Resident Evil 4 (2005)

Alternatieve titels: Biohazard 4 | Resident Evil 4 HD

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Ubisoft en Capcom

Ashley Graham, de dochter van de Amerikaanse president, is ontvoerd door een mysterieuze cult. Geheim agent Leon S. Kennedy, overlevende van de gruwelijke gebeurtenissen in Raccoon City, reist af naar Europa om haar terug te halen. Hij krijgt een welkom dat allerminst warm te noemen is; de lokale bevolking doet er in naam van de cult alles aan om hem het leven zuur te maken. Hun blinde toewijding aan de cult blijkt echter een duisterder oorzaak te hebben, en er steekt meer achter de ontvoering dan Leon had durven denken.

avatar van All Seeing Fish
Dan had je de HD versie op de 360 moeten kopen, dan had het je minder gekost en betere graphics

All Seeing Fish schreef:

Ach ja..
Hey maar All Seeing Fish heb je Resident Evil 6 ook gespeeld?
ik zie filmpjes ervan, en het ziet er wel aantrekkelijk uit..
Alleen de lage score's houden me tegen om het te kopen. Resident Evil 5 vond ik tegenvallen trouwes..

avatar van All Seeing Fish
Bij deel vijf ben ik erg snel algehaakt, al vanaf het begin was het duidelijk dat het niks was.
Deel zes had in mijn ogen potentie, misschien dat ik er een kleine 20% van heb gespeeld.
Deel vier wat echt een hoogtepunt was is de laatste Resident Evil die ik echt heb uitgespeeld op de Gamecube.

ik ben nu hd remake aan het spelen op de pc. hoe exit ik het spel ? (naar windows)

lennox schreef:
hoe exit ik het spel ?

Blijkbaar de Game Reset optie, onder het Reset or Load menu.
En vervolgens Quit vanuit het Main Menu...

avatar van JacoBaco
Vanaf 30 augustus ook voor PS4 en Xbox One in 1080p. Ik heb er weer zin in! En uiteraard incl. the New Game plus option, Mercenaries mode en Ada Wong's side story.

JacoBaco schreef:

Is dit de eerste 1080p remake?

-marco- schreef:

Is dit de eerste 1080p remake?

Dat denk ik niet. Op PC was RE4 er denk ik al in 1080p. 2 jaar geleden kwam RE4 HD op de consoles, maar twijfel of dit 1080p is.

Met de 60fps zit het iig wel goed in de aankomende versie.

JacoBaco schreef:

Met de 60fps zit het iig wel goed in de aankomende versie.

Mmmmm. Heb denk dan al eerder een HD versie gespeeld en vraag me af of deze dan het herspelen nogmaals waard maakt....twijfel

Ik heb de game alleen nog op de ps2 gespeeld jaren geleden. Het was een goede action game, maar niet echt Resident Evil. De HD versie sla ik over want te weinig replay waarde en de grafische verschillen zijn te weinig om de game opnieuw aan te schaffen.

avatar van Awake78
Ja zo kun je wel bezig blijven met deze game herspelen.
Zo heb ik hem, na mijn 2 legendarische speelbeurten op de gamecube, nog eens op de Xbox360 gespeeld maar dat was een bittere tegenvaller... Begrijp me niet verkeerd, het blijft voor mij de beste game ooit (op één na dan), maar ik vroeg me oprecht af of ik het wel had moeten doen...

De textures en besturing gingen me ergens toch wat tegenstaan en ook dat wauw-gevoel van de eerste keer bleef wat uit. Wel een feest der herkenning toch...

Maar na een decennium met games met superieure besturing en visuele vooruitgang is dit toch wel even terug in de tijd. Bovendien denk ik dat iedereen deze klassieker zo onderhand toch wel heeft gespeeld...

Hoe dan ook, topspel.

30 Euro voor deze herhaling...
Ik vind dit wel heel ver gaan om nou nog een keer met dit spel aan te komen..
En voor die prijs ook nog eens..
niet best hoor..

avatar van JacoBaco
€30 is wel veel te duur ja voor een game uit 2005. Alle extra's, 1080p en 60fps zijn natuurlijk super, maar ik merkte al bij Uncharted 1 remastered dat de besturing nou niet optimaal is. Met een soepele besturing heb ik hier wel weer erg veel zin in aangezien het voor mij wel 16 jaar geleden is toen ik RE4 voor het laatst speelde. Alleen €30,-.. Te duur! En daarnaast vind ik het fijn om alles uit de game te halen indien er geen belachelijk hoge eisen worden gesteld zoals bij Just Cause 3 waar ik nu mee bezig ben. Vaak ben ik gewoon te snel klaar met een game, maar die luie honden van Capcom hebben niet eens de moeite genomen om de trophy list een beetje uit te breiden!

20,- euro lieve mensen.

Ja, €20 digitaal.

Remi
Vind ik nog duur.

avatar van Nomak
30 euro voor de disc versie.

avatar van JacoBaco
En inderdaad.. hier was ik dus al bang voor..

Resident Evil 4: HD - Before You Buy - YouTube

avatar van dr channard
Geen enkel probleem gehad met de controls toen ik deze game een paar maanden geleden terug heb gespeeld maar hij legt wel goed uit waarom.

avatar van %%%%%%
Ondertussen uitgespeeld op de ps4, maar geen enkel probleem met de besturing.

Resident Evil 4 deed me enigszins denken aan de zombie shooters die je in arcades kunt tegenkomen (zoals House Of The Dead): hordes aan zombies neerschieten gevolgd door een boss battle tegen een reusachtig monster, van tijd tot tijd. RE4 weet dit concept prima te vertalen naar een 15 uur durende game door voldoende opbouw te geven bij iedere confrontatie, boss battles niet te dicht op elkaar te zetten, voldoende exploration voor munitie en je om de zoveel tijd te belonen met nieuwe wapens om de gameplay wat op te fleuren.
Grafisch ziet de game er indrukwekkend uit voor een game uit 2005: goede models, gore monster designs en goede animaties. Er zitten een paar iconische sound effects die je van alle andere games kunt onderscheiden en de muziek past prima bij de grimmige sfeer.

Ik zou het niet zozeer een horrorgame noemen. Eerder een actiegame met grimmige ondertoon. De game is kleurloos en de monsters zien er dreigend uit maar door de grote hoeveelheid munitie, wapens en gevechten voelde ik me zelden angstig of weerloos. De grootste kracht van RE4 zit in het over-the-shoulder shietsysteem, waarin je gebruik maakt van een laser die aangeeft waar je richt ipv een cursor, die voor zijn tijd revolutionair was. Dit is een fijne afwisseling van de standaard FPS of 3rd person shooters waar er zoveel van zijn. In de eerste instantie lijken headshots de enige goede optie te zijn, maar zodra ik meerdere wapens kreeg en omringt werd door zombies merkte ik dat op de benen schieten, of ze allemaal op een punt te lokken en ze met een granaat te doden, ook goede technieken waren. Dit hield de game interessant genoeg om het tot het einde te spelen.

Dit systeem vond ik echter te repetitief om er altijd plezier aan te beleven. De ene groep zombies na de andere neerschieten met (meestal) soortgelijke technieken is wat je merendeels van de game doet. Er waren te weinig momenten waarin je de omgeving tegen ze moet gebruiken en puzzels waren zo goed als afwezig. Op gegeven moment krijg je te maken met Ashley, de dochter van de president, die je moet beschermen tegen zombies. Haar AI is echter heel dom omdat ze zich laat pakken tenzij je haar in een hoekje verstopt, en haar hulpkreten naar Leon begonnen op gegeven moment behoorlijk te irriteren.
Het verhaal is een cheesy hoop clichés. Hier en daar wat grappige dialogen, maar op gegeven moment sloeg ik de cutscenes over bij gebrek aan diepgang.

Een aardige over-the-shoulder shooter met een grimmig thema. Voor zijn tijd was dit heel indrukwekkend. Het is echter te repetitief en later is het beter gedaan door andere games (zoals Dead Space of Evil Within) die meer diepgang aan dit systeem konden toevoegen. Graphics zijn indrukwekkend, maar verhaal stelt niets voor. Ik heb me met RE4 vermaakt, maar ik keek enigszins op van de “ 1 van de beste games ooit” labels die er weleens op is geplakt.

Ik moet het toch (weer) even kwijt maar ze vragen nu 30 euro voor een 1 digitale Switch versie....
Ze leunen veel te veel op het klassieker zijn en staan niet stil bij dat de de tijd door tikt.
Had er dan een mooi pakketje van gemaakt 3 delen voor 35 euro.

Tja het leven van de Switcher gaat financieel gezien nou eenmaal niet over rozen.

In de aanschaf van de console zelf valt het misschien nog enigszins mee maar daarna trekken ze je helemaal leeg.

Iemand deze op de Switch gespeeld?

Zo ja, wat is je ervaring zo 15 jaar na release?