Resident Evil 4 (2005)

Alternatieve titels: Biohazard 4 | Resident Evil 4: Wii Edition | Resident Evil 4 VR

Nintendo GameCube / PlayStation 2 / PC / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii U / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PC VR

Ontwikkeld door Capcom en Armature
Uitgegeven door Ubisoft en Capcom

Ashley Graham, de dochter van de Amerikaanse president, is ontvoerd door een mysterieuze cult. Geheim agent Leon S. Kennedy, overlevende van de gruwelijke gebeurtenissen in Raccoon City, reist af naar Europa om haar terug te halen. Hij krijgt een welkom dat allerminst warm te noemen is; de lokale bevolking doet er in naam van de cult alles aan om hem het leven zuur te maken. Hun blinde toewijding aan de cult blijkt echter een duisterder oorzaak te hebben, en er steekt meer achter de ontvoering dan Leon had durven denken.

Deze had je kunnen zien aankomen . Hoewel ik niet denk weer 60 euro voor een korte game neer te willen leggen.

Maar waarom eigenlijk? Als er één RE-game is die geen remake hoeft, is het deel 4 wel. Die game is letterlijk op alles speelbaar en hoeft echt geen upgrade te krijgen. Maak dan een remake van de eerste Devil May Cry of ga aan de slag met Dino Crisis.

Voelt indd minder logisch dan een remake van de fixed-camera PS1 games. Waarschijnlijk maken ze die keuze meer vanwege het financiële succes van de meest recente remakes, dan dat het echt neen interessante draai kan geven aan het origineel.

Hoeft voor mij ook niet meer, vanaf deel 4 is het overbodig om nog remakes te maken aangezien ze op zowat elk platfotform te verkrijgen zijn. Ik denk dat ik RE4 zelfs al een keer of 4 in bezit heb (PS2, Wii, PC zeker, GC zou ik even moeten kijken).

Als ze dan toch per se nog eentje willen remaken om snel de de laatste druppel uit de koe te melken voordat hij definitief dood is hadden ze beter Code Veronica genomen met evt de beide Outbreaks als multi-player extraatje.

Sinner schreef:

Helemaal niet overbodig, aangezien de graphics hier alweer 15 jaar oud zijn. Als je een nieuwe generatie fans wil lokken, dan zal een HD remake gewoon logisch zijn. En mensen hebben nu ook echt niet meer hun oude PS2 of GC aan de televisie hangen. Dit moet speelbaar zijn op de nieuwe consoles, anders speelt men het niet.

Manny Calavera schreef:

Overbodig. Lees ook wat beide andere gebruikers voor mij hebben gepost. Het spel is wellicht het meest geporte spel ter wereld en er zijn versies beschikbaar voor de XboxOne, PS4 en Switch. Ik noemde enkel de systemen waar ik het voor had. Als ik me niet vergis heeft het ook nog eens een lichte grafische update gehad en is de resolutie aangepast naar meer moderne normen.

Wat mij betreft dus een remake te ver. Code Veronica X en beide Outbreak games had ik nog enigszins gesnapt aangezien dat spel nog onder de oude engine en controls valt en evt wel een makeover kan gebruiken.

Fonzzz002 schreef:
Nu al benieuwd wat ze met Ramon Salazar gaan uitspoken.

JacoBaco schreef:
Nu al benieuwd wat ze met Ramon Salazar gaan uitspoken.

Kan me moeilijk indenken dat ze daar veel in gaan veranderen. Het was een beetje een borderline komisch figuur voor mij.

Overigens. Van alle versies die ik gespeeld heb is mijn favoriet nog steeds die op de Wii. Het lopen met de joycon en richten met de controller was zo natuurlijk en voelde zo lekker aan dat ik ook niet ect de PC remaster meer geprobeerd heb. (hoewel een muis wellicht eenzelfde effect zal hebben).

Ik had hem al op de Gamecube, Wii, X-box 360 en nu sinds kort op de Switch en waarom zal je zeggen want zo goed is de gameplay niet (meer). En er zitten voor mij echt stukken in die ik liever wilde overslaan (in het kasteel bijvoorbeeld). Maar het geheim van dit spel zit hem in de opbouw van het spel en de spannende en sobere sfeer die het uitademt. Ik speel graag dit soort spellen in sobere en donkere tijden (net zoals Dead Souls en Bloodborne). Ik denk zelf dat sfeer het echt geheim is om hem voor de 4de keer te gaan spelen, maar ook omdat het nog steeds erg leuk (damn those headshots!) is het weer te beleven.

Banjo schreef:
(net zoals Dead Souls en Bloodborne).
Dark Souls . Dead Souls is overigens wel een game. Yakuza: Dead Souls (2011)

Ik zie mezelf als een Resident Evil mega fan. Zelfs zo erg dat het voor mijn vrienden irritant begon te worden. Maar wat RE4 betreft. Deze wordt niet alleen gezien als 1 van de beste RE games, maar staat ook erg hoog aangeschreven als game op zichzelf. En toch zie ik deze RE game helemaal niet als de grote topper. Ik heb het ongetwijfeld al eerder gezegd, maar dat klote kasteel heb ik altijd enorm vervelend en inspiratieloos gevonden. En 40% van de game is in dat kasteel? Zo voelt het in elk geval wel. En dan ook nog dat gekut met Ashley.

1. Resident Evil 2
7. Resident Evil: Zero
8. Resident Evil: Revelations 2
9. Resident Evil: Revelations 1
10. Resident Evil 5

En dan zijn er nog een paar remakes. Hiervan een kleine top 3.
1. Resident Evil 2 Remake
2. Resident Evil 1 Remake (Gamecube)
3. Resident Evil: Nemesis Remake

JacoBaco En Resident Evil 6 die vond jij ook helemaal niks zeker...
Net zo als ik..

avatar van JacoBaco
banjo RE6. Ja, wat een aanfluiting!

avatar van Eraser2
Deze wilde ik toch al een tijdje op de Switch hebben en gisteren maar tot aanschaf over gegaan. Ik heb in het verleden alleen de Wii versie gespeeld en die beviel me enorm goed. Terug gaan naar die versie is grafisch gezien toch even slikken dus het leek me tof om een full HD versie hiervan te ervaren. Ik ben erg benieuwd hoe dit me gaat bevallen.

avatar van AdrievMer86
Eindelijk speel ik de Wii versie via mijn wii u.
Heb gigantisch veel versies uitgetest en op veel platforms al uitgespeeld.
Nu eindelijk komt de wii versie aan de beurt.
Ik moet zeggen dat dit nu al mijn favoriete versie is. De combinatie van wii remote en nunchuck zorgt voor een totale andere ervaring. Doet me beetje denken aan die arcadehal shooter games met gun zoals time crisis en house of the dead etc.
De game is natuurlijk hetzelfde, al voelt het alsof ik een andere game speel vanwege de controls.
Het zorgt voor immersie en meer fun vanwege de controls. Wii versie van Resident Evil 4 is fantastisch.
Natuurlijk is een wii gun ook nog een optie en daar kijk ik later naar.

Deze game zal binnenkort speelbaar worden in VR voor PC gebruikers! Hopelijk brengen ze die versie ook naar PS4, als het allemaal vlot werkt.

Fonzzz002 schreef:

Resident Evil 4 VR Review - A Selection Of Good Things, Stranger - GameSpot

Ik ga me volgend jaar de oculus quest 2 kopen voor de resident evil 4 en natuurlijk andere games, lijkt me een geweldige ervaring.

Ik zag de trailer gisteravond live inderdaad. Ik heb het origineel (nog) niet gespeeld, dus voor mij is er niet echt hype voor. Na de recentelijke Capcom hack is het niet echt een verrassing om de remake te zien, maar als de remake kwalitatief net zo goed is als die van deel twee komt het wel goed.

avatar van Q jones
Ik zit te twijfelen of nu kopen voor 8 euro zag ik in playstation store. Of wachten tot de remake. Wat adviseren jullie

Doen. De game blijft leuk en het duurt toch nog een tijd voor de remake er is. De remake lijkt overigens ook voor een ietwat andere richting te gaan, aan de hand van de eerste beelden. Het ziet er meer uit als slow paced, gritty horror zoals de remake van RE2 dan de cheesy actie van 4 (al is dit meer een schatting dan een concrete bevestiging. Er is nog weinig bekend over gemaakt).

avatar van Q jones
Ga ik doen

Gameplay en trailer van Resident Evil 4 Remake getoond | Gameplay | Gamer.nl

Ziet er echt mooi uit. Kan me voorstellen dat dit wel weer een hit gaat worden.