GRIS (2018)

PC / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Nomada
Uitgegeven door Devolver Digital

Volg het verhaal van een jonge vrouw - gevangen in een wereld welke zich gemanifesteerd heeft vanuit pijnlijke ervaringen. Begeleid haar doorheen een achtbaan aan emoties. De ervaringen die ze opdoet tijdens haar reis komen tot uiting in haar jurk - waardoor je nieuwe vaardigheden vrijspeelt die je helpen tal van obstakels te overwinnen, en een groter deel van de wereld toegankelijk maken.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Prachtige trailer. Ga ik in de gaten houden voor de Switch! Komt als t goed is in december uit.

Game wordt links en rechts met lof overladen, vergelijkingen met Journey en Inside zijn niet van de lucht. Ergens las ik ook dat deze game gemaakt lijkt te zijn door kunstenaars in plaats van game-designers.

avatar van mister-fool
De soundtrack is i.i.g ronduit geweldig.

Alweer een interessante gaming ervaring rijker. GRIS is een spel dat zeker stijl boven substantie hanteert, maar die stijl wordt wel indrukwekkend uitgebouwd. De grafische vormgeving is kleurrijk, detailrijk en heerlijk sfeervol uitgewerkt, vergezeld van een uitstekend sfeerieke soundtrack en dito sound-effects.

Het spel zelf stelt daarbij natuurlijk niet zo veel voor. Je moet redelijk wat afstand overbruggen en krijgt regelmatig eens een eigenschap erbij, die je dan ook nodig hebt om kleine omgevingspuzzles op te lossen, om daarmee orbs te verzamelen die dan weer een volgende "wereld" vrijschakelen.

Qua thematiek lijkt het gelijkaardig aan het vorig verschenen RiME. Los van grafische stijl zou je het zelfs een beetje een 2D versie van Rime kunnen noemen.
Al bij al een goede game-ervaring, die enkel op het einde een beetje omslachtig was. 3.5*

Ben nu ook bezig met GRIS. Dit spel is inderdaad niet heel indrukwekkend qua gameplay, maar wat er is werkt gewoon goed en het speelt fijn en soepel. Maar o man wat een geweldige graphics, alsof je een sereen schilderij aan het spelen bent! En de muziek is ook echt prachtig, past helemaal bij de game. De sound effects en ook de subtiele HD rumble maken de ervaring compleet. Mooi hoor! Ik wacht nog even met het cijfer tot ik het heb uitgespeeld.

En uitgespeeld! Echt wat een mooie game! Niet heel lang, niet heel moeilijk maar werkelijk geweldig mooi, kreeg er letterlijk een aantal keren kippenvel van. Heel knap dat een game die in essentie een 2D puzzelplatformer is zoveel emotie weet op te roepen. Ik hou van dit soort artistieke verhalende games waarbij de gameplay eigenlijk van secundair belang is. GRIS is in dat genre van de buitencategorie, daarom van mij een dikke 4,5* en ik hoop dat er snel een 5e stem voor deze game zal volgen, zodat ie een welverdiende mooie plek in de toplijst van 2018 in kan nemen!

avatar van Onderhond
Volop genieten, al is het een spel dat misschien niet geheel thuis is op de Switch. Het zou zonde zijn om dit losjes in handheld mode te spelen, groot scherm, fijne stereo en volle aandacht zijn toch wel voorwaarden om ten volle van de sfeer te genieten. Niet dat dat onmogelijk is met een Switch natuurlijk, maar ik ben ondertussen wel gewend om af en toe wat op de bank te gamen terwijl de TV aanstaat, dat lukt alleen niet zo met dit spel.

Luxeprobleem uiteraard, maar toch.

avatar van Onderhond
En gisteren meteen maar uitgespeeld.

Het moment dat je kan zingen … kippevel. Dat soort details eigenlijk nog maar zelden in een spel gezien. Audiovisueel echt een meesterwerk, puur onverknipte sfeer waar je lekker in kan verdrinken. Dat is ook wel nodig trouwens, want verder is het eerder mager.

Het platform aspect biedt amper een uitdaging, ook de puzzels blijven erg simpel, al zijn ze vaak wel mooi opgebouwd. Maar storend is het niet, want dit is geen spel waar je doorheen moet ploeteren. Het is meer gezapige voortgang waardoor je optimaal kan genieten van al het moois.

Een beetje replay value zit er ook wel in (want hier en daar een geheimpje), al is het mij verder niet meteen duidelijk of er veel reden is om die allen te ontdekken? Maar eens kijken of er dan nog wat vrijgespeeld kan worden.

In ieder geval een indie game waar ik me wel een keertje achter kan scharen. Vind die fake oude-meuk-omdat-het-moet zooi doorgaans helemaal niet interessant, deze makers laten zien dat het ook anders kan.

4.5*