Agent 47 in de films al slecht naar voren komt wordt hier niet eens meer echt de moeite gedaan om te vertellen waarom 47 is wat hij is en waar hij deze keer op jaagt (het wordt wel verteld maar enige vorm van diepgang ontbreekt in mijn ogen helemaal) aangezien het een remake van de franchise is en 47 een stuk jonger oogt als in Absolution hadden hier echt wel mogelijkheden in gezeten en zou je uit 47 ook een sterk personage kunnen opbouwen.

In Hitman Absolution is geprobeerd om echt een verhaal te vertellen dit ging lichtelijk ten koste van de gameplay mede doordat er ook behoorlijk grote setpieces in zaten en hierdoor het open level design met vlagen voor moest wijken (al zaten hier ook een paar erg sterke open wereldjes in). Mijn inziens werkt dit wel beter en zorgt het er ook voor dat bepaalde casual gamers Hitman op zouden pikken voor het verhaal.

Hitman 2 waagt zich aan een nieuwe opzet voor de Multiplayer wat best leuk bedacht is maar voor mij geen echte toevoeging is ik wil spelen op mijn manier en in mijn tempo. Ik had hiervoor een co-op mode met nieuwe targets en zo diep uitgewerkt als de "base game" toch liever gezien. Iets wat mij dus wel een grote toevoeging lijkt in het Hitman concept.

Al met al is Hitman 2 (en de remake van Hitman Season 1) een geweldige game met een bijna oneindig aanbod aan gameplay wel mist het een fatsoendelijke backstory en in mijn ogen een goede co-op mode ipv de Ghost mode of Sniper Assassin mode. Gewaagd van IO om het uit te brengen in het najaar van 2018 gezien de grotere titels die uit zijn gekomen heeft het zijn momentum wel lichtelijk gemist, nu maar hopen dat Hitman 2 goed genoeg verkoopt om WB en IO weer met een goed 3de seizoen te laten komen. 4.0.

avatar van Dragonslayer
Ik vond het dan wel behoorlijk jammer dat er geen progressie overgezet kon worden als je season 1 al gespeeld hebt. Aangezien er qua gameplay vrij weinig is veranderd had de toevoeging van season 1 daarom ook niet zo'n meerwaarde voor mij.