GRIS (2018)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Nomada
Uitgegeven door Devolver Digital

Volg het verhaal van een jonge vrouw - gevangen in een wereld welke zich gemanifesteerd heeft vanuit pijnlijke ervaringen. Begeleid haar doorheen een achtbaan aan emoties. De ervaringen die ze opdoet tijdens haar reis komen tot uiting in haar jurk - waardoor je nieuwe vaardigheden vrijspeelt die je helpen tal van obstakels te overwinnen, en een groter deel van de wereld toegankelijk maken.

Prachtige trailer. Ga ik in de gaten houden voor de Switch! Komt als t goed is in december uit.

Game wordt links en rechts met lof overladen, vergelijkingen met Journey en Inside zijn niet van de lucht. Ergens las ik ook dat deze game gemaakt lijkt te zijn door kunstenaars in plaats van game-designers.

mister-fool
De soundtrack is i.i.g ronduit geweldig.

Alweer een interessante gaming ervaring rijker. GRIS is een spel dat zeker stijl boven substantie hanteert, maar die stijl wordt wel indrukwekkend uitgebouwd. De grafische vormgeving is kleurrijk, detailrijk en heerlijk sfeervol uitgewerkt, vergezeld van een uitstekend sfeerieke soundtrack en dito sound-effects.

Het spel zelf stelt daarbij natuurlijk niet zo veel voor. Je moet redelijk wat afstand overbruggen en krijgt regelmatig eens een eigenschap erbij, die je dan ook nodig hebt om kleine omgevingspuzzles op te lossen, om daarmee orbs te verzamelen die dan weer een volgende "wereld" vrijschakelen.

Qua thematiek lijkt het gelijkaardig aan het vorig verschenen RiME. Los van grafische stijl zou je het zelfs een beetje een 2D versie van Rime kunnen noemen.
Al bij al een goede game-ervaring, die enkel op het einde een beetje omslachtig was. 3.5*

Ben nu ook bezig met GRIS. Dit spel is inderdaad niet heel indrukwekkend qua gameplay, maar wat er is werkt gewoon goed en het speelt fijn en soepel. Maar o man wat een geweldige graphics, alsof je een sereen schilderij aan het spelen bent! En de muziek is ook echt prachtig, past helemaal bij de game. De sound effects en ook de subtiele HD rumble maken de ervaring compleet. Mooi hoor! Ik wacht nog even met het cijfer tot ik het heb uitgespeeld.

En uitgespeeld! Echt wat een mooie game! Niet heel lang, niet heel moeilijk maar werkelijk geweldig mooi, kreeg er letterlijk een aantal keren kippenvel van. Heel knap dat een game die in essentie een 2D puzzelplatformer is zoveel emotie weet op te roepen. Ik hou van dit soort artistieke verhalende games waarbij de gameplay eigenlijk van secundair belang is. GRIS is in dat genre van de buitencategorie, daarom van mij een dikke 4,5* en ik hoop dat er snel een 5e stem voor deze game zal volgen, zodat ie een welverdiende mooie plek in de toplijst van 2018 in kan nemen!

avatar van Onderhond
Volop genieten, al is het een spel dat misschien niet geheel thuis is op de Switch. Het zou zonde zijn om dit losjes in handheld mode te spelen, groot scherm, fijne stereo en volle aandacht zijn toch wel voorwaarden om ten volle van de sfeer te genieten. Niet dat dat onmogelijk is met een Switch natuurlijk, maar ik ben ondertussen wel gewend om af en toe wat op de bank te gamen terwijl de TV aanstaat, dat lukt alleen niet zo met dit spel.

Luxeprobleem uiteraard, maar toch.

avatar van Onderhond
En gisteren meteen maar uitgespeeld.

Het moment dat je kan zingen … kippevel. Dat soort details eigenlijk nog maar zelden in een spel gezien. Audiovisueel echt een meesterwerk, puur onverknipte sfeer waar je lekker in kan verdrinken. Dat is ook wel nodig trouwens, want verder is het eerder mager.

Het platform aspect biedt amper een uitdaging, ook de puzzels blijven erg simpel, al zijn ze vaak wel mooi opgebouwd. Maar storend is het niet, want dit is geen spel waar je doorheen moet ploeteren. Het is meer gezapige voortgang waardoor je optimaal kan genieten van al het moois.

Een beetje replay value zit er ook wel in (want hier en daar een geheimpje), al is het mij verder niet meteen duidelijk of er veel reden is om die allen te ontdekken? Maar eens kijken of er dan nog wat vrijgespeeld kan worden.

In ieder geval een indie game waar ik me wel een keertje achter kan scharen. Vind die fake oude-meuk-omdat-het-moet zooi doorgaans helemaal niet interessant, deze makers laten zien dat het ook anders kan.

avatar van Eraser2
Ik heb nog nooit zo’n prachtige game gespeeld. Zowel in grafisch opzicht als muzikaal. Het vult elkaar allemaal perfect aan. De gameplay is eigenlijk bijzaak maar speelt fijn weg met hier en daar een leuke puzzel.

Fenomenaal.
Ik ga hem binnenkort zeker nogmaals helemaal doorlopen.

GRIS al meer dan één miljoen keer over de toonbank!

Ontzettend verdiend...Wat een game!!

Erg mooi om te zien en te horen maar naar mijn mening toch lichtjes overgewaardeerd zo op het eerste gezicht - ook al heb ik dan maar een half uur inzitten wat natuurlijk niet de volle lading dekt. Ik zal zoals al werd aangehaald zeker niet de eerste persoon zijn die een vergelijking trekt met een 2D, solo Journey - je wordt gedropt - doei - en zoekt het zelf maar uit - dat voorlopig vooral bestaat uit lopen, van de muziek en het uitzicht genieten en orbs verzamelen om poepsimpele puzzeltjes op te lossen. En in die lijn - op het moment het meisje langs een helling naar beneden surft tegen een ondergaande zonnegloed moest ik onbewust meteen denken aan de Aldo games op Android. Dus zo heel baanbrekend vind ik het zelf tot nog toe niet. Vergis je echter niet - ik vind het er erg knap uitzien en de soundtrack past perfect wat voor een een (tot nog toe) hele serene ervaring zorgt - en ik ben wel blij dat ik het in mijn bezit heb en in de Humble Bundle zat maar naar mijn eerste gevoel heb ik niet meteen met iets fenomenaals te maken.

Kunstwerk.

Wat een mooie verrassing is dit geworden zeg.

Je kruipt in de huid van een jonge vrouw die duidelijk het één en ander heeft meegemaakt. Gesitueerd in een enigszins monochrome wereld voeg je langzamerhand meer kleur toe, terwijl je aan het ontdekken bent wat er allemaal is gebeurd. Het leidt tot een intrigerende reis.

Het rustig exploreren staat voorop, ondanks een stukje platformen en puzzelen; het zegt genoeg dat je niet kan doodgaan. Het geeft je als speler een heerlijk rustgevend gevoel. Moeilijk wordt het nergens, omdat het doel goed wordt aangegeven.

Audiovisueel is het echt genieten geblazen. De art style die bestaat uit een soort van aquarel in combinatie met muziek die de emotie versterkt, is ongekend te noemen. Het zorgt ervoor dat het verhaal waarin verlies en rouw centraal staat je enorm aangrijpt. Het resultaat is een fenomenaal slot waarin alles prachtig samenkomt.

Al met al is 'GRIS' een wonderbaarlijke ervaring geworden. Graag meer van dit Nomada.

Dikke 4,0 sterren.

Nu voor een prikje te krijgen in ieder geval voor op je Switch ik ben op games gebied ook zo impulsief!.
Maar oke en dan alleen maar omdat jullie ook zo enthousiast zijn....

En omdat het een lekkere rustige zwoele fibe heeft..

zwoele vide? zou ik het niet noemen, eerder een bedeesde vibe

Grovonion Wat is een bedeesde vibe? een melancholische sfeer?

zo heb ik het toch inderdaad eerder ervaren

avatar van Finidi
Heerlijke grafische stijl, fijne sound design, redelijk onderhoudend verhaal. Maar: uitzonderlijk nietsige gameplay die vooral gemankeerd wordt door de veel te trage bewegingssnelheid. Dus dan kom ik niet verder dan 3,5.