Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Neocore
Uitgegeven door Neocore en Bigben

Ver verwijderd van het leidende licht van de God-Emperor, verscheurd door realiteitsverdraaiende stormen en besmet door de waanzin van Chaos, is de Caligari Sector langzaam van binnenuit weg aan't rotten. Stap in het pantser van een Inquisitor en zuiver deze onreine sector in naam van het Imperium! Kies een van de verschillende klassen en neem deel aan de brute gevechten die de inquisitie voert om het stelsel in glorie te herstellen.

Diablo-kloon! Maar dan in het Warhammer 40K universum. Zelf nog niet gespeeld maar aangezien ik het hele Warhammer (Fantasy & 40K) gedoe heel erg zijn charme vind hebben ben ik dus best nieuwschierig en gaat het op de wishlist voor de toekomst. Overigens afkomstig van Neocore games die toch al hun sporen in het genre verdiend hebben met hun Incredible Adventures of Van Helsing trilogie (die ook als 1 gigantische ultimate editie te verkrijgen is overigens). Die games heb ik tot op heden nog niet uitgespeeld maar zijn bijlange na niet slecht - dus denkelijk zal het hier ook wel snor zitten. (ook de Total War-achtige King Arthur games zijn trouwens lang niet slecht - tweede heb ik niet nog niet gespeeld, maar in de eerste heb ik toch best wat uurtjes zitten).

Sinner schreef:
snor zitten

Om mezelf maar even te quoten...ja hoor. Inquisitor zit na een uurtje spelen heel erg snor

Het Warhammer 40K sfeertje zit er vanaf het intro filmpje heel erg goed in nadat je een karakter hebt aangemaakt (met season pass heb je de keuze uit drie karakters met elke drie specialisaties - er is nog een vierde maar die is locked en zit in een tweede season pass - blijkbaar is er best wel wat Campaign DLC verschenen). Meteen na landing (nou ja...) op de blijkbaar lege Space Hulk krijg je een beetje het Aliens gevoel en mag je in je uppie op zoek gaan naar wat er precies aan de hand is - best veel dialoog (lijkt dus best verhaalgedreven en gelukkig goed uitgevoerd) en als je je eerste vijanden tegenkomt is het een feest der herkenning. Dus iedereen die een Van Helsing, Diablo, Victor Vran of Torchlight heeft gespeeld weet wel hoe de gameplay in elkaar steekt. En Neocore gaat in dat opzicht verder waar ze bij Van Helsing gestopt zijn, enkel voelt het voor mij nog net wat lekkerder aan (wellicht het geluid). In ieder geval vermaak ik me ik me prima hiermee.

Vermoedelijk dat ik hier voorlopig mee verder ga in de hoop dat er niets anders op mijn pad beland dat me te veel afleid qua games

Overigens best wel slecht - ik weet niet of ik het gemist heb of dat het gewoon niet werd uitgelegd, maar je kan tussen de missies je hele equipment aanpassen en skills verdelen. De tekst is ook net wat te klein op het scherm om comfortabel te lezen (de items toch - de subtitles niet). En het eerste uur / anderhalf uur is eigenlijk maar een voorbereiding - het 'echte' spel begint pas hierna wanneer je als je ook echt een soort van 'hub' hebt (je eigen schip) van waaruit je van missie tot missie vliegt en items e.d kan kopen en verkopen.

Maar verder - niets te klagen - ik vind het nog steeds lekker weg spelen. Mijn klasse begon met een laser en een shotgun maar het werd pas ECHT leuk toen ik die laser kon vervangen door een flamethrower. Voor dat echte 'Aliens' gevoel

Nou een kleinen anderhalve maand verder en ik zit er (waarin ik een week niet gespeeld heb) eindelijk doorheen. Jammer dat het dus een van de weinige spellen is die je uren niet bijhoud op de Xbox, niet in het panel en ook niet ingame maar ik heb er makkelijk 50-60 uur inzitten (wellicht veel meer). Dat wil zeggen de Main Quest, een van de DLC packs (eentje staat nog open) en een gedeelte van de Side Missions. Want ook daar zijn dus nog hopen van op de Galaxy Map te vinden. Daarbuiten spelen de diverse klasses die je kan aannemen (3 met 3 specialisaties - heb er in het begin 2 of 3 uitgeprobeerd voor ik echt begon - uiteindelijk Heavy Crusader gekozen) ook daadwerkelijk anders, en is er nog Story DLC verkrijgbaar. Ik zou zeggen - qua content is er voor fans van het spel meer dan genoeg te doen. (overigens zit het deze maand gratis bij Xbox One Gold).

Wat betreft gameplay, controle e.d heb ik verder niets te klagen en blijft eigenlijk gelden wat er al staat. Het is even uitzoeken (of ik heb iets over het hoofd gezien) hoe je items wisselt, het spel ziet er degelijk uit maar niet geweldig (voornamelijk sfeervol als je bekend met het universum, maar nergens echt brilliant), heel af en toe is de besturing wat knullig (omdat je ook achter cover kunt duiken met je side buttons, iets wat ik overigens niet deed - of van target kon switchen - het is even wennen om met een gamepad te spelen maar eenmaal je dit gewend bent speelt het lekker weg. Het verhaal is zeker niet slecht en wordt sfeervol verteld (ook ingame door middel van communicatie met de crew op je eigen schip). Kortom - ik heb me geen seconde verveeld en me hier bijzonder mee vermaakt. Ik zie me hier ook de verdere DLC van kopen en met mijn huidige karakter doorlopen, evenals een nieuw figuur in een andere klasse aanmaken. Zoals dat bvb in Diablo 2 of 3 gebeurt is, games waar je toch ook wel makkelijk een 100-200-300 uur in hebt gestopt.

Wat mij betreft - als fan van het Warhammer 40k (of Warhammer sowieso) universum toch wel een beetje een aanradertje.