Guacamelee! 2 (2018)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door DrinkBox
Uitgegeven door Drinkbox

Juan Aguacate keert terug voor een nieuw avontuur in deze opvolger van het knotsgekke Guacamelee! – een Metroidvania in Mexicaanse stijl! Gebruik opnieuw je worstelmoves om tal van vijanden, zoals hordes aan skeletten, te overwinnen. Een nieuw upgrade-systeem stelt je in staat je skillset naar wens uit te breiden. En de lokale drop-in co-op zorgt ervoor dat je op ieder moment kan worden bijgestaan door één of meerdere vrienden.

avatar van Animosh
Een uitstekend vervolg.

Guacamelee was één van mijn favoriete spellen. Het simpele maar effectieve vechtsysteem zorgde voor een aantal ontzettend intense en bevredigende gevechten, en was ondanks haar eenvoud verrassend diep. En ook de platformsecties waren fantastisch. Erg strak ontworpen, en door het grote aantal vaardigheden viel het spel niet in herhaling. Daarnaast was de moeilijkheidsgraad perfect. Het spel kon erg taai zijn, zeker als je voor de 100% map completion en het goede einde ging, maar nooit unfair en zelden irritant.

Guacamelee 2 biedt meer van hetzelfde. Zoals het hoort bij een vervolg biedt het een aantal nieuwigheden om herhaling te voorkomen. Zo heb je een aantal nieuwe moves (vooral als kip) die voor nieuwe uitdagingen zorgen. Je kunt bijvoorbeeld zweven door de lucht, over de grond sliden en diagonaal dashen, en in de platformsecties wordt het maximale uit die nieuwe bewegingen gehaald. En er zijn een behoorlijk aantal nieuwe vijanden: onder meer vijanden die andere vijanden kunnen oproepen, en vijanden die ontploffen als je ze hebt verslagen. Dat houdt het spel fris, maar in essentie is het spel grotendeels onveranderd gebleven. Er is innovatie in de details, maar aan de kern is weinig veranderd. Vooral in de gevechten merk je weinig verschil. Maar die kern is gelukkig sterk genoeg om het spel overeind te houden. If it ain't broke, don't fix it. Als je de eerste Guacamelee goed vond zal je hier ongetwijfeld ook veel plezier aan beleven.

Maar perfect is dit vervolg helaas net niet. Ik schreef hierboven dat Guacamelee een perfecte moeilijkheids-graad had, en in dat opzicht stelt Guacamelee 2 enigszins teleur. In vergelijking met haar voorganger vond ik dit spel namelijk iets te makkelijk. Niet in de platformsecties - die zijn net zo taai als altijd, en om het goede einde te krijgen moet je af en toe weer flink doorbijten. Maar de gevechten waren dit keer echt te makkelijk. Drie van de vier bazen (waaronder de eindbaas) heb ik verslagen zonder dood te gaan, en in de reguliere gevechten ging ik eigenlijk alleen dood als vijanden me tegen spikes sloegen of als ik gewoon niet oplette. Er waren een paar taaie optionele gevechten, maar over het geheel genomen was het toch wat te makkelijk. Misschien hadden de ontwikkelaars ervaren spelers beter meteen de "hard difficulty" kunnen aanbieden. Nu speel je die pas vrij na het spel op de reguliere moeilijkheidsgraad te hebben uitgespeeld.

Ook een stap terug is dat één van mijn favoriete secties uit haar voorganger - de challenges - er niet meer is. Die boden enkele van de leukste én taaiste uitdagingen in het spel, die de levensduur van het spel ook nog eens aanzienlijk verlengden. In andere opzichten is het spel waarschijnlijk iets langer geworden (meer en grotere gebieden), maar dit is toch een gemis. Hopelijk worden die in de toekomst nog toegevoegd.

En de humor is helaas nog net zo flauw. Sommige dingen zijn wel geinig (Chicken Illuminati bijvoorbeeld, met die mysterieuze kippenmuziek op de achtergrond), maar de meeste grapjes vond ik maar flauw. De makers proberen te hard om grappig te zijn, en dat werkt niet. Verhaal kan een aanvulling zijn die een platformer beter maakt, maar hier is het vooral een stoorzender die afleidt van de uitstekende gameplay. Ook het plot is overigens erg middelmatig. Salvador is maar een saaie villain, en waar het originele spel als emotionele kern had dat je je geliefde wilde redden is hier je enige motivatie om de wereld te redden. Saai.

Maar dit zijn gelukkig allemaal kleine gebreken, want ik heb weer erg veel plezier beleefd aan dit spel. De perfecte opvolger is dit misschien niet: daarvoor zijn de gevechten net wat te makkelijk, en biedt het net te weinig nieuws. Guacamelee 2 biedt vooral meer van hetzelfde, met een paar frisse toevoegingen. Als fan van haar voorganger kan ik dat echter makkelijk slikken. Want meer lekkers, dat eet ik graag op. 4.5*