The Walking Dead: The Final Season (2018)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

Na jaren de gevaren van zowel de levenden als de doden te hebben getrotseerd, zou Clementine in een afgelegen school wel eens een eigen thuis kunnen creëren. Maar de plek beschermen betekent offers brengen. In dit spannende, emotionele laatste seizoen bepalen je keuzes wie je vrienden zijn, hoe je wereld eruit komt te zien en hoe het verhaal van Clementine afloopt.

avatar van Apieknar
De eerste episode van dit schijnbaar laatste seizoen van Telltale's The Walking Dead serie is mijns inziens van hetzelfde niveau als de episodes van seizoenen 1 en 2. Je maakt direct kennis met interessante personages en er is meteen sprake van een meeslepende verhaallijn. De uitwerking is véél beter dan bij seizoen 3.

Ik kijk alweer uit naar de tweede episode van dit seizoen, met name vanwege de cliffhanger waarmee de eerste episode eindigt.

Mijn vraag: neemt het uberhaupt de keuzes van een van de voorgaande delen mee? Want daar was de berichtgeving vrij vaag over vond ik. Ik had de indruk dat het vorig deel dat ook al niet deed? (nog niet gespeeld). Iemand die beter weet?

avatar van Apieknar
Het neemt wel degelijk de keuzes van de vorige seizoenen mee. In bepaalde dialogen in de eerste episode van dit seizoen wordt verwezen naar gebeurtenissen uit de vorige seizoenen, die ook weer afhankelijk waren van keuzes.

De situatie bij Telltale is blijkbaar zo slecht dat we wellicht nooit een einde krijgen van het laatste seizoen van The Walking Dead. Dit meld niet alleen de link van IGN, maar zowat iedere website en youtuber. Blijkbaar blijft het bij 2 episodes.

...en ik heb echt mijn best gedaan om een website te vinden die het nieuws tegensprak...

avatar van Apieknar
Zeer spijtig dat Telltale ten einde is. Voor zover ik weet heeft Telltale echter officieel nog niets bevestigd over het lot van de laatste twee episodes. Het zou in ieder geval erg jammer zijn als het einde van deze serie NET niet wordt gehaald. Ik blijf stiekem nog hopen op het beste.

centurion81 (crew)
Sinner schreef:

Ik heb toch nieuws gevonden dat hoop biedt : Twitter

avatar van Apieknar
Episode 2 vanavond gespeeld. Wederom van goede kwaliteit.

Nu maar hopen dat episodes 3 en 4 worden uitgebracht. Eerst zien, dan geloven.

avatar van -jorick-
Al meer bekend over eventuele nieuwe episodes?
Zou deze game namelijk wel willen aanschaffen als alle episodes zijn uitgebracht.

centurion81 (crew)
Een andere Publisher is ingestapt om samen met deel van het telltale personeel het seizoen af te maken en uit te brengen!

centurion81 schreef:

...overigens niet zomaar 'een andere publisher'. Skybound games. Het bedrijf van Robert Kirkman. Ja hoor. De oorspronkelijke schrijver en bedenker van de Walking Dead comics. Wat ik dus wel heel sympathiek vind.

Ik zou het zelf heel erg fijn vinden mocht hij meerdere mensen van Telltale games onderdak bieden en ook wat van diens IP's overnemen om verder te zetten (Ja. Ik hoop stiekem dat ook The Wolf Among Us 2 nog een kans maakt. Hoewel het voor 99% zeker is van niet. Maar goed - Samurai Shodown en Streets of Rage waren tot voor kort ook morsdood geachte IP's en kijk eens...?).

Ik ga Telltale toch missen. Ook al leverden ze technisch niet de meest hoogstaande games af, waren er hier en daar ook wel eens wat knullige momenten in hun games en waren er diverse momenten dat de 'keuzes' echt duidelijk tot hetzelfde punt leiden (niet altijd), toch hadden ze mooi hun eigen niche in de industrie uitgekerfd en heb ik me er altijd behoorlijk mee geamuseerd.

Ik ben in ieder geval al erg blij dat The Walking Dead volledig word afgerond. Ook voor degenen die hem al hadden ge-preorderd. Is het in ieder geval geen weggegooid geld. (...zo vind ik Blues and Bullets nog altijd een tragisch voorbeeld van een onafgewerkt product. Had best wel wat potentieel. Maar helaas verder dan twee afleveringen zijn ze nooit gekomen).

Zolang we een dontnod hebben die de fakkel (deels) overgenomen heeft en (grotendeels) betere spellen maakt vind ik het verlies van TT-games nog wel meevallen.

avatar van -jorick-
centurion81 schreef:

Goed om te horen!

Grovonion schreef:

Deels. Maar bepaalde IP's vond (met name Borderlands en Fables) krijg je bij Dontnod helaas niet te zien. Dat vind ik dus heel erg jammer. Natuurlijk zijn er tegenwoordig gelukkig wel meer bedrijven die dit soort spellen uitbrengt. (zo was er recent nog eentje waar ik helemaal de naam van kwijt ben die toch best wel veelbelovend leek).

avatar van Apieknar
Episode 3 wordt op 15 januari 2019 uitgebracht!