GRIS (2018)

PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nomada
Uitgegeven door Devolver Digital

Volg het verhaal van een jonge vrouw - gevangen in een wereld welke zich gemanifesteerd heeft vanuit pijnlijke ervaringen. Begeleid haar doorheen een achtbaan aan emoties. De ervaringen die ze opdoet tijdens haar reis komen tot uiting in haar jurk - waardoor je nieuwe vaardigheden vrijspeelt die je helpen tal van obstakels te overwinnen, en een groter deel van de wereld toegankelijk maken.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Prachtige trailer. Ga ik in de gaten houden voor de Switch! Komt als t goed is in december uit.

Game wordt links en rechts met lof overladen, vergelijkingen met Journey en Inside zijn niet van de lucht. Ergens las ik ook dat deze game gemaakt lijkt te zijn door kunstenaars in plaats van game-designers.

avatar van mister-fool
De soundtrack is i.i.g ronduit geweldig.

Alweer een interessante gaming ervaring rijker. GRIS is een spel dat zeker stijl boven substantie hanteert, maar die stijl wordt wel indrukwekkend uitgebouwd. De grafische vormgeving is kleurrijk, detailrijk en heerlijk sfeervol uitgewerkt, vergezeld van een uitstekend sfeerieke soundtrack en dito sound-effects.

Het spel zelf stelt daarbij natuurlijk niet zo veel voor. Je moet redelijk wat afstand overbruggen en krijgt regelmatig eens een eigenschap erbij, die je dan ook nodig hebt om kleine omgevingspuzzles op te lossen, om daarmee orbs te verzamelen die dan weer een volgende "wereld" vrijschakelen.

Qua thematiek lijkt het gelijkaardig aan het vorig verschenen RiME. Los van grafische stijl zou je het zelfs een beetje een 2D versie van Rime kunnen noemen.
Al bij al een goede game-ervaring, die enkel op het einde een beetje omslachtig was. 3.5*

Ben nu ook bezig met GRIS. Dit spel is inderdaad niet heel indrukwekkend qua gameplay, maar wat er is werkt gewoon goed en het speelt fijn en soepel. Maar o man wat een geweldige graphics, alsof je een sereen schilderij aan het spelen bent! En de muziek is ook echt prachtig, past helemaal bij de game. De sound effects en ook de subtiele HD rumble maken de ervaring compleet. Mooi hoor! Ik wacht nog even met het cijfer tot ik het heb uitgespeeld.