Just Shapes & Beats (2018)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4
Music / Action

Ontwikkeld door Berzerk
Uitgegeven door Berzerk

Just Shapes & Beats is een chaotische multiplayergame met drie simpele principes: ontwijk vormen, beweeg op de maat en sterf herhaaldelijk. Dit is een nieuwe benadering van het ISHMUP-genre met een laagje samenwerking dat de kern vormt van de game. Speel alleen of maximaal met z'n vieren in de Story Mode of de Challenge Runs.

Met een beetje geluk kwam ik deze tegen in de PlayStation Store toen ik eigenlijk naar iets anders op zoek was. Ik had hier voor deze week nog nooit van gehoord! Het is nochtans een combinatie van mijn favoriete genres; minimalistische -, ritmische games en shoot ‘em ups. Had ik geweten dat dit bestond had ik m zonder meer bij release aangeschaft.

Ondanks dat deze niet in een sale zit en dus al een tijdje uit is, valt het me bijzonder goed mee hoe gemakkelijk het is om een online lobby te vinden. De game heeft blijkbaar nog altijd een (kleine) actieve community. Ik heb de game nu een aantal avonden op rij gespeeld, en het merendeel van de tijd zat ik binnen no-time in een volle lobby.

Ik heb deze week eerste de story mode in single-player doorgespeeld. Daar ben je binnen een uurtje of drie wel doorheen. Ondanks de korte speelduur is het wel memorabel hoe de story mode zich presenteert! De korte levels zitten aan elkaar vast door middel van een toch wel bijzonder narratief – het laat zich makkelijk vergelijken met Thomas Was Alone. Maar ik doe de developer waarschijnlijk te kort door enkel die vergelijking te maken.

Daarnaast echt hoedje af hoe geweldig de levels gepresenteerd worden. Kort gezegd dien je in ieder level – gedurende de tijd van de song – alle obstakels te ontwijken. Zie de trailer en het idee is duidelijk. Ik denk dat het spel iets van een dertigtal levels telt. En ieder level is haarfijn vormgegeven op de maat van de song. Dit is echt onwaarschijnlijk goed gedaan – zo goed dat je in de meeste gevallen het ritme van de song kunt aanhouden om in leven te blijven.

Er zitten wel een aantal memorabele levels tussen – mijn favorieten zijn toch wel; Close To Me, Try This en In The Halls of the Usurper. Het is een kwestie van de levels te leren kennen door ze keer op keer ter herspelen om een goede score te kunnen halen. A-rank (een level uitspelen zonder een leven te verliezen) lukt me in de meeste gevallen al wel. Een S-rank (een level uitspelen zonder één keer te worden geraakt) daarentegen is een heel stuk lastiger. Ik heb er nu drie, en ik verwacht dat ik er nog wel een aantal moet kunnen halen. Van een aantal levels weet ik nu al dat het me waarschijnlijk nooit gaat lukken…

Daarbij is het proberen te behalen vaan een S-rank score toch iets wat je beter in single player doet. Hoewel multi player een stuk leuker is – is het ook lastiger om voor een goede score te gaan. Ik ben soms net iets sneller afgeleid. Een het is daarbij ook heel verleidelijk om een vriend in nood te gaan redden, en zo zelf schade op te lopen.

Inmiddels heb ik nog wat bonus levels vrij te spelen en zal ik me de komende tijd nog wel vermaken met de online multi player.