Half-Life (1998)
PC / PlayStation 2 / Macintosh
Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Valve en Gearbox
Uitgegeven door Sierra en Valve
In een afgelegen militair laboratorium in New Mexico dat de naam ''Black Mesa Research Facility'' draagt, gaat er tijdens een experiment iets grondig fout. Wezens van een andere planeet dringen het complex binnen, en de speler, Gordon Freeman, moet zich een weg banen naar de oppervlakte om daar om hulp te gaan. Ondertussen zijn er mariniers op weg, die door de overheid gestuurd zijn om alles in de doofpot te stoppen...
- nummer 75 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=5Wavn29LMrs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Wat een geweldig gevoel gaf dat! Dit is zonder twijfel mijn lievelingssfeer, prachtige graphics voor die tijd en een zalige gameplay.
Gordon, i love you!
***5.0***
Geweldige gameplay en sfeer.
Zijn maar weinig(lees geen) games die hier aan kunnen tippen.
Geweldig leuk ook om al die wilde theorieën over de G-Man en het verhaal van Half-Life in zijn algemeen te lezen. Waarschijnlijk zit iedereen er gewoon naast en zullen we moeten wachten tot Episode zoveel of Half-Life 3 tot we eindelijk weten hoe, wat, wie en waarom.
De manier waarop het verhaal verteld wordt is ook briljant. Voor Half-Life heb ik nooit een game gezien waarin je in echt alles de hoofdpersoon bent zonder één enkele cutscene. Na Half-Life heb ik ook nog geen enkele game gezien die het zo allemaal oplost. Het is dus compleet uniek en laat zien dat er met computerspellen heel originele dingen zijn te verzinnen met betrekking tot storytelling. Zoiets zou in een film niet echt werken denk ik.
5*
De wapens zijn onberispelijk cool, de levels zien er goed, de vijanden zijn erg heftig en zo kan ik nog een hele eind doorgaan, maar waar Half Life nog het meest vanal in uitblinkt is de prachtige interactieve storytelling waar zelfs tegenwoordig menig FPS nog niet in de schaduw van kunnen staan. Zelden (zeg maar nooit) slaagde een First Person Shooter er zo goed in om je echt het gevoel te geven dat je het werkelijk allemaal mee aan het maken bent. Stap voor stap wordt je als het ware 'begeleid' ('just another day at work') waarbij je langzamerhand meer en meer verrast wordt en/of verwonderd door een nieuwe gebeurtenis.
Het was ook het eerste shootergame waarbij wapens en munitie eens niet zomaar op de grond slingerden (of nogal 'toevallig' op veel plaatsen te vinden waren), nee, alleen logische redeneringen en plaatsen bezorgden je de nodige moordtuigen. Over redeneren gesproken, de makers van Half Life zijn een er een kei in om allerlei prachtig gemaakte situaties te creeeren, waarbij je heel vaak je koppie moet gebruik om verder (uit de miserie) te geraken. Erg realistisch en amusant allemaal, net als de vijanden die in het bezit blijken te zijn van een (ook naar hedendaagse normen) bijzonder goeie AI (vooral dan de soldaten wel te verstaan), en de vele geweldige effecten.
Ik weet bijvoorbeeld nog goed toen ik voor de eerste keer koortsachtig achter een drankautomaat schuilde omdat ik -natuurlijk weer op een zeer ongelegen moment- m'n shotgun moest herladen, en bijgevolg de blikjes eruit zag rollen na een afgeketste bliksemschicht van één van die freaky schepsels die me moesten hebben... Mocht God een spel zijn, Hij zou Half Life heten.
5*****
Zelden (zeg maar nooit) slaagde een First Person Shooter er zo goed in om je echt het gevoel te geven dat je het werkelijk allemaal mee aan het maken bent. Stap voor stap wordt je als het ware 'begeleid' ('just another day at work') waarbij je langzamerhand meer en meer verrast wordt en/of verwonderd door een nieuwe gebeurtenis.
Mafia voldoet precies aan deze omschrijving. De game kent samen met Half-Life misschien wel de beste storyline ooit.
Mafia voldoet precies aan deze omschrijving. De game kent samen met Half-Life misschien wel de beste storyline ooit.
IS wel zo, maar maffia was behoorlijk reeël, In Half-Life had je het onheilspellende muziekje van valve in het begin etc.
Los daarvan wel leuk om een keertje uit te spelen, maar daar blijft het voor mij ook bij. Counter Strike vond ik heel wat boeiender. 3* vermoed ik.
Verder is het allemaal wel gezegd, op de modscène na. Day of Defeat, Natural Selection (FPS + RTS = oh yeah!), Counter-Strike, de uitbreidingen waarbij je vanuit een Marine en vanuit een Guard het verhaal beleefde...
Wat was er destijds níet goed aan dit spel.
Toch vind ik de opvolger nóg beter, wat vooral komt door de gravity gun.
4,5*
Nog steeds heb ik erg veel plezier van de eerste Half Life game. Grafisch is de game wat verouderd, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Lan-party's worden nog altijd uitgevochten met de deatmatchmode uit deze Half Life. De geweldige levels waarin je hopeloos op zoek was naar geheime plekjes waar je genadeloos je tegenstanders kon ombrengen. Je ziet dat heel veel games van tegenwoordig zich hebben gebaseerd op Half Life (Halo, anyone?) en is ook voor mij een hele inspiratiebron geweest voor vele gruwelijke nachtmerries. Dat we ruim zes jaar hebben moeten wachten op het vervolg wist niemand, maar ook het tweede deel is er een om niet te vergeten. Maar dat voor later. Mijn conclusie is dat elke hardcore gamer dit gespeeld moet hebben. Een dikke 5* natuurlijk en waarschijnlijk een positie in mijn top 10.
voor de rest , altijd lachen / en schrikken met die game en vooral ergelijke puzzels!
4*
Toen ik voor het eerst kennismaakte met de headcraps - een gruwelijk woord voor de vierpotig springende beesten - wist ik niet hoe hard ik moest gillen.
Herkenbaar. Wat een geniale vondst ook weer, die dingen.
Een mooi stuk trouwens, Justinx. Kan het er alleen maar helemaal mee eens zijn. Een spel die van begin tot eind feitelijk voortdurend facineert.
*5,0
4*
Ergens in 1998 in mijn zus haar eerste huis stond een computer.
Ik dacht.. een P2 450MHz, 128mb sdram, Rvia TNT 2 32mb, jaja 32 bits gamen op 1024x768x32. Zowat een supercomputer, van mijn zus toenmalige vriend (senior programmeur).
Me zus en haar vriend ging stappen, ik was 12, helemaal alleen met dat monster van een computer en jawel ik mocht er achter zitten en zelfs rotzooien met de controls (ben linkerhands en reversed mousgebruiker since i was born motherfucker)
Wat een spannend fucking game vond ik dat, met name de sequence dat je voor het eerst in aanraking komt met de mariniers.
Eindmissie die zich op Xen afspeelde vond ik niet echt leuk.
Ik heb ook alle uitbreidingen gespeelt. opposing force, blue shift, x aantal sp mods.
Dit spel kan je nog steeds spelen ondanks gedateerde graphics, want gameplay staat als een dijk voor deze FPS.
OP moviemeter heb ik volgens mij nog nooit een 5 gegeven, nu wel.
Geen twijfel over mogelijk, dit spel is echt een klassieker. 4.5*.
De aliens waren soms beangstigend knap gemaakt en de sfeer was donker en creapy, zoals ie hoort te zijn. Ik weet niet of dit de beste shooter ooit is. Ik vind van niet. Wolfenstein 3D in mijn alltime classic en Goldeneye 64 voor mij de beste, maar ik snap heel goed dat dit spel zoveel fans had. En ik heb er nooit mee gemultiplayerd zelfs.
5* Hoger kan niet he