A Case of Distrust (2018)

Nintendo Switch / PC / Macintosh

Ontwikkeld door The Wandering Ben
Uitgegeven door Serenity Forge

A Case of Distrust is een mysterieverhaal dat zich afspeelt in 1924 in San Francisco. Speel als privédetective Phyllis Cadence Malone in deze historische 2D-avonturengame. Verken ondergrondse cafés, rokerige biljartzalen, ouderwetse kapperszaken en meer. Betrap verdachten op leugens door middel van bewijsmateriaal, verklaringen en je vernuft. De vrouwelijke protagonist komt voor grote uitdagingen te staan wanneer ze te maken krijgt met negatieve reacties op emancipatie. Dit heeft veel onzekerheid als gevolg, zowel over anderen als over haarzelf. Ontdek de waarheid in een mysterie vol bedrog.

avatar van Finidi
De maker van deze game had duidelijk een visie toen ie deze game ging maken: een noir detective in de jaren twintig (mogen we het nu nog zo noemen, of is dat vanaf volgend jaar verwarrend?) in de VS. De stijl is ook erg duidelijk en consistent; strakke lijnen, veel schaduwen, duistere louche barretjes en alle karakters in de game hebben wat te verbergen. Qua stijl niks te klagen, qua gameplay is ’t wat minder boeiend.

Het is in principe een visual novel, alleen maar het voeren van dialogen en het verplaatsen tussen locaties. Op deze manier moet je steeds meer informatie zien te ontfutselen aan de absoluut niet loslippige karakters in de game, door ze je bewijsmateriaal te laten zien of iets te laten weten wat je van een ander karakter gehoord hebt. Dat is natuurlijk gewoon het standaard riedeltje voor dit soort games. Het verhaal is verder fijn verteld en je wil ook wel uitvinden wat er is gebeurd, maar erg opzienbarend is ’t allemaal niet. Ik ben ook een aantal keer vastgelopen omdat ik geen idee meer had waar ik heen moest, en dat is toch wel wat vaak voor zo’n korte game. Ik was er in iets meer dan 2 uur doorheen.

3,5/5, vooral de stijl is tof.