Half-Life (1998)

PC / PlayStation 2 / Macintosh
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Valve en Gearbox
Uitgegeven door Sierra en Valve

In een afgelegen militair laboratorium in New Mexico dat de naam ''Black Mesa Research Facility'' draagt, gaat er tijdens een experiment iets grondig fout. Wezens van een andere planeet dringen het complex binnen, en de speler, Gordon Freeman, moet zich een weg banen naar de oppervlakte om daar om hulp te gaan. Ondertussen zijn er mariniers op weg, die door de overheid gestuurd zijn om alles in de doofpot te stoppen...

Vooral het verhaal en de manier waarop het verteld wordt is geniaal aan Half-Life. Het lijkt op het eerste gezicht slechts een alien invasieverhaaltje, maar het is zo ontzettend veel complexer dan dat. De gebeurtenissen in Half-Life 2 laten zien dat ze het verhaal ook al helemaal uitgedacht hadden voor dit deel. Zeer verrassend einde ook, ik vroeg me tijdens het spelen al vaak af wie die kerel nu was die je af en toe voorbij ziet komen. Op het einde blijkt dan dus dat hij je in de gaten heeft gehouden om te kijken of je geschikt bent voor zijn plannetjes, welke dat dan ook mogen zijn.

Geweldig leuk ook om al die wilde theorieën over de G-Man en het verhaal van Half-Life in zijn algemeen te lezen. Waarschijnlijk zit iedereen er gewoon naast en zullen we moeten wachten tot Episode zoveel of Half-Life 3 tot we eindelijk weten hoe, wat, wie en waarom.

De manier waarop het verhaal verteld wordt is ook briljant. Voor Half-Life heb ik nooit een game gezien waarin je in echt alles de hoofdpersoon bent zonder één enkele cutscene. Na Half-Life heb ik ook nog geen enkele game gezien die het zo allemaal oplost. Het is dus compleet uniek en laat zien dat er met computerspellen heel originele dingen zijn te verzinnen met betrekking tot storytelling. Zoiets zou in een film niet echt werken denk ik.

Zo zeg, wat was deze game soms eng! Dit spel leverde een revolutie in het shooter genre. Alles was zoveel beter uitgewerkt en nieuwe elementen werden toegevoegd. Het verhaal was echt heel belangrijk, waar dat vaak bij games als Quake niet erg boeide. Hier wel en je ging meeleven met de slachtoffers in het Black Mesa Facility lab....
De aliens waren soms beangstigend knap gemaakt en de sfeer was donker en creapy, zoals ie hoort te zijn. Ik weet niet of dit de beste shooter ooit is. Ik vind van niet. Wolfenstein 3D in mijn alltime classic en Goldeneye 64 voor mij de beste, maar ik snap heel goed dat dit spel zoveel fans had. En ik heb er nooit mee gemultiplayerd zelfs.
5* Hoger kan niet he

avatar van Dexter
Ja, weinig aan bovenstaande reacties toe te voegen. Speelde het toch minder dan de CS die samen bij dit spel zat, maar al met al toch een geweldige game. H-L2 vond ik wel een beetje tegenvallen.

avatar van The_CrY
Ach, Half-Life... wat was ik hier destijds onder de indruk van. Voor het eerst een sterk verhaal dat het geschiet vergezelde; ik weet nog goed dat ik het gevoel had in een sci-fi thriller te zitten. Ik was toch eens benieuwd of de game vandaag de dag nog steeds zo goed zou zijn. Nu is het natuurlijk grafisch enorm gedateerd, maar de gameplay en de sfeer blijft nog fier overeind.

Je bent Gordon Freeman, werkzaam bij Black Mesa en deelnemend aan een wetenschappelijk experiment... en daar gaat het gruwelijk mis. Alle apparatuur ontploft, buitenaardse wezens teleporteren naar het gebouwencomplex, en voor je het weet komen de militairen je bevrijden... of toch niet? Genoodzaakt om te overleven pak je een wapen op en begint het avontuur. Met een scala aan realistische en echte sci-fi wapens, je vertrouwde HEV-suit, en een aantal verwaarloosbare bewakers en wetenschappers, ga je het gevecht aan met de aliëns en doe je alles om hun invasie te stoppen. Oké, dat klinkt wel als een hele foute promo-tekst, maar dat is wel waar het eigenlijk om draait. In een serie ruimtelijke levels escaleert het verhaal op een hele mooie manier, en het fijne is dat niets aan je verteld wordt door cutscenes. Je moet zelf goed opletten en je maakt het zelf mee; een verteltechniek enkel gebruikt door Half-Life 2 en de Bioshock serie, bij mijn weten. En het is precies die mysterieuze sfeer en de sci-fi setting die dit spel zo ontieglijk onvergetelijk maken, nog steeds.

Voor mij is Half-Life dan ook zoveel fijner qua setting dan Half-Life 2. Het verhaal an sich is niet diep, maar de uitvoering, met drie verschillende facties die elkaar beschieten (of vijf, als je de uitbreiding Opposing Force speelt), met vrijwel geen uitleg, is heel sterk gedaan. Ook bevat dit eerste deel leukere wapens, zoals de hivehand, welke vliegende beestjes schiet, de tau cannon, en ook de gluon gun. Ook de vijanden vind ik veel interessanter; de Alien Grunt, Alien Controller of de Vortigaunt zijn een stuk veelzijdiger dan enkel de Combine, welke in wezen gewoon mensen zijn, en die hebben we ook in Half-Life 1. Noem het nostalgie, maar de eerste Half-Life, inclusief de twee uitbreidingen voor PC (Half-Life: Decay heb ik nooit kunnen spelen) bevat een van de fijnste gamewerelden die ik ken.

Gelukkig kunnen we voor een grafische update met de re-make Black Mesa vooruit (bijna compleet vernam ik), maar ik stoor me er niet aan.