Assassin's Creed: Odyssey (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Schrijf je eigen heroïsche legende - in een werelds avontuur waar iedere keuze van invloed is op het verloop van jouw reis. Odyssey neemt je mee naar het oude Griekenland, tijdens een invloedrijke periode welke aan de basis ligt van de hedendaagse beschaving. Het is aan jou om te bepalen welke (helden)daden je wenst te verrichten en welke invloed je op de wereld - en personages - om je heen wil uitoefenen. Ga de strijd aan in gevechten die zich zowel op land als op zee bevinden, en groei uit tot een ware legende.

avatar van Mithrandir
Hoe verder ik kom in Odyssey, hoe meer ik van deze game ga houden, hij overtreft voor mijn gevoel ook AC Origins. Er is zoveel te doen in deze game, de (side) quests lijken wel eindeloos. Ben je onderweg voor een missie, kom je weer een fort, cave, stadje tegen en denk je even dit doen en dan verder met het verhaal en uiteindelijk kom je op plekken die je verder van de main story quest afvoert...
Ook het crafting/inventory systeem is geweldig te noemen een beetje een kruising tussen Diablo III/Skyrim mechanics, super tof gedaan!
Ben nu al 15 uur bezig en kijkend naar de statistics en het gevoel voor jezelf, lijkt de game nog in het beginstadium te zitten, nu ben ik aangekomen in de missie "The Oracle of Delphi"....maar ook een geweldige Quest, die realiteit met mythology kruist en toch geloofwaardig blijft.
Maar een super geweldige game, die niets fout meer doet en alleen maar beter wordt. Van de Assassin's Creed games die ik gespeeld heb (AC 1, Ac 2, Origins) is dit eerste game die 5,0 sterren krijgt, stemde er al op, omdat de game volgens velen alleen maar beter word.

Heb ook al geruchten op het internet gevonden dat de volgende AC, zich gaat afspelen in Scandinavië (Vikings) en Germania (Barbarians) met bijbehorende Mythology...dus ik zeg laat maar komen.

*Edit: Volgens vage bronnen, zal de game Assassin's Creed Ragnarok gaan heten.

...overigens zit er tegenwoordig hier ook de geschiedkundige versie in...dus...een uiterst uitgebreide uitleg bij alle belangrijke plekken zoals ook al in Origins het geval was. Wel toe te juichen - leuk om een beetje educatieve toets eraan te geven.

Scandinavie / Germanie zou ik op zich wel zien zitten. Hoewel Japan (ik bedoel kom op - Ninja) toch nog het meest zie zitten.

Sinner schreef:

De geschiedkundige dingen in de game zijn altijd toe te juichen, al geven ze wel een eigen draai eraan in Assassin's Creed, vond het toch al waarheidsgetrouw vanaf AC 1, al word in Origins en hier in Odyssey hier echt diep op ingegaan. (Alleen een klein cliche in Odyssey net, waar ik kennis maakte met The Order of the Cosmos, zeer illuminati aanvoelend, met hun rituelen en magische pyramides...) Wel lachen en maakt deze game zeer interessant nu, waar je weer the bekende hitlist van assassination targets vrijspeeld en voor mijn gevoel nu de game eindelijk begint.

Japan zou wel tof zijn ja met ninja's en niet te vergeten de samoerai's, maar toch wil ik eerst dat Ragnarok uitgebracht word, sinds het oude Europa altijd mijn interesse wekt...alleen al de fantasie gebruiken om met je Assassin een heel legioen Romeinen omleggen, dat lijkt me ook wel tof haha.

avatar van Mithrandir
Nu 11 dagen met de game bezig, bijna 40 uur bezig en de game bevalt nog steeds uitstekend. Dit komt vooral door de vele quests in de game, doe ze bijna allemaal en dan ben je wel even zoet om ze te volbrengen, ook duurt het langer omdat ik niet aan fast travel begin, dus te voet, te paard of per boot. Geeft de game nog meer glans op die manier. Gisteren dan eindelijk reunited met Kassandra's moeder, die een hele baas is. Meteen volop op de enemy af, die haar eigen gebouwde imperium aanvalt, toffe missie was dat.
Zo nu en dan, speel je ook je assassin targets vrij en ga je daar achteraan en schakel je ze uit, zit nu op 11 kills van de 31.
Maar ik ga nog lang van deze game genieten, moet nog zoveel, dat je denk ik met deze game, alles completen wel een 110 tot 120 uur zoet bent.

avatar van Finidi
De weg die bij Origins werd ingeslagen, wordt het verder verkend en met veel succes. Wat een grote, geweldige game.

Qua graphics is dit geweldig, schitterende uitzichten in Griekenland, performance was ook een stuk beter dan Origins. Niks dan lof hiervoor. Het verhaal is weinig verrassend en niet erg boeiend, maar Kassandra is een heel tof karakter. De side quests zijn beter dan in Origins, maar niets dat me echt bij zal blijven.

Waar ik in Black Flag het varen enorm zat werd, en het bij Origins een beetje een derderangs mechanic was, is er hier een goede hoeveelheid bootje varen. Tof om alle eilanden af te gaan, ik heb me prima vermaakt met het varen naar een eiland, alle main en side quests daar te doen, paar van de locatiedoelen te doen en dan naar het volgende eiland te gaan. Ik herken het gezeur over de grind die ik op veel plekken tegenkom totaal niet, maar misschien doen die mensen gewoon géén side quests en ook nul locaties, puur de main quest. Geen moment het gevoel gehad de experience boosts uit de microtransacties nodig te hebben, waar je veel mensen over hoort. Ook kon ik prima de opponents vanuit stealth in één keer doodmaken.

Wel een minpunt aan de game is dat het typisch AAA is in dat het nergens echt verrassend is; overal prima goede systemen, maar nergens echte diepgang. En de game is misschien wel een tikje te groot. Aan de andere kant heb ik het wel uitgespeeld binnen een aantal maanden, zelfs nog doorgegaan met de DLC.

De eerste groep DLCs is echt belabberd, wat mij betreft. In de maingame heb je als het ware een checklist aan mensen die in de conspiracy zitten die je moet vermoorden. In de eerste DLC krijg je simpelweg een tweede checklist van mensen, die in hetzelfde Griekenland zitten, die je dan weer moet vermoorden. Doodsaai en ongeïnspireerd. Daarbovenop maakt het verhaal ook nog eens een paar hele rare keuzes. Meer van de basegame hoefde ik niet in de DLC, eerllijk gezegd, want die basegame is al lang genoeg.

De tweede groep DLCs is een stuk beter, maar heb ik nog niet uitgespeeld. In het eerste deel hiervan ga je de Griekse hemel in, waar je een rebellie gaat opstarten. In het tweede deel kom je in Hades terecht, met het doel om er weer uit te komen. Gaandeweg kom je veel personages en monsters uit de Griekse mythologie tegen. In het derde deel, die ik nog moet spelen, kon je tenslotte in Atlantis terecht. Allemaal een stuk creatievere plekken, die wél interessant zijn. De panorama’s van Griekenland ben je wel zat als je de game hebt uitgespeeld, dus de keuze om andere locaties te bezoeken in de DLC, met nieuwe uitzichten, lijkt mij een uitstekende keuze.

Al met al één van de sterkere AAA games die ik gespeeld heb, waar genoeg ambitie naar voren komt om ook uit te zien naar de volgende game.

4,5/5

Eind 2019 mee begonnen en sindsdien vrijwel iedere dag wel even aangeslingerd. Inmiddels 80 uur verder en zo te zien ook nog wel minimaal 80 uur te gaan, vooral omdat ik alle DLC's ook wil gaan spelen. Wederom een heerlijke Assassin's Creed, HDR effecten ook weer subliem. Of het voor mij het geweldige Origins gaat overtreffen qua cijfer ben ik nog niet uit. Zelf heb ik iets meer met het oude Egypte dan het oude Griekenland waardoor ik ernaar neig om Origins net iets beter te beoordelen, maar deze game maakt het je wel erg moeilijk.

Speelt er verder iemand net als ik ook met Alexios of is iedereen voor Kassandra gegaan? Ik was wel weer es toe aan een stoere mannelijke hoofdrolspeler maar ik mis nu een hoop lesbian action begreep ik van een collega

mrdig schreef:

Ik ben destijds zelf ook voor Alexios gegaan. Ik doe wel eens een keer een playthrough met Kassandra als ik weer tussen enkele games door een uurtje of 100 niets te doen heb

OVERIGENS...dat doet me er aan denken dat ik dit jaar (als ik het goed heb) er nog een game verschijnt waar ik heel erg benieuwd naar ben. Assassins Creed Ragnarok. Ik ben best benieuwd wat ze van Assassins Creed in een viking setting maken.

avatar van Pepino
Momenteel amuseer ik mij rot met Origins en als ik jullie reacties lees kan deze game een ware opvolger worden