Assassin's Creed: Odyssey (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia
Action / RPG

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Schrijf je eigen heroïsche legende - in een werelds avontuur waar iedere keuze van invloed is op het verloop van jouw reis. Odyssey neemt je mee naar het oude Griekenland, tijdens een invloedrijke periode welke aan de basis ligt van de hedendaagse beschaving. Het is aan jou om te bepalen welke (helden)daden je wenst te verrichten en welke invloed je op de wereld - en personages - om je heen wil uitoefenen. Ga de strijd aan in gevechten die zich zowel op land als op zee bevinden, en groei uit tot een ware legende.

De game scoort deze week overal erg hoge cijfers (80-90%), nogal opvallend omdat het in mijn ogen een bijzonder zwakke, vervelende franchise werd. Maar ik moet toegeven dat dit er wel erg lekker uit ziet. Misschien maar eens voor het eerst in tig jaar kopen als de game voor 2 tientjes te koop is over een half jaartje. Eerst maar eens echt merken dat ze die typische Ubisoft gameplay ellende op de schop hebben genomen.

Assassin's Creed Odyssey Review - YouTube

Hm, de gameplay ziet er net net zo duf uit als bij de voorgangers. Visueel wel imponerend.

avatar van KoomBa
Ja, maar dan nog, die hele games is een beetje rondrennen in een open wereld, en een hoop suf gedoe eromheen. Ik zou hem nog niet kopen als ie 1 euro kost

Buiten Red Dead Redemption en Soul Calibur de enige game waar ik nog echt heel erg naar uitkeek dit jaar. Denkelijk zal ik ze echter alle drie laten liggen tot de prijzen wat gedaald zijn en me met de sales tegen Black Friday en de kerstperiode wat van de games van verleden jaar in huis halen die ik gemist heb zodat ik die op mijn gemak kan spelen in het komende jaar (met name Assassin's Creed Origins, Wolfenstein II, South Park en Evil Within 2). Moet ik echt kiezen wordt het deze of Red Dead Redemption. Hoewel ik vanwege setting en graphics meer naar deze neig.

Wat betreft gameplay is de reeks bij Origins (van hetgeen ik gespeeld heb) toch al aardig onder handen genomen. Nu moet ik wel erbij vermelden dat ik ook Unity en Syndicate zeker niet zo slecht vond (helemaal volledig gepatched) als door de grote menigte vaak werd geroepen (maar ja...waar een hype trein is, is ook een hate trein ). Maar inderdaad - de overdaad aan titels werd ook mij een klein beetje te veel (ik lig weer eens -tig delen achter wat betreft 'uitspelen'). Maar bij Origins zaten ze wat betreft combat al een flinke stap in de juiste richting, en ook de uitwerking van het verhaal en uitwerken van je karakter (hiermee doelende op de skills e.d dat toch wel overgoten werd met een licht action RPG sausje) zaten imo goed.

Die IGN reviews heb ik nooit veel mee vanwege veel te beknopt. Maar een ietwat interessantere en diepgaandere bespreking vind je op ACG.

In ieder geval lijkt het netjes verder te bouwen op Origins qua vechtsysteem en ziet het er prachtig uit, maar heb je ditmaal ook aardig wat keuzes die het verhaal blijkbaar bijsturen - iets wat ik denk nog niet eerder is gebeurt in een Assassin's Creed spel (daar heb ik Origins dus niet lang genoeg voor gespeeld + enkel bij een vriend geproefrit) - en ook de keuze van het hoofdkarakter lijkt iet of wat invloed te hebben op de reacties van de wereld en karakters rondom je. Er zou ook een soort Nemesis systeem inzitten ala Shadows of Mordor en blijkbaar is het ook mogelijk om stadstaten en generaals toe te voegen en te recruteren aan / bij je rijk (of te verliezen). In ieder geval lijkt het mij dus boeiend genoeg om te spelen - al helemaal omdat het visueel inderdaad prachtig uitziet. Sowieso spreekt het oude Griekenland qua setting me erg aan (eigenlijk net zoals Egypte in de vorige) dus vroeg of laat haal ik het zeker in huis.

...wat betreft die 'Assassin's Creed' titel though...ik krijg van wat ik lees en in video's zie steeds meer de indruk dat er nog maar bitter weinig 'Assassin' in Odyssey zit en dat het geheel meer meelift op de titel dan zich echt nog bezig houd met het oude vertrouwde huurmoordenaartje spelen. Maar goed ik kan me vergissen aangezien overal enkel de eerste uren voorbij komen...

avatar van patenpac
Iemand die deze al heeft binnengehaald en er iets over kwijt wilt? Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik hem zou gaan halen voor €25 via die deal van GameMania. Wat ik tot nu toe heb gelezen is niet echt iedereen er al te enthousiast over, terwijl andere dan weer zeggen dat dit de nieuwe "Witcher 3" is.

Niet al te enthousiast? Wil je dan toch de opinie van bladen gaan volgen en bvb de gemiddelden op een site als metacritic zien dan is dat 84 - met 57 positieve reviews en 6 gemiddelden en 0 negatieven. De trolletjes / user reviews kijk ik even niet naar. Dus voor die 25 euro zou ik het persoonlijk niet laten liggen.

MAAR...het ligt wel in het verlengde van Assassins Creed natuurlijk, alleen uitgebreider en beter uitgewerkt - een Witcher 3 hoef je nooit of te nimmer te verwachten. Die vergelijking gaat niet op. Dat is letterlijk appels met peren vergelijken. De mogelijkheden en diepgang van een RPG als the Witcher 3 hoef je hier niet echt niet te verwachten. Daarvoor hoef ik het spel nog niet eens gespeeld te hebben.

avatar van patenpac
Dat die vergelijking met de Witcher 3 niet volledig ging kloppen, daar was ik zelf ook al wel van op de hoogte En met de het melden dat sommige niet al te enthousiast zijn bedoel ik voornamelijk mee dat ik het gevoel heb dat redelijk wat mensen wat op hun honger blijven zitten. Van wat ik tot nu toe lees lijkt deze game net geen topper te zijn, wat blijkbaar toch redelijk wat mensen wel hadden verwacht.

In ieder geval verwacht ik wel dat deze game me redelijk wat spelplezier zal geven, maar ik twijfel of dit het waard gaat zijn om bijvoorbeeld Horizon: Zero Dawn daarvoor in de plaats te moeten afgeven.

patenpac schreef:

Die heb ik niet zelf (op mijn gemak thuis) gespeeld. Maar nee. Dat zou ik alvast niet doen. Van de paar uren die ik daarvan bij vrienden heb (mee)gespeeld is er dat echt wel eentje die ik in mijn collectie zou houden. Vind ik persoonlijk toch wel een van de sterkere games van de huidige generatie.

Sinner schreef:

Ik ga er in elk geval nog een nachtje over slapen. Star Wars Battlefront II is er al eentje die zeker weg mag (wat een miskoop was me dat) en als ik er nu nog een tweede kan vinden die uit de collectie weg mag, dan haal ik hem morgen in ieder geval binnen

patenpac schreef:

...grappig. Die staat op Xbox live Deals with Gold voor 12.50 en ik twijfel al de hele week of ik hem in huis haal. Vanwege de campaign en af en toe eens een potje online te doen. Maar uiteindelijk toch maar besloten nog eventjes te wachten.

avatar van GameEvolutie
Al sinds 2007 speel en volg ik al de assassin's creed games.
Soms met veel plezier en beleving, maar regelmatig ook met frustratie en verveling doordat het soms te eentonig is.
Ik heb een top (10) gemaakt van de assassin's creed games tot nu toe.
Moet er wel bij zeggen dat ik assassin's creed odyssey nog niet gespeeld heb.

Volgens games meter:

6 Assassin's creed origins
7 Assassin's creed 3
8 Assassin's creed syndicate
9 Assassin's creed unity
(10 Assassin's creed odyssey)

Persoonlijke top (10)

1 Assassin's creed black flag
2 Assassin's creed
3 Assassin's creed 2
4 Assassin's creed brotherhood
5 (Assassin's creed odyssey)
6 Assassin's creed origins
7 Assassin's creed revelations
8 Assassin's creed syndicate
9 Assassin's creed 3
10 Assassin's creed unity

avatar van patenpac
Na even bezig te zijn geweest met zijn voorganger (lees: Assassin's creed: Origins) moet ik zeggen dat ik tot nu toe zeer aangenaam verrast ben met deze. Het heeft allemaal iets meer diepgang, houdt je handje ook niet meer zo nauw vast (door alles mooi te markeren zoals de vorige delen) en voelt het allemaal gewoon veel vlotter aan.

Daarnaast snap ik ook de vergelijking met de Witcher 3 die er soms wordt gemaakt. Het spel heeft belangen niet de diepgang van de Witcher, maar het onderzoeken van bepaalde plaatsen voor tips alsook de soundtrack van het spel doen wel iets of wat denken aan de topper van 2015.

In ieder geval ben ik zeer blij te zien dat Assassin's Creed eindelijk een nieuwe kant op is gegaan en dat de reeks weer naar zijn glorie jaren terugkeert ipv een jaarlijkse uitgemolken geldbron te zijn.

Ik wacht nog even met het geven van mijn uiteindelijke stem, maar ik neig om voor een 4,5 te gaan.

avatar van richiedoom
Graag advies!

Black Flag is by far mijn favoriete AC game, ik vond die zeegevechten en het piratensfeertje heerlijk.
Origins vond ik echter ruk. Ondanks de mooie, grote open wereld vond ik de quests saai, combat niet lekker vloeiend en was ik het na een paar uurtjes weer spuugzat. Ik twijfel dan ook heel erg om deze game een kans te geven. Is het de moeite waard?

richiedoom schreef:
Graag advies!

Als je Origins maar niets vond, dan gaat deze je ook tegenvallen vrees ik. Het bouwt namelijk verder op de gameplay van Origins.

Er zijn wel zeegevechten aanwezig, maar dit is maar een miniem onderdeel van het spel.

Desondanks blijft het in mijn ogen wel één van de beste games uit de volledige serie

avatar van richiedoom
Daar was ik al bang voor, maar bedankt voor je reactie!
Wie weet een keer in de uitverkoop.

Vreemd genoeg op meerdere plekken al voor 33-35-38 euro te pakken te krijgen. Blijkbaar dit jaar een van de grote slachtoffers van Red Dead Redemption 2. Wel een aanlokkelijk prijsje though...op een maandje ongeveer met 50% gezakt. Erg netjes. Ik ben het in ieder geval erg aan het overwegen nu.

Misschien wat tijdelijke aanbiedingen, maar op deze manier hoef ik geen gebruik te maken van de rentepuntenwinkel (39,99) wat ik bij de meeste AC games wel heb gedaan.

Alleen was er dit jaar natuurlijk RDR2, waar ik nog een 40 tal uur in zal willen steken en heb ik van de week Detroit become human laten bezorgen voor 19 euro en heeft deze AC geen prioriteit en hoop ik eerst The Witcher 3 nog te spelen die ik al veel te lang op mijn systeem heb staan. Dan schuift deze wel door naar volgend jaar, ondanks dat ik Origins wel een fijne game vond.

Eindelijk eens geinstalleerd (was er nog niet van gekomen) en ik moet zeggen - (ook al heb ik nog maar iets meer dan een half uurtje liggen klooien) de filmpjes doen het geen eer aan. Die vond ik al prachtig uitzien, maar eenmaal je daadwerkelijk rondloopt valt pas op hoe prachtig alles eruitzien - de diverse kleuren van de beplanting en gewaden, de zon op het water, de de karakters en diverse animaties. Geweldig. En dan al helemaal in combinatie met de traditionele Griekse muziek op de achtergrond. Het is haast net alsof je op vakantie bent - buiten het feit dat je met regelmaat een strot door iemand zijn harses jaagt.

Toch vallen al direct enkele dingen op (vergeet niet dat kan ook al bij Origins het geval zijn geweest, maar die heb ik slechts heel even mogen zien en spelen - nog steeds niet in bezit) - zo heb je de keuze tussen een meer traditionele methode waarin op de map de klassieke quests e.d worden weergegeven - of een nieuwe modus, waarin er diverse vraagtekens verschijnen naargelang je de landkaart ontdekt (zoals bvb een Bethesda game) die zich pas openbaren als je ook daadwerkelijk naar die locatie begeeft - wat het idd toch een beetje avontuurlijker maakt. En idd...de conversaties hebben vaak meerdere keuzes, bij sommige niet zo heel erg belangrijk (maar wel leuk) maar bij andere lijkt het er dus toch op dat er een deel consequenties verbonden zijn voor het verloop van het verhaal.

En het vechtsysteem? Kort maar krachtig - dat was me even wennen. Origins was al een gigantisch stap vooruit - en Odyssey bouwt hier enkel nog verder op. Geen simpel (hoewel het wel effectief was eh...10 delen lang of zo) pareren - slaan - pareren - maar daadwerkelijk diverse aanvallen, een soort van skills, blokken en pareren. Erg geslaagd tot nog toe.

Dus. Ik erg blij. Tot nog toe. Eventjes kijken hoe lang. Voor mijn aandacht weer de verkeerde kant uitgaat of mijn dutjes het weer overnemen of een ander spelletje van de stapel plots mijn aandacht weer opeist.. Maar hoe dan ook is het verdorie wel indrukwekkend.

avatar van dr channard
Ben nu ook wel benieuwd naar deze. Ga hem in de toekomst zeker spelen.

Heeft dus 'eventjes' geduurd, maar ben er intussen wel doorheen. Of althans het hoofdverhaal. Feitelijk is dit ook meteen het eind van het spel en unlocked er zich ook een game+ mode. Echter (en ik wil niet te veel spoilen) blijven er enkele zij-activiteiten die doorheen het verhaal verweven zijn en dermate belangrijk zijn dat je deze ook nog zou kunnen najagen. Maar ook daar ben ik zo goed als doorheen. De teller van het spel staat nu op 94% EN ik heb de End-of-game Trophy dus beschouw ik het als 'afgedaan'. Voorlopig. De rest doe ik sporadisch de komende maanden wel eens want ik ben nu wel echt aan iets anders toe. De ingame teller staat op 73 uur - maar de Xbox Dashboard teller op ongeveer 85-90 (vanwege het aantal keer sterven en dergelijks). Het is dan ook mijn maingame geweest de laatste maanden (hoewel in minder sporadisch gegamed heb dan ik normaal doe).

Ik blijf wel bij hetgeen ik reeds geschreven heb - wat mij betreft een van de beste games van 2018. Prima sfeer, prachtig opgebouwde wereld - het blijft geweldig om het oude Griekenland in zijn bloei te zien. De diverse keuzes die je doorheen het verhaal maakt hebben daadwerkelijk invloed op het verloop en einde van het spel en dat komt de inleving zeker ten goede. Ook de controle is geweldig versoepeld tegenover de oude delen (zowel het freerunning en klimmen als het vechtsysteem - het wordt echt wennen om nu weer een van de oudere delen uit de kast te trekken!). Wat mij betreft bij de betere Assassin's Creed's - dermate zelfs dat ik hem op de 2de plaats in het rijtje gooi, net na Black Flag - dat vanwege het piraten thema nog net de bovenhand heeft. Maar dan ook nog echt maar net. Ook een 4.5. En Black Flag zou dan technisch een 4,5* zijn.

En aangezien er dit jaar geen nieuwe Assassin's Creed komt misschien eind van het jaar of zo toch maar eens Origins spelen? Of begin volgend jaar. Maar nu heb ik het er wel weer even mee gehad.

Nou vooruit dan. Ik heb de resterende side quests / storylines ook gedaan om toch maar het hele verhaal mee te krijgen. Teller staat ingame nu op 83, Xbox telt 104 uur. Ik had toch echt de drang om alles van de hoofdzaken 'uit de weg te krijgen' - hoewel ik hier natuurlijk ook het nodige plezier aan heb beleefd (getuige het feit dat ik het niet 'overtijd' heb gedaan zoals ik van plan was). Beter nog - eigenlijk zijn buiten de Main story van het hoofdkarakter zijn er 2 grote sidequests die toch essentieel aan het spel en de wereld zijn en dit zijn (spoilers) het hele verhaal van de cultisten en ontdekken wie hier nu exact aan het hoofd van staat, waarom en ook hier weer een keuze maken hoe je hier mee afrekent, en het verhaal van Atlantis dat rechtstreeks betrekking heeft op de bloedlijn van het hoofdkarakter en het Animus gedeelte - en ook hier heb je weer enkele lichte keuzes in..

Om eerlijk te zijn ben ik dus blij dat ik die extra 10-15 uur erin heb gestoken - want het originele verhaal eindigde vrij abrupt (of althans in mijn verhaal omdat ik het op bepaalde manieren eh...niet erg goed heb aangepakt qua keuzes), en met deze bijkomende zaken komt het spel, de wereld, karakters en eindes toch net weer wat beter tot zijn recht.

Blijft met stip op nr 2 in de lijst staan wat mij betreft. En ik twijfel eigenlijk heel erg of ik Black Flag en deze niet gewoon van plaats moet wisselen want het is een geweldig spel.

Wat is deze game toch ontzettend uitgebreid en goed. Vermaak me er enorm mee, zoveel te doen en interessant genoeg verhaal.

Ben blij dat ik de AC serie weer op opgepakt. Sinds de voor mij tegenvallende Black Flags ben ik afgehakt met de serie en was er echt klaar mee.
Vanaf Origins weer opgepakt en die vond ik al heel erg vermakelijk, maar Odyssey is in zoveel opzichten alweer een enorme verbetering.

Zoals het er nu uitziet nemen ze weer een jaartje een AC break en dat komt de serie alleen maar ten goede denk.

Met Odessey zelf ben ik nog wel even zoet!

avatar van dr channard
Ubisoft weet altijd enorm veel content in een game te steken. Odyssey is een rijkelijk gevulde game met prachtige graphics, een ietwat uitdagendere combat dan de voorgaande games en een goede implementatie van rpg elementen. De eerste uren vond ik echt ongelooflijk leuk en ontspannend. En toch heb ik na 15 uur op de teller toch weer hetzelfde gevoel als ik heb bij andere Ubisoft games , namelijk dat het te veel aanvoelt als hetzelfde. Na drie gebieden te hebben onderzocht en nog eens een kijkje te hebben genomen op de grote wereldkaart zit ik met de gedachte dat wat ik nu aan het doen ben nog moet vermenigvuldigen met 10. En dat zie ik niet zo goed zitten.

Dus ja ik zit wat met een dubbel gevoel. Ik ben mooi geintroduceerd tot het spel maar het voelt allemaal wat te mechanisch. Iets wat ik niet had met een game als bijvoorbeeld The Witcher 3. Het zijn steeds schatten die je moet plunderen of voorraden die je moet verbranden en de oorlogen die je kan voeren hebben niet echt een impact op het algemene spel. Ik kan verder gaan met het hoofdverhaal maar soms moet je wat XP opdoen om verder te komen met de missies en mijn autistische zelve vind het dan ook jammer om al die vraagtekens te laten liggen.
Ik hou het dus nog even On Hold en we zien wel.

avatar van legian
dr channard schreef:

En dat is dus precies wat mij weerhoud om deze games op te pakken. Heb ditzelfde met Watchdogs 2 recentelijk (en dat na maar enkele uren). Ze maken een prachtige wereld maar stoppen deze vol met steeds dezelfde opdrachten. En omdat ze dat bij elke grote serie doen voelt het helemaal als herhaling.

Maar voor mijn gevoel is dit echt een trend van de laatste tijd. Zoveel games komen uit met een steeds grotere wereld waar je ontzettend veel uren in kan steken. Maar het heeft bij mij nog nooit dezelfde voldoening gegeven als een 10 uur durende lineaire game. Voor mijn gevoel gaat de grootsheid en vrijheid ten koste van de impact van het verhaal.

En toch zou ik deze en Origins nog wel eens willen proberen.

avatar van dr channard
Klopt. Ik speel gelijk met deze ook Evil Within 2, heeft ook wat rpg-elementen maar met mate. Vind dat veel interessanter.

Gister de main quest(s)uitgespeeld. Main en ook zeker een aantal side missies zijn erg goed. Heb ook echt genoten van deze AC. De game ziet er prachtig uit en de afwisseling zit hem met name in het upgraden, RPG elementen, verzamelen, varen en ontdekken.
Zoals ik zei zijn de missies leuk, maar ben het ook zeker eens met dr channard Er is veel herhaling en kan me ook voorstellen dat dit storend kan zijn.

Ik heb me er gelukkig niet aan gestoord en ga dan ook de uitbreidingen spelen. Voor nu een 4*

PS, heb (nog) niet alle sidemissies & ? gedaan, juist om de herhaling te voorkomen

avatar van patenpac
Net een vakantie geboekt naar de Griekse eilanden, dus ik zal deze nog maar eens opstarten om wat vooronderzoek uit te voeren

Iemand hier toevalig al medusa verslagen?

Ja. Maar niet toevallig.

Dat vond ik de makkelijkste van de 3, maar dat komt ook omdat ik daar als laatste aan kwam en wel wist wat er gevraagd werd.

Ik heb de game zo gespeeld dat ik gisteren in een uur zowel het hoofdverhaal, Atlantis en het sekteverhaal af kon ronden en dat was wel bevredigend (nou ja, mijn einde zag ik niet aan komen, maar goed zo pakte het nu eenmaal uit), deze drie verhaallijnen tegelijk spelen gaf wel de juiste afwisseling, dan kon ik tussendoor alle herhalende delen doen om mijn karakter een hoger level te bezorgen (en ik vond een compleet fort uitmoorden zonder gezien te woorden wel een fijne uitdaging voor mijzelf)

Maar uiteindelijk vind ik de wereld toch wel te groot en ondanks dat het er mooi uit ziet valt hier wel het grote verschil met RDR2 op, die wereld leefde echt en dat gevoel kreeg ik hier niet.

avatar van Mithrandir
Begonnen met Odyssey, met het geweldige Origins nog in het geheugen, gespeeld met de kerst vorig jaar en ook deze AC laat me met plezier gamen. De game op de PC is prachtig om te zien en met mijn nieuwe PC, ziet alles er op ultra-high gelikt uit, heb deze keer ook voor de vrouwelijke assassin gekozen, Cassandra (triggerde meteen de herinnering naar Cassandra van DA Inquisition...weet niet waarom). Deze game laat me ook steeds de sfeer oproepen die ik had bij Titan Quest, maar dat komt meer door mijn hobby en fascinatie voor het oude Griekenland, Egypte, Sumeria, Akkadia, Rome etc etc. Daarom heb ik ook het gevoel in de 3 uren die al ermee bezig ben, dat ik een heerlijke RPG ben aan het spelen ben, (Dat gevoel had ik bij Origins ook). Dus even de dingen doen die ik moet en stort me daarna weer in deze game, die zeer zeker hetzelfde cijfer krijgt als Origins!