Moss (2018)

PlayStation VR / PC VR
Adventure / Action

Ontwikkeld door Polyarc
Uitgegeven door Perpetual

Volg het avontuur van het jonge muisje Quill. Trek samen met haar doorheen een vergeten wereld waarin je tal van puzzels moet oplossen en vijanden moet zien te overwinnen. Haal je band aan met Quill in deze VR-ervaring, en combineer krachten om zo tot oplossingen te komen die jullie verder helpen tijdens je reis.

avatar van AmazingPP
Dit is zo'n geweldige VR ervaring! En het lijkt een kinderspel, maar schijn bedriegt, want sommige van de puzzels zijn echte hersenkrakers. De game ziet er prachtig uit en het muisje is aandoenlijk in haar animaties.
Er is genoeg variatie in de gameplay en het einde is niet eenvoudig. Erg leuke VR ervaring. 5 *

Naast Astro Bot (en misschien Until Dawn: Rush of Blood) is dit één van de aanraders voor de VR. Moss schets een hele prettige wereld om te verkennen met sfeervolle muziek, creatieve omgevingen en schattige personages. Door de game heen zitten meerdere leuke puzzels die wisselen tussen hoe je de objecten in de omgeving moet gebruiken of welk pad je moet afleggen om het einde van het level te halen. Soortgelijk als Astro Bot bestuur je zowel het hoofdpersonage als dat je zelf een personage bent die zijn eigen specialiteiten heeft: waar de muis standaard platform dingen doet zoals klimmen en springen, kun jij meerdere objecten in de wereld ‘oppakken’ en anders neerzetten. Hierdoor kreeg ik echt het idee een figuur in de wereld te zijn die de muis hielp. Ik vond voornamelijk de kleine details leuk zoals dat de muis je met gebarentaal hints probeerde te geven, of je een high –five gaf nadat je een lastige puzzel haalde.

Dit is ook een game die met het hele VR idee is bedacht, niet een spel waarin ze het achteraf erbij deden. Ik had het idee in een soort Efteling attractie te zijn waarbij je mini fantasie werelden achter glas zag staan. Alleen nu kon ik een personage in de wereld met mijn controller besturen en ik kon dieper in de werelden kijken door een stap naar voren te doen, te bukken of rechtop te staan om hoge stukken te bekijken. Moss maakt het geen vereiste om de omgeving in detail te bestuderen, maar ze hebben wel in merendeel van de levels optionele verzamelitems verstopt waardoor het leuk werd om alsnog rond te kijken.

De enige 2 echte minpunten zijn dat het vechtsysteem wat zwak is en het einde kwam redelijk abrupt. Ik heb in de regel niets tegen korte games (eerder wat tegen lange games), maar bij Moss had ik het idee op 2/3e van de game te zijn toen plots de aftiteling in beeld kwam. Afwachten op een vervolg dus. Verder is het vechten heel simplistisch en mager. Meestal kun je alle vijanden verslaan door 2 hits en een dodge te blijven doen, en geziene je met regelmaat word vastgezet in een ruimte om te vechten kakte het daardoor op bepaalde momenten in.

Maar ondanks dat is heb ik erg genoten van de fijne ervaring die Moss bied. Zeker één van de sterkere titels die momenteel voor de VR is en ik wacht met enthousiasme af op een vervolg!

4/4,5*

Nu voor maar 11,99€ bij de playstation store te koop, heb ik natuurlijk meteen gedaan