Resident Evil VII: Biohazard - End of Zoe (2017)

Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil - End of Zoe

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Na te worden achtergelaten door Ethan en Mia wordt Zoe in het moeras achter het huis aangevallen door Eveline. Een paar Umbrella soldaten vinden haar lichaam en ontdekken dat ze nog leeft. Voordat ze haar kunnen transporteren worden ze echter in een hinderlaag gelokt door Joe Baker, de oom van Zoe.

Toch fijn om te weten dat Zoë het heeft overleefd. Dat onderdeel van het verhaal uit deze DLC maakte het de moeite waard om gespeeld te hebben. Qua gameplay vond ik dit echter het minst goede van REVII. Ze hebben de survival shooter gameplay veranderd naar een first person beat em up waarin je de vuisten van het hoofdpersonage los van elkaar gebruikt voor combo's. Ergens is het een vermakelijk afwisseling van de shooter gameplay, maar het was niet diepgaand genoeg om met vol plezier te spelen. Dezelfde combo's spammen werkte meestal het beste. Ze hebben er variatie in gedaan met stealth en speciale wapens, wat ervoor zorgde dat het onderhoudend genoeg bleef tot het einde, maar het boksen zelf ging me snel vervelen. Het beetje intimidatie dat de monsters hadden is nu echt volledig weg gegaan als je ze zelfs met de blote vuisten nog in elkaar kan timmeren.

Het verbaasde me hoe lang de DLC eigenlijk is. Het is meer een korte game dan een lang extra level. Door bijna de hele DLC loop je door geheel nieuwe levels heen en je krijgt meer te zien van hoe het verhaal verder ging na het einde van REVII. Dit maakte het leuk om door te levels heen te lopen. Als het weer een rondje door het Baker huis was dan ging de lol er snel vanaf, maar ze voegde genoeg vlees toe aan het bot om het nog stand te laten houden.

Beetje hit and miss. Verhaal is mager, maar het bood een paar aardige dingen zoals wat er met Zoë gebeurde na het einde van REVII. Combat systeem is niet zo prettig als het shooter systeem en alle intimidatie is uit de monsters gehaald, maar ze wisten het genoeg af te wisselen met stealth secties en wapens om op te pakken.