Devil May Cry 5 (2019)

Alternatieve titel: Devil May Cry 5 Special Edition

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Het verhaal speelt zich enkele jaren na de gebeurtenissen uit het vierde deel af. Nero heeft zijn eigen agentschap opgezet welke hij runt vanuit een camper voorzien van Devil May Cry neonbelettering. Vanuit daar verhuurt hij zichzelf als demonenjager. Inmiddels heeft hij ook een nieuwe armprotese, de "Devil Breaker" genaamd, welke door zijn ingenieur voorzien is van allerhande handige functies.

avatar van PsxPs2Ps3
Wordt 1tje om naar uit te kijken , Hack en Slash altijd leuk!

avatar van CarealotCarrot
Ik ben blijkbaar de enige die hier naar uitkeek?

Nee, zeer zeker niet! Ik ben een groot fan van DMC en kijk al heel lang uit naar de game. Dit weekend ga ik hem helemaal kapot spelen.

Devil May Cry 5 - Impressie

Vorige week heb ik de game helemaal doorgespeeld, dus tijd voor een korte impressie. Laat ik beginnen met zeggen dat Devil May Cry 5 op het gebied van gameplay de beste uit de serie is. Het grote scala aan aanvallen voor alle speelbare personages is echt niet normaal.

De personages
Dit komt bij Dante nog het beste naar voren. Hij beschikt over de meest veelzijdige moveset ooit. De combinatie van zijn vier styles (Trickster, Swordmaster, Gunslinger en Royalguard) en uiteenlopende slag- en vuurwapens, maakt hem de meest complete versie van zichzelf.

Nero was in Devil May Cry 4 vrij rechttoe rechtaan. Dit was goed, maar er was iets minder variatie in zijn gevechtsstijl. In deel vijf is dat grotendeels opgelost met de Devil Breakers. Deze grote collectie armen geven je veel verschillende mogelijkheden voor indrukwekkende combo's.

Het nieuwe personage V bied je dan weer een compleet nieuwe ervaring. Hij is afhankelijk van drie demonen om schade te doen, maar dit trio kan andere demonen niet doden. Alleen V kan met zijn wandelstok de demonen terug naar de hel sturen. Deze gameplayvorm heb ik in al die jaren nog nooit in een action game gezien.

Het verhaal
De manier waarop het verhaal wordt gepresenteerd is niet altijd heel succesvol. De toon van de game is overduidelijk serieuzer dan die van de andere vier delen in de hoofdserie. Gelukkig neemt de game zichzelf niet zo serieus als DmC: Devil May Cry en is er ook ruimte voor wat 'oude' humor. Toch komt dit niet altijd goed uit de verf.

De humor en over de top momenten passen niet echt goed in de nieuwe toon van de game, waardoor Devil May Cry 5 twee gezichten krijgt. De een wil een serieus verhaal vertellen en de ander wil doldwaze dingen laten zien. Dit zorgt voor een kleine identiteitscrisis.

Devil May Cry 5 brengt een einde aan de Sparda-saga. DIt betekent dat je veel bekende gezichten voorbij ziet komen in de game. Daarnaast zit het vol met referenties naar de oude titels, waardoor elke DMC-fan er van kan genieten. Toch mist het verhaal de kracht die Devil May Cry 3 bijvoorbeeld wel had. Als je bekend bent met de games zie je de uitkomst van het verhaal al na een paar missies aankomen.

De rest
Een andere minpunt aan de game zijn de baasgevechten die DMC 5 rijk is. Op de een of andere manier is het vechten tegen deze vijanden meer een last dan echt een plezierige bezigheid. Dit komt doordat ze soms veel te veel schade doen en je de gameplay van deel vijf niet altijd goed op ze kan toepassen. Je bent meer bezig met ontwijken dan het maken van combo's en dat is nu juist de core van de game.

Ik wil deze impressie positief eindigen en daar hoort een vermelding van de geweldige soundtrack zeker bij. Met name Nero's thema Devil Trigger is een van de beste gevechtsthema's die ik ooit heb gehoord. Andere nummers zoals Crimson Cloud en Subhuman zijn dan weer totaal anders, maar passen wel goed bij elkaar. Daarnaast reageert de soundtrack op je prestaties in de game. Hoe hoger je stijlrang wordt, hoe harder en hyper de muziek wordt.

Devil May Cry 5 is een waardig vervolg op de oude games. De gameplay is zonder twijfel de beste uit de serie, maar de baasgevechten behoren tot de mindere. Het verhaal heeft soms een identiteitscrisis en neemt zichzelf soms iets te serieus. Daartegenover staat een retestrakke soundtrack die elk gevecht weer een genot maakt.

Ik twijfel tussen 4* en 4,5*, maar voor nu houd ik het op de eerstgenoemde.

Een fijne terugkeer naar het Devil May Cry universum. Wederom bevecht je met o.a. Dante en Nero allerlei demonen. Ditmaal is het grafisch zo gedetailleerd als het ooit is geweest, maar dit deel heeft ook geen tekort aan creatieve monster designs, bloederige gevechten, over-the-top actie scenes en leuke one liners die je van de reeks verwacht. Het vechtsysteem is complex als je de het echt goed wilt beheersen, maar de game weet de moeilijkheidsgraad goed op te bouwen waardoor ik nergens overweldigd werd.

Hoewel het verhaal de cliché “Dante needs to save the day” hoofdlijn volgt zit er genoeg humor, actie en aardige wendingen om de cutscenes leuk te maken. Voornamelijk alle flauwe opmerkingen die de personages naar elkaar maken zijn leuk om te horen. De boss battles zijn weer grote monsters met een aantal aanvallen die lastig zijn te ontwijken. Ze zien er intimiderend uit en de gevechten bieden pittige uitdagingen met geen tekort aan spektakel. Er waren weinig bosses waar ik niet in mijn eerste keer verloor.
Het nieuwe van dit deel is dat je tussen 3 verschillende personages afwisselt, die ieder hun eigen vechtstijl hebben. Persoonlijk vond ik die van Nero het fijnste omdat het minder complex is dan Dante, maar niet zo overdreven simplistisch als die van V (waarmee ik eigenlijk alleen button-mashde). iig, deze 3 verschillende speelstijlen zorgde voor voldoende afwisseling in mijn technieken waardoor ik niet steeds dezelfde combo’s ging doen.

Ik weet niet wat het was, maar ik merkte wel dat ik moeite had langdurig mijn aandacht erbij te houden. Ik denk dat dit komt omdat, soortgelijk als God Of War Ascension, het allemaal iets te bekend voelt. Het merendeel van de vechtstijlen zijn overgenomen van vorige delen met lichte aanpassingen, monsters gedragen zich soortgelijk als de vorige games, het merendeel van de game speelt zich in de hel af waardoor het weinig visuele afwisseling bied en de nieuwe dingen waren niet sterk genoeg om het de verfrissing te geven die nodig was. Om maar even heel controversieel te zijn: DMC uit 2013 durfde wel risico’s te nemen door de combat drastisch aan te passen, waardoor ik meer belangstelling had voor die game. Devil May Cry 5 is een ‘veilig’ vervolg, in dat opzicht, die zich meer aansluit op deel 3 of 4 dan op de 2013 DMC game.

Ik weet niet of andere platforms hier ook last van hadden, maar mijn PS4Pro begon uitzonderlijk veel te loeien bij bepaalde stukken uit deze game (voornamelijk als ik naar het costumization menu ging). Dit heb ik niet eerder met een PS4 game gehad en het leed soms van de ervaring af. Als dit een veel voorkomend probleem om de PS4pro is, en het niet op de andere platforms gebeurd, dan zou ik aanraden het op een ander platform te doen.

Als je een fan van de eerste 4 delen dan zal Devil May Cry 5 je waarschijnlijk meer bekoren dan de 2013 DMC. Persoonlijk vond ik dat het allemaal iets te bekend voelde om er versteld van te staan. Maar het bied voldoende uitdagingen, spektakel en flauwe humor om alsnog voor een fijne playtrough te zorgen.

Heb mijn stem verhoogd naar 4,5* en dat is mede te danken aan de Vergil DLC. Hoewel het verhaal in DMC 5 me ietwat tegenviel, is de gameplay zo extreem goed dat dit eigenlijk niet uitmaakt.

Zeer goede hack&Slasher , nadat ik vorig jaar DmC speelde en me dat zeer goed beviel had ik besloten om Devil May Cry 5 te kopen.

Er zijn 3 speelbare personages genaamd : V , Dante en Nero die alle een andere manier van vechten Kent. Met V is aan te raden wat afwachtender te spelen dan met Dante en Nero.
De Devil trigger is een enorm tof en afwisselend wapen.

Toch vond ik het spel net een tandje te lang duurde misschien had dat ook wat te maken met de iets wat inspiratieloze levels qua design op het eind. Dat vind ik toch een smetje op het eindproduct gezien het feit dat ze aangetoond wel degelijk mooie en uitblinkende design kunnen neer zetten in het begin

De kers op de taart wat mij betreft. Het beste van deel 4 met wat elementen van de reboot samen. Drie totaal verschillende personages die alledrie zo anders spelen, maar zulke zieke combo's tevoorschijn kunnen toveren dat het nooit verveeld. De cirkel is eindelijk rond qua verhaal, wat fijn is omdat de delen nogal chronologisch in de war waren soms. Enige minpuntje is dat het level design soms wat eentonig kan worden, maar scènes zoals de scène met zijn nieuwe hoed maken een hoop goed.

Opnieuw gedaan en ben positiever geworden!

Een goed next-gen vervolg. Destijds was ik niet denderend onder de indruk. Het voelde allemaal iets te bekend en het pakte mij aanzienlijk minder dan de 2013 reboot. Eenmaal de reeks achter elkaar gespeeld komt dit deel beter uit de verf, omdat ik nu (met de andere delen vers in gedachten) goed zie waar het zich allemaal in onderscheid.

Een hinder waar deel 4 tegenaan liep is dat de game te herhalend werd zodra je de rol van Dante aannam. Dit is goed verbeterd in deel 5! Hier hebben ze 3 speelbare characters weten te balanceren: ze hebben ieder een paar eigen levels en er zijn bepaalde momenten waarin je kunt kiezen wie je wilt spelen. Ze besturen alle drie anders genoeg van elkaar en hebben ieder hun eigen sterktes + zwaktes. Er zit relatief weinig herhaling in dit deel; nu en dan wat dingen over doen, maar in vergelijking met de boss rushes of backtracking van voorgaande delen aanzienlijk minder.

Nero heeft niet meer de demonenarm die ik juist zo leuk vond om te gebruiken voor grab-aanvallen, maar ze weten een leuk alternatief hiervoor te verzinnen: Devil Breakers. Nero kan nu robot armen kopen (of oppakken in de levels) die ieder andere speciale aanvallen bieden. Van harde dreunen, vijanden tijdelijk vertragen, jezelf afschieten tot sterke projectielen etc. Het is leuk om met al die armen te experimenteren en een selectie te maken van je favorieten special moves. Soms moest je werken met wat je kon vinden, andere momenten kon je een speelstijl naar keuze toepassen. iig een fijne toevoeging.
Dante bestuurt zo prettig als altijd (sinds deel 3). Zijn motorzwaarden waren voornamelijk een leuke toevoeging in hoe sterk ze waren (en in hoe komisch ze zijn). Alleen V blijf ik een ondermaats character vinden. Hij moet demonen commanderen ipv dat hij zelf aanvalt, wat gewoon niet zo prettig werkt. Op afstand staan en button mashen was een prima strategie met hem. Dit maakte zijn levels aanzienlijk makkelijker en saaier dan de rest.

Grafisch is het vanzelfsprekend een stap vooruit. Of iig: qua details ziet het er erg goed uit. De demonenwereld, monsters en characters hebben er nog nooit zo gedetailleerd uitgezien, met levendige cutscenes en strakke animaties. De cutscenes hebben weer zijn heerlijke over-the-top actie momenten of nodige humor erin. Sterker zelfs: de beste cutscene in de reeks komt zonder twijfel uit dit deel.

Een probleem dat ik ervaarde met dit deel was het gebrek aan visuele afwisseling. Het grootste deel van de game speelt zich af in de hel, die er heel soortgelijk uitziet. Dit vond ik destijds saaitjes en een grote downgrade van de gevarieerde, kunstzinnige levels uit de DMC reboot. Eenmaal de reeks opnieuw gedaan blijkt dit eigenlijk prima overeen te komen met de rest van de reeks (ze spelen zich bijna allemaal op één grote, soortgelijke locatie af). Met uitzondering van de reboot heeft alleen deel 4 opmerkelijke visuele variatie in zijn gebieden. Hierdoor is dit minpunt aanzienlijk minder storend dan voorheen. Het feit dat de wereld zo gedetailleerd oogt maakt het zeker fijn om doorheen te lopen, al heeft het niet de hoeveelheid afwisseling die ik graag zie.

Opmerkelijk aan dit deel, ten opzichten van alle andere genummerde delen, is dat het 3rd person is ipv dat het fixed camera’s gebruikt. Een verandering die fijner werkt, eigenlijk. Het geeft je meer controle over waar je wilt kijken, je hebt geen problemen meer met vijanden die op lullige hoeken buiten je zicht staan, en de lichte hinder wanneer je van richting moet veranderen wanneer het perspectief wijzigt is afwezig. Het dodge systeem werkt jammer genoeg nog steeds niet optimaal en heeft voor nodige frustratiemomenten gezorgd, waarbij ik naar achteren sprong en geraakt werd ipv rolde naar rechts of links. Een simpele dodge knop zoals bv bij Dark Souls had mij fijner geleken.

Ik kaartte het al in mijn vorige recensie aan, maar mijn PS4pro maakte uitzonderlijk veel lawaai tijdens deze game. Alsof ik in een vliegtuig aan het spelen was. Gelukkig heb ik nu noise canceling headphones waardoor het geluid aanzienlijk minder storend is. Maar voor deze reden raad ik nog steeds aan het op een ander platform te proberen. (Grappig dat ik destijds minstens één keer per boss battle verloor. Ik heb nu nauwelijks verloren door heel het spel. Zo'n 5x op z'n meest. De andere delen doen heeft zeker mijn skills voor de reeks verbeterd.)

Zonder V en met meer afwisseling in de gebieden was het voor mij een 4,5*, maar voor wat het nu is maakt het een sterk deel in de reeks, en als dit het laatste deel is dan vormt het een prima afsluiter.