Resident Evil VII: Biohazard - Not a Hero (2017)

Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil - Not a Hero

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation VR
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Stap in de laarzen van voormalig S.T.A.R.S.-lid, nu BSAA-agent, Chris Redfield, terwijl hij samenwerkt met de nu gereformeerde Umbrella Corporation. Zijn missie is om Lucas Baker te arresteren en bewijsmateriaal te achterhalen over een mysterieuze groep genaamd The Connections. Maar Lucas houdt zich verborgen in de met vallen gevulde zoutmijn onder het huis.

Vermakelijke DLC. Not A Hero zit duidelijk meer in het actie genre dan het horror survival genre. Chris heeft allerlei sterke wapens tot zijn beschikking waarmee hij hordes aan sterke monsters neerschiet. Het grappig om te zien dat de monsters waarin je bij de gewone game zoveel moeite had nu machteloos tegen je zijn. Maar het is meer dan een copy-paste van de gewone game geziene er genoeg nieuwe hoeken te verkennen zijn, nieuwe vijanden zijn en een nieuwe pittige boss. Het verhaal gaat nergens over en constant schieten is repetitief in vergelijking met de afwisseling die survival shooting bied, maar voor een korte optionele DLC speelde het lekker weg.

Leuk dat er iemand eindelijk eens de tijd heeft genomen om alle DLC's even afzonderlijk toe te lichten. Dank hiervoor. Heb nog steeds (!!) het spel niet aangeschaft (zou ik al lang gedaan moeten hebben) maar in ieder geval weet ik nu met zekerheid dat de DLC aardig genoeg is om de Gold edition in huis te halen ipv enkel de normale editie.

avatar van Sateck
Waarom!? Waarom gaan ze bij Capcom weer de naam van Resident Evil misbruiken voor een actie game? Hou het lekker bij survival horror betreft Resident Evil.

Sateck schreef:

Niet zo dramatisch. Lees 'korte, optionele DLC'. Een keertje of twee, drie keer als het kwartje niet meteen valt. Dus niet noodzakelijk maar gewoon een extraatje. Als verduidelijking. Want je doet het haast klinken alsof Capcom meteen Resident Evil 7 (en eventueel nieuwe delen) de afgrond ingestort heeft hiermee.

En neen. Ik heb nog steeds geen probleem met 4, 5 en 6. Allen op hun eigen manier aardig en leuk.

avatar van Sateck
Sinner schreef:

Tjah ieder heeft daar natuurlijk een andere mening over. Maar met name Resident Evil 5 en 6 heeft niets te maken met de klassieke games. In mijn ogen is de naam alleen gebruikt om beter het publiek te bereiken. Ze hadden ook een andere reeks kunnen verzinnen, met actie.

Voelt een beetje alsof ze The Godfather 4 in de bioscoop laten draaien met Arnold Schwarzenegger en Jason Statham.

Resident Evil 7 was inderdaad weer echt horror, maar eigenlijk ook weinig betrekking op de eerste delen. Dat vond ik verder prima, maar deze DLC slaat weer als kut op dirk.

Sateck schreef:

Het leuke aan DLC is dat het optioneel is. En dat je dus niets verplicht bent. Dus ik vind dat je daar idd wel eens iets anders mee mag doen of proberen. IK prefereer ook dat de volgende Resident Evil weer in de stijl van 7 is (ik bedoel dus niet de remake van 2 - maar een echt nieuw deel).

Nee natuurlijk heeft ieder zijn eigen mening. Ik vind het ook helemaal niet erg dat 5 en 6 verguisd worden door veel mensen. Maar laten we eerlijk zijn - de grote verandering was er ook al in 4. Voor mij zijn het 2 grote trilogieen. 1, 2 en 3 (zonder de tussendelen te tellen, want Code Veronica hoort ook tot de eerste 3 en in heel positieve zin trouwens), en 4, 5 en 6 was een poging to evolutie van die delen, en hebben elk op hun eigen manier ook hun sterke kanten. En mindere kanten. Met name 5 heeft toch enkele prima stukjes die ik zelfs beter vind dan alles wat 4 te bieden heeft. En 6 vond ik vermakelijk, hoewel de minste van de 3 laatste.

Maar wederom. Ik ben blij dat iemand de moeite neemt om de DLC onder de loep te nemen. Zat ik al een hele tijd op te wachten - ik lees graag even wat meer over wat er wel of niet zoal in zit. En als extraatje kan ik er dus best mee leven. Het gaat me voornamelijk om de hoofdgame, bevalt de DLC me niet na 10 min kan ik die alsnog uitzitten. Maar ik vind het wel aangenaam om nu toch de Gold Editie aan te schaffen en in de kast te hebben staan aangezien Fonzzz002 over geen van de toevoegingen echt negatief is.

Inmiddels heb ik dit meerdere keren gedaan, inclusief de eerste poging op professional mode in VR. Ik ben dit onderhand als een vast onderdeel van de hoofdgame gaan zien. Qua verhaal is het zeker bevredigend om te zien dat Chris Redfield het tegen de geflipte Lucas opneemt, die in de hoofdgame ontkomt, daarnaast mogen de nieuwe enemies en laatste boss mogen er zeker weten.

Professional mode van Not A Hero is moeilijker dan de normale game op madhouse: je moet met slechts een mes een groot deel van de ervaring doen, waardoor de counter aanval beheerzen een noodzaak is. Er zijn hordes aan vijanden toegevoegd op punten waar op normal niets zit, of het type vijanden is flink sterker. Soms voelde het onmogelijk, alsof ik in een trol mod was beland, maar na herhaaldelijk doorzetten wilde het toch lukken. Ik voelde me een ware pro bij bepaalde stukken.

Het blijft een korte DLC die puzzelen geheel weghaalt en puur op actie gericht is, wat enigszins afwijkt van de survival gameplay van de hoofdgame. Maar voor wat het is vind ik het een goede toevoeging.