Soms frustrerend, maar desondanks kan ik echt van dit spel genieten. Ik speel als survivor en killer. Het voordeel daaraan is dat ik de meeste killers vrij goed ken en aardig weet welke perks ze hebben en als killer kan ik de moves van de survivor en eventuele verstopplekken beter voorspellen.
Als survivor heb je elkaar echt nodig om te overleven. Alleen is dit spel onmogelijk. Samenwerking is de leidraad, waardoor de andere survivors eigenlijk ook verplicht zijn jou te helpen als je in de problemen zit. Het is dan ook vervelend als er één of zelfs meerdere survivors leaven. Als het gebeurt als je nog in het loadingscreen zit, heb je wel een generator minder om te repareren, maar het blijft lastig met zijn drieën. Als ze tijdens het spel vertrekken, heb je een groter probleem en moet je ze gewoon alle 5 repareren. Je zit meestal met survivors en een killer die ongeveer hetzelfde level als jij zijn. Met name als je net begint, is het fijn om tegen een killer te spelen die ook alles nog niet helemaal onder de knie heeft. Tevens is er een tutorial, welke niet helemaal perfect is. Het legt je bijvoorbeeld niet eens uit hoe je moet rennen (wat toch wel van groot belang is) en hoe je handgebaren kan maken (iets minder van belang). Dat zou dus nog wel completer kunnen, maar het is in ieder geval een pluspunt dat je de mogelijkheid hebt om eerst even te oefenen.
Het grootste hekelpunt aan het spel zijn campers. Killers die bij je haak blijven staan, waardoor je met geen mogelijkheid gered kan worden. Het wordt naarmate je level wat hoger wordt wel minder, maar ze blijven er altijd tussenzitten. Zo'n ronde is voor mij dan ook al snel helemaal verpest. Je kan niet eens echt je spel spelen. De killer heeft er ook bar weinig aan: het levert veel minder bloedpunten op en de andere survivors kunnen in de tussentijd aardig wat werk verrichten aan de generators. Zelfs als de exit gate geopend kan worden, blijven ze nog bij je campen, erg vervelend. Ook als je jezelf van de haak krijgt (4% kans), kan je killer je meteen weer neerslaan. Ook dat heeft dus totaal geen zin. Het zou wenselijker zijn als de killer op zo'n moment ook stunned is. Ik doe het overigens ook nooit, het levert mijn team veel meer tijd op als ik rustig even blijf hangen.
De trophy's lijken niet allemaal even lekker te werken, hier moet of beter uitgelegd worden hoe je hem moet behalen of er moeten aanpassingen komen zodat je hem gewoon krijgt wanneer je doet wat er momenteel letterlijk wordt gevraagd.
Als je alleen overblijft, komt de hatch beschikbaar (mits er minstens twee generators zijn gerepareerd). Op die manier heb je toch nog een kans om te ontsnappen. Het is altijd even wat zoekwerk, dus er is ook altijd een redelijke kans dat je de trial alsnog niet gaat overleven. Dat houdt het spannend.
Het spel levert nog steeds goede updates. Ik werd er bijvoorbeeld erg chagrijnig van dat je je item en add-ons verloor wanneer de killer het spel verliet. Inmiddels is dat, volgens mij, niet meer het geval en krijg je nu ook extra bloedpunten. Positieve verandering dus. Nu de offering nog behouden, ook die zou je niet kwijt mogen raken.
Het spel kan dus nog wel wat aanpassingen gebruiken, maar het is positief dat ze nog steeds nieuwe packs toevoegen. Extreem duur zijn ze ook niet, ongeveer €8,- per stuk. Voor een spel wat we gratis konden (kunnen?) downloaden via PsPlus vind ik dat een prima deal. Nu twee uitbreidingen gekocht, mogelijk volgt de rest nog een keer.