Assassin's Creed: Odyssey (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Schrijf je eigen heroïsche legende - in een werelds avontuur waar iedere keuze van invloed is op het verloop van jouw reis. Odyssey neemt je mee naar het oude Griekenland, tijdens een invloedrijke periode welke aan de basis ligt van de hedendaagse beschaving. Het is aan jou om te bepalen welke (helden)daden je wenst te verrichten en welke invloed je op de wereld - en personages - om je heen wil uitoefenen. Ga de strijd aan in gevechten die zich zowel op land als op zee bevinden, en groei uit tot een ware legende.

avatar van Mithrandir
Hoe verder ik kom in Odyssey, hoe meer ik van deze game ga houden, hij overtreft voor mijn gevoel ook AC Origins. Er is zoveel te doen in deze game, de (side) quests lijken wel eindeloos. Ben je onderweg voor een missie, kom je weer een fort, cave, stadje tegen en denk je even dit doen en dan verder met het verhaal en uiteindelijk kom je op plekken die je verder van de main story quest afvoert...
Ook het crafting/inventory systeem is geweldig te noemen een beetje een kruising tussen Diablo III/Skyrim mechanics, super tof gedaan!
Ben nu al 15 uur bezig en kijkend naar de statistics en het gevoel voor jezelf, lijkt de game nog in het beginstadium te zitten, nu ben ik aangekomen in de missie "The Oracle of Delphi"....maar ook een geweldige Quest, die realiteit met mythology kruist en toch geloofwaardig blijft.
Maar een super geweldige game, die niets fout meer doet en alleen maar beter wordt. Van de Assassin's Creed games die ik gespeeld heb (AC 1, Ac 2, Origins) is dit eerste game die 5,0 sterren krijgt, stemde er al op, omdat de game volgens velen alleen maar beter word.

Heb ook al geruchten op het internet gevonden dat de volgende AC, zich gaat afspelen in Scandinavië (Vikings) en Germania (Barbarians) met bijbehorende Mythology...dus ik zeg laat maar komen.

*Edit: Volgens vage bronnen, zal de game Assassin's Creed Ragnarok gaan heten.

...overigens zit er tegenwoordig hier ook de geschiedkundige versie in...dus...een uiterst uitgebreide uitleg bij alle belangrijke plekken zoals ook al in Origins het geval was. Wel toe te juichen - leuk om een beetje educatieve toets eraan te geven.

Scandinavie / Germanie zou ik op zich wel zien zitten. Hoewel Japan (ik bedoel kom op - Ninja) toch nog het meest zie zitten.

Sinner schreef:

De geschiedkundige dingen in de game zijn altijd toe te juichen, al geven ze wel een eigen draai eraan in Assassin's Creed, vond het toch al waarheidsgetrouw vanaf AC 1, al word in Origins en hier in Odyssey hier echt diep op ingegaan. (Alleen een klein cliche in Odyssey net, waar ik kennis maakte met The Order of the Cosmos, zeer illuminati aanvoelend, met hun rituelen en magische pyramides...) Wel lachen en maakt deze game zeer interessant nu, waar je weer the bekende hitlist van assassination targets vrijspeeld en voor mijn gevoel nu de game eindelijk begint.

Japan zou wel tof zijn ja met ninja's en niet te vergeten de samoerai's, maar toch wil ik eerst dat Ragnarok uitgebracht word, sinds het oude Europa altijd mijn interesse wekt...alleen al de fantasie gebruiken om met je Assassin een heel legioen Romeinen omleggen, dat lijkt me ook wel tof haha.

avatar van Mithrandir
Nu 11 dagen met de game bezig, bijna 40 uur bezig en de game bevalt nog steeds uitstekend. Dit komt vooral door de vele quests in de game, doe ze bijna allemaal en dan ben je wel even zoet om ze te volbrengen, ook duurt het langer omdat ik niet aan fast travel begin, dus te voet, te paard of per boot. Geeft de game nog meer glans op die manier. Gisteren dan eindelijk reunited met Kassandra's moeder, die een hele baas is. Meteen volop op de enemy af, die haar eigen gebouwde imperium aanvalt, toffe missie was dat.
Zo nu en dan, speel je ook je assassin targets vrij en ga je daar achteraan en schakel je ze uit, zit nu op 11 kills van de 31.
Maar ik ga nog lang van deze game genieten, moet nog zoveel, dat je denk ik met deze game, alles completen wel een 110 tot 120 uur zoet bent.

avatar van Finidi
De weg die bij Origins werd ingeslagen, wordt het verder verkend en met veel succes. Wat een grote, geweldige game.

Qua graphics is dit geweldig, schitterende uitzichten in Griekenland, performance was ook een stuk beter dan Origins. Niks dan lof hiervoor. Het verhaal is weinig verrassend en niet erg boeiend, maar Kassandra is een heel tof karakter. De side quests zijn beter dan in Origins, maar niets dat me echt bij zal blijven.

Waar ik in Black Flag het varen enorm zat werd, en het bij Origins een beetje een derderangs mechanic was, is er hier een goede hoeveelheid bootje varen. Tof om alle eilanden af te gaan, ik heb me prima vermaakt met het varen naar een eiland, alle main en side quests daar te doen, paar van de locatiedoelen te doen en dan naar het volgende eiland te gaan. Ik herken het gezeur over de grind die ik op veel plekken tegenkom totaal niet, maar misschien doen die mensen gewoon géén side quests en ook nul locaties, puur de main quest. Geen moment het gevoel gehad de experience boosts uit de microtransacties nodig te hebben, waar je veel mensen over hoort. Ook kon ik prima de opponents vanuit stealth in één keer doodmaken.

Wel een minpunt aan de game is dat het typisch AAA is in dat het nergens echt verrassend is; overal prima goede systemen, maar nergens echte diepgang. En de game is misschien wel een tikje te groot. Aan de andere kant heb ik het wel uitgespeeld binnen een aantal maanden, zelfs nog doorgegaan met de DLC.

De eerste groep DLCs is echt belabberd, wat mij betreft. In de maingame heb je als het ware een checklist aan mensen die in de conspiracy zitten die je moet vermoorden. In de eerste DLC krijg je simpelweg een tweede checklist van mensen, die in hetzelfde Griekenland zitten, die je dan weer moet vermoorden. Doodsaai en ongeïnspireerd. Daarbovenop maakt het verhaal ook nog eens een paar hele rare keuzes. Meer van de basegame hoefde ik niet in de DLC, eerllijk gezegd, want die basegame is al lang genoeg.

De tweede groep DLCs is een stuk beter, maar heb ik nog niet uitgespeeld. In het eerste deel hiervan ga je de Griekse hemel in, waar je een rebellie gaat opstarten. In het tweede deel kom je in Hades terecht, met het doel om er weer uit te komen. Gaandeweg kom je veel personages en monsters uit de Griekse mythologie tegen. In het derde deel, die ik nog moet spelen, kon je tenslotte in Atlantis terecht. Allemaal een stuk creatievere plekken, die wél interessant zijn. De panorama’s van Griekenland ben je wel zat als je de game hebt uitgespeeld, dus de keuze om andere locaties te bezoeken in de DLC, met nieuwe uitzichten, lijkt mij een uitstekende keuze.

Al met al één van de sterkere AAA games die ik gespeeld heb, waar genoeg ambitie naar voren komt om ook uit te zien naar de volgende game.

4,5/5

Eind 2019 mee begonnen en sindsdien vrijwel iedere dag wel even aangeslingerd. Inmiddels 80 uur verder en zo te zien ook nog wel minimaal 80 uur te gaan, vooral omdat ik alle DLC's ook wil gaan spelen. Wederom een heerlijke Assassin's Creed, HDR effecten ook weer subliem. Of het voor mij het geweldige Origins gaat overtreffen qua cijfer ben ik nog niet uit. Zelf heb ik iets meer met het oude Egypte dan het oude Griekenland waardoor ik ernaar neig om Origins net iets beter te beoordelen, maar deze game maakt het je wel erg moeilijk.

Speelt er verder iemand net als ik ook met Alexios of is iedereen voor Kassandra gegaan? Ik was wel weer es toe aan een stoere mannelijke hoofdrolspeler maar ik mis nu een hoop lesbian action begreep ik van een collega

mrdig schreef:

Ik ben destijds zelf ook voor Alexios gegaan. Ik doe wel eens een keer een playthrough met Kassandra als ik weer tussen enkele games door een uurtje of 100 niets te doen heb

OVERIGENS...dat doet me er aan denken dat ik dit jaar (als ik het goed heb) er nog een game verschijnt waar ik heel erg benieuwd naar ben. Assassins Creed Ragnarok. Ik ben best benieuwd wat ze van Assassins Creed in een viking setting maken.

avatar van Pepino
Momenteel amuseer ik mij rot met Origins en als ik jullie reacties lees kan deze game een ware opvolger worden

avatar van richiedoom
Origins kon me na een uur of 10 spelen niet meer bekoren. Heel de tijd hetzelfde doen, de kaart leeg vegen en de setting in de woestijngebieden van Egypte braken mijn speelplezier op. Ik heb de game verkocht en me voorgenomen dat dit voor mij de laatste AC game zou zijn.

Niet dus! Ik kon het niet laten om voor een zacht prijsje toch maar Odyssey aan te schaffen. Ook hiermee ben ik nu zo'n 10 uur verder en op de een of andere manier blijft dit me toch wel boeien. Terwijl de gameplay nagenoeg exact hetzelfde is en je nog steeds een gigantische wereld moet ontdoen van icoontjes.
Het zal voornamelijk komen door de setting, het oude Griekenland vind ik vele malen interessanter dan Egypte.

En wat ook meespeelt, aangezien Black Flag mijn favoriete AC game is, is dat het varen met je schip en de daarbij behorende zeeslagen weer terug zijn.

Trouwens nog even speciale vermelding voor de bij vlagen waardeloze voice acting in deze game. Dit kan echt niet voor een AAA game...

avatar van bro
bro
Ben ik nou echt de enige die de zeeslagen met de schepen maar niks vind
Voor de rest geef ik je wel gelijk, veel van hetzelfde.

avatar van Awake78
Hoppa! 98 Uur op de teller maar dan heb je ook wel wat....

De hoofdmissie met Kassandra uitgespeeld, las vantevoren dat dat hét personage is waar ze oorspronkelijk de game voor hebben geschreven. En moet zeggen; geweldig karakter. Grappig om te zien dat waar nu jouw broer als grote vijand in de Cult zit, Kassandra zit als je met Alexios speelt. Snap je 'm nog?

Maar goed, terug naar de review. Ik was hier vorig jaar al stiekem aan begonnen, maar gevoelsmatig was dat té snel na Origins. Dus even laten rijpen en nu alsnog in de Corona-periode gespeeld. Waar moet je beginnen? Graphics zijn adembenemend, ze zuigen je echt in de wereld.
Een wereld die in mijn beleving toch wel te groot was. Af en toe zonk de moed je in de schoenen als je zag waar je nog allemaal heen moest. Ik zeg dan ook eerlijk dat ik Kos, Lesbos en zelfs het grotere Kreta niet eens ontdekt heb. Ik had er na het uitspelen van de hoofdmissie niet meer de kracht voor en voor mij voelde het zo afgerond. Ook de laatste leden van de Cult heb ik aan me voorbij laten gaan. Heel spijtig, maar het spel (de missies, maar vooral de spelwereld) is gewoonweg te groot. Voelt raar om dat als minpunt aan te stippen, maar het is simpelweg zo...

Het is allemaal wel dubbel, want juist de wereld heeft voor mij echt het spel gemaakt. De prachtige weersveranderingen, het machtig grote Athene en de duizelingwekkende hoeveelheden tropische eilandjes. Of wat te denken van de eerste keer dat je bij zonsopkomst Sparta binnenloopt, met de ochtendnevel in de bergen....ja echt fantastisch en (bijna) nergens voelt het als copy/paste (op sommige steden en eilanden na). Iedere provincie heeft toch wel z'n eigen 'smoel'. Je kunt zeggen van Ubi wat je wil, maar spelwerelden kunnen ze echt wel goed maken.
Gebied me overigens wel te zeggen dat het me nét iets minder overdonderde dan Origins. Als je kijkt naar een Memphis of uberhaupt de steden, was dat toch wel iets 'origineler' Hoewel Sparta en Athene echte eyecatchers waren, waren de rest van de steden toch wel redelijk identiek. En sommige beboste gebieden hadden ze er ook wel uit mogen halen. En iets minder forten.

Dan de gameplay. Is gewoon goed. Loopt allemaal soepel en het vechtsysteem blijft uitdagend, vooral tegen de sterke huurlingen. Het varen op de boot is nooit mijn favoriet geweest, zeker niet in Origins, maar hier is het toch wel aardig en realistisch uitgewerkt. Wat wel vreemd was, was dat mijn PS4 een stuk of 5 keer is vastgelopen, allemaal tijdens het varen?! Verder draait de game goed, zeker als je ziet hoeveel rekenwerk er soms aan te pas komt. Er gebeurt soms zoveel op je scherm. Helaas daalt de framerate dan soms iets, maar is nooit een spelbreker.

Minpunten, jawel. Zijn er ook. De menu-muziek begint je na een uur of 10 al de strot uit te komen. En je zit veel in de menu's, vooral op de kaart zoeken waar je heen moet. Ook het aantal wapens/uitrusting wat je vindt/krijgt is gewoon teveel --> waardoor ook het upgradesysteem nauwelijks baat heeft. Als je net een wapen voor veel geld/grondstoffen hebt geüpgrade, vind je wel weer een betere. Het upgraden van je schip heeft ook nauwelijks toevoeging omdat je toch niet echt veel op de schip zit, tenminste ik. Daarbij komt dan ook nog dat de raadsels, die ik in Origins zo leuk vond, totaal geen waarde hadden hier, omdat je toch al over een flink wapen- en armorarsenaal beschikt....

Ook het hele cultgebeuren, tja ergens leuk bedacht natuurlijk. Maar het 'zoeken' naar aanwijzingen was meer een gimmick, omdat de cultfiguren zich toch naar verloop van tijd openbaarde. Ook had ik gedacht dat je ergens wel een keuze moest maken tussen Sparta en Athene, maar ook dat is een beetje langs me heen gegaan. Sowieso raakte het verhaal me op 40% een beetje kwijt, maar wordt daarna wel weer goed en duidelijk opgepakt.
Het hele idee van de huurlingen begreep ik wel. Maar soms was je net lekker op dreef in een fort en kwamen er als toetje ook nog eens 3 huurlingen bij, ja dan hield het voor mij vaak op. Ook jammer dat als je 'vóórdat het eigenlijk moest' een fort veroverde en er later voor een missie terugmoest, dat iedereen dan weer uit de dood was herrezen.

Verder blijft het gewoon een Ubisoft game, met de gebruikelijke plus- en minpunten. De zijmissies blijft een doorn in het oog, die zijn soms gewoon té generiek om nog leuk of spannend te vinden. Hoewel ik The Witcher 3 een verschrikkelijke game vind, zitten die zijmissies toch echt wel een stuk sterker in elkaar. Dat merk je dan toch wel weer als je Ubi speelt.

Conclusie: net iets beter dan Origins, maar ook iets minder verrassend. Maar een game die je 90+ uur lang zoet houdt, verdient wel een dikke voldoende. 4*

avatar van Pepino

Awake78, je hele review is eigenlijk hélemaal raak, maar bij deze twee zinnen riep ik toch echt "Ja he, dat klopt helemaal!". Die huurlingen zijn enerzijds een leuke uitdaging, maar anderzijds ook enorm storend als ze plots (in aantallen) komen opdagen binnen een kamp/fort.

Ondertussen heb ik de game uitgespeeld en... ik bleef bij het einde een beetje op mijn honger zitten. Mooi wel hoor, die hereniging tussen Kassandra (ja, ik speelde met haar) en Alexios, maar ik wilde net iets meer. Liever had ik gehad dat het spel écht gedaan was als je ook de cult helemaal had verslagen, inplaats van dat dat er nu nog bij kan genomen worden.

En dan die keuzemenus bij wat je wil zeggen... Neen, geen fan van. Liever speel ik met een personage dat al uitgediept is, dan dat je zelf maar bepaalt wat hij/zij gaat doen. Het éne moment kan je een ijskoningin zijn, dan weer iemand die graag het bed deelt. Het éne moment iemand die niet te snel ten aanval gaat, het andere moment een bloedlustige psychopaat. Dat steeds moeten kiezen maakt je hoofdrolspeler toch een beetje oppervlakkig, neen?
Ik ben ervan overtuigd dat er fans van zijn, maar zelf heb ik liever de Origins-aanpak.

Best negatief allemaal, maar vergis je niet: voor de rest heb ik mij kostelijk vermaakt met deze prachtige game en denk ik dat ik toch nog even ga verder spelen. De score wordt vervolgd, maar ik gok op 4*

avatar van Awake78
Ha veel plezier dan nog! Ik had er helaas de kracht (en tijd) niet meer voor....maar wacht graag op je uiteindelijke review en score!

Vond ergens die keuzemenu'tjes nog wel aardig, al draaide het meestal niet echt ergens om, behalve als het over de liefde bedrijven ging

avatar van justin8286
Lol ik heb precies hetzelfde gehad gisteren. Net een fort geruimd, vervolgens een missie dat je iemand moest redden uit een kooi in datzelfde fort die vervolgens weer vol met vijanden staat. Ben ik er bijna doorheen komen er ineens 3 huurlingen opdagen waarvan 1 drie levels boven de mijne was. Dood

Ik zit nog maar in level 20 dus volgens mij ben ik nog niet zo ver in het spel. Black Flag was de laatste AC die ik speelde, en ondanks dat ik de setting gaaf vond toch niet de motivatie kunnen vinden om het uit te spelen. Ik heb er een handje van dat ik zulke grootte open wereld spellen nooit uitspeel, verlies op een bepaald moment altijd de interesse(zoals Skyrim, RDR2) en wil dan weer wat anders spelen. Alleen the Witcher Wild Hunt heb ik recent helemaal uitgespeeld.

Anyway, ga hier voorlopig nog wel even mee door, denk ik.

avatar van Awake78
Nou dan heb je nog mazzel dat je iemand uit een kooi moest bevrijden...dat lukt meestal nog wel als je de andere vijanden weglokt. Wordt pas echt lastig als je een sektelid moet vermoorden, die omringd wordt door 20 'lijwachten'. En een Polemarch

Anyway, ook jij veel plezier nog. Je gaat nog wel wat meemaken...

avatar van richiedoom
Hahaha heel herkenbaar wat jullie zeggen! Gisteren had ik ook zo'n situatie, half uur bezig in een fort om iedereen sneaky om te brengen en uiteindelijk werden 2 huurlingen me te veel....

Facking iritant

avatar van justin8286
Ik ben zojuist in Athene aangekomen, level 22 zit ik nu. Heb 4 huurlingen achter me aan en moet zeggen het gaat me opzich prima af ze te verslaan. Soms wel eens even terugtrekken en verstoppen zodat je health weer vol gaat maar hoe meer skills je unlockt hoe makkelijker het word, uiteraard. Ook je zeldzame wapens(met gele achtergrond) upgraden is erg aan te raden. En natuurlijk je boog is ook wat overpowered. Met zo'n gericht schot schiet je zo 10.000 eraf.

Ben wel benieuwd naar welke wapens en vooral powers jullie het meest gebruiken?

avatar van richiedoom
Ik gebruik eigenlijk alleen een zwaard tot nog toe, ik hou wel van de snelheid hiervan. Qua powers gebruik ik vaak gif, health aanvullen en schild afpakken.
Ik zit op level 17 nu en inderdaad, de huurlingen zijn niet heel moeilijk als ze op jouw niveau zitten, maar als er 1 met een aantal levels hoger een fort binnentreedt, berg je dan maar...

Ik speel trouwens op 'Moeilijk' en dat zou ik iedereen willen aanraden. Normal lijkt me namelijk veel te makkelijk voor velen.

avatar van Pepino
Even opscheppen: ik heb het op Nightmare uitgespeeld. Ik ben hardcore

Aanvankelijk speelde ik altijd met gif, maar dat heb ik dan veranderd naar vuur. Weet niet de voor- en nadelen van beiden... was te lui om het op te zoeken. It worked, da's het voornaamste Een beetje obvious (nu ja), maar zeker niet zowel gif als vuur abilities 'unlocken' en gebruiken. Het één overschrijft het andere, dus is het wat pointless.

'Archery Master' is wel een ability die ik zeker kan aanbevelen. Hiermee wordt, op level 2, een 'adrenaline segment' herladen als je out of conflict bent. Nuttig, aangezien je jou even kan verstoppen en dan kan terugkomen met 'Rush Assassination'.

'Sparta Kick' is ook een aanrader. Het ziet er wat stompzinnig uit, maar als je iemand van een hoge berg of gebouw wegschopt, kan dat méteen veel/alle health van de tegenstander wegnemen. Het creëert ook een "booyah-effect" als je iemand op zo'n manier hebt weggewerkt

'Battlecry of Ares' ook natuurlijk nemen als het unlocked is.

Voor de rest: alles wat richiedoom zegt

Bij de wapens nam ik louter wat het sterkste was. Had daar niet echt een voorkeur bij.
Wél merkte ik dat zware wapens nuttig waren bij grote groepen (je kan er dan meerderen hebben bij 'overpower attacks') en zwaarden of sabels beter zijn bij one-on-one gevechten. Maar dat kan bij de andere weer net niet zo zijn. Take your pick.

avatar van Pepino
Wel... ik zit nu al dagen vast bij de Minotaurus. Een boss-battle is leuk, maar niet als je er uren en uren in steekt om dan toch altijd (nét) weer te verliezen. Misschien dat ik hiermee dan maar een streep trek onder Odyssey, ik weet het niet...

Nog een kleine poging: iemand anders al bij de Minotaurus beland en kunnen verslaan? Tips?

Pepino schreef:

Hmm alweer een tijdje geleden dat ik die heb verslagen, maar volgens mij een kwestie van veel dodgen, afstand houden en alleen maar (een variatie van) pijlen erop los laten. En ook je healing power af en toe gebruiken als het penibel wordt. En mocht je een keer een dodge hebben dat je een slow-mo krijgt een special melee move erop los laten.

Pepino schreef:

Te lang geleden. Ik herinner me enkel dat ik niet bizar veel moeite hiermee had. Aangezien ik toch vooral een melee build had zal het dus vooral een kwestie zijn geweest van dodgen / counteren en de diverse special attacks gebruiken. (en mijn zwaard steeds in lichterlaaie zetten voor fire attacks).

Ik had zelf meer moeite met de Medusa.

avatar van Pepino
Het is mij gelukt nu heb ik toch de zin gekregen om verder te spelen. Bedankt voor jullie nuttige tips!

avatar van justin8286
Zojuist ook bij de Minotaur aangekomen. Zit op level 39 en heb hem in mijn eerste poging meteen verslagen. In het begin dacht ik dit is makkelijk te doen, beetje ontwijken, roofdierschot doen waarmee je zo'n 60k schade doet en steeds je health op orde houden met die speciale vaardigheid. Je adrenaline punten makkelijk terug krijgen door hem te een paar keer te raken met het zwaard of een gewoon boogschot. Maar richting het eind word die agressiever waardoor je lastiger die adrenaline punten terug kunt krijgen en dus geen speciale vaardigheid kunt uitvoeren.

Leuk gevecht!

avatar van Pepino
Het kan er natuurlijk mee te maken hebben dat ik de hele game op 'Nightmare' zit te spelen.

... dat, of ik kan gewoon niet gamen

avatar van justin8286
Denk het eerste. Ik speel hem op hard namelijk. Maar ik zou hem op nightmare ook wel aandurven.

mrdig schreef:

Net begonnen met deze game, Alexios gekozen omdat ik dan wat meer immersie ervaar (hoeveel vrouwen waren in die tijd echt krijger? Natuurlijk is er wel de mythe van Amazones).

De stemacteur heeft een lekker vet Grieks accent en het karakter lijkt expressiever in zijn uitdrukkingen. Ik neem verder aan dat niet alle vrouwen van het eiland Lesbos afkomstig zijn en dat Alexios ook wel aan zijn gerief komt

Ik speelde vroeger vaker met vrouwelijke karakters, ben daar misschien meer op uitgekeken dus variatie speelt misschien ook mee. Bij een eventuele tweede playthrough (oef, ga ik dat doen met een game die 90 uur kan duren?) zal ik zeker Cassandra kiezen.