The Gardens Between (2018)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / PC / Macintosh
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door The Voxel Agents
Uitgegeven door The Voxel Agents

The Gardens Between is een avontuurlijke puzzelgame waarin je twee beste vrienden door een surrealistische wereld vol mysterieuze tuineilanden begeleidt. Je bestuurt echter niet de personages... je bestuurt de tijd. Arina, een eigenzinnig meisje, en Frendt, een jongen die verstandig is voor zijn leeftijd, komen terecht in een reeks levendige, dromerige eilandtuinen vol alledaagse objecten die een speciale betekenis hebben voor het duo. Samen gaan ze op een emotionele reis die de betekenis van hun vriendschap onder de loep neemt: de herinneringen die ze samen hebben opgebouwd, wat losgelaten moet worden en wat nooit achtergelaten mag worden. Los puzzels op om de top van elk eiland te bereiken en haal herinneringen op om een bitterzoet verhaal vorm te geven.

avatar van Goodfella
Magisch.

The Gardens Between is een relatief eenvoudig puzzelspelletje dat uitblinkt in sfeer, detail en originaliteit. Het besturen van de tijd werkt erg goed en intuïtief en oogt filmisch heel sterk. Daaronder zit ook nog een ontroerend lijntje over herinnering, fantasie en vriendschap verstopt, zo mooi en subtiel, wauw.

Wat een ervaring dit spel! Met mooie omgevingen en minimale game mechanics wordt een emotioneel, visueel verhaal verteld. De speler heeft weinig besturing en zal enkel in staat zijn om de tijd te besturen en bepaalde voorwerpen te gebruiken. Het spel bestaat uit meerdere werelden met allemaal hun eigen thema (en gevoel) in relatie tot het overkoepelende verhaal. De soundtrack is passend en het nummer waarmee het spel eindigt is helemaal geweldig en hij was speciaal geschreven voor dit spel en is helaas niet terug te vinden op Spotify. Als liefhebber van indie games en goede, korte verhalen kan ik dit spel niet genoeg aanbevelen! 4.5