Half-Life (1998)

PC / PlayStation 2

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Sierra

In een afgelegen militair laboratorium in New Mexico dat de naam ''Black Mesa Research Facility'' draagt, gaat er tijdens een experiment iets grondig fout. Wezens van een andere planeet dringen het complex binnen, en de speler, Gordon Freeman, moet zich een weg banen naar de oppervlakte om daar om hulp te gaan. Ondertussen zijn er mariniers op weg, die door de overheid gestuurd zijn om alles in de doofpot te stoppen...

avatar van Rafter Man
De monorail in het begin gaf al te raden dat deze plek nog wel eens voorbij zou komen.
Spanning tot de laatste minuut (alhoewel het echte eind soms wel irritant lastig was). Het stuk waarin de mariniers vanuit de helicopter aan touwen omlaag kwamen en de muziek begon aan te zwellen is onnavolgbaar.
Voor mij samen met Deus ex de beste FPS tot nog toe.

Nooit zo'n speciale game-ervaring meer meegemaakt als het begin van Half Life. Dit was zo revolutionair.

avatar van Dexter
Ja, weinig aan bovenstaande reacties toe te voegen. Speelde het toch minder dan de CS die samen bij dit spel zat, maar al met al toch een geweldige game. H-L2 vond ik wel een beetje tegenvallen.

avatar van Martijn
er gaat een mod komen waarbij dit spel compleet naar de sourge engine omgezet gaat worden, lijkt me onwijs gaaf. Zowel de singleplayer als de mutiplayer. Zal waarschijnlijk nog wel eventjes duren alleen.

avatar van davidov
Martijn schreef:

Mja ik volg deze mod al sinds dat HL2 uit is gekomen maar het schiet niet op. Je hoort er soms maanden niks over en vraag me dan ook af of het nog dit jaar uit zal komen... nee beter, of men het uberhaupt nog ooit zal afmaken.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Tering, wat is Half-Life toch moeilijk als je het op hard speelt. Vooral als er meerdere soldaten tegelijk zijn is het irritant, tientallen granaten om je oren.

avatar van ewalk
Prachtig game! Basis van veel mooie mods trouwens. Waaronder ook Day of Defeat.

avatar van Tsjo-Wi
Ik heb Half Life 2 uitgespeeld (op PS3) en die vond ik heel erg vet, maar ik heb deze nog niet gespeeld. Nou is mijn pc tegenwoordig zo brak dat ie geen games meer afspeelt, maar ik zag deze wel liggen voor PS2 in een gamewinkel hier vlakbij voor 10 euro. Zal ik hem kopen, of is de PS2 versie zo brak en gedateerd dat het niet meer de moeite waard is?

avatar van Deftones_JP
Uit de review uit de pu kan ik me herinneren dat het niet perfect was maar als je de game nog niet gespeeld heb dan zou ik hem toch kopen voor een prikkie. De sfeer in die game is geongevenaard en het verhaal van HL 2 wordt nog interessanter vind ik. Bovendien is de gameplay in deel 1 super maar dat is gebaseerd op de pc versie.

Vond de PS2 versie best een goeie conversion. Grafisch ietsje opgetweakt, controls best goed voor gamepad standards, nu toch wel ietsje verouderd, vind ik, maar idd alleen al leuk om de knipoogjes uit HL2 meer te waarderen.

brengt mooie game momenten bij me naar boven.
Dit is toch 1 van de beste spellen die ik ooit heb gespeeld.
Op m'n ps2'tje, volgens mij wel 3 keer uitgespeeld..(Wat erg veel is, voor mijn doen)
Meestal speel ik een spel nog niet eens helemaal uit.

Echte classic, 5*!

Dit spel heb ik teveel gespeeld. De singeplayer heb ik een keer uitgespeeld, maar Half-Life: Deathmatch heeft me vier jaar lang elke dag weten te boeien... (vrij kansloos achteraf, maar wel leuk)

avatar van Martijn
Wat is er kansloos aan een spel zo goed vinden dat je het de moeite waard vind om het elke dag op te starten?

Leuk en knap gemaakt spel, met een goede verhaallijn.

Toch vind ik dit spel een stuk minder leuk dan Half-Life 2, omdat alles het veel te lang duurt. Voordat je weer ergens anders bent, en dat is in HL2 anders, want in HL2 kom je snel weer in een ander gedeelte en/of omgeving. Hier speelt bijna alles af op Black Mesa. Je zit dus ook veel te lang binnen, en als je dan buiten komt is het een verademing om weer vrij te kunnen zijn. Ook is het spel een minder goed afgewerkt dan HL2.

Het begin van het spel vind ik wel erg sterk, en de G-man vind ik een super goed personage!

Een gewoon topkwaliteit game voor 1998! En het is nog steeds goed om te spelen.

Deze game krijgt 3,5 sterren. Er gaat 1 punt van af, doordat het spel te lang binnen zich afspeelt en sommige dingen gewoon te lang duren en/of vervelen. En er gaat een halve punt af voor de graphics die verouderd zijn.

Xen vond ik wel erg leuk, en miste ik dan ook in HL2.

Met grote verwachtingen kijk ik uit naar wat misschien nooit af komt, namelijk: de Black Mesa Source. Van http://www.blackmesasource.com/

avatar van jaspertje3
Half punt eraf voor veroudere graphics vind ik een raar argument. Mij lijkt het dat je een game beoordeeld rekening houdende met het jaar waarin het gemaakt is. Je kunt van elk spel van een paar jaar oud zeggen dat de graphics verouderd zijn. Niet terecht om daar punten aftrek voor te rekenen.

avatar van Martijn
Haha inderdaad, dat vind ik een echt slecht rede voor punten aftrek, graphics verouderen nou eenmaal, daar valt niets tegen te doen.

avatar van Donkerwoud
Heerlijke first person shooter en dat terwijl ik geen zier om het genre geef. De sfeer is inmiddels terecht klassiek geworden. Wel jammer dat ik het vervolg nooit heb kunnen spelen door mijn krakkemikkige PC.

avatar van gemaster
Als je hem nu nog steeds niet kan spelen, zit je op een wel heel erg krakkemikkige PC. Is dat nog zo'n ding waar je van die plastic schijfjes in kunt stoppen? Hoe heten die dingen ook alweer........ Iets met een -f.

avatar van Grand Theft Auto
FransBosch schreef:

Met grote verwachtingen kijk ik uit naar wat misschien nooit af komt, namelijk: de Black Mesa Source. Van Black Mesa: A Half-Life 2 modification - Home - blackmesasource.com
Selectief quoten! -edit door jaspertje3-

Waarschijnlijk is die mod in November klaar, en veel mensen, (waaronder ikzelf) hadden de kans gekregen om Black Mesa Source te spelen, dmv een uitgelekte Beta....

Grand Theft Auto schreef:

Cool! Nou november is het al dus ik wacht met spanning af. Beviel overigens die beta versie goed?

Hier nog een lollig filmpje, het verhaal van HL1 en 2 in 60 seconden.

avatar van Donkerwoud
gemaster schreef:

Ik heb het over Half Life 2, Sjakie. Al is die ook alweer vier jaar oud inmiddels.

riczz
dit spel is en blijft mooi!!! mooie verhaallijn

Super spel, misschien wel het beste spel ooit gemaakt! De single player is gewoon fantastisch uitgewerkt. Als je daar mee klaar bent kun je door met de multiplayer, iets minder naar mijn mening maar wel goed voor vele uren vermaak. En als dat nog niet genoeg is kon je destijds nog gratis de mods Counter-Strike en Day of Defeat downloaden,... Jaren plezier van gehad!

avatar van StayVisible
Met dit spel kwam Valve met iets heel nieuws in de gameindustrie. Hoe het verhaal verwerkt zit in dit spel is gewoon geweldig!
Dit was het eerste spel waarbij ik het gevoel of speelde ik de hoofdrol in een film.

avatar van Thomas83
Ik zie het al aan je stem en je top-10: jij kent je klassiekers.

avatar van gamer for life
geweldige game , niet te doen , heb dit spel ergens tweedhands gekocht een paar jaar terug . ik was al wat meer gewent kwa grafics , maar toch , deze game was van begin tot einde gewoon geweldig , alles was top , de puzzels oplossen , het verloop van de game , alleen het einde stoorde mij wat , heb het zeker 20 keer opnieuw moeten doen vooralleer ik er door was . topgame , zelfs leuk om nu nog af en toe te spelen .

avatar van polopolo150
Toen ik Half-Life:Source kochte... dachte ik dat het veel beter zou worden dan Half Life 1... maar het is gewoon een slechte port... want sommige dingen wat ik deed, werkte gewoon helemaal niet, of sommige dingen werd onmogelijk omdat het iets met de source engine aan de hand is... Maar ondanks dat allemaal, vond ik deze game nog heel vet en ook heel erg goed.

Ik ga maar geen cijfers geven... want ik heb nu Half Life 1 gekocht (met de originele GoldSRC engine) en nu voel ik echt een verschil tussen Half Life 1 en Half Life:Source.

+ geen bugs tot nu toe

avatar van davidov
Over de Half Life 2 modificatie van Half Life 1: Black Mesa Source.... (dit is min of meer hetzelfde als HL2:source, met het verschil dat dat letterlijk 1:1 omgezet was naar de engine, en men bij de Black Mesa Source mod de gehele levels opnieuw heeft gedesigned alsof HL1 dus anno 2009 was uitgekomen. Levels zijn enorm veel gedetailleerder en ziet en zonder twijfel beter uit dan de simpele source port van valve.

Anyway:

davidov schreef:

Damn dat zei ik alweer anderhalf jaar terug...
Ik wil black mesa source (#@&*

Laatste update op de website is alweer van november 2008! boehoe...

Maarrrr laatste update komt via twitter en leest:
# We WILL release this year! Chill out dudes & dudettes! 33 days ago

Mogen ze gaan opschieten....

We zitten nu al ergens ver in het midden van november. Hij kan elk moment op de website komen te staan. Ik schat een begin december release.