
SWAT 4 (2005)
PC
Shooter
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Irrational
Uitgegeven door Vivendi
In SWAT 4 ben jij onderdeel van het Special Weapons and Tactics team dat ingezet wordt bij terroristische dreigingen. In tal van missies is het je taak om de gijzelaars veilig te stellen en de terroristen uit te schakelen. Uiteraard wordt je bijgestaan door een team van vier man.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=CCWFoF4TNuk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
3,5*
Het spel ziet er goed uit en is vrij sfeervol. Al gaat de muziek toch wel vrij snel vervelen, zit weinig variatie in.
De AI van de tegenstanders is nog vrij goed maar die van je teamgenoten vaak dramatisch. Soms lopen ze ongelofelijk te klungelen, het aantal opdrachten wat je ze kan geven is wat beperkt (in vergelijk met de Rainbow Six-serie bijvoorbeeld, je hebt bijvoorbeeld geen go-codes etc, waardoor je tegelijkertijd acties door teammembers kunt uitvoeren) en je moet ze continu aan het lijntje houden eigenlijk. Ze lopen bijna alleen in de weg, en ook best irritant hoe ze naar een gijzelaar blijven brullen als hij zijn handen niet omhoog heeft gestoken.
De besturing vind ik ook niet echt ideaal. Op een of andere manier kan je niet goed sturen en richten met de muis. En ik heb al erg vaak aan de mouse sensitivity lopen prutsen.
Maar desondanks vind ik de demo toch zeer vermakelijk. Het geeft echt een kick als je iedereen kunt arresteren zonder een schot te lossen. Laatst ben ik er in geslaagd om een 100% score te halen op deze manier, daar was ik toch best trots op. Ik ben ook gek op realistische tactical shooters.
De oneliners van je teamgenoten af en toe zijn ook best geinig. Al zijn die wel gescript.
3,5*
Niks beter dan een tactisch plan opzetten, en het dan naadloos uitvoeren. en dan zo'n terrorist in z'n gezicht uitlachen. xD
Ik speel het bijna elke dag.(als ik tijd heb)
Mooie crepics voor dat jaar.
Goeie game
Wel jammer dat als je nog 1 suspect moet schiet hij me vaak dood?
Of schieten suspecs elkaar dood, en dan haal ik net weer geen 100%
Maar de multiplayer is een pluspunt eraan!!!
Blijft altijd leuk!
Of je maakt je eigen Co-up missie, en dan op elite en dan 100% proberen te halen! daar ben je wel even mee bezig! en om het nog moeilijker te maken, sterke wapens, bijv, colt pyton, 1 schot en je bent door:P
*4.0*
Ik had laatst een score van 104-21

voor nu houd ik het gewoon bij de singleplayer. Vermaak ik me tot nu toe ook prima mee (op hard).
Maar ben sowieso toch nog bezig met Max Payne 2, en ik moet nog een stukje over GTA Vice City typen en heb PES 2008 toch maar weer opgepikt na vele maanden, heb Prince of Persia Sands of Time ook al een hele tijd liggen en ik ben ook nog bezig met Monkey Island 3 en Martian Memorandum ligt al een hele tijd stil omdat ik vast zit. Ik heb het er maar druk mee.:(
Maar ik dwaal af. Hopelijk zal Swat 4 me bevallen. Zal wel moeten lukken, ik hou wel van dat soort spellen, heel erg zelfs. Ook al vond ik in de demo de besturing vrij vervelend, met de muis dan. Ik kreeg de cursor nooit precies waar ik hem wilde hebben, hoeveel ik ook prutste aan de instelling. Bij andere shooters heb ik daar nooit last van, dus ik geef het spel de schuld.
Bijna alles wat je doet in de game heeft consequenties, ga je meteen naar de grote zaal, of ga je liever eerst naar de kleine werk kantoren zodat je jezelf niet verraad omdat je geen geluid moet maken (niet zoals Splinter Cell, maar als je gaat schreeuwen, kunnen mensen die dichtbij zijn dat makkeljik horen en zelfs anderen alarmeren.
Hij is leuk, soms spannend.. soms gebeurt er een bug.. waardoor je zelfs een missie opnieuw moet doen.. maar ondanks dat.. bijft het een meesterwerk.. en ik verbaas me dat er geen nieuwe deel uit is gekomen..
Heb het spel uitgespeeld en sommige missies meerdere malen over gedaan maar ben eigenlijk nooit een bug tegengekomen waardoor ik opnieuw moets beginnen met de missie.
Wat voor bugs waren dat en heb je wel de laatste patch?
@polo
Heb het spel uitgespeeld en sommige missies meerdere malen over gedaan maar ben eigenlijk nooit een bug tegengekomen waardoor ik opnieuw moets beginnen met de missie.
Wat voor bugs waren dat en heb je wel de laatste patch?
Ik heb de laatste patch.. maar dat kan ook komen omdat ik het op Direct2Drive had gekocht. en niet via de normale CD.

Het was de SWAT 4 Gold versie.
1 van de bugs was dat als ik door de televisie ding kijk onder een deur (ik weet de naam niet meer, te lang geleden dat ik het heb gespeelt) en dan dat ik niet zie wat er aan de andere kant aan de deur zit.. maar gewoon het uiteinde van de kleine cameratje zie..
een andere bug is dat de collega's niet doen wat ik gevraagd wordt.. dat ik eerst naar mijzelf moet roepen, en DAN pas en opdracht laten uitvoeren.. maar soms werkte dat zelfs niet, dus ik moest de missie helemaal opnieuw doen (wat wel heel irritant is op een missie als Diamond place)
Mijn teamgenoten had ik soms ook wel problemen mee maar was voor mij geen reden om opnieuw te beginnen. Ik probeerde het dan gewoon te doen met de teamgenoten die ik nog had of gewoon helemaal in mijn eentje. En meestal lukte dat ook wel.

Ik vond de besturing niet zo fijn, het is niet zo dat ik de graphics slecht vind, ofzo. Maar ik had me veel meer vermaakt met het vorige deel. Die heb ik echt meerdere keren uitgespeeld!!

Het is overigens niet dat ik me niet hebt vermaakt. De presentatie van het spel met de briefings vooraf is erg tof. Je krijgt eerst zo'n radiobericht van de centrale te horen, waarna de leider van het team je brieft over de situatie. Soms is er ook nog een 911 call te horen en kun je foto's of beschrijvingen van verdachten en burgers zien plus een tijdlijn. En daarnaast natuurlijk ook een plattegrond van je werkterrein zodat je daar rekening mee kunt houden in je plan van aanpak. Afhankelijk van de situatie krijg je officiële blauwdrukken voor je of bijvoorbeeld een slordig en snel en erg summier getekend plattegrondje op een bloederig servetje. Leuk.
Vervolgens kies je dan je uitrusting uit, waarbij je om tijd te besparen de mogelijkheid hebt te kiezen uit vaste instellingen in bepaalde categorieën onderverdeeld, zoals een pacifistische of een voor een brute snelle aanval. Helaas zit er een erg rare bug in het spel waardoor je soms instellingen op volgens mij Assault zijn gezet. De keuze qua wapens is in vergelijking met Raven Shield erg beperkt, maar het spel biedt wel een heel stuk meer niet-dodelijke wapens en gereedschap. Voorbeelden naast bekend spul zoals gasgranaten en flashbangs (niet altijd even effectief opvallend genoeg), zijn pepperspray, peppersprayballetjes in een paintball-gun, deurklemmen en natuurlijk ook de optiwand om onder deuren en hoekjes te kijken.
Die laatste is echt een must en de deurklemmen komen op een gegeven moment toch ook wel erg goed van pas. Vooral in de ijzersterke laatste missie. Een van de leukste die ik heb gespeeld in een shooter, met al die deuren. Gezegd moet wel dat de niet-dodelijke wapens echt overpowered zijn, vooral de paintball-gun. Je hebt het gevoel dat vijanden opeens een stuk makker reageren als ze die zien. De wapens klinken en ogen trouwens wel een heel stuk minder dan in Raven Shield.
Ben je op de plaats van bestemming aangekomen dan zie je ook leuke details die aan de sfeer bijdragen, zoals bijvoorbeeld een trein of auto's die met regelmatig voorbijrijden, een SWAT-busje of omstanders die door de gewone politie achter een politielint worden opgehouden, een laatste teamlid dat net soepel van een brandtrap zijn laatste sprongetje doet. om omhoog te klauteren. Aan sfeer is dan ook nooit gebrek. De soundtrack is niet slecht, maar het is wel wat voorspelbaar hoe bij elke granaat die afgaat of bij elk schot dat wordt gelost de muziek versnelt. Volgens mij hoor je ook niet echt heel veel variatie, wat van mij ook niet hoeft overigens. Vond de hiphop-achtige muziek tijdens de intro wel iets misplaatst hebben.
Grafisch is het spel op de wapens na wel superieur aan Raven Shield, met scherpte textures en levendig ogende omgevingen. Prachtige lichteffecten ook. Veel wapens hebben een ingebouwde zaklamp die erg van pas komt en voor sfeer zorgt in de vaak donkere levels, en je kunt aan je teamgenoten zien hoeveel granaten ze nog hebben. Teamgenoten zien er sowieso lekker gedetailleerd uit. Jammer dat je soms goed wegkijkt van een flashbang maar het toch niet voldoende blijkt. Leuk detail is hoe je teamgenoten bij het gooien van een granaat wegkijken voor de flash, maar ze doen het dan wel bij elke granaat. Helaas kun je niemand met je licht verblinden of jezelf juist in het donker minder zichtbaar maken en daarvan profiteren.
Is de missie eenmaal begonnen dan komen de echte manco's aan het licht (toepasselijke uitdrukking). Allereerst: je kunt niet echt heel soepel bewegen. Het blijft wat vervelend en stroef aanvoelen en mikken gaat net wat minder snel als in andere vergelijkbare shooters. Je teamgenoten aansturen werkt ook al niet echt lekker. Het is zo dat je bepaalde plekken aanwijst en er dan vanzelf het symbool of de omschrijving van de opdracht die je laat uitvoeren in beeld komt, maar je moet vrij precies klikken waardoor dit altijd tijd kost en soms ook fout gaat. Dan schreeuw je bijvoorbeeld zonder dat er iemand in de kamer is dat men de handen omhoog moet doen, in plaats van dat je een gewonde of dode doorgeeft aan de centrale, of je schiet op de deur in plaats van deze open te maken met je lockpick. Bewust schieten kan vaak lastig zijn doordat je je crosshair kwijtraakt. De kleur en vorm lijk je niet te kunnen veranderen.
Wijs je een deur aan om vervolgens via een menu de juiste opdracht aan te wijzen (stack up, open & clear, bang & clear, gas & clear, enzovoort) dan gaat het allemaal ook al zo stroef. Ze zijn zo dom geweest de opdrachten allemaal onder elkaar te zetten, en je scrollt er niet echt lekker doorheen. Raven Shield laat zien hoe het wel moet. Daar heb je een opdrachtcirkel en kun je beduidend sneller precies aanwijzen wat je wilt doen.
Het bijkomende nadeel en grootste zwakte van heel het spel is de achterlijkheid van je teamgenoten. Je bent in de praktijk gewoon echt aan het babysitten. Allereerst schieten ze bepaald niet sneller dan de vijand, waardoor je niet het idee hebt met een eliteteam te werken. Zelfs als een verdachte vlak voor hun teamleider staat (jou dus) en je ziet dat deze zijn wapen naar hem gaat richten schieten ze vaak nog niet. Aan de andere kant komt het weer erg vaak voor dat ze een verdachte zien wegrennen en de tactische doodzonde in een spel als dit maken door er blind in hun eentje achteraan te hollen. Verder vergeten je teamgenoten de opdracht die je ze hebt gegeven totaal als ze een verdachte zien. Iets wat ook kan gebeuren als je een opdracht geeft en direct daarna via de radio iets aan de centrale rapporteert.
Ik heb zelfs een knullige bug meegemaakt dat ze zo door het raam in een vleugel aan de andere kant van het gebouw iemand zagen en naar deze persoon bleven schreeuwen zich over te geven. Die deed dat niet, hoorde de bevelen waarschijnlijk niet eens, maar je teamgenoten bleven wel plakken aan het raam en steeds tegen elkaar opbotsen en richting raam schreeuwen en schieten, daarbij ook elkaar rakende. Het is dat ik ze allemaal een paintball-gun had gegeven, anders hadden ze elkaar afgeslacht. In Raven Shield is zoiets zoveel beter, doordat je kunt kiezen tussen (ik weet de exacte namen niet zeker) assault, recon en infiltrate, wat bepaalt of je op iedereen die je ziet schiet of niet. Je bent zelf vaak ook bezig om je teamgenoten niet in de weg te lopen, want ze roepen al erg snel dat je in de weg staat.
Om dit te voorkomen en ook om tactische redenen kun je je team ook in team blue en team red opsplitsen, maar in tegenstelling tot Raven Shield kun je geen acties op elkaar synchroniseren met go-codes etc. Echt onbegrijpelijk. Je moet dan gaan lopen priegelen met een een klein schermpje waarmee je door het gezichtspunt van een van de teams kijkt, waarna je op capslock kan drukken en binnen dit schermpje bijvoorbeeld een deur kan aanwijzen voor een opdracht. Dit kost tijd en intussen sta je zelf natuurlijk kwetsbaar opgesteld. Je teamleider staat dan roerloos.
Dit is ook al bij het snipen, wat ik denk ik nog nooit zo knullig zag uitgewerkt in een spel. Ze schieten bijna nooit zelf en je moet dan meestal zelf naar je sniper switchen om te schieten. Dat mikken gaat ook hier ietwat stroef doordat ze zich blijkbaar geen statief kunnen veroorloven en je geen knop lijkt te hebben waarmee de sniper zijn adem inhoudt. Maar een radiosysteem in de helmpjes om stil onderling te communceren is er ook al niet, dus het is niet zo heel verrassend. Al vind ik het trouwens ook juist wel echt zijn charme hebben dat iedereen hardop dingen roept als “Jackson clear”. Het brengt je alleen tactisch wel echt in het nadeel. Al gaat dan alleen om het leven van je teamleden zelf, want vijanden schieten gijzelaars zelden neer.
Naast het arresteren en tie-wrappen van vijanden en gijzelaars of gewapenden uitschakelen (het schademodel is wat raar. Schiet je met een burst in iemands benen dan kan die vaak alsnog dood neervallen, terwijl ik het af en toe ook heb gehad dat een teamlid door mijn vuurlijn heen liep en ik hem zo een headshot gaf zonder dat hij überhaupt maar naar de grond ging) moet je het ook nog per radio aan de centrale doorgeven als je iemand hebt uitgeschakeld of een gijzelaar of gewonde (de vrouwelijke kreunen op een wat rare manier zal ik maar zeggen) hebt gevonden.
Ook moet je wapens oprapen. Dat draagt allemaal goed bij aan een authentiek gevoel, maar het wapens zoeken werkt niet echt. Erg vaak gebeurt het dat ze erg lastig te onderscheiden zijn van ondergrond of achtergrond. Het komt ook wel eens voor dat een wapen waarmee je zojuist nog bent geschoten tijdens de val spoorloos verdwijnt. Het wordt dan niet meegeteld als wapen dat je op moet rapen maar dat zorgt wel voor verwarring natuurlijk. Als dieptepunt is er ook een missie waarin je in de kelder terechtkomt, waar een klein laagje water in staat. Hier zijn altijd wel een stuk of twee vijanden, en hun wapens worden in het water vaak onzichtbaar. Dan moet je pas écht gaan pixelhunten.
Qua presentatie zit het in het spel dus wel snor. Naast de genoemde voorbeelden ook al omdat je teamgenoten allemaal een naam en een klein beetje hun persoonlijkheid hebben qua teksten richting verdachten en gijzelaars. Al is hun repertoire aan teksten niet zo groot. Iedereen heeft regelmatig zijn gescripte geinige oneliners als je op een bepaalde plek komt. Zoiets draagt echt bij aan de sfeer, bijvoorbeeld hun reacties tijdens ietwat huiveringwekkende momenten tijdens een van de eerste missies. Een voorbeeld:
In een vroege missie is het je taak een vermoedelijke seriemoordenaar, die recent een studente lijkt te hebben ontvoerd, te arresteren. Er zijn een hoop wat flauwe clichés, maar de missie is spannend en kent zijn climax als je in een enge en amateuristisch zelfgebouwde kelder komt en daar uiteindelijk de studente aantreft maar ook de botten van een hoop slachtoffers die het er niet zo goed hebben afgebracht. Een paar missies later zie je het uiterlijk van die seriemoordenaar trouwens doodleuk bij de eigenaar van een garage waar je een missie uitvoert (de demo-missie). Ook hoor je bijvoorbeeld sekteleden praten in het accent van straatboefjes uit missies met autodieven etc. Dat is dan wel weer wat slordig.
Gezegd moet wel dat juist de stroeve besturing en vrij hoge moeilijkheidsgraad je aanmoedigen om erg voorzichtig te werk te gaan. Het puntensysteem dat missies beoordeelt doet dit ook. Een 100 procent score halen omdat je iedereen hebt kunnen arresteren zonder een schot te lossen geeft erg veel voldoening. Het probleem zit hem alleen de grillen van het spel. Naast de chaos van je teamgenoten is er ook die van vijanden. De totale onvoorspelbaarheid waarmee ze reageren wordt geprezen, maar ik vind het toch allemaal nog net wat te willekeurig overkomen. Alsof er een lootje wordt getrokken of ze gaan schieten, weglopen of zich overgeven.
Ze stormen ook nog wel eens wat al te blind door een deur waarvan ze weten dat jij er achter staat, waar je dan nog niet eens je voordeel goed uit kunt halen als je niet van tevoren al je teamgenoten heel specifiek hebt geplaatst. En ook dan heb je niet bepaald garanties. Het is ook nog zo dat je zelf echt verrast kan worden. Het komt wat al te vaak voor dat ze zomaar door muren heen kunnen schieten, ook al is het niet ver van een deuropening, en je wordt eigenlijk altijd een stuk eerder gezien dan jij anderen ziet. Wel is het nuttig dat je soms af kunt gaan op schaduwen en reflecties in spiegels. Zoals in Raven Shield van de zijkant van vrij dichtbij tegen een vijand aankijken zonder dat deze je doorheeft (een grote fout natuurlijk) kan dan weer niet gelukkig. Geloofwaardig is ook wel dat als ze je zo dichtbij zien vaak schrikken en direct op je schieten.
Jammer dat niet uit Raven Shield de geweldige functie is toegevoegd van geleidelijk deuren openen met je muiswiel. Het is dan wel zo dat je je spiegel vaak gewoon moet gebruiken en je bij zo'n voorzichtige benadering eigenlijk altijd wordt beschoten, de agressieve benadering met veel machtsvertoon is vaak het meest effectief, maar ik had de mogelijkheid toch graag gehad. Ik merk trouwens geen enkel voordeel aan om een hoekje leunen. Ze raken je dan even goed als anders. Sluipen was verder ook wel leuk geweest, maar dat is eigenlijk erg lastig te doen.
Vijanden kunnen wel echt bizarre dingen doen. In een bepaalde missie in een ziekenhuis (die erg tof begint doordat je als je binnenkomt je via een tv-tje wat bij de ingangen hangt meekrijgt hoe een verslaggever buiten het ziekenhuis staat en meldt hoe de nieuwshelikopter net heeft gezien dat SWAT het ziekenhuis binnen is gegaan, daarmee ook je vijand alarmerend) zijn er erg veel kamers waardoor je via glas naar binnen kunt kijken. De vijanden schieten alleen niet op je van door het glas door een of andere rare bug.
Tel het weinig koelbloedige en ronduit domme gedrag van je teamgenoten en de randomness om de randomness van de vijanden plus vaak repetitief een beperkt aantal zinnetjes en kreten gillende hostages met daar doorheen continu “handen omhoog” brullende teamgenoten en ook roepende en tierende vijanden (dit alles lelijk door elkaar gemixt en elkaar afkappend) bij elkaar op en je krijgt een beetje het idee van de niet echt speelbare chaos die vaak in SWAT 4 heerst: Vijanden die tegen jou teamgenoten aanbotsen, iedereen die door elkaar krioelt, heen en weer geknal in die chaos, geen echte leuke vuurgevechten dus. Online zal het ongetwijfeld een stuk beter zijn, maar omdat de besturing al zo stroef is heb ik daar al geen zin in. Al lijkt het me wel weer gaaf om co-op missies te doorlopen.
Als je gehaast en onvoorzichtig speelt krijg je de genoemde chaos vooral, maar zo voelt het hele spel een beetje; als je dwingen allerlei domme zwaktes te omzeilen door op een bepaalde manier te spelen. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn, maar het is allemaal niet echt consequent en geeft het spel een wat lineair gevoel mee, en niet het gevoel van het spelen met een eliteteam tegen vaak slechts amateurs. Laat dat nou net de kick zijn van dat soort spellen. Voor mij tenminste. Ik hou het bij een 3.0. Irrational had zoveel kunnen leren van het twee jaar oudere Raven Shield. Een topspel geeft je het idee dat als je in de fout gaat het vaak of helemaal aan jou ligt. Een minder goed uitgewerkt spel geeft je vooral ook vaak frustraties door fouten in het spel zelf. De komende tijd maar eens kijken hoeveel van de zwaktes de uitbreiding verbetert.
Zonde dat je het spel nog nooit hebt uitgespeeld. Heb je wel gewoon alle missies los gespeeld dan? Anders heb je er nog 5 niet kunnen spelen, en daar zitten een paar van de betere bij vind ik. Vond Diamond zelf ook de moeilijkste. Iedereen als je zo in deze topic of ergens anders op internet rondkijkt. Mij is het uiteindelijk gelukt met geloof ik 3 man nog helemaal gezond en 1 lichtgewond en 1 zwaar, of 3 gezond en 2 zwaargewond.
Ik vergelijk SWAT 4 altijd met die andere laatste tactische CQB-shooter, Raven Shield, en in dat spel moet je echt goede afspraken maken om optimaal coop te spelen. Anders is het in de praktijk al snel zo dat degene die voorop loopt het meeste werk doet. In SWAT is samenwerking gewoon echt een must. Elke nieuwe kamer die je binnenvalt kan weer voor chaos zorgen. Meerdere verdachten die, nadat ze zich hebben overgegeven, weer naar hun wapen kunnen grijpen of er vandoor kunnen gaan. En dan moet je ook nog iedereen vastbinden. Meerdere ogen en handen maken het je een heel stuk makkelijker.
Ook al om de manier waarop de vijandelijke AI zich gedraagt. Niet alleen zijn ze pas uitgeschakeld als ze echt gearresteerd of neergeschoten zijn, ze kunnen ook op veel verschillende plekken spawnen, verstoppen zich soms heel goed en gaan ook uit zichzelf rondlopen. Er kan altijd iemand door een deur binnenkomen. Iedereen heeft zo zijn handen vol en kan automatisch een taak op zich nemen. En door het lage tempo heb je vrij veel momenten waarop je kunt overleggen.