The Messenger (2018)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4
Action / Platform

Ontwikkeld door Sabotage
Uitgegeven door Devolver Digital

Terwijl een demonenleger zijn dorp belegert, waagt een jonge ninja zich door een vervloekte wereld om een ​​boekrol te bezorgen die van essentieel belang is voor het voortbestaan ​​van zijn clan. Wat begint als een klassieke actieplatformer verandert al snel in een uitgebreid tijdreisavontuur vol spanning, verrassingen en humor.

Game om in de gaten te houden, is qua stijl verwant aan Ninja Gaiden, wisselt 8 en 16 bit stijl af als 2 periodes in de tijd, en is daarnaast nog veel meer. Ben benieuwd!

Oja, Mark of the Ninja.

Waar dit me aan doet denken zit er ook nog aan te komen.

Over niet al te lange tijd meer.

Die wil ik sowieso hebben, en deze misschien ook wel.

Niets mis mee dat mijn Switch zo onderhand meer platforming machine wordt dan wat anders.

Beter dan al die domme schietspelletjes.

centurion81 schreef:
Game om in de gaten te houden, is qua stijl verwant aan Ninja Gaiden

Inderdaad. Lijkt me zeker de moeite om eens uit te proberen. Ook al is het weer de zoveelste pixel-art game en begint dat hele concept / retro-gebeuren ook heel langzaam een beetje uitgemolken te worden. (...nou ja dubbel - ik heb iedere keer zoiets van 'alweer', maar ik val wel iedere keer weer als een blok voor dat stijltje - al helemaal omdat ik ermee opgegroeid ben natuurlijk).

Mark of the Ninja? Die vergelijking gaat wat mij betreft niet echt op aangezien ik maar bitter weinig Stealth in deze game terugzie. En daar draaide desbetreffende game toch echt wel om. Maar Ninja Gaiden / Blue Shadow en aanverwanten? Zeer zeker. Eh...ik hoop alleen dat de moeilijkheidsgraad wel een ietsiepietsie makkelijker is want ook in 2018 is Ninja Gaiden nog echt wel behoorlijk frustrerend bijwijlen.

De makers van Ninja Gaiden spelen The Messenger :

The Creators of Ninja Gaiden Play 'The Messenger' - YouTube

centurion81 schreef:
De makers van Ninja Gaiden spelen The Messenger :

The Creators of Ninja Gaiden Play 'The Messenger' - YouTube

Leuke video!

...hoe meer ik trouwens van het spel te zien krijg hoe meer zin ik erin krijg. Ik ben benieuwd of het zich kan meten met een Shovel Knight of een Owlboy - toch twee games die in de top van het hele rijtje retro-achtige games staan. Alleszins ziet het er tot nog toe wel zo uit.

Krijgt iig goede reviews, average metascore van 87%, niet slecht! Owlboy heeft 83 tot 89% en shovel knight 85 tot 90%.

Een game die heel erg goed begint, maar halverwege een keuze maakte die niet goed bij me aansloeg; The Messenger begint als een lineaire game waarin je in chronologische volgorde de levels afgaat, zoals vele platformgames, maar halverwege veranderd dit in een metroidvania game waarin je constant oude levels moet bezoeken om één extra ruimte binnen de levels te spelen. Als je van metroidvania games houd dan zal dit juist een pluspunt voor je kunnen zijn, maar persoonlijk hou ik meer van lineaire progressies in platformgames. Soms was het zelfs onduidelijk waar ik precies heen moest, waardoor ik voor niks oude gebieden opnieuw deed. Gebieden die je al bezocht had herdoen nam zeker 60% van de ervaring in beslag, wat mijn enthousiasme er teveel uithaalde om het een 4* of hoger te geven. Maar wanneer je nieuwe gebieden deed, nieuwe bosses bevocht of nieuwe obstakels trotseerde was The Messenger heerlijk om te doen.

The Messenger heeft één van de fijnste besturingen die ik in tijden heb gezien bij een platformgame. Het is zo soepel als maar kan. 100% van de tijd voelde ik mij in totale controle over de bewegingen van de ninja, wat het heel prettig maakte de levels te spelen. De besturing begint simpel, maar gaandeweg breid het steeds meer uit met allerlei handige gadgets en moves om diepgang aan het systeem te geven. Ik zou haast zeggen dat de ninja TE goed is: voor bijna alle obstakels heeft hij goede moves om ze te trotseren ipv dat je met een beperkte moveset uitgedaagd word om een moeilijk stuk te halen. Maar het level design weet hier voor het grootste gedeelte goed mee om te gaan. Er zaten meerdere stukken waarin ik redelijk vaak doodging voordat ik het kon halen waardoor de moeilijkheidsgraad, ondanks het OP gehalte, goed genoeg in elkaar zat.
De game weet je door de werelden heen telkens te verrassen met nieuwe obstakels, goede boss battles, gevarieerde visuele thema’s, of nieuwe moves om nieuwe hindernissen te halen. Dit maakte iedere nieuwe wereld een genot om te doen.

Visueel is dit ook een hele goede game. De sprite-art zorgt voor hele gedetailleerde, levendige gebieden die een mooi gebruik van kleur hebben. Ik kon goed genieten van alle natuurgebieden, maar de game kon je ook plots ondergronds gooien waar een gedetailleerd monster op je pad lag. De muziek is niet zozeer “één van de betere” die ik heb gehoord, maar de 8-bit/16-bit tunes zijn zeker catchy en passen goed bij de thema’s van ieder level. Niet iets dat ik vaak zal luisteren, maar ze maakte degelijk een indruk en ik zou ze makkelijk uit een reeks van soortgelijke gametracks kunnen halen.
Tot mijn verrassing zat zelfs het verhaal goed in elkaar. De basislijnen mogen wel een cliché “uitverkorenen VS monsters” plot volgen, maar het zijn de leuke dialogen die het zo prettig maakte om te volgen. Ik kan me niet herinneren dat ik voor het laatst zo vaak hardop moest lachen bij een game! 4th wall breaks, zelfspot, satire of andere flauwe humor word regelmatig gebruik. Dit kon zich uitten in een humoristische quote die je te zien kreeg als je doodgaat, tot optionele verhalen over filosofie, sprookjes of psychologie met humoristische twisten. Ik ging alle optionele gesprekken lezen omdat ze meestal heel leuk in elkaar zaten. Qua humor is The Messenger daarom ook een dik pluspunt.

Het is dat de game gewoon te vaak van je vraagt om dezelfde levels weer door te lopen, anders had het zeker een hoger cijfer gekregen. Top besturing, mooie werelden, leuk level design, humoristische dialogen en een prima moeilijkheidsgraad die het niet te makkelijk maakt (ondanks dat ik soms het idee kreeg OP te zijn). Een vervolg zou ik zeker niet afslaan!

3,5/4*

avatar van Animosh
En die DLC was zeker de moeite waard! Maar bij momenten wel erg taai als het bijna een half jaar geleden is dat je het spel uitgespeeld hebt. Een korte herintroductie van de besturing was welkom geweest. Nu moest ik alles tijdens het spelen herontdekken, en dat was af en toe erg frustrerend.

Maar voor gratis content was dit top - en de makers laten aan het einde zelfs ruimte voor nóg een vervolg.

Volgende week voor 0 euro als gratis game van de week bij de Epic Launcher. Ik hoef wellicht niet te melden dat ik ook hier weer zeer blij mee ben.

Tegenwoordig wordt er zo driftig met gratis games gegooid dat je (zeker op de PC) haast niet eens meer de neiging hebt voor noch iets te gaan kopen. Zelfs niet in een sale.

avatar van KoomBa
Sinner schreef:

Ik heb 'm een uur gespeeld en daarna gestopt. Deze lijkt me juist een leuke ervaring voor op de Switch!

KoomBa schreef:

Mij op zich ook maar aangezien ik nog geen Switch heb kan ik me ook wel op de PC ermee vermaken. Een Wargroove schaf ik bvb niet aan omdat dat mij dus specifiek meer aanspreekt op de Switch. Die er hopelijk volgend jaar ook echt komt.