Gran Turismo (1997)

PlayStation

Ontwikkeld door Polyphony Digital

Race-simulator bestaande uit een arcademode (met onder andere klassieke auto's) en een simulator van een race-carriere. Je begint met een goedkope wagen en een simpel parcours, door te winnen en geld te verdienen kun je je opwerken naar een topracewagen en de grootste races ter wereld meemaken.

avatar van HiLL
Wat heb ik hier heel veel plezier aan beleefd! Voor mij het eerste echte goede racespel wat ik speelde. En waar ik voor mijn doen, ook daadwerkelijk heel ver mee kwam. Heerlijk tunen en zoveel mogelijk auto's kopen. Ik reed alles en iedereen weg met mijn uitgebouwde Volkswagen Beetle.

Overigens in een automaat.

avatar van Kos
Kos

Omg wat een geweldig spel was dit. Die rijbewijzen alleen al, in het begin dacht je 'dit ga ik never nooit halen' en dan blijf je proberen en oefenen en op een gegeven moment... haal je het.

Letterlijk vreugdedansjes gemaakt. .

tegen elkaar racen natuurlijk ook briljant, in die zware Chevy's op de simpele ring bijvoorbeeld.

avatar van basik
jup, deze ook zovaak gespeelt. het begon al met het eerste A rijbewijs halen, frusterend genoeg, maar blij dat ik was als ik hem dan had. En ja het racen werkte gewoon goed, genoeg tuning opties en een hoop auto's. 4,5*

avatar van Paap
Deze heb ik niet veel gespeeld. Samen met een vriend besloten we hem eens te huren omdat het het beste racespel zou zijn. Nou, ik kon er geen zak van dus er maar mee opgehouden (wat een mentaliteit ), maar daarna wel erg gevallen voor GT2.

Speelde ik vroeger altijd bij een vriend van me, nu vind ik er géén zak meer aan. Misschien wel leuk gemaakt........maar geef mij dan maar 'Need for Speed'. Maar vroeger vond ik het goed, daar basseer ik mijn stem dan ook maar op: 4,5*.

avatar van JonnieBrasco
Dit spel zorgde voor een nieuwe racegame-standaard. En voor de besturing van een sportauto heb ik nog steeds geen betere simulatie gevonden dan in de GT-reeks.
Ontzettend veel gespeeld, maar ik heb nog nooit een Gran Turismo game helemaal uitgespeeld. De endurance races waren vaak te saai omdat je dan of te snel, of te traag was. Ander minpuntje was dat al botsend de bochten door niet echt trager was dan met 100% stuurmanskunst de bochten door, wat in multi-player mode altijd veel discussie opleverde. De layout van alle acht banen kan ik nog zo opdromen... De hoogst behaalde snelheid was volgens mij 392 km/u met een Mitsubishi GTO over de test course, nuttige info.

avatar van Ploppesteksel
Toffe game toen & vooral de vette soundtrack 'Lose Control' van Ash maakte het feest compleet.

avatar van Kos
Kos
JonnieBrasco schreef:
Ander minpuntje was dat al botsend de bochten door niet echt trager was dan met 100% stuurmanskunst de bochten door..
Huh? Dat scheelde anders behoorlijk.

Maar je moest bij multiplayer natuurlijk wel die optie uitzetten dat degene die achterliep in een soort slipstream sneller was.

avatar van Rod
Rod
JonnieBrasco schreef:

Op een console zul je bedoelen?

avatar van SiSsY bOY
Prachtig race spel met geweldige graphics. Ik hou normaal niet van replays in een spel maar bij dit leek het alsof je naar een echte race zat te kijken. De rijbewijzen behalen, het afstellen en tunen van de honderden wagens die je kon kopen en het overweldigende aantal races waar je aan deel kon nemen maakte dit spel tot een van mij favouriten.

Nr. 6 in de top 10

avatar van Ravenstein
Een fantastiche game!
Blijft voor mij de beste uit de reeks, want de ander delen deden niks anders dan de graphics oppoetsen en wagen en racetracks toevoegen.
En de Rally-gedeelten van de latere delen hoefden voor mij toch niet...

Een absolute topper!!

avatar van paulisdik

Ja, klopt dat 392 km/h ken ik me ook herineren

Die dragcar toch die had ook 1000 pk's

avatar van roman123
Mitsubishi GTO inderdaad echt te smerig gewoon!

avatar van paulisdik
Dan moet je hem wassen

avatar van roman123
paulisdik schreef:
Dan moet je hem wassen

Goeie racefranchise

avatar van Duke Nukem
JohnWilliams schreef:
Need For Speed is inderdaad beter. GT heeft veel auto's en mooie graphics voor zijn tijd, maar de besturing is allesbehalve realistisch. Ik heb uren besteed aan dit spel, vooral om alle rijbewijzen te halen. Pas als je de duurdere sportauto's verkrijgt, wordt de besturing iets beter.